Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door VinceCargo »

Het einde van 2020 nadert, dus is het zoals elk jaar tijd om de balans op te maken. Natuurlijk was het een raar jaar, maar desondanks werden er liefst 990 foto’s gemaakt. Natuurlijk is e.e.a. te danken aan mijn werktrips in Duitsland, een van de redenen dat ik niet al te veel last had van de diverse maatregelen omtrent Corona.
Het werd ook het jaar van ontelbare ontsporingen en ongevallen op spoorgebied. De ontsporing van BLS Cargo met de diesel-trein uit Pernis in Niederlahnstein leverde veel extra foto’s op langs de linker Rheinstrecke, aangezien de rechter Rheinstrecke hierdoor een maand lang “gesperrt” was.

Januari

Het jaar begon met Alpen Express’en en meetritten voor Railexperts. Met name met de 193 517 was ik regelmatig onderweg. Ook kwam voor de laatste keer een “Novelis” 189 van SBB Cargo het land in, deze werden begin dit jaar ontstickerd. Er stond ook al enige tijd een statiefopname van de Alpen Express in Kaldenkirchen op het programma. In Kaldenkirchen stapt de Nederlandse machinist af, waardoor de trein planmatig een stop heeft.

Afbeelding

Voor het rijden van de Alpen Express wordt in Nederland al enkele jaren de 9901 van Railexperts ingezet. De tractie in Duitsland varieert per seizoen echter aanzienlijk. Dit seizoen worden Vectrons van SBB Cargo ingezet tussen Venlo en Bludenz.
Op 17 januari 2020 heeft de 9901 in Venlo plaats gemaakt voor de 193 517 van SBB Cargo, die namens BTE de Alpen Express 1389 richting Oostenrijk zal trekken. In het armoedige, maar tegelijk ook sfeervolle stationnetje van Kaldenkirchen wordt standaard afscheid genomen van de Nederlandse machinist en conductrice van Railexperts, waarna het geheel de reis verder vervolgt.

Februari

In februari werd voor het eerst een “I am European” Vectron van DB Cargo gefotografeerd; zelfs met een prachtig donkere lucht op de achtergrond. Tevens werd er een reisje naar de Brennerbahn gemaakt met de Alpen Express. Kevin plaatste reeds een foto van deze trip, dus kies ik voor de andere favoriete foto van deze trip.

Afbeelding

Opvallend genoeg lag er slechts 22 kilometer achter het volledig besneeuwde Brennero totaal geen sneeuw meer. Het geeft gelijk een beetje het beeld van deze winter weer: weinig sneeuw en te hoge temperaturen.
De 193 640 "Connected by Rail" en 193 558 "Natural Talent" passeren met de fraaie trein 43105 uit Leipzig naar Verona op 8 februari 2020 bij Campo di Trens. Op de achtergrond is de burcht Pietra zichtbaar.

Maart

In maart reed de Alpen Express zowaar een keer met de 1251 (als leeg materieel), en werd de 01 1075 vanuit Rotterdam Noord Goederen naar Shunter Waalhaven-Zuid gebracht met een G1206 van Lineas. De rit terug naar Rotterdam Noord Goederen enkele dagen later na het afdraaien van de wielen vond plaats met een SBB Cargo 193; ik had de eer om beide ritten uit te voeren. Aan het einde van de maand werd een tripje richting de omgeving van Baalberge ondernomen, wat ook een groot succes was. Vanwege werkzaamheden bij Köthen werden de goederentreinen omgeleid, waarbij enkele Ludmilla’s gefotografeerd konden worden. Tevens werden HVLE Dieseltraxxen gefotografeerd, kon SETG met houtsnippers vastgelegd worden, en kon ook nog een Aushub-trein met 232 op de plaat gezet worden.
De keuze voor deze maand laat zich dus raden:

Afbeelding

Met het kenmerkende Ludmilla geluid passeert de 233 452 met sodatrein 60350 uit Baalberge naar Wismar de fotografen in Ilberstedt. Achterop duwt de 232 254 mee.

April

In april kon eindelijk RRF met de Captrain kolentrein in Europoort-West worden afgestreept. Tevens reden er nog altijd 232’ers met Aushub-treinen en werd er eindelijk een HVLE Tiger gefotografeerd met een homogene Enercon grindtrein. Het mooiste tripje was naar Netzschkau, net boven Hof. Hier werden SETG treinen op de Göltzschtalbrücke gefotografeerd, maar gebrek aan zon zorgt ervoor dat dit niet de foto van deze maand wordt.

Afbeelding

Voor mijn dienst voor HSL reed ik even naar Woltorf. De 250 004 (of 330.4) van de Havelländische Eisenbahn passeert op 15 april 2020 met grindtrein 69062 uit Bad Harzburg naar Rotenburg an der Wümme (D) de fotograaf in een heerlijke ondergaande lentezon.

Mei

In mei stonden er veel ritten voor HSL op het programma, waarbij ik de eerste rit van “Waverider” 186 364 in Nederland mocht rijden. Helaas bleek deze dienst een deceptie te worden: de trein kwam met 17,5 uur vertraging in Lehrte aan. In Deventer strandde ik vervolgens vanwege werkzaamheden en werd pas de volgende dag doorgereden naar Coevorden. Diverse fotografen konden hierdoor de trein in de zon vastleggen, wat dan weer een voordeel was.
Ook liet PKP Cargo zich regelmatig zien met containertreinen naar Tilburg Industrie, kon éíndelijk de “Garching-kolentrien” met Das Ist Grün 193 vastgelegd worden en werd er wederom naar de omgeving van Baalberge gereden alvorens een trein uit Lehrte te rijden.

Afbeelding

Met een vertraging van inmiddels 26,5 uur werd er weer vertrokken uit Deventer richting Coevorden. Aangezien de inrijder van Ommen rood stond besloot ik maar even een foto te maken van mijn eigen trein. Zo'n fraai spul heb je immers niet elke dag bij je ;-)
We zien de 186 364 "Waverider" met graantrein 50205 in Ommen. Een kleine 5 minuten later kon de reis vervolgd worden naar Coevorden.

Juni

Juni is de maand van de langste dag, en daarmee ook vaak de maand waarin de meeste foto’s gemaakt worden. Voor het werk werd regelmatig het Maintal bezocht tussen mijn diensten vanuit Gemünden of Würzburg door. Onder andere de Offroad Vectron, Leitwolf Vectron, Paarden-189, Vlammen Taurus, en Naturail Vectron van TX Logistik werden gefotografeerd. Ook werd met Marcel naar Heiligenhaus gereden voor poging 11 (!) voor een 232’er voor de kalktrein uit HKM. De keuze valt niet op de mooiste foto, maar wel de foto waar ik enorm blij mee ben.

Afbeelding

Na 11 pogingen lukte het op 12 juni 2020 eindelijk om een 232'er bij Heiligenhaus met de HKM kalktrein te fotograferen. Als trein 60800 passeert de 232 635 van DB Cargo met een opvallend lange sleep wagens de 2 fotografen, onderweg van HKM Duisburg naar Flandersbach en Rohdenhaus.

Juli

In juli werd voor het eerste een ZSSK Cargo Vectron gefotografeerd, en het werden er meteen 3 op één dag. Ook werd de Ellorean Vectron van TX gefotografeerd. Op een tripje naar de Rijn na was het verder geen hele bijzondere maand. Wel stond er een prachtige dienst voor SETG op het programma, met een boomstammentrein van Gemünden am Main naar Freilassing en Salzburg Liefering.

Afbeelding

Vanuit Kassel Rbf waren de 187 316 (trekkend) en 193 839 (duwend) van SETG met een boomstammentrein onderweg naar Gemünden am Main. Deze trein zou ik samen met een collega overnemen en naar Freilassing brengen, maar niet voordat er een locwissel had plaatsgevonden. De 187 werd namelijk ingeruild voor een (logoloze) Vectron.
Het binnenrijden van de trein kon gefotografeerd worden vanaf het viaduct in Gemünden am Main. De foto toont de 193 839, die dus als "Schiebelok" fungeert bij deze trein 42885 (Kassel Rbf - Salzburg Liefering); reden daarvoor is het hoge gewicht van de trein in combinatie met de "Zughakenlast".
Terwijl de collega en ik vervolgens genoten van een heerlijke maaltijd bij Schäffer, voerden de collega's die de trein aanbrachten de locwissel uit, waarna met een volle maag naar Salzburg werd vertrokken.

Augustus

In augustus werden weinig foto’s gemaakt, in plaats van deze maand volgt nog een bonus.

September

September werd de maand van de omleidingen op de linker Rheinstrecke na de ontsporing in Niederlahnstein. Er werden zo ontzettend veel foto’s gemaakt op mijn vrije dagen tussen mijn diensten door dat ik eigenlijk niet echt kan kiezen. In deze maand volgt dan ook de bonusfoto in plaats van augustus.

Afbeelding

Een van de hoofddoelen aan de linker Rheinstrecke was de Henkel-trein van Bayernbahn. De normaal rechts rijdende trein werd inmiddels al met de 110 262 en 140 438 bij Bacharach gefotografeerd, en met de 151 118 bij Oberwesel. Op 21 september was het in Oberwesel de 110 262 die met trein 59971 uit Langenfeld naar Wassertrüderingen de fotograaf passeerde.

Afbeelding

De trein die op 21 september tot hoofddoel van de dag was gebombardeerd liet maar op zich wachten. Nadat ik de moed al een beetje opgegeven had en we inmiddels een meter of 500 naar voren waren gelopen om nét wat langer licht te hebben kwam het verlossende bericht: vertrokken uit Koblenz Lützel... Inmiddels was de plek waar we hiervoor stonden al in de schaduw gekomen doordat de zon achter de berg begon te zakken. Met achter ons nog 3 portaal-lengtes zon kwam dan eindelijk de trein in zicht. De 193 831 "Christian Doppler" van SETG passeert met boomstammentrein 45999 uit Koblenz Lützel naar Jenbach tussen Spay en Boppard de 2 Nederlandse fotografen onder heerlijke zomerse omstandigheden. Een kleine 3 minuten later was de zon ook hier achter de berg verdwenen; een behoorlijk gelukje dus!

Oktober

Slechts 2 foto’s deze maand, niet bijzonder genoeg voor het overzicht. Toch apart hoe je 3 maanden eigenlijk vrijwel niks doet en toch op zoveel foto’s uit komt in 1 jaar tijd…

November

Deze maand stond in het teken van het afscheid van de Vlammentaurus en de paarden-189 bij TX Logistik. Beide bestickeringen zijn nieuw op Vectrons aangebracht, en werden in dubbeltractie met hun Taurus / 189 soortgenoot gereden op de eerste rit. Beide werden gefotografeerd maar redden het niet in het overzicht.
In deze maand is ook een bonusfoto in plaats van oktober en december opgenomen.

Afbeelding

Na een melding dat Gysev door Fürth was gekomen met de LKW Walter-shuttle richting Rheinhausen kreeg ik de hoop op ein-de-lijk een foto van de Gysev LKW Walter-shuttle uit Curtici. Enig probleem was dat het Fahrplan officieel via de Schnellfahrstrecke was ingelegd; dat kon nog wel eens een probleem opleveren... De trein had echter zoveel vertraging opgelopen, dat DB Netz een omleidingsfahrplan voor de trein moest regelen. Daarnaast was er (schijnbaar) geen nieuw personeel beschikbaar, want de trein bleef maarliefst 3,5 uur in Würzburg kamperen. Een voordeel voor de fotograaf: qua zonnestand werd het alleen maar beter... Met een vertraging van maarliefst 12,5 uur passeert de 471 500 van Gyves met trein 40648 dan ook het prachtig verkleurde Wiesthal in een vrijwel perfecte zonnestand.

Afbeelding

De 159 202 van Heavy Haul Power International passeert Karlstadt op 5 november 2020 met lege boomstammentrein 95106 uit Plattling naar Bendorf am Rhein. Voor mij de eerste foto van een Eurodual, wat een gave machines zijn het...

Afbeelding

Op woensdag 11 november reed de 193 767 in dienst van SETG met een lege boomstammentrein naar Koblenz Lützel, waarna een dag later de beladen trein retour naar Oostenrijk zou rijden.
Met slechts iets meer dan 1500 kilometer op de teller staat de witte Vectron als trein 49985 naar Sachsenburg vertrekgereed in Koblenz Lützel op 12 november 2020.

December

In december werd geen enkele foto gemaakt…


Voor iedereen fijne kerstdagen en een voorspoedig 2021.
Geen handvol, maar een land vol
ICEmaster
Berichten: 183
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door ICEmaster »

Leuke en gevarieerde fotoreeks! HSL naar Coevorden blijf ik toch wel wat speciaals vinden ;)
Ik fotografeer op zonne-energie
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door wessele »

Prachtige serie man! Hoewel het moeilijk kiezen was, heb ik maart eruit gepikt als persoonlijke favoriet!
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door ThijsvLoon »

Hele mooie reeks!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door NovioSites »

Moeilijk om hier een favoriet uit te kiezen, laat me gaan voor de beide Ludmilla's. Schitterend jaaroverzicht!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door TrainplazaNL »

Erg mooi jaaroverzicht! Ik ben al slecht in kiezen, maar je maakt het er zo niet makkelijker op. Maar ik ga denk ik dan toch voor februari. :D
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door teunlukassen »

Fraaie serie Vincent!
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Daan W »

Prachtige reeks Vincent! het was een erg lastige keuze, maar maart is bij mij de favoriet ;)
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door David »

Prachtig overzicht in heerlijke landschappen! De ludmilla uit maart is favoriet hier :)
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door ov_wijzer »

Mooi Vincent! Als knaller zou ik gaan voor Mei.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door BjörnNielsen »

Top jaaroverzicht gozer! Zoveel highlights... Maart was wel de meest exotische trip vh jaar en dus mijn favoriet.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Marcel »

Fraai jaaroverzicht, genoeg gezien zo in dit vreemde jaar.
"The chase is better than the catch."
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door tiemen »

Wat een prachtig overzicht Vincent, met mijn favoriet Maart.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door babosorany »

Mooi overzicht met maart als prachtige dieselfavoriet!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door TimoTrimbos »

Stuk voor stuk mooie foto's, al vind ik september wel het mooist van allen
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Jeroen »

Mooie variatie tussen oud en modern. Prachtig serie!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Jbakker »

Fraaie serie Vincent! Februari en Juni zijn de favoriet!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door kay-cee »

Heel gevarieerd overzicht Vincent, wat een gave plaat is Juli onder andere!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door RemcoG »

Net als vorige jaar een erg mooi overzicht!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door arnold »

Erg mooie serie.
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Ruben01 »

Mooie reeks! November vind ik het mooist.
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 258
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door RailWorx »

Super overzicht, met juni als favoriet met de fijne sfeer.
Jona Brans
Berichten: 1628
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Jona Brans »

Leuke foto's heb je gemaakt! Mijn favorieten zijn toch wel mei en september 2
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Rens »

Slechts één foto in Nederland en maart is mijn favoriet uit de reeks!
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door Zuyderduyn »

Gaaf, foto 3 is toch wel erg mooi!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door wouterder »

Heerlijk die Ludmilla's in maart en juni! :D
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Vincent (VinceCargo)

Bericht door YuriSloof »

Mooi overzicht! De loc van februari staat hier nog altijd op het wensenlijstje
Plaats reactie