Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door NS1707 »

Inleiding
Het jaar 2020 is een jaar dat voor altijd in de herinneringen van ons allen zal blijven hangen. Een jaar met veel onzekerheden en reisbeperkingen. Een jaar dat maar weer eens bewijst hoe dankbaar een mens mag zijn met de kleine dingen des levens. Ondanks dat heeft 2020 ook prachtige dingen laten zien. Het jaar kroonde zich op de vierde plek zonnige jaren aller tijden in den lande, waardoor er ook binnen de geldende restricties veel geprofiteerd kon worden van de zonnige lente- en zomermaanden. Naast enkele reizen per trein heeft ook mijn eerste eigen auto mij op vele plekken in het ganse land gebracht. En nu is het weer zover: het einde des jaars nadert en we mogen weer een jaaroverzicht maken. Vorig jaar heb ik de verwachting uitgesproken dat ik mezelf meer op het goederenverkeer zou gaan richten. Over het algemeen is dat zeker gelukt, al zal dit overzicht ook het tegenovergestelde laten zien. Kortom, een bewogen jaar dat 2020!

Januari 2020
In de eerste maand van het nieuwe jaar is het aantal reisjes vrij beperkt gebleven. Het jaar werd goed begonnen door op Nieuwjaarsdag in de Friese hoofdstad de 1745 met een ontspoord ICM-treinstel vast te leggen. Op de laatste dag van januari kon ik eindelijk eens de avondbediening van Electrolux in Alphen aan den Rijn vastleggen. Toch gaat de fotokeuze uit naar een ICMm in het immer prachtige Haarlem. Met het verdwijnen van het DDM-1-materieel medio december 2019 is de spitsintercity tussen Haarlem en Alkmaar een allegaartje van materieel geworden. Op 6 januari 2020 werd er ook een ICM-stel ingezet en zo zien we ICM-stel 4226 klaar staan voor vertrek als IC 3454 naar Alkmaar.
Afbeelding

Februari 2020
Net als januari was ook februari geen heel bijzondere maand. Gedurende deze ditmaal 29-dagentellende maand was het weerbeeld vooral grijs. Ondanks dat is toch een redelijk aantal foto’s gemaakt, waaronder van de DBC 1600’en. Meer hierover in maart. De fotokeuze van februari gaat uit naar een foto van het door mij geliefde Amsterdam Centraal. Alvorens de uitbraak van COVID-19 in Nederland reed TCS wekelijks met de Dinner Train vanuit een andere stad. In het weekend van 22 en 23 februari vertrok de trein vanuit Amsterdam en zo zien we op 23 februari de 101002 + 4 rijtuigen + 101003 (in opz.) vertrekgereed staan op spoor 7b.
Afbeelding

Maart 2020
Een maand die bij ons allen niet meer uit gedachten is te krijgen: het toeslaan van het eerder genoemde virus over de gehele wereld. Ironisch genoeg viel in Nederland de “intelligente” lockdown samen met het aanbreken van een prachtig zonnige periode die eveneens meerdere maanden zou duren. Tijdens deze zonnige momenten is de focus vooral op de resterende DBC 1600’en gelegd, aangezien deze locomotieven per 3 april 2020 uit dienst zijn gegaan bij de genoemde vervoerder. Op 25 maart 2020 is locomotief 1611 met een uur vertraagde staaltrein 61601 bij Bloemendaal onderweg naar de Kijfhoek. Speciaal voor het afscheid heeft DB Cargo op de 1611, 1615 en 1616 afscheidsteksten aangebracht, zoals hier op de 1611 “Elke dag wat dichterbij, na 39 jaar trouwe dienst is het dan voorbij”.
Afbeelding

April 2020
Met het verdwijnen van de rode 1600’en moest er uiteraard naar een alternatief foto-object gezocht worden. Dit was vanzelfsprekend geen enkel probleem, aangezien er in het land nog vele andere uitmonsteringen van nez cassés te vinden zijn. Zo rijdt onder meer RFO op dagelijkse basis met (een aantal) voormalige 1800’en diverse treinen. Op de zonnige en lenteachtige 8ste aprildag van het jaar was RFO met de 1830 en de bekende Belg 6702 onderweg van de Kijfhoek naar Oosterhout met een Gefco autotrein. Het geheel werd gadegeslagen door een groep fotografen in het Zuid-Hollandse Willemsdorp.
Afbeelding

Mei 2020
Fryslân boppe! Naast Noord-Holland kom ik ook bysûnder graag in het mooie Fryslân. Wegens werkzaamheden tussen Groningen en Haren werd het wagenladingverkeer uit Delfzijl en Roodeschool afgehandeld op station Groningen in plaats van emplacement Onnen, Hierdoor kon de trein niet via Assen naar het Rotterdamse sporen, maar moest het via Ljouwert en it Hearrenfean omrijden. Dit bood de kans om een goederentrein vast te leggen op Friese bodem op de deels enkelsporige spoorlijn Groningen-Leeuwarden. Het risico was groot op wolken, maar toch werd de gok gewaagd om af te reizen naar Feanwâldsterwal. Met succes, zoals op de foto te zien is. De 6416 van DBC is op 11 mei 2020 met 1 ketelwagen van Delamine en 3 ketelwagens van Evonik uit Farmsum onderweg als trein 61300 van Groningen naar Kijfhoek.
Afbeelding

Juni 2020
In de eerste zomermaand van het jaar werd in veel landen een aantal versoepelingen aangekondigd m.b.t. het virus, waardoor ook de mogelijkheid ontstond om eind juni naar Frankrijk te gaan voor -hoe verrassend bij mij- de gebroken neusjes. Drie dagen werden gespendeerd in de omgeving van Mantes-la-Jolie en Évreux (ten westen van Parijs) om locomotieven uit de serie BB 15000 met rijtuigen vast te kunnen leggen. Op de laatste dag in die regio werd ’s ochtends vroeg naar Neauphlette gereden om hopelijk een 15000 in de ‘grand comfort’-kleurstelling te treffen. Ook hier met succes: locomotief 15014 heeft een mooi sleepje Corail-rijtuigen aan de haak als het geheel Neauphlette passeert op 24 juni 2020.
Afbeelding

Juli 2020
Van Frankrijk gaan we door naar het immer geliefde Duitsland. Voor de eerste keer mijns levens ging ik niet volledig mee op vakantie naar Petten met mijn ouders. In verband met de aankomende stageperiode in september 2020 diende ik thuis nog het een en ander te regelen en besloot ik om de eerste anderhalve week zelf door te brengen. Alhoewel, niet helemaal zelf, want er werd toch tijd gevonden om nog een reisje te maken. Ditmaal ook met mijn eigen auto, waarover ik sedert 19 juni beschik. De reis ging van 7 tot en met 9 juli naar de omgeving Strasbourg (F) en de Allgäu (D). Nadat er eerst in Frankrijk plaatjes van de diesellocomotieven uit de serie 67400 werden gemaakt, werd er doorgereden naar het zuidelijkste punt voor Duitsland voor 218’ers der DB. Op de zonovergoten ochtend van 9 juli, de vertrekdag terug naar huis, kon eerst nog langs de Großer Alpsee de 218 452 en 218 498 met EuroCity-rijtuigen vastgelegd worden als EC 191 naar München.
Afbeelding

Augustus 2020
Het doel om er een nez cassé overzicht van te maken is absoluut niet gelukt. Wat wel gelukt is, is om er een mooi internationaal overzicht van te maken. In augustus diende de volgende vakantie zich aan: Noord-Duitsland. In de Noord-Duitse deelstaat Schleswig-Holstein is de inzet van DB 218’ers voor IC’s nog niet ten einde en dus werd er een vierdaagse vakantie naar de Oostzee én Waddenzee geboekt; wederom met de auto. Op de tweede ochtend van deze reis was het plan geboren om de IC van Burg auf Fehmarn naar Hamburg vast te leggen op de Fahmarnsundbrücke. Vanwege hoogwater lag het beoogde fotomotief niet voor handen en dus werd er een alternatief gezocht. Zo stond ik om half negen ’s ochtends heerlijk tot voorbij m’n middel in de Oostzee te wachten totdat de IC eindelijk eens voorbij zou komen. Erg comfortabel wachten tussen de hoge golven was het niet, maar het resultaat is er mijns inziens niet minder om geworden. Locomotief 218 322 trekt op 11 augustus 2020 een stam IC-rijtuigen over de Fehmarnsundbrücke als IC 2417 naar Köln Hauptbahnhof.
Afbeelding

September 2020
Vanaf deze maand ben ik gestart met mijn halfjaarsstage bij een logistiek dienstverlener in Zoeterwoude-Rijndijk. Hoewel ik er vanuit was gegaan dat ik hierdoor veel minder tijd voor de hobby zou gaan hebben, heb ik door dingen goed te plannen nog relatief veel fotodagen doorgemaakt.

Na Frankrijk en Duitsland kon eigenlijk een bezoekje aan België niet uitblijven. De heropstart van de ballastcampagne tussen Quenast (B) en Somain (F) heeft ervoor gezorgd dat ik ook dit jaar weer in Wallonië geraakte, zoals de Vlamingen dat mooi zeggen. Nadat ik op 2 september zonder enig succes terugkeerde vanuit Clabecq, werd op 14 september een tweede poging ondernomen en ditmaal met ontzettend veel succes. Mede door de zware voetjes was het ook mogelijk om de trein verscheidene malen in te halen. Met één minuut speling kon vlak voor de Franse grens ter hoogte van Blaregnies nog een foto gemaakt worden op het verlaten stationnetje van Quevy-le-Petit. Locomotieven 67579 en 67629 komen nog een keer luidbrullend met de beladen ballasttrein 49880 de fotograaf voorbij die overigens niet alleen op het geheel stond te wachten. Samen met zeven andere Nederlanders werd het geheel opgewacht in een heerlijk najaarszonnetje.
Afbeelding

Oktober 2020
Met de voorgaande vier foto’s komt er ook per direct een einde aan de internationale reisjes van 2020. Om nog enigszins in de internationale sferen te blijven, moet ik uiteraard ook dicht bij mezelf blijven. Ik zou mezelf natuurlijk niet zijn als er géén foto van een IC Berlijn in het overzicht zou verschijnen. Voeg daar nog de informatie uit februari aan toe en men krijgt een rijtuigentrein onder de prachtige kap van Amsterdam Centraal. Voor de rest was oktober 2020 geen boeiende maand. Het weerbeeld bleef ontzettend grauw, waardoor er weinig noemenswaardige uitstapjes gemaakt werden. Op de avond van 5 oktober heeft locomotief 1761 net IC 142 uit Berlin Ostbahnhof aangebracht op het hoofdstation van de Nederlandse hoofdstad. Met de nieuwe dienstregeling van 2021 is het niet meer mogelijk om een reguliere (avond)foto van de trein op spoor 13b te maken, aangezien alle aankomsten zijn verplaatst naar de 15b en 14b.
Afbeelding

November 2020
In de op een na laatste maand des jaars werd uiteraard nog even flink gas gegeven om de fotocollectie der nez cassés aan te vullen. Hoewel er in deze heerlijke herfstmaand een redelijk aantal zonfoto’s gescoord is, gaat de fotokeuze toch uit naar een avondfoto uit Hengelo. De wens was al een lange tijd erg groot om een avondfoto vanaf de fietsenstalling te maken, echter diende de trein daardoor goed voor neergezet te worden. “Heel toevallig” gebeurde dit op vrijdagavond 20 november 2020, zodat de foto ook mooi getoond kan worden in dit overzicht. Locomotief 1765 heeft met een stam Duitse IC-rijtuigen het eerste Nederlandse station bereikt alvorens het geheel verder spoort via Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort Centraal en Hilversum naar Amsterdam Centraal als IC 142.
Afbeelding

December 2020
Deze maand kon ik als Bodegraafse hobbyist eens dicht bij huis blijven. Het gebruikelijke DDZ-materieel is in het ganse land op 3 december 2020 per direct aan de kant gezet, waardoor er vervangend materieel gezocht moest worden. Dit werd gevonden in de vorm van een mixage aan Sprintermaterieel. Ik heb dit jaar alleen al in de weken 50 en 51 meer foto’s gemaakt op het station dan de afgelopen drie jaar bij elkaar. Als jongvolwassene ben ik er inmiddels alles behalve wild van om een plaatje op m’n eigen stationnetje te maken, aangezien de kans groot is dat er altijd wel een bekende in de buurt is; iets wat met een 19.000 inwoners tellend dorp niet gek is. In het weekend van 12 en 13 december was de inzet van Sprinters wegens werkzaamheden overigens gepland. Op zaterdag 12 december staan SGMm-stellen 2984 en 2113 te wachten op vertrek naar Woerden en verder naar Zaandam als gevolg van de werkzaamheden tussen Woerden en Utrecht.
Afbeelding

Afsluiter
En hiermee is ook mijn jaaroverzicht ten einde gekomen. Ik heb getracht om het overzicht zo divers mogelijk te houden. Hopelijk hebben jullie hiermee een leuk kijkje gehad op mijn spoorse 2020. Ik wens iedereen gaandeweg fijne feestdagen toe en een voorspoedig 2021!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Marcel »

Fraai overzicht, september is mijn favoriet.
"The chase is better than the catch."
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Jbakker »

Leuke serie Matthijs!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door tiemen »

Wat een prachtige foto's Matthijs! Mij favoriet is Juli
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 256
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door RailWorx »

Wat een geweldig overzicht! April vind ik erg mooi, maar juni is toch mijn favoriet met een van mijn favo locs, de 15000 nog in Arzens-kleuren.
Klasse en lekker veel Nez-Cassés.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door TimoTrimbos »

Schitterende fotoreeks! Kiezen is lastig maar toch krijgen juni en juli de voorkeur
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door RemcoG »

Mooie reeks! Maart en april zijn mijn favorieten
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door arnold »

Leuk jaaroverzicht.
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Tijs »

Mooie set foto's van het jaar, juli is wat mij betreft de mooiste! :D
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door wessele »

Leuke serie. Maart is mijn favoriet!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door VinceCargo »

Maart en Juli vind erg fraai, leuk overzicht!
Geen handvol, maar een land vol
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door David »

Fraaie serie Matthijs! Vooral maart en juli, maar ook goed geregeld in november en goed dat je de ICM in Haarlem nog hebt gedaan :)
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door BjörnNielsen »

Smakelijk jaaroverzicht Matthijs! De Alpseeplaat in Juli vind ik de mooiste!
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Marc Vlot »

Leuk overzicht:-)
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door babosorany »

Mooi met juni als favoriet!
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Daan W »

Prachtig overzicht Matthijs! Juni blijft een topper net als november ;-) veel leuke en gezellige tripjes gemaakt dit jaar :)
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht! Maart vind ik het leukst (en origineelst, volgens mij heb ik nog nooit een foto vanaf daar gezien).
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Kevinrail »

Lekker jaaroverzicht Matthijs! Ik ga voor de plaatjes van maart en juni als favorieten.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Rens »

Mooi met een paar niet veel geziene stekken!
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door Zuyderduyn »

Ik vind November erf gaaf. Mooie serie!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door derquinho »

Heel fraai Matthijs! Maart, april en juni vind ik het mooist!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door erica »

Mooie serie, die op de Fehmarnsundbrücke vind ik erg stoer!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door wouterder »

Prachtoverzicht Matthijs! Juni in Frankrijk is toch wel m´n favoriet!
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door DDZ7504 »

Stuk voor stuk mooie plaatjes!
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door YuriSloof »

Mooi overzicht! Juni is hier ook favoriet
michelgouda
Berichten: 34
Lid geworden op: za apr 23, 2016 8:32 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Matthijs

Bericht door michelgouda »

Weer een erg fraai overzicht Matthijs ! Kan eigenlijk geen mooiste foto kiezen !
en nog bedankt voor de vele kilometers die ik in 2020 kon meerijden ;)
Plaats reactie