Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door RemcoG »

Na mijn eerste jaaroverzicht vorig jaar kwam ik in 2020 steeds beter los. Ondanks alle beperkingen door dat virus waar we het in dit overzicht zo min mogelijk over gaan hebben (er wordt al genoeg over gezegd), werd het voor mij een goed fotojaar. In 2019 begon ik met filmen waarna ik via onscherpe, bewogen en slechte gerichte spiegelreflexcamerafoto's bij goede, scherpe en, al zeg ik het zelf, steeds mooiere foto's terecht kwam. In 2020 had ik deze kennis dus al en dat leverde dan ook veel betere foto's op. Het hele verhaal over mijn 'reis' naar goede foto's kan je terugvinden bij het jaaroverzicht van 2019. Uit de ruim 460 treinen die ik op de foto heb gezet dit jaar is het me uiteindelijk gelukt om er twaalf uit te zoeken. Eén foto per maand lukte niet, omdat er maanden waren waarin mijn foto's, bijvoorbeeld door het weer, niet zo best waren. De echte reden is dat er in bepaalde maanden veel meer en veel betere foto's werden gemaakt dan in andere maanden.

Verder heb ik mijn best gedaan om, ondanks alle geldende beperkingen, op een verantwoorde manier op verschillende locaties te fotograferen. Verreweg de meeste foto's zijn binnen een straal van 10 kilometer rond mijn woonplaats Zaltbommel gemaakt. Ik heb geprobeerd om meerdere plekken in dit overzicht te verwerken en dit is naar mijn idee ook wel redelijk gelukt.

In januari, februari, april en december werden legio foto's geschoten, maar het weer en het licht in de eerste twee en de laatste maand en vooral de keuze voor andere foto's deden mij besluiten geen foto's van deze maanden te plaatsen. Dit betekent natuurlijk wél dat er van een andere maand meer foto's volgen!

Ik wens jullie veel plezier met het bekijken!


Maart
Afbeelding

In maart was de keuze lastig. Het afscheid van de locomotiefserie 1600 bij DB Cargo, mijn eerst hommel, deze foto of toch een andere. Ik koos er met moeite twee: Met de kennis van nu is dit namelijk een erg leuke foto. Nou ja, een extra leuke foto, want erg leuk was ie al. Sinds eind augustus loop ik namelijk full time stage bij BAM Infra Rail bv. Naast de vernieuwing van bestaande infra en het bouwen van nieuwe infra slijpt BAM ook de sporen in opdracht van ProRail. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van twee slijptreinen van de firma Speno uit Zwitserland. Op 11 maart van dit jaar kwam ik één van de slijptreinen tegen. Getrokken door de RRF24 passeert slijptrein RR 64 M-2 de fotograaf bij Bruchem in een ronduit fantastisch zongaatje.


Nog een uit maart
Afbeelding

De tweede foto van deze maand die ik wil delen is deze. Op 27 maart ging ik een dagje naar de Brabantroute. Uiteraard ging ik alleen en reed ik met de auto naar het dorp Heukelom om daar in een maisveld te gaan staan. Vele treinen die ik bij Zaltbommel nooit zie, kwamen me hier voorbij. Drie cargo's sprongen er echt uit: de Captrain 1618 met gasketeltrein naar Sittard (goed voor de zon!), de Captrain 1618 met gasketeltrein naar Sloe (wederom goed voor de zon!) en deze staaltrein van DB Cargo. De trekkracht wordt geleverd door de in I Am European-jas gestoken 193 362. Onder de strakblauwe lucht rijdt de licht brommende trein voorbij. Inmiddels is deze stek vanaf dit standpunt volledig afgeschreven door de plaatsing van hoge hekken...


Mei
Afbeelding

In mei werden er best veel foto's gemaakt, onder andere van Strukton. De meeste foto's waren echter (zwaar) bewolkt en genomen op de bekende stek bij de Vlierdseweg. Zoekend naar plekken in de omgeving waar de zon op zomeravonden goed staat voor treinen vanuit het zuiden, kwam ik later in de maand in Hedel terecht. Met Den Bosch en de fraaie Maasbrug als achtergrond is dit een aangename stek. Normaliter zou ik bij Zaltbommel ter hoogte van het wegviaduct van de N322 gaan staan, maar gezien het stevig gegroeide riet viel deze plek op 25 mei af. Hedel leek me, ondanks de schaduwen van de bomen, een goede optie. En zo wachtte ik rond half negen de 1829 van Rail Force One op. Omstreeks kwart voor negen passeert de nez-cassé in een heerlijk avondzon met aan de haak een forse gasketeltrein.


Juni
Afbeelding

In juni werd ook weer druk gefotografeerd. Zo was ik in Hedel te vinden voor een museumtrein, bezocht ik mijn favoriete plek voor mijn eerste ICNG en was ik langs de Betuweroute te vinden. Op zaterdag 20 juni hadden ik en mijn moeder allebei een vrije dag. Dit betekende concreet dat ik haar auto leende en mezelf een tijdje ging vermaken bij de Betuweroute ter hoogte van Herwijnen. 's Middags was er van alles moois te zien, maar de echte klapper kwam 's avonds pas. Na een korte pauze om even mijn avondeten thuis te nuttigen, ging ik weer naar de plek waar ik 's middags al was. Nu besloot ik in het weiland te gaan staan, omdat dit voor de zon beter was. Na bijna 1,5 uur wachten, verscheen een bekende medefotograaf. Op basis hiervan wist ik dat de trein in aantocht was. De trein waar het om ging, was de ontzettend fraaie 186 364. Deze loc, die de naam Waverider heeft gekregen, draagt een zomerse bestickering. Met keteltrein 41788, een bevriende machinist en een vrolijke toeter rijdt de loc de zon tegemoet rond 10 voor half 9.


Juli
Afbeelding

In de zomer van dit jaar ging ik niet op vakantie. Een zeilkamp van een week was mijn enige vooraf geplande activiteit in de vakantie. Hierdoor was er ruim tijd voor het maken van foto's onder andere op station Den Bosch en bij de werkzaamheden bij Zaltbommel. Omdat mijn ouders wel een paar weken weggingen met mijn vaders auto kon ik ook nog eens ongestoord de auto van mijn moeder lenen. Zo kon ik in mijn eentje mooie, rustige plekken langs het spoor bereiken. Na de Betuweroute bezocht ik op de snikhete 31 juli Den Bosch om een keteltrein van RRF op te wachten. De RRF 4402 leverde de tractie voor de trein. Deze loc had ik nog nooit op de foto. (Deze foto is nog altijd de enige foto van de 4402.) Samen met twee andere fotografen die er toevallig ook waren, legde ik trein 49798 vast terwijl de machinist een mooie, luide groet brengt.


Augustus
Afbeelding

We gaan, vergeleken met de vorige foto, 5 dagen vooruit. Mijn ouders waren nog steeds op vakantie en ook mijn zusje was een weekje weg. Ik had dus alle vrijheid om mij in mijn eentje te verplaatsen van de Betuweroute (voor onder andere mijn eerste ICE op de goederencorridor, mijn eerste, echt goede foto van de #DBCargofährt en een gestrande trein) naar Brabant en vice versa. Op 5 augustus besloot ik daarom een kijkje te nemen in de haven van Oss. Ik had al vaak foto's gezien van het "kleine" drieassige diesellocje dat de bedieningen in het havengebied doet. 5 augustus begon met een flinke tegenvaller zoals je kan lezen als je op de bovenstaande foto klikt. Uiteindelijk kwam het allemaal goed en werden vele foto's geklikt. We zien RFO 692 met acht zojuist met soja geladen graanwagens een van de onbewaakte overwegen passeren.


Nog maar een uit augustus
Afbeelding

Naast de vele foto's in de buurt was er nog een hoogtepunt in augustus. In de tweede week (volgens mij, maar pin me er niet op vast) van augustus presenteerde RTB Cargo in samenwerking met Railpool en Railcolor een nieuw bestickerde locomotief. De 186 423 had een nieuwe jas gekregen. Deze, naar mijn mening, ontzettend mooie bestickering onderstreept de goede samenwerking tussen RTBC en locomotiefleasebedrijf Railpool en viert het tienjarige jubileum. Op de loc zijn verschillende radertjes en tandwielen afgebeeld. Dit moet de binnenkant van een analoge klok of een analoog horloge voorstellen. Op de loc staat, daarop aansluitend, de tekst "Running like clockwork". Al snel kreeg de machine bijnamen zoals Clocky, Klokkie, Klokloc, Klokkenloc en vele andere denkbare varianten hierop. De eerste ritten van het nieuwe jachtobject werden door RTB op Facebook bekendgemaakt en up-to-date gehouden. De allereerste rit ging via de Betuweroute van Pernis naar Emmerich. Omdat ik tijd had en de zon volop scheen, pakte ik de auto en reed ik naar het tankstation bij Haaften om de trein op te wachten. Niet veel later passeert de 186 423 met aan de haak de beladen keteltrein 44791. Ook de tweede rit, die dezelfde dag nog reed, werd vastgelegd. Vijf dagen later was het weer raak toen de loc de Vlierdseweg passeerde.


September
Afbeelding

De keuze voor de foto uit september was eigenlijk snel gemaakt tot ik nog eens keek. Ik had namelijk behalve deze foto, ook nog een aantal foto's in Hulten gemaakt en ik schoot bij Bruchem een erg fraaie foto van de Heroes-loc van Lineas. Zoals al verteld begon ik eind augustus met mijn stage bij BAM. In september was ik hier inmiddels full time actief waardoor het maken van foto's op een lager pitje ging. In de weekenden was ik (meestal) wel vrij. In sommige weekenden moest er wel gewerkt worden, maar dit was meer een uitzondering dan een regel. In het weekend van 26 en 27 september was ik vrij en hield ik vanaf het moment dat ik op zondag wakker werd de spots en meldingen in de gaten. Eén van de eerste meldingen die ik zag, was een vage melding over een werktrein die in Utrecht was gezien en richting Arnhem óf Den Bosch ging. Na kort overleg met een medefotograaf bleek het voor de hand te liggen dat deze onbekende werktrein naar Vught Aansluiting zou rijden. Even later stond ik met mijn slaperige hoofd bij de overweg Bommelsekade wachtend op een DB Cargo 6400 die misschien niet eens zou komen. Het kwam gelukkig wel en op het moment dat het kwam, brak de zon ook nog eens door! De trein bleek de VolkerRail kraantrein te zijn die getrokken werd door de 6461 van DB Cargo! Voor meer informatie over de trein kan je terecht op mijn Flickr-pagina die verborgen zit achter één klik op deze foto.


Oktober
Afbeelding

Ook wat betreft oktober was de keuze lastig. Ik fotografeerde onder andere de Europa-ICE met koeien op de voorgrond en de altijd leuke 1829 van RFO. Uiteindelijk koos ik twee foto's uit. De eerste werd op een half bewolkte zondag gemaakt. Zondagen zijn bij mij vaak dagen waarop ik relatief actief ben met het maken van foto's. Dit komt vooral omdat zondag bij mij de enige dag zonder vaste verplichtingen is. Doordeweeks stage (of school) en op zaterdag altijd zeilen. Zondagen zijn dus de momenten waarop ik met deze hobby bezig kan zijn. Zondag 11 oktober was dit ook het geval. 's Ochtends kwam er een melding dat er op de Watergraafsmeer twee 9900'en van Railexperts met twee 186'ers van NS zouden klaarstaan. In de loop van de dag bleek dat twee van de vier locs waren vertrokken. Dit betroffen de 9901 en de 186 113. De laatstgenoemde moest voor onderhoud via Roosendaal naar Brugge. Bij het naderen van de trein week de bewolking uiteen om even kort ruimte te maken voor de zon. Zodoende kon trein 92113 in de zon op de foto gezet worden bij 'mijn' stek in Bruchem.


Nog eentje uit oktober
Afbeelding

In oktober ging mijn stage vanwege het C-woord steeds vaker vanuit thuis. Naar kantoor gaan werd een uitzondering. Dit betekende ook dat ik prima af en toe een uitstapje kon maken naar het spoor wanneer er een leuke melding binnenkwam. Op donderdag 22 oktober kwam er zo'n melding binnen. De trein zou mij pas aan het eind van de middag passeren dus mijn stage zou hier nauwelijks tot geen "hinder" van ondervinden. Het ging om een China-Shuttle van PKP Cargo. Dat zijn over het algemeen al leuke treinen, maar op 22 oktober was het extra leuk. Vanwege een mij nog steeds niet helemaal duidelijke reden (ik hoorde o.a. defecte loc, defecte ATB, geen machinist) werd de volledige trein, dus inclusief de loc, getrokken door een 1700 van TCS. Dit zag ik wel zitten en zo verplaatste ik mij rond kwart voor vijf naar de Bommelsekade. Om 17:06, een kleine anderhalf uur voor zonsondergang, passeert de 101001 met achter zich de PKP Cargo EU46-513 en de volledig beladen containertrein naar Tilburg in het laatste beetje zonlicht van de dag.


Reizigers in november...
Afbeelding

Met het naderende einde van het oudste sprintermaterieel van de NS in het achterhoofd richtte ik me zondag (wéér een zondag hè) 1 november vrijwel volledig op deze Plan Y-treinen. Omdat dit materieel afwijkend werd ingezet op de 6900 (Woerden-Tiel) besloot ik op een aantal verschillende plekken foto's te maken van de Mat'74. Zo werden foto's gemaakt op het dubbelsporige deel van de lijn tussen Geldermalsen en Tiel, op het enkelsporige deel van die lijn en op station Geldermalsen. De foto van die laatste plek staat hierboven afgebeeld. Het is mijn eerste 'nacht'foto en in mijn ogen een leuke foto, maar er kan nog wel het een en andere verbeterd worden. Vooral de positionering van de camera moet beter. Dit kon, vanwege de werkzaamheden op het station helaas niet. Op de foto zien we SGMm 2994 en 2960 als sprinter 2963 wachtend op het vrijwel verlaten station Geldermalsen. Dit is de enige foto van reizigersmaterieel in dit overzicht. En voor de zeer oplettende kijker, het is de enige foto in dit overzicht die de verhouding 3:2 heeft.


...en goederen in november
Afbeelding

Naast de gesleept PKP Cargo in oktober heb ik ook foto's van een zelf rijdende PKP-loc. Een daarvan, genomen op 9 november, neemt de laatste plaats in dit jaaroverzicht in. De foto's uit december waren leuk, maar tot nu toe niet spetterend genoeg om het jaaroverzicht te halen. Behalve de eerste ritten van de dolimetrein getrokken door een TCS 1700, waarbij vooral de terugritten op 16 en 20 december eruit sprongen plaatte ik ook de Lineas 186 295 in de regen, de 1829 van RFO met Malaszewicze-Shuttle en een witte DBC Vectron in december. Al deze foto's vond ik leuk, maar niet beter dan de foto die hierboven staat. We zien PKP Cargo EU46 513 de Vlierdseweg passeren met aan de haak een fraaie, grijze, volledig beladen, uit China afkomstige containertrein naar Tilburg. In een lekker herfstzonnetje rijdt het geheel net na het middaguur de fotograaf voorbij. En zo begint en eindigt dit jaaroverzicht met een foto op de plek waar ik de meeste foto's maak.


Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze kleine selectie van mijn fotojaar. Hier en daar heb ik in de tekst stiekem linkjes verwerkt naar andere, voor mij in het oog springende foto's die het echte overzicht niet gehaald hebben. Mocht je meer willen zien dan zit hier weer zo'n stiekem linkje waarmee je terechtkomt op mijn Flickr-pagina. Voor het, in mijn ogen, beste resultaat kan je de volgorde van de foto's op 'date taken' zetten. Hierdoor zullen de oude(re), minder goede foto's terugzakken naar de dag dat ze genomen zijn i.p.v. het moment dat ik ze online heb gezet. Ik heb ondanks alles een goed jaar gehad wat betreft het fotograferen. Uiteraard hoop ik dat het volgend jaar nóg beter is en dat er nog betere en mooiere foto's gemaakt kunnen worden.

Voor nu wens ik iedereen fijne feestdagen en een gelukkig, fijn en gezond 2021 toe!

Tot de volgende!

Remco
Laatst gewijzigd door RemcoG op zo feb 28, 2021 10:08 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door teunlukassen »

Leuke serie Remco! Maart en september zijn mijn favorieten :)
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 256
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door RailWorx »

Mooie serie, mei is fenomenaal!
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door KvdLee »

Mooie collectie! Mei en september zijn favoriet :)
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door VinceCargo »

Lekker bezig geweest!
Geen handvol, maar een land vol
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie reeks man! De 2de uit augustus en oktober springen er voor mij bovenuit!
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door Daan W »

Leuke plaatjes Remco, oktober (2) blijft gaaf!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door Ruben01 »

Mooie terugblik op dit jaar, met een aantal erg fraaie luchten!
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door Zuyderduyn »

Leuke terugblik. Mei erg leuk!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door wouterder »

Mooie serie hoor! September is de leukste :D
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door Kevinrail »

Fraai jaaroverzicht Remco! Ik ga voor de plaatjes van juni, augustus en het goederenplaatje van november als favorieten.
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door DDZ7504 »

Mooie plaatjes, en vooral ook mooie luchten ;)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 RemcoG

Bericht door Rens »

Fraaie reeks foto's!
Plaats reactie