Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door tiemen »

Hallo allemaal, 2020 was een van de zwaarste jaren voor iedereen. Helaas kreeg ik ook te maken dit jaar met een vrij heftige ziekte waarvoor ik vaak naar het ziekenhuis moest. En dat nog op een vrij jonge leeftijd (14), waardoor dit jaar leuke tripjes te maken er niet in zat. Daarom zijn de foto's die ik heb gemaakt vooral rondom Apeldoorn genomen, maar dat wil niet zeggen dat het geen mooie foto's zijn geworden! Gelukkig herstel ik vrij goed en zijn de vooruitzichten heel goed voor mij. En zelfs aan het einde van het jaar ben ik er al zelf weer op uit gegaan voor de oude sprinters (SGMm). En ondanks alle situaties rondom mijn gezondheid / corona heb ik er dit jaar toch het beste er van gemaakt en heb ik (naar mijn mening) goeie foto's gemaakt. Geniet van het jaaroverzicht en hopelijk brengt 2021 veel goeds.

Januari

Afbeelding

Begin april zouden de imposante locs van de serie 1600 verdwijnen bij DB Cargo. De locs zijn naar mijn mening de mooiste die DBC Nederland heeft gehad. Vele locs legden al eerder het lootje vanwege defecten aan de locs. Gelukkig was het voor de 1611 nog niet zo ver. Op zondag 19 januari passeert de DBC 1611 met kalktrein 47612 Halfweg, onderweg naar Beverwijk.

Februari

Afbeelding

Voor februari kon ik niet echt een goeie foto uitkiezen, dus besloten om deze maar erin te zetten om het overzicht toch wel zo compleet mogelijk te maken. Op zaterdag 8 februari passeert de RTB 193 791 met een ethanoltrein Apeldoorn, onderweg naar Bentheim en verder. Deze stek gaat binnenkort verdwijnen, omdat de overweg aan de Laan van Osseveld binnenkort wordt vervangen door een tunnel onder het spoor.

Maart

Afbeelding

Een van de meest fraai bestickerde 189ers in ons land is naar mijn mening de 189 206. De loc gaat al een tijdje mee en dat doet de stickers niet ten goede. Een van de laatste ritten in Nederland van deze fraaie loc was voor LTE met een keteltrein naar Bad Bentheim. Op maandag 2 maart rijdt de LTE 189 206 een ethanoltrein naar Duitsland, en passeert Apeldoorn. Enkele dagen later zaten we in een lockdown...

April

Afbeelding

Struktron heeft besloten om hun materieelpark te verduurzamen. Daarvoor heeft ze drie locs uit de serie 1700 en twee Bvk's gekocht van NSR. Op vrijdag 24 april gingen de locs naar Zutphen vanuit Amersfoort. Ik kreeg nog net op tijd een tip van een vriend waardoor ik ze nog mooi op de foto kon zetten. De Strukton 1824 met trein 96940 (Amersfoort - Zutphen) bestaande uit de 1749, 1736, 1740 en 1756 en de Bvk's van DD-AR stammen 7314 en 7339 passeert Apeldoorn, onderweg naar Zutphen.

Mei

Afbeelding

Na lange tijd was het zo ver, de ICNG kwam eindelijk naar Nederland. Deze treinstellen zullen de gehuurde 186ers en ICRmh rijtuigen vervangen. Maar helaas zijn er op het moment van schrijven vele problemen met de treinstellen en liggen de testritten al enige tijd stil naar aanleiding van de ontsporingen in het buitenland. Maar daar was in het begin geen sprake van en op zaterdag 23 mei kwam de eerste naar Nederland. RailExperts loc 9901 had de eer om het transport te leiden. In de avond passeert het konvooi de brug over het Reevediep nabij Kampen Zuid, onderweg naar de Watergraafsmeer waar het treinstel gebruikt wordt voor opleiding van de monteurs.

Juni

Afbeelding

Door de coronacrisis kreeg ook de auto industrie een harde klap. Daardoor lag het vervoer naar oa importeur PON in Leusden vrijwel stil. Maar gelukkig leefde het vervoer snel weer op en kwam het welbekende craftertransport ook weer op gang. Op de trein staan Volkswagen Crafters. Rail Force One is de gelukkige die dit transport mag doen. Helaas is het transport bijna alleen te fotograferen in de zomer met zon omdat de heenrit vaak in de avond aankomt in Amersfoort. Op 28 juni passeert RFO 1828 met Craftertrein 42750 Teuge, onderweg naar Amersfoort en Leusden.

Juli

Afbeelding

Begin van dit jaar kwam er een nieuwe werbeloc bij Rail Force One. Het betrof de 193 627, bestickerd in opdracht van Raillogix. De loc reed in de eerste helft van het jaar vooral zijn ritjes bij RFO, maar ging deze zomer naar RegioJet toe en rijdt nu voor RTB Cargo de autotreinen tussen Bremen en Passau. Een van de laatste ritten was met een styreentrein naar Bad Bentheim toe. Doordat het erg bewolkt was was het mogelijk om de trein te kunnen fotograferen, bij zon reed deze trein namelijk recht tegen de zon in. RFO 193 627 met aan de haak een styreentrein passeert Teuge, onderweg naar Bentheim op Donderdag 9 juli.

Augustus

Vanwege de extreme warmte is er geen foto te zien voor deze maand, waarvoor later een bonusfoto.

September

Afbeelding

Normaliter was september de maand waarin het grote stoomtreinfestival Terug naar Toen was, maar corona had andere plannen en dus ging het feest niet door. Vanwege medische redenen moest ik eind september 3 weken in Groningen verblijven, waar ik nog gelukkig de kans had om treinen te fotograferen die ik normaal niet klik. Zo ook de UC 61300 vanuit Onnen naar Kijfhoek. Deze reed vroeger nog soms wel met een 1600, maar helaas is deze periode voorbij. Tegenwoordig zit er een 6400 van DBC voor en soms twee (afhankelijk van het treingewicht / defecten). Op dinsdag 22 september had DBC 6454 de eer om UC 61300 te rijden. Vandaag reden er wagens mee uit Roodeschool als Delfzijl. De trein passeert in de avond De Punt, onderweg naar de Kijfhoek.

Oktober

Afbeelding

DBC heeft met de vectrons een mooi kleurrijk en interessant loctype. Zo heeft DBC een werbeloc serie genaamd "I am ...". De DBC 193 366 heeft als bestickering "I am Einziganders". Deze loc staat voor de LGBT gemeenschap. Naar mijn mening een fraaie en een goed onderwerp als werbeloc. Op zondag 20 oktober was de Aluoxidetrein weer eens een keer omgeleid via Amersfoort en kon de fraaie loc in Teuge worden geklikt. DBC 193 366 passeert met Aluoxidetrein naar Bad Bentheim en verder naar het oosten van Europa.

November

Afbeelding

Railport Brabant had dit jaar een erg succesvol jaar. Zo kwamen er drie nieuwe treinen van RFO, PKP en Retrack (VTG) erbij naast de treinen van LTE. De eerstgenoemde vervoerder begon in November dit jaar met hun treinen vanuit Malaszewicze, waar de containers worden overgeslagen op breedspoor voor verdere doorvoer naar China. Op woensdag 18 november 2020 passeert de RFO 1830 met aan de haak Malaszewicze Shuttle 41338 Teuge, onderweg naar Tilburg Industrie. De schapen kijken aandachtig naar de fotograaf :lol:

December

Afbeelding

Op vrijdag 18 december kreeg ik een melding dat een class 66 van Freightliner onderweg was met nieuwe Arriva WINK's. Ik besloot de gok te wagen en de fiets te nemen naar Teuge in de hoop dat het een keer naar Amersfoort gaat (Wie niet waagt, wie niet wint ;) ). Helaas ging zoals verwacht het transport via Deventer - Zwolle naar De Vork. Maar niet al te lang daarna kreeg ik een melding van een DBC 193er met een Unit Cargo. Dat was apart, want de laatste UC die langs Apeldoorn kwam was de UC Seelze in 2017. Het bleek dus om een omgeleide UC Hagen te zijn via Bad Bentheim. De bonte UC met als trekkracht DBC 193 356 Teuge, onderweg naar de Kijfhoek

Bonus

Afbeelding

Tijdens de lockdown kwam er veel meer vrije tijd vrij om treinen te fotograferen. Op zaterdag 4 april zou RFO een aluminiumtrein rijden met twee locs uit de serie 1800. Helaas werd de 1829 in Amersfoort van de trein gehaald en bleef alleen de 1837 over. Het aluminiumvervoer rijdt vrij weinig, naar mijn weten 1 á 2 keer per maand. Ondanks dat de 1829 in Amersfoort er af ging was het alsnog wel een mooie foto geworden. RFO 1837 passeert met een aluminiumtrein Assel (waar alles mooi in bloei stond), onderweg naar Bad Bentheim en verder.


Dit was mijn jaaroverzicht, bedankt allemaal voor het lezen en bekijken van het overzicht. Het mocht misschien wel een rotjaar zijn, toch heb ik het beste er van gemaakt ondanks alles en wens ik iedereen fijne feestdagen en het allerbeste voor 2021 en hopelijk kan ik volgend jaar meer foto's maken in binnen / buitenland.

Mvg, Tiemen
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 258
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door RailWorx »

Mooi overzicht Tiemen, juni en de bonusfoto tellen als mijn favorieten!
Succes en sterkte nog met herstellen en een fijn en gezond 2021 gewenst.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi Tiemen! Laten we hopen dat 2021 ook voor jou een beter jaar wordt! De drie foto's van nez-cassé's in Locon-livrei vind ik prachtig!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door derquinho »

Mooie foto's Tiemen! Goed dat het beter met je gaat! Ik ben het eens met Timo, qua mooiste foto's, ook omdat ik zelf ook in Kampen Zuid was :-)
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door Ruben01 »

Mooie serie! Laat goed zien wat voor een afwisselende omgeving Apeldoorn wel niet is als je een paar kilometer er op uit gaat. Succes met herstellen, en vergeet niet om ook volgend jaar er het beste van te maken ;)
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door RemcoG »

Erg mooi overzicht! April en mei zijn m'n favorieten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door teunlukassen »

Hele mooie reeks! Mei en november vind ik erg gaaf!
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door David »

Fraaie set platen met de Crafter in juni als hoogtepunt voor mij. Erg vervelend dat het een lastig jaar was voor je, maar goed om te horen dat de vooruitzichten goed zijn! :)
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door NovioSites »

Mei, juni en november zijn mijn voorkeuren maar ondanks de hele situatie is dit echt een prachtig jaaroverzicht!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door wessele »

Mooie reeks platen Tiemen, met de klassieker in Glimmen uit september als favoriet. Alle gezondheid gewenst voor 2021.
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht! Ik heb een lichte voorkeur voor juni!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door babosorany »

Leuk met mei en bonus als favoriet!
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door Tijs »

Mei is natuurlijk wel echt een topplaat geworden, leuk jaaroverzicht Tiemen!
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door spurt2244 »

Leuke foto's Tiemen.
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door Zuyderduyn »

Mooi hoor! Juni vind ik het mooist. Ik had hem toen wat verderop op de Harselaar.
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door tiemen »

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door JUSTINIAN »

Hoi Tiemen, een mooi jaaroverzicht! Ondanks je persoonlijke situatie heb je er heel wat van het jaar kunnen maken. Sterkte en beterschap!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door wouterder »

Lekker bezig geweest Tiemen. September is de leukste voor mij!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Tiemen

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht, met name de foto's van de 1800'en. Ik wens je een goede gezondheid in 2021!
Plaats reactie