Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door Rens »

Het jaar 2020 is bijna voorbij en ik kan terugkijken op een bewogen jaar. Een groot deel van de muzikale plannen voor dit jaar gingen helaas de prullenbak in, maar voor de treinhobby en voor mijn werk was het vaak nog mogelijk om zonder risico's naar buiten te gaan. Tijd voor een jaaroverzicht, waarin ik 12 foto's heb proberen uit te kiezen met een focus op spoorse nieuwigheden in het afgelopen jaar.

januari
Het meeste werk was al in december 2020 gedaan, maar in januari rondde ik de keukenrenovatie af in mijn appartement.
Op 10 januari maakten we met een grote groep (dankjewel Bruno voor het organiseren!) een retourtje Oostenrijk met de Alpen Express. Nieuw dit seizoen was de inzet van Vectrons vanaf Venlo voor deze trein: onze trein werd getrokken door de SBB 193 517, maar helaas lukte het niet om daar een foto van te maken anders dan vanaf het perron waarlangs de trein stond.
LTE bracht eind januari voor het eerst witte kolenwagens type Eamnos naar Nederland, maar daarvan later een foto.

februari
Nadat we in 2019 al een blauwe ICE-streep hadden op treinstel 4601, kregen de diverse ICE-treinstellen in 2020 een groene streep op de kopbakken om duidelijk te maken dat de trein beter voor het milieu is dan bijvoorbeeld de auto. Dat heb ik ook op de foto gezet, maar wat mij betreft halen de foto's van deze maand niet het jaaroverzicht.
Voor werk hield ik me deze maand bezig met veel leuke en leerzame opdrachten, waaronder schadeonderzoek van een ontspoorde SGM.

maart
Zoals al gezegd werd er dit jaar voor het eerst gebruik gemaakt van een Vectron voor de Alpen Express, maar de tweede trein reed nog als vanouds met een Traxx. Railexperts huurde hiervoor de 186 293 in Lineas-livrei, die ik met deze trein op 1 maart fotografeerde bij Den Haag HS.
Afbeelding
Vanwege de oprukkende viruscijfers besloot ik begin maart om te beginnen met thuiswerken enkele dagen per week, wat een week later door Rutte werd getransformeerd in dagelijks thuiswerken tot het einde van de maand.

april
Als arbeidsvitaminen plande ik bij het thuiswerken vaak mijn pauzes wat ruimer, met een wandeling/fietstocht richting het spoor. Op 3 april fotografeerde ik LTE 186 941 (nieuw bestickerd in 2020!) en 6406 met kolentrein 51992 uit Amsterdam Westhavens, bestaande uit de nog mooi schone GATX Eamnos'en. De nieuwe besticker
Afbeelding

Eind april mocht ik voor werk weer met enige regelmaat naar Amsterdam, en werd de wereld weer groter dan alleen Gouda. Op 30 april had ik een werkdag gepland staan die last-minute verviel. De huurauto van werk stond wel voor de deur, dus was het tijd voor een hobbydagje. RFO toonde 2 primeurtjes: in Oss werden onder assistentie van de 692 schuifwandwagens met papierrollen gelost en de RFO 1830 was op de baan verschenen in een aan één zijde Portugees ogende outfit. Met ketelwagens was de loc als trein 41309 onderweg naar IJsselmonde.
Afbeelding

mei
Ook in mei kon ik veel dichtbij huis hobby'en en legde ik vele via Gouda omgeleide treinen vast op de gevoelige plaat. Omdat ik nog geen zin had in reizen met de trein, kocht ik eind mei toch weer een autootje, waar ik gelijk dankbaar gebruik van maakte om de overbrening van ICNG 3108 naar de Watergraafsmeer te fotograferen.

juni
De ICNG was dus sinds mei nieuw te zien in Nederland. Op 24 juni legde ik treinstel 3103 vast tijdens een van deze testritten onderweg van Zwolle naar Rotterdam.
Afbeelding

juli
Qua bedieningen won Lineas dit jaar wat terrein in de Rotterdamse haven. Bij Rubis in de Botlek was Lineas vaak te zien, met ketelwagens of later dit jaar ook met tankcontainers van BASF. Op 12 juli gebruikte Lineas de van IRP gehuurde 2211 om ketelwagens op te halen.
Afbeelding

In februari toonde RFO de 193 627 in een nieuwe outfit. Op dezelfde 12 juli fotografeerde ik eindelijk deze loc, toen deze met een sleep ketelwagens via Gouda reed als trein 42798.
Afbeelding

Op persoonlijk vlak had ik nieuws: na al enkele eerdere dates had ik een vriendin gescoord, en zoals ik nu kan zeggen een met wie ik het met veel plezier al meer dan een paar maanden volhou :)

augustus
In augustus ging ik samen met twee vrienden op vakantie naar de Vogezen. VFLI rijdt sinds dit jaar de watertreinen Vittel - Arles met een nieuwe EuroDual locomotief, met als doel dat er niet gedieseld hoeft te worden onder de draad. Tenminste, zolang de stroomafnemer van de loc met nummer 6001 niet kapot gaat. Op 6 augustus was die in ieder geval niet te gebruiken.
Afbeelding

september
Verschillende Traxx-locomotieven bij diverse vervoerders kregen dit jaar een nieuwe livrei: naast de eerder genoemde LTE-locs bracht Lineas de 186 258 op de baan met een Heroes-uitvoering, HSL de 186 364 in 'waverider'-outfit en Rurtalbahn Cargo de 186 423 in een mooi blauwe outfit met de titel 'clockwork'. Alsof er ook in Nederland in Dual Mode gereden kan worden passeerde de laatstgenoemde loc op 28 september met een Blerick-shuttle.
Afbeelding

oktober
IRP was de gelukkige vervoerder voor een nieuwe containertrein van Duisburg naar Amsterdam, die het nog altijd volhoudt en een redelijke beladingsgraad kent. Op 22 oktober zag ik de IRP 2106 bij Bennekom met trein 45714 naar de Houtrakpolder.
Afbeelding

Een nieuwigheid die zal worden uitgesteld naar 2021 is de ÖBB Nightjet van/naar Amsterdam die met Vectrons gereden zal gaan worden. Nadat er uitgebreide simulaties zijn uitgevoerd, is er overeenstemming bereikt om deze loc met z'n hoge aslast in beperkte mate op baanvaksnelheid te mogen gebruiken in Nederland. Ter opleiding van het personeel heeft de 193 766 af en toe meegedraaid in de tractie-omloop voor de IC Berlijn. Op 23 oktober reed deze loc met IC Berlijn 143 door een mistig landschap bij Terschuur.
Afbeelding

november
Echt 'booming' in 2020 zijn alle treinverbindingen die tussen China en Europa zijn opgestart. In Nederland is Tilburg de meest gebruikte bestemming, waarnaartoe onder andere PKP en RFO nu dikwijls treinen rijden. Na een lange tijd van afwezigheid zijn er in 2020 dus weer locs van PKP Cargo te vinden. Op 7 november bracht de EU46-514 zo'n trein met containers uit China.
Afbeelding

december
Ondanks alle nieuwe Vectrons die we in 2020 in Nederland hebben gezien, zijn de meeste nieuw geleverde treinen van CAF: afgezien van een paar korte pauzes zijn er het hele jaar door 1 à 2 treinstellen per week geleverd. De losse bakken komen per boot naar Rotterdam, per vrachtwagen naar Amsterdam en ten slotte worden ze in de werkplaats Zaanstraat in elkaar gemonteerd.
Afbeelding

Ook in 2021 zal SNG nog worden geleverd en hopelijk komen er binnenkort ook meer/andere ICNG-treinstellen naar Nederland. Ik wens iedereen fijne feestdagen thuis en alvast een gezond en mooi spoors hobbyplezier in het nieuwe jaar!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 256
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door RailWorx »

Erg leuk afwisselend overzicht. De titel van mooiste foto gaat wat mij betreft naar juli met het mooie licht en de 193 627, ook al ben ik erg fan van VFLI's EuroDual. Die trein heb ik deze zomer helaas met een €4000 op de plaat gezet.
mvschoon
Berichten: 1405
Lid geworden op: zo jul 29, 2018 2:32 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door mvschoon »

De foto van maart.. . fantastisch!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door wessele »

Leuke serie! Oktober vind ik erg origineel.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door derquinho »

Leuke foto's Rens! Ik ga voor de 1830 maar het beste nieuws van het jaar is natuurlijk je vriendin!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door Kevinrail »

Fraaie platen Rens! Ik ga qua favorieten voor de foto's van augustus en september. Ik ben dit jaar ook meerdere keren op de fotostek bij het Vaanplein geweest :). Leuk dat je inmiddels een vriendin hebt ;) .
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht! Maart vind ik de mooiste
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door Marcel »

Leuk overzicht met diverse materieelsoorten!
"The chase is better than the catch."
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door Ruben01 »

Leuk afwisselend overzicht! Maart en de eerste van oktober zijn m'n favoriet.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door NS1707 »

Heel mooi en divers overzicht, Rens!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door VinceCargo »

Lekker gevarieerd! Leuk om mezelf aan het werk te zien op de eerste foto :D
Geen handvol, maar een land vol
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door TrainplazaNL »

Erg mooi jaaroverzicht! Als ik moet kiezen ga ik toch voor augustus! En natuurlijk gefeliciteerd met je vriendin :)
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door Daan W »

Mooi divers overzicht Rens!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door teunlukassen »

Leuke serie, Rens! RFO in juli en de foto van augustus zijn mijn favorieten
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door David »

Leuke serie Rens! Vooral IRP in oktober pakt mooi uit zo en maart blijft ook een gaaf uitzicht
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht! Maart is wel errug lekker hoor :-)
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie reeks! Maart is erg fraai maar ik moet toegeven dat augustus er ook mag zijn
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door wouterder »

Fraai overzicht Rens! :D
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door DDZ7504 »

Lekker gevarieerd! Had in Gouda wel naast je willen staan op zich, was alleen nog onderweg uit Zeeland :D
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Rens Bloom

Bericht door YuriSloof »

Fraai overzicht! Maart is favoriet
Plaats reactie