Jaaroverzicht 2020 Daan

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door Daan W »

Zoals algemeen bekend gaat de 2020 de boeken in als een ronduit vreemd jaar. Door een bepaald virus ontstonden er vreemde situaties van compleet lege stations tot hamsteren in de supermarkten. Gelukkig heb ik in 2020 nog het een en ander kunnen vastleggen, waardoor er nu weer een jaaroverzicht bij elkaar getikt kan gaan worden :) . Bij deze wil ik iedereen alvast ondanks deze lastige periode fijne feestdagen en een gezond 2021 toewensen.

Januari 2020:

2019 eindigde vies en regenachtig en ook gedurende januari 2020 was dit nog altijd het geval en de zon liet zich dan ook amper zien. Aangezien het weer toch grijs zou worden en Oss bediend zou worden greep ik mijn kans om aldaar eens enkele foto's te gaan maken. Bakkie van dienst was de 607 van Railpro. Op een gegeven moment ontstonden er enkele gaten in het wolkendek en was het mogelijk om een zonfoto op het terrein van het OOC te maken. Hoewel de zonstand niet helemaal optimaal was ben ik zeker tevreden en aangezien januari 2020 een behoorlijk magere maand was toch wel het hoogtepunt van de maand.
Afbeelding

Februari 2020:

Na een lange periode van grijze/regenachtige dagen werd er voor 7 februari 2020 goed weer voorspeld. Nadat een zoveelste poging om de DB aanvoertrein naar Sloe met 1600 in de zon op de foto te zetten mislukte werd er besloten om achter de LPG trein van Captrain aan te gaan. De fraaie 1618 had die dag de taak om een retourtje Sloe-Sittard te maken. Na een eerste klikje bij Zegge werd de trein ingehaald en bij Vlake bij de bekende Valkebrug wederom vastgelegd. Inmiddels is de 1618 ingeleverd bij verhuurder Rail Rolling Stock en schijnen er hoogspanningsmasten achter de fotostek gebouwd te zijn.
Afbeelding

Maart 2020:

Helaas begon het Covid-19 virus zich in maart rap door het land te verspreiden en werd medio maart het ook steeds lastiger om foto's te maken. Een van de weinig dingen die ik ondanks het goede weer uitvoerde was het achterna gaan van DB 1600'en die toen aan hun laatste paar weken bezig waren. Zo ook op 22 maart toen de 1616 op pad mocht vanuit Beverwijk naar Sittard en terug. De 1616 was inmiddels voorzien van opschriften die het afscheid van de serie 1600 bij DB duidelijk maakte. De trein richting Sittard werd meermaals vastgelegd waaronder bij Kelpen-oler ;)
Afbeelding

April 2020:

April was ondanks het goede weer by far de rustigste maand van 2020 bij mij. Slechts enkele treinen werden vastgelegd en allemaal redelijk dichtbij huis. Een van die treinen was een vertraagde Coevorden Shuttle vanuit Coevorden naar de Maasvlakte die in fraai avondlicht langs Papekop kwam. De E01 is in november dit jaar verkocht en staat sindsdien op de Watergraafsmeer.
Afbeelding

Mei 2020:

Ook in mei werd er veelal dichtbij huis gefotografeerd. Een van de weinige keren dat er elders een foto werd gemaakt was op 27 mei 2020 toen ik na een dagje heftruckcursus bij school RFO wilde vastleggen met de Blerick Shuttle naar de Maasvlakte welke getrokken werd door de fraaie haai 193 623. Na een flink tijdje wachten kwam de loc de Calandbrug over met niet de Blerick Shuttle, maar de Tilburg Shuttle aan de haak welke eerder door de 1828 naar de Kijfhoek was gebracht. Helemaal achteraan de trein hing de defecte 193 627 'Raillogix'
Afbeelding

Juni 2020:

Toen het in juni enigszins de goede kant op leek te gaan werd er weer wat vaker op uit getrokken. Op 29 juni 2020 mocht de 101001 van TCS de defecte E01 van de Bentheimer Eisenbahn en een goed beladen Coevorden Shuttle naar Coevorden brengen. Helaas bleek het weer een groot roulette van wolken en zon te zijn, waarbij de wolken veelal de overhand hadden en er werd zelfs even getwijfeld om überhaupt positie te gaan nemen in Dalfsen. Na eventjes gewacht te hebben hoorde ik een zwaar geluid aankomen en kwam de zon net weer achter een wolk vandaan. En voilà gelukkig lukte het om de trein in de zon te fotograferen en dat was ook maar net aan, want vlak nadat de laatste wagens voorbij waren schoof de volgende wolk voor de zon.
Afbeelding

Juli 2020:

Op 13 juli 2020 bracht RRF een ballasttrein naar het noorden. De RRF 4402 werd ingezet om de trein naar Onnen te brengen en V100 24 bracht de trein daarna naar Groningen tbv werkzaamheden aldaar.
Afbeelding

Augustus 2020:

In 2020 werd door het beruchte virus amper naar het buitenland getrokken een van de weinige keren dat ik dit wel deed was op 15 augustus 2020 toen ik met enkele maten naar de Antwerpse havens ging. Helaas bleek het achteraf een feestdag te zijn en was het vrij rustig, maar ondanks dat was het wel gezellig en kon toch nog het een en ander vastgelegd worden. Railtraxx rijdt tussen de Waaslandhaven en Athus de zogeheten Athus Shuttle. De trein bestaat uit een compleet groene wagenset van TCA en de trein is vaak goed beladen. Op 15 augustus was Class 66 266 031 van Railtraxx op pad om deze trein naar Antwerpen Schijnport te brengen. Een elektrische locomotief neemt dan de trein over en brengt deze naar Athus.
Afbeelding

September 2020:

In september 2020 begon mijn nieuwe schooljaar en begon ik aan mijn stage. Dit zorgde ervoor dat er minder tijd was voor de hobby. Gelukkig had ik in de weekenden vaak nog wel tijd bijvoorbeeld op zondag 20 september 2020 toen met twee vrienden naar het oosten des lands getrokken werd voor de welbekende Intercity tussen Amsterdam en Berlijn. Op die dag reedt RFO een keteltrein vanuit Oldenzaal naar de Kijfhoek. Loc van dienst was de 1830 (voormalige Locon 9908) die in 2020 voorzien is van een nieuwe kleurstelling (hoewel deze nog niet helemaal af is). Op de foto is de trein zojuist station Hengelo gepasseerd.
Afbeelding

Oktober 2020:

Het treintype Stadsgewestelijk materieel kortweg SGM loopt anno 2020 op haar laatste benen. Nadat in december 2019 enkele treinstellen al terzijde gesteld waren zou deze trend gedurende 2020 voortgezet worden, echter door de uitbraak van het Coronavirus is de afvoer van de stellen uitgesteld tot december 2020. Op 26 oktober 2020 was SGMm treinstel 2964 onderweg naar Apeldoorn wanneer deze het bekende fotopunt in Holten passeert. De 2964 was een van de stellen die per 13 december 2020 terzijde is gesteld en dient momenteel als plukstel in Leidschendam.
Afbeelding

November 2020:

November 2020 was een vrij productieve maand met enkele leuke klikjes, maar uiteindelijk kies ik toch voor een foto erg dichtbij huis. Normaal gesproken is de trein van en naar Electrolux rond deze tijd van het jaar niet meer met daglicht te fotograferen. Op 14 november was dat anders en ging aan het einde van de ochtend de 6465 van DB Cargo met een kort sleepje wagens naar Alphen a/d Rijn. Wat heen gaat komt ook weer terug en kon de trein lekker dichtbij huis vastgelegd worden. De aanwezigheid van zon had ik eerlijk gezegd niet verwacht :D
Afbeelding

December 2020:

December 2020 is tot dusver een grauwe maand met erg weinig zon. Daar waar ik in 2019 vaak achter het DD-AR en DDM-1 materieel van de Nederlandse Spoorweg aanzat werden op 14 december 2020 de niet verkochte 1700'en (precies een jaar nadat de laatste stammen gepland in de reizigersdienst reden) afgevoerd vanuit Amersfoort naar de TMA Terminal in de Houtrakpolder. Nadat er zonder zon enkele foto's gemaakt konden worden van het geheel brak op het laatste stuk toch nog de zon door. De VolkerRail 203-4 had de taak om achtereenvolgens de 1759-1764-1731-1755-1779-1763-1758-1757-1741-1748 & 1737 naar de TMA Terminal te duwen. Dit zullen de laatste meters over het spoor zijn voor deze locomotieven die nu op de TMA Terminal wachten op afvoer naar de sloper.
Afbeelding

En bij deze komt mijn jaaroverzicht voor dit jaar ten einde. Bedankt voor het lezen en voor iedereen die ik langs de baan ben tegengekomen dit jaar bedankt voor de gezelligheid ondanks deze periode. Laten we hopen dat 2021 weer een redelijk normaal jaar wordt en ik kijk er naar uit om jullie weer eens te spreken langs de baan ;)
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door wessele »

Mooie serie, mijn favoriet is februari!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 261
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door RailWorx »

Stuk voor stuk prachtige picca’s...
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door NovioSites »

Heel gaaf overzicht Daan!
Ruben01
Berichten: 1295
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door Ruben01 »

Gaaf afwisselend overzicht Daan!
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie man!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door TrainplazaNL »

Heel gaaf! Veel leuks gezien! December is wat mij betreft wel de mooiste!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi Daan! Juli en december zijn mijn favo's
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Daan! Een lastige keuze, maar januari is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
BjörnNielsen
Berichten: 968
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht! Juni en juli vind ik de mooiste!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3423
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht, de nez cassés doen het altijd goed!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door tiemen »

Mooie fotoserie Daan, leuk om te zien dat je veel Nez Cassé locs in je overzicht hebt!
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door Jbakker »

Fraaie serie Daan!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door derquinho »

Schitterende serie Daan! Veel 'nez cassés' dus altijd goed! Ik kan niet kiezen tussen maart, april, juni en september....
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Daan! Mijn favorieten zijn de foto's van Januari en Juni.
arnold
Berichten: 14587
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door arnold »

Mooi overzicht!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door NS1707 »

Leuk en bekend overzicht Daan! Een hoop mooie reizen zijn er gemaakt!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door VinceCargo »

Lekkere serie Daan!
Geen handvol, maar een land vol
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door David »

Mooi overzicht met juli als favoriet!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door ICEmaster »

Mooie reeks! Die 1618 is wel in heel mooi licht meegenomen!
Ik fotografeer op zonne-energie
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door teunlukassen »

Mooie serie zeg! Mei en december zijn mijn favorieten!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door babosorany »

Leuk overzicht met februari en december als favoriet!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 737
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door wouterder »

Genieten van de Nez Cassé fotootjes Daan! Juli is de fraaiste combi! :lol:
DDZ7504
Berichten: 3881
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door DDZ7504 »

Top overzicht!
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
michelgouda
Berichten: 34
Lid geworden op: za apr 23, 2016 8:32 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door michelgouda »

Weer erg mooie foto's geschoten Daan !
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Daan

Bericht door YuriSloof »

Lekker zonnig overzicht hoor!
Plaats reactie