Jaaroverzicht 2020 Thijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door ThijsvLoon »

Het jaar 2020 was in vele optieken een jaar die je wenst snel te vergeten maar wat altijd in je geheugen zal blijven hangen. Ondanks dat er veelal spoorse activiteiten waren afgelast vanwege de pandemie heb ik er toch qua hobby een leuk jaar van kunnen maken met voornamelijk foto’s uit de omgeving waar ik woon. Ik wil jullie graag meenemen in mijn hoogtepunten van het afgelopen jaar.

Januari

AfbeeldingRTB 186 426 met Millet ketels // Oirschotseweg, Boxtel by Loco Locon, on Flickr

We beginnen dit overzicht in met een maand waarin ik het woord Corona pas net voor het eerst had gehoord. Op 16 Januari had ik een vrije dag van school (iets waar ik toentertijd nog 4á5 keer per week kwam) en werd er wat aan school gewerkt toen er melding was gemaakt van een BLS- en RTB ketelwagentrein. Eenmaal aangekomen bleek dat te zon al te ver was doorgedraaid voor BLS en werd er naar een andere plek gefietst, om toch een geschikte foto te kunnen maken van die andere ketelwagentrein. De foto toont RTB 186 426 die met Millet ketelwagens als 44799 onderweg is naar onze oosterburen.

Februari

Vanwege het mindere weer bleef de camera grotendeels onaangeraakt en zijn er niet echt hoogtepunten te benoemen. Ter compensatie daarvoor een bonusfoto.

Maart

AfbeeldingLTE 186 941 met kolen // Roond, Boxtel by Loco Locon, on Flickr

Zo zat je op school, zo kreeg je twee weken extra vakantie van school en zo zat je in een intelligente lockdown. Het corona virus had inmiddels Nederland bereikt wat zorgen voor de nodige maatregelen. Gelukkig was het wel toegestaan om je buiten te bevinden en dat deed er toe besluiten om op de zonnige zaterdagochtend van 28 maart eens omleiders te fotograferen. Een trein die hoog op het lijstje stond betrof de LTE kolentrein die toen een aantal keer vanuit Kijfhoek kwam. De foto toont LTE 186 941 (die toentertijd net pas het nieuwe AtTRACKtive-jasje had) met een sleep witte GATX-wagens, beladen met kolen, onderweg naar Gratwein.

April

AfbeeldingHSL 186 382 met ethanoltrein // Kapelweg, Boxtel by Loco Locon, on Flickr

Vanwege het vele thuiszitten had ik de instellingen van mijn camera maar eens grondig onder de loep genomen, met als resultaat dat ik de beeldverhouding van 4:3 naar 3:2 had verzet. Een positieve verandering wat mij betreft, wat de foto’s zeker te goede is gekomen. Afijn, terug naar de foto’s. Op de zonnige lentedag 23 April reed HSL met de 186 382 een sleep ketelwagens naar Duitsland en bracht Qbuzz 3 GTW’s over naar Blerick. Reden genoeg om een uurtje online les over te slaan en deze twee te fotograferen, waarbij HSL het beste uit de verf is gekomen.

Mei

AfbeeldingRRF 653-01 &amp; WLC 193 760 met Wenen-shuttle // Station Oisterwijk by Loco Locon, on Flickr

Wederom lag in het tweede weekend van Mei Emmerich er weer uit en konden er weer omleiders gefotografeerd worden. Een normaal niet zichtbare locomotief op de Brabant route betreft de Class’66 locomotieven van RRF. Echter omdat WLC onder licentie van RRF rijdt, werd de 653-01 erop uit gestuurd om de defecte 193 760 op te halen in Venlo. Vanwege de grote hoeveelheid fotografen die hetzelfde standpunt voor ogen hadden als ik, werd er een laag standpunt ingenomen om toch de maatregelen enigszins in acht te nemen. Het leverde desondanks toch een leuk plaatje op.

Juni

AfbeeldingHSL PB13 met ketelwagens // Wijngaardstraat, Testelt by Loco Locon, on Flickr

Het aantal coronabesmettingen liep in de zomer flink terug en zo kon er voor het eerst in lange tijd weer een reisje naar het buitenland plaatsvinden. Ondanks dat Duitsland mijn voorkeur heeft werd er met een vriend naar België afgereisd, om enkele stekken af te gaan aan spoorlijn 35. Er werden een aantal flinke klapper gefotografeerd, zoals een dubbele Rhenus en van Lineas de 258 & 293 aan elkaar. Echter valt mijn keuze voor deze maand op de PB13 van HSL die een sleep ketels met basisolie naar Duitsland trok (die vanuit daar doorging naar Roemenië).

Juli

AfbeeldingCFL 4001 // Schieren 17072020 by Loco Locon, on Flickr

Al vanaf het eind van 2019 stond er op de eerste week van de zomervakantie een interrail gepland met drie vrienden. Echter hebben we dit in de lente van 2020 uitgesteld vanwege te veel onzekerheid omtrent het Coronavirus. Echter gingen het aantal besmettingen in de zomer dusdanig hard omlaag dat er toch een last minute vierdaagse trip naar Luxemburg kon worden ondernomen met twee anderen. Qua weer zat het ons helaas niet mee, en is deze Luxemburgse Dosto een van de weinige zonplaatjes die gemaakt werd. De foto toont CFL 4001 met Dostostam 007 onderweg naar Rodange.

Augustus

AfbeeldingLineas 7784 &amp; 7789 // Boxtel 13082020 by Loco Locon, on Flickr

Augustus betrof weer een maand waarin veel ondernomen kon worden. Desondanks valt mijn keuze op een tweetal dieseltjes van Lineas, die beide de huisstijl droegen. Na een melding van dat ze ‘s ochtends met ketelwagens richting Geleen waren gegaan via Brabant, leert het dat ze ook weer terug gaan via Brabant en werd op de gok op de fietst gesprongen. Er hoefde gelukkig niet lang gewacht te worden totdat Lineas 7784 & 7789 zich lieten zien met een flinke sleep (gas)ketelwagens bestemt voor Antwerpen.

September

AfbeeldingSBB Cargo 193 525 // Boxtel 19092020 by Loco Locon, on Flickr

Zelfde stek, ander standpunt. Inmiddels liepen het aantal coronabesmetting weer hoog op en kon er weer aan huis gekleefd gaan worden. Echter liet ik een zaterdagje omleiders fotograferen niet aan mij voorbij gaan. Hoogtepunt van de dag was wel de fraaie hollandpiercer van SBB Cargo die een containertrein vanuit Milaan naar de Botlek trok.

Oktober

AfbeeldingRXP 9901 &amp; NS 186 113 // &#x27;s-Hertogenbosch 11102020 by Loco Locon, on Flickr

Enkele TRAXX locomotieven van NS krijgen een onderhoudsbeurt in Brugge en zodoende mocht Railexperts met de 9901 de 186 113 naar Roosendaal brengen. Railexperts had net de eerste ex-DB 1600 in dienst genomen, maar helaas zat deze loc niet voor dit transport, maar die van een aantal uur later.

November

Wederom een grijze en grauwe maand met weinig zon waarin de camera thuis bleef. Daarvoor komt ook nog een bonusplaat zo meteen.

December

AfbeeldingDB Cargo 193 364 // Boxtel 18122020 by Loco Locon, on Flickr

December 2020 kenmerkte zich eveneens met weinig zon. Echter op 18 December was de zon wel aanwezig en zou de 193 364 van DB Cargo de Katy-shuttle trekken vanuit Lage Zwaluwe naar Polen. Vanwege de zonnestand kon ik hiermee ook een nieuwe stek uittesten. De foto toont I Am European Vectron 193 364 van DB Cargo die een volbeladen containertrein sleept naar Venlo.

Bonusplaat 1/2 April

AfbeeldingCrossrail 186 269 met Frenkendorf-shuttle // Roond, Boxtel by Loco Locon, on Flickr

April kenmerkte zich met veel zon en vanwege het coronavirus was ik genoodzaakt veel rondom huis te hangen. Zo werd er op een zonovergoten zondagmiddag in April melding gemaakt van een Crossrail 186 269 die een volbeladen Frenkendorf-shuttle naar Antwerpen trok. Aangezien ik z’n loc nog niet goed op foto had, werd er wederom naar Boxtel gegaan om deze vast te leggen. De beide Rhenussen zijn inmiddels verkocht aan Railpool.

Bonusplaat 2/2 Augustus

AfbeeldingDB 101 076 // Hammerstein 08082020 by Loco Locon, on Flickr

In Augustus stond er met vrienden een dagje Leutesdorf op het programma. Er waren omleiders op de zogeheten Rheinstrecke dus al met al de moeite om ervoor 4 uur ’s ochtends in de auto te stappen. Voor de ochtend hadden we een leuke stek gevonden in Hammerstein voor treinen uit Noordelijke richting. Echter viel het aanbod goederentreinen uit die richting enorm tegen en waren het enkel DB treinen die zich aandienden. Echter zat er een reclame 101 voor een getrokken Intercity en dat maakte het enigszins goed. DB 101 076 “Cewe-Fotobuch” passeert hier met een Intercity in zuidelijke richting.

Ik wens iedereen prettige feestdagen en een gezond/corona loos 2021 toe! Mocht je alles hebben gelezen, dan waardeer ik en dat en ik hoor graag wat de favorieten van jullie zijn, bedankt!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi overzicht Thijs! De foto uit Luxemburg is erg mooi maar ook de bonusplaat mag er zijn! :)
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door wessele »

Mooie serie!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door Ruben01 »

Leuk overzicht!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door NovioSites »

Mooi jaaroverzicht!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 258
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door RailWorx »

Leuke foto's! Bonusplaatjes voor de win!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht! Ik ga voor januari als favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht!
Geen handvol, maar een land vol
ICEmaster
Berichten: 183
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door ICEmaster »

Poehé zeer hutse reeks :lol: Augustus en december zijn wel heel vet :o
Ik fotografeer op zonne-energie
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door NovioSites »

Leuke reeks! Mei en juni springen er voor mij net bovenuit ;)
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door TrainplazaNL »

Erg mooi jaaroverzicht! September heeft voor mij de voorkeur (en hier is je felbegeerde reactie dan :lol: )
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door Daan W »

Leuk overzicht Thijs! juni is mijn favoriet
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht geworden Thijs.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door teunlukassen »

Mooi man! Juni en september vind ik de leukste!
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door Tijs »

Leuke fotoserie!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door RemcoG »

Mooi, afwisselend overzicht. Mijn favoriet is het bekende treintje uit oktober!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door wouterder »

Lekker lekker. Maart is de leukste!
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door ThijsvLoon »

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Thijs

Bericht door rob1965 »

Mooi! Mijn favorieten zijn m.n. januari en maart.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Plaats reactie