Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door Ronnie »

Hierbij mijn jaaroverzicht van 2020. Door drukte op het werk, een redelijk chronisch gebrek aan motivatie om op pad te gaan en de corona-maatregelen werd er dit jaar weinig gefotografeerd en veelal in de buurt. Omdat ik niet in iedere maand een foto heb gemaakt heb ik twaalf foto's geselecteerd die ik hier zal tonen. Wat wel is gebleven: alle foto's met elektrische tractie ;).

Afbeelding
Nadat DB Cargo loc 189 822 en 189 823 een tijdje in Italië heeft ingezet en daar in de bekende rode kleur werden geschilderd kwamen ze dit jaar weer terug richting Nederland. Op 21 april kon ik de mooi schone 189 823 bij Horst fotograferen met een gemengde trein naar Gremberg.

Afbeelding
In 2020 werd door RRF een tweede 189 bestickerd naast de 189 099 die in 2019 Distrirail-bestickering kreeg. Deze keer was het de beurt aan loc 189 091 die de geel/oranje huisstijl kreeg aangemeten. Tijdens een van de vele weekends met werkzaamheden rondom Emmerich werd op 19 september de loc vastgelegd bij Kaldenkirchen met een containertrein naar Rheinhausen.

Afbeelding
De containertreinen van BoxXpress bleven ook in 2020 trouw hun baantjes trekken over de Brabantroute. Op zondagochtend 20 september was loc 193 835 op weg met een trein van Rotterdam naar Kornwestheim toen deze bij Griendtsveen passeerde.

Afbeelding
In 2014 presenteerde ERS loc 189 212 en 189 213 in een Linked by Rail-uitvoering met op de fronten een Nederlandse of een Poolse vlag. In 2020 hebben beide locs nog altijd deze bestickering en na diverse omzwervingen is loc 189 213 nu in dienst bij Rail Force One. Deze vervoerder rijdt frequent treinen naar de Cabooter-terminal in Blerick, zo ook op 7 mei. De elektrische loc brengt de trein naar Venlo, waarna de in opzending rijdende G1206 de trein bij Cabooter plaatst.

Afbeelding
De eerste goederentrein die ik in 2020 op de plaat zette was de 'sloenit-cargo'. Op 16 januari was de Europese 193 362 ingedeeld om deze trein van Zeeland naar Duitsland te rijden.

Afbeelding
Toen de wereld nog in orde was reed Flixtrain een trein van Leipzig naar Aachen. De trein werd in december 2019 geïntroduceerd en reed in samenwerking met BTE. Hiervoor werden een aantal Vectrons in de groene kleur gestoken en samen met de rijtuigen zorgt dit voor een mooi geheel. Net nadat de trein station Stolberg heeft gepasseerd kon ik de trein op 7 februari met loc 193 991 op de foto zetten. Tijdens de eerste lockdown werd bekend dat Flixtrain de samenwerking met BTE had opgezegd, waarna de verbinding met een andere vervoerder en nieuwe rijtuigen later in het jaar weer werd opgestart.

Afbeelding
Eigenlijk was 23 maart een rustdag na een werkweek met flink wat overuren. Een melding uit Dordrecht deed me besluiten om toch richting de 'pottenbakker' te rijden. RFO was namelijk met een Duisburg-shuttle onderweg naar Venlo en deze werd getrokken door de toen recent van een Raillogix-jasje voorziene 193 627. Later in het jaar verdween deze loc richting Tsjechië om daar reizigerstreinen te rijden.

Afbeelding
Tot 19 september was het mij nog niet gelukt om een 'Das ist grün' Vectron van DB Cargo in fatsoenlijk licht te fotograferen. Nadat een van deze locs in Duitsland was gemeld met een Brescia-shuttle naar Nederland werd bij Griendtsveen post gevat en in een heerlijk zonnetje gewacht tot deze trein voorbij kwam.

Afbeelding
De nieuwe LTE kolentrein naar Gratwein reed in 2020 vaak op zaterdagochtend door Nederland. Meestal werd de trein gereden door één van de blauwe TRAXX'en die inmiddels allemaal wervende teksten voor de eigenaar hebben gekregen. Loc 186 941 was op 7 november de gelukkige die de sleep Eamnos-wagens naar Oostenrijk mocht brengen.

Afbeelding
Waar de Captrain kolentrein naar Bottrop via de Betuweroute meestal met één loc rijdt, wordt de trein bij omleidingen via Venlo vaak met twee locs gereden. Op 19 september was dit ook het geval en hadden loc 186 156 en 186 151 de taak om deze trein naar de eindbestemming te brengen.

Afbeelding
In 2019 bestelde SBB Cargo 20 Vectrons die ook in Nederland konden rijden. Vanaf eind 2019 stroomden deze locs in en in 2020 werd de rest afgeleverd. Toch duurde het nog tot 19 september voor ik zo'n blauwe loc op de gevoelige plaat kon zetten. De loc met nummer 193 521 had de eer met de Mortara-shuttle bij Boisheim.

Afbeelding
Nadat ik in maart de nieuwste bestickerde Vectron van RFO vastlegde, gebeurde dit op 7 mei met zijn iets oudere stalgenoot. De met haaientanden getooide 193 623 was toen op weg met ketelwagens richting Duitsland en kreeg van mij keurig voorrang bij America.


Hierbij wens ik iedereen fijne feestdagen en een gezond 2021 toe.
Goed sporen. Daar houden we van.
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie reeks! De Dast Ist Grün is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door Rens »

Der Überblick ist grün, der Himmel ist blau! Zelfs de paar wolkjes uit 2019 zijn verdwenen ;)
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door Ruben01 »

Leuk overzicht! De laatste vind ik het leukste.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi overzicht! De foto van de 189 091 vind ik mede door zijn kleuren de mooiste
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door NovioSites »

Ook Dit is een mooi jaaroverzicht, de 189 091 is mijn favoriet in dit lijstje!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 258
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door RailWorx »

Mooi hoor, voornamelijk de foto's uit Griendtsveen!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Ronnie! Met als hoogtepunt toch wel de plaatjes van die ene dag in september :-)
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht! Ik sluit me aan bij Timo en Noviosites.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht Ronnie.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door erica »

Die plaat van DBC 193 in Griendtsveen vind ik de mooiste.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door VinceCargo »

Limburg op z’n best ;-)
Leuk!
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door wouterder »

Prachtserie! :D
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door RemcoG »

Ondanks alles toch een mooi en gevarieerd overzicht Ronnie! Januari vind ik het leukst!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ronnie

Bericht door Jeroen »

Er gaat niets boven Limburg! :-)) Mooie serie.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Plaats reactie