Jaaroverzicht 2020 Koen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door KvdLee »

2020 werd gekenmerkt door een toenemende drukte omtrent m'n studie, waardoor het fotograferen van treinen steeds meer achterop raakte op de prioriteitenlijst. Al met al valt er toch nog wel een leuk overzichtje te maken, mét zoals altijd wat foto's uit Frankrijk. Want ondanks dat vervelende 'C-woord' konden nog wel twee vakanties worden gepland :)

Januari:
Afbeelding
We beginnen het overzicht met de enige foto die in januari gemaakt werd. Het einde voor de DB 1600'n was naderend en de mogelijkheid om een staalrollentrein goed voor de zon te fotograferen bij mij in de buurt moest natuurlijk even worden aangepakt. Niet alleen zijn de 1600n weg bij DB, ook deze fotostek is totaal veranderd door een nieuw gebouwde boerderij.

Februari:
Afbeelding
De keuze was eigenlijk tussen een LTE kolentrein en de tot leven gewekte Plan U 151; maar toen ik me bedacht dat ik deze snapshot nog had liggen was het duidelijk ;) . Op een van de perrons van de Watergraafsmeer lagen wat spullen die opgehaald moesten worden met de auto. Daarbij ontstond de gelegenheid om een foto te maken van twee rode Franse voertuigen :-))

Maart:
Afbeelding
De maand maart is goed vertegenwoordigd in m'n archief. Het begin van de lockdown maakte dat ik wat extra tijd had om achter de DB 1600'n aan te gaan. De eerste foto die ik kies is van iets voor die tijd. Op 7 maart werd treinstel 180 verhuisd van Haarlem naar Hengelo. Op de vroege zaterdagochtend staat NS locje 705 gereed voor vertrek naar de Haarlemse werkplaats.

Maart (2):
Afbeelding
Zoals gezegd kon DB Cargo in het maart-overzicht niet ontbreken. In de laatste twee weken werd er behoorlijk wat gefotografeerd, waaronder in dit al in bloei staande narcissenveld. We zien de 1611 voorbijkomen met de staaltrein naar Kijfhoek.

April:
Afbeelding
Lege stations kenmerkten het begin van de lockdown. Op 10 april was ik op station Haarlem om de verstilling vast te leggen.

April (2):
Afbeelding
Na een klusdagje in Roosendaal werd even naar Zegge gereden om een primeurtje vast te leggen. De deels in Portugese kleurstelling gestoken 1830 van RFO maakte z'n eerste slagje naar de Sloehaven. Hier op de terugweg naar Bad Bentheim.

In mei en juni werd niks overzicht-waardigs gefotografeerd, vandaar de extraatjes bij maart en april. Zodoende gaan we door naar:

Juli:
Afbeelding
Juli en augustus zijn traditiegetrouw de maanden met de Frankrijk-foto's. Zo ook nu. De keuze was nog even tussen een foto van het prachtige punt in Le Puy-en-Velay, maar omdat ik die volgend jaar nog een keer over hoop te doen laat ik nu een foto uit Mirandol zien. Mirandol ligt tegen Chasserades aan, langs de spoorlijn tussen La Bastide-St.Laurent-les-Bains en Mende. Een klein lijntje waar de maximumsnelheid niet hoger dan 40 a 60 km/h is.

Augustus:
Afbeelding
Na het jaarlijkse verblijf in de Cevennen werd nog een weekje gespendeerd in Fontainebleau. Met een groep vrienden hebben we daar geboulderd (een vorm van klimsport). Tussendoor werd wel eens tijd gevonden voor een fotootje, hoewel het aantal goede stekken in de regio tegenviel. Vlak naast de camping echter lag een aardig weilandje, waar op 1 augustus een bijzondere inzet gefotografeerd kon worden. Door een defect aan de geplande locomotief moest de 22218 van de SNCF afdeling 'PACT' de tractie voor IC 5955 tussen Paris Bercy en Clermont-Ferrand verzorgen.

September:
Afbeelding
Hoewel ze in Frankrijk dit jaar niet werden gefotografeerd kon ik bij onze zuiderburen tóch nog een BB67400 vastleggen voor dit jaaroverzicht ;-). Op 14 september werd een dagje rondom Quenast gespendeerd. De SNCF reed daar enkele weken lang ballasttreinen. Hier te zien bij binnenkomst op de bundel van Clabecq.

September (2)
Afbeelding
Ter compensatie van oktober.. Nog een foto van begin september, toen Plan U 151 werd gepresenteerd aan het publiek. Het treinstel komt hier langs de Haarlemmerliede gezet, op weg naar de perspresentatie in Leusden. In beeld staat m'n oude Citroën ZX, die later die dag werd ingeruild voor een BX.

November:
Afbeelding
In november werd de eerste afvoerrit van het DM'90 gefotografeerd. Omdat er een grote groep fotografen op de been was heb ik gekozen om voor het overzicht een afwijkend plaatje te nemen.

December:
Afbeelding
Een foto van station Haarlem mocht niet ontbreken. En ook het langzaam verdwijnende SGMm verdient een plaatsje in het jaaroverzicht. Zodoende deze avondfoto van een paar dagen geleden.

Bij deze wens ik iedereen gelukkige en gezonde feestdagen toe; dat 2021 een voorspoedig jaar mag worden! :)
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 259
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door RailWorx »

Stuk voor stuk mooie foto's, waaronder met de ZX als onderwerp. De BX vind ik toch wat fraaier, echt en Citroën. De ZX was voor zijn tijd nogal 'saai' maar is daardoor wel goed verkocht.
Mijn favoriet is de 73500 op de 'Translozérien'!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door TimoTrimbos »

Erg gave serie waarin duidelijk wordt dat je ook op andere manieren hele toffe beelden kunt schieten! Juli en september zijn mijn favorieten!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door Ruben01 »

Leuk overzicht, weer eens wat anders dan anders. Januari vind ik (ondanks het grijze weer) erg leuk, met de open staalrollen.
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door Jbakker »

Leuke serie Koen! September is wel de favoriet!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door tiemen »

Mooi overzicht Koen, met als favoriet augustus
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Koen! Ik ga voor de plaatjes van maart en november als favorieten.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door Rens »

Mooi overzicht met een paar unieke lokale plaatjes!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door derquinho »

Fraai overzicht! Als voormalig ZX-rijder spreken de Citroënplaten mij aan, maar het fraaist vind ik de Franse diesels (de locs :-) )
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door NS1707 »

Mooi creatief overzicht, Koen! Foto uit de bollenvelden doet het m.i. altijd goed!
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door David »

Fraaie creatieve serie Koen, leuk om naar te zien :) Ik ga voor de twee plaatjes van de Beverwijk-staal
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door BjörnNielsen »

Goede afwisselende serie Koen! Kwa licht januari en April-2 de mooiste, maar Maart-2 mag er ook zijn!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door babosorany »

Leuk overzicht met september als absolute favoriet met de franse diesels!
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door Zuyderduyn »

Gaaf! De laatste foto vind ik erg gaaf. Toevallig gister in de SGM gereden en ook onder de kap van Haarlem gestaan.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door wouterder »

Prachtoverzicht Koen! :D
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door YuriSloof »

Leuk overzicht! Plaatjes met je eigen auto in beeld zijn altijd interessant, ook om later nog eens terug te zien.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Koen

Bericht door RemcoG »

Fraai Koen! Maart (2) en april (2) zijn schitterend!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie