Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door Ruben01 »

Hey! Welkom in het jaaroverzicht van die andere Ruben. Nu 2020 er bijna op zit is het weer tijd voor een jaaroverzichtje. Laten we het er maar op houden dat het een apart jaar is. Op spoors gebied gebeurde er ook van alles, denk aan de terzijdestelling van de 1600’en bij DB en Captrain, het opnieuw tot leven wekken van een Plan U, nog meer plakplaatjeslocomotieven en allerlei vervoer dat komt en gaat. Een paar van deze puntjes zullen terug te zien zijn in dit overzicht. Oh, en spoiler Alert! Welkom in het Ede-jaaroverzicht 8-)

Januari
Voor een forum dat zich met name oriënteert op goederenvervoer is er maar 1 logische keuze deze maand. Het was dan ook de enige goederentrein die ik deze maand heb gefotografeerd, naast een paar stoomtreinen in de Harz en een Hondekop met ISO 6400. RFO 1829 heeft weer eens de eer om het jaaroverzicht te halen. Met een biodiesel keteltrein passeert men de Barneveldse kippen, die ondanks de akoestische signalen vrij rustig bleven, en de fotograaf die er voor de verandering met de fiets weer eens op uit trok, dankzij het aangename weer.
Afbeelding

Februari
Februari was geen drukke maand. Deze winter kenmerkte zich vooral door het saaie, grijze weer. Hoewel ik wel wat foto’s heb kunnen maken, ook met zon, zat er voor mij geen echte highlight tussen. Een plaatsvervanger volgt aan het einde ;)

Maart
De maand maart was een stuk drukker. In de eerste helft van de maand bleek ik nog niet de gelukkige winnaar van de wolkenlotto te zijn. Een wel heel spontaan bezoekje aan Horst-Sevenum leverde toch nog een paar plaatjes op, evenals een fietstocht naar Stroe. Later in de maand werd het echter voor een aantal dagen op rij strakblauw. Aangezien moedertje staat mij verbood om naar de universiteit te gaan en thuis maar online college moest gaan volgen (je raadt het nooit: het werkte voor geen meter), ontstond er wat tijd om op pad te gaan. Wel met de fiets uiteraard, want met het OV zou twitterend Nederland je aan de schandpaal hebben gehangen ;) De fiets bracht mij na de nodige inspanning onder andere in Terschuur, maar ook binnen mijn eigen gemeente met een omgeleide goederentrein. Ik kies echter voor een raampjestrein vanuit een iets andere compositie dan normaal, te weten Protos 5033 die langs ‘mijn’ lijntje onderweg is naar Ede-Wageningen.
Afbeelding

April
Eind vorige maand werd ik ziek en lag ik in afwachting van het heropstarten van de reguliere zorg een beetje op de bank. Gelukkig kon ik relatief snel geholpen worden (na 4 weken wachten) en werd ik eind april geopereerd. Weinig foto’s dus, maar tussen het ziek worden en de operatie in begon de pijn eigenlijk wel een beetje te wennen. Ver van huis waagde ik mij echter niet aan om twee redenen. Als ik besmet zou raken met het virus dan zou ik niet geopereerd worden en ten tweede leek het mij gewoon niet verstandig om alleen ‘ver’ van huis te gaan. In theorie had ik het heel dicht bij huis kunnen houden, want Strukton kwam zowaar bij daglicht over de Kippenlijn. Fijn om daar achteraf achter te komen, maar daar doe je verder ook niks aan. Iets verder van huis langs de lijn Utrecht – Arnhem kwam op 15 april nog iets leuks langs, de Gratwein kolentrein kwam via het conventionele net. Met de LTE 193 620 op kop en de defecte 186 941 op sleeptouw werd de lege kolentrein naar Amsterdam Westhaven gebracht.
Afbeelding

Mei
Mei stond in het teken van het herstellen van mijn operatie. Hoewel dit in eerste instantie niet helemaal soepeltjes verliep, durfde ik tegen het einde van de maand om weer eens op de fiets te stappen. Met de gedachte dat er in Ede nooit wat gebeurt verwachtte ik eigenlijk geen spoorfoto’s te maken, maar niets bleek minder waar… De destijds pas geschilderde 1830 kwam meermaals langs Ede en kon 1 keer vastgelegd worden met een keteltrein, helaas wel met tegenlicht. Nog steeds waande dezelfde gedachte in mijn hoofd totdat ik op 30 mei las dat de Betuweroute versperd was. Uiteraard kon ik ’s ochtends niet.... :( Maar ’s middags ging ik toch nog even op pad. De leukste trein die langskwam vond ik de SBB 193 260 met (volgens menigeen saaie) GTS-shuttle richting Rotterdam Botlek. De versperring eindigde abrupt toen er op de omleidingsroute een verstoring was, toen kon ineens wel alles via de Betuweroute…
Afbeelding

Juni
Welgeteld één goederentrein legde ik deze maand vast, ook nog eens in Ede (hoe kan het ook anders :D ). Een paar dagen later kwam ook nog eens Hondekop 766 langs. Samen met pa werd deze bij binnenkomst op station Ede-Wageningen vastgelegd, en ook nog bij De Sysselt. De foto van De Sysselt haalt het overzicht. M’n stadsfiets diende als extra motief. Ondertussen kan de fiets niet meer als motief gebruikt worden, wel als mogelijkheid om over het hek te komen :?
Afbeelding

Juli
Traditiegetrouw vinden ’s zomers vaak grote werkzaamheden plaats. Vorig jaar zorgde de verbouwing van Naarden-Bussum voor wat leuks via Ede, dit jaar zorgden werkzaamheden te Geldermalsen voor een aantal DBC treinen (die vaak worden afgedaan als zijnde 'niet interessant', ten onrechte trouwens als je het mij vraagt). Helaas bleken de werkzaamheden bij Amersfoort nauwelijks voor omleidingen via Ede te zorgen, dus zien we deze maand een DBC-trein in het jaaroverzicht. Veel foto’s gingen zon uit, en zo vreesde ik ook op 29 juli. Gelukkig ging het toch goed, en zien we de DBC 189 822 met een flinke sleep staalwagens en buiten beeld nog een sleepje beladen kalkwagens als trein 47750 naar Beverwijk.
Afbeelding

Augustus
Geloof het of niet, maar deze maand geen jaaroverzicht-waardige foto’s, dus die houden jullie nog tegoed.

September
Het aantal uitstapjes in september was wel heel erg beperkt, welgeteld 2 keer ben ik naar de Dwarsweg in Ede geweest voor een foto. Op 10 september viel mijn oog op een SBB Vectron met intermodaal, 4 dagen eerder viel mijn oog op een defecte ICE die afgesleept werd door een NS TRAXX. Deze laatste haalt het jaaroverzicht vanwege de naar mijn bescheiden mening geweldige weersomstandigheden.
Afbeelding

Oktober
Jaja, wederom een foto uit Ede. Vanuit GvT’s kantoorraam in Utrecht kwam op 13 oktober het bericht dat er een Swietelsky werktrein onderweg was. Op de gok dat deze naar Arnhem ging, besloot ik met de tijd die ik eigenlijk niet had toch even naar het spoor te gaan. Bij aankomst direct raak, een paar frontjes aan de andere kant van het station. Maar de trein ging naar spoor 2! Dat betekende even wachten, en na een kleine 10 minuten vervolgde de DBC 6454 met Swietelsky SMD 80 de reis naar Arnhem Goederen.
Afbeelding

November
Deze maand was ik wel heel erg vaak op de been, welgeteld 11 keer. Kiezen wordt dan lastig, want er gebeurde veel. De eerste Buffels werden getransporteerd, BE, IRP, RFO en RTS konden in de buurt van Ede vastgelegd worden en zo af en toe viel er weer een SGMm in tussen Ede en Arnhem. Ik kies, net zoals een aantal anderen op dit forum, voor een plaatje wat niet meer te maken is(?), namelijk een foto van de BE 1835/E01 met Coevorden Shuttle te Ede. Ik hoopte stiekem al dat deze in augustus voorbij zou komen, maar toen reed de trein helaas onderlangs. Dit keer werd gemeld dat deze via Arnhem en Utrecht zou sporen, en dat heeft men geweten. Eenmaal aangekomen bij De Kade trof ik een drukke boel aan, met een kleine verkeerschaos als gevolg op het moment suprême. Tal van camera’s legden de BE 1835 vast met goed beladen containertrein. Een enkeling maakte ook nog een foto van de TCS 101001 die achterop in opzending meeliep.
Afbeelding

December
Tsja, winter, slecht weer, vervolgens ook nog eens allemaal ellende in de wereld waardoor men verlangt van ons om thuis te blijven omdat het nu echt de spuigaten uitloopt… Allemaal geen goede ingrediënten om op fototour te gaan. Toch lukte het nog om één leuke trein vast te leggen, te weten een Eiffage Rail werktrein, getrokken door VolkerRail. De herkomst van deze trein is mij onbekend, maar de trein werd via de toeristische route naar Bad Bentheim gebracht. Vanuit Amsterdam via Utrecht, Arnhem, Zupthen en Hengelo naar Duitsland. De VR 203-4 was de trekkracht van deze overbrenging.
Afbeelding

Bonus 1
Ook dit jaar komt de RFO 1829 twee keer voor in m’n jaar overzicht. Op 28 november was het grijs en koud weer. Dat weerhield mij er niet van om met de fiets helemaal naar Putten te gaan, want de eerste Buffels gingen op transport. Ik vrees met grote vrezen dat dit ook gelijk de laatste keer is dat ik een foto heb gemaakt van deze reeks transporten, want wegens het nodige wangedrag worden de dienstregelingen niet meer gedeeld had ik begrepen. Achteraf gezien dus extra blij dat ik de dollemansrit met de fiets naar Putten heb gemaakt. Met z’n 6’en was het nog relatief rustig hier, als de 1829 met de eerste 4 DM’90-stellen passeren naar Bad Bentheim en Polen.
Afbeelding

Bonus 2
Eén van de nieuwtjes dit jaar was de 1830 in gebruik bij RFO. De locomotief passeerde dit jaar mijn lens 3 keer (en ook nog wel een paar keer voor m’n neus langs). Fototechnisch gezien lukte de foto op 29 november het beste, toen de locomotief met een keteltrein naar Rotterdam onderweg was via Arnhem en Utrecht. Bij Emminkhuizen kon, met wat gratis schaduw, de geheel oranje zijde van de loc in combinatie met geheel oranje gekleurde bomen worden vastgelegd.
Afbeelding

Dat was ‘m weer, blijft toch een leuke puzzel om dit in elkaar te zetten. Ondanks dat de wereld momenteel aardig in de hens staat wil ik iedereen een fijne en gezonde feestdagen wensen! Tevens alvast het beste voor 2021, en wellicht tot langs de baan!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 258
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door RailWorx »

Super reeks Ruben! Mijn favoriet uit jouw fotoalbum komt niet voort in deze overzicht, het betreft de Protos die je op de Valleilijn vastlegde met de herfstbomen op de achtergrond ;-)
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie compilatie! Vooral qua kleur vind ik september écht een knaller!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Ruben! Ik ga voor de plaatjes van januari en de Bonus 2 :D .
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door Ruben01 »

Merci voor de complimenten!
RailWorx schreef: ma dec 21, 2020 2:04 am Mijn favoriet uit jouw fotoalbum komt niet voort in deze overzicht, het betreft de Protos die je op de Valleilijn vastlegde met de herfstbomen op de achtergrond ;-)
Keuzes maken blijft lastig :-))
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door VinceCargo »

Netjes! September favoriet, unieke foto!
Geen handvol, maar een land vol
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door Ruben01 »

Bedankt Vince (:
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door RemcoG »

Mooie! Januari en, met inderdaad geweldige weersomstandigheden, september zijn mijn favorieten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door JUSTINIAN »

Mooie reeks foto's Ruben. En mak je geen zorgen om de wolken -de Protos van maart komt er mooi op en omdat we meestal bij zon fotograferen is een wolkenfoto ook wel apart... -en je hebt weinig last van gedoe met tegenlicht en schaduw.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door wouterder »

Mooie! November is m´n favoriet!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door Rens »

September is duidelijk het hoogtepunt, mooi!
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door ThijsvLoon »

Fraai overzicht!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben01

Bericht door Ruben01 »

Ook jullie bedankt voor de leuke reacties :)
Plaats reactie