Jaaroverzicht 2020 Teun

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door teunlukassen »

Mijn tweede jaaroverzicht op het forum, met 2020 als onderwerp een vrij apart jaar. Een jaar die voor mij getekend werd met onder andere de eindexamens en overgang naar het MBO, wat vrij chaotisch verliep. Een jaar met een nieuwe start aan het begin van mijn opleiding, wisselend tussen huis en haard in de Achterhoek en het Rotterdamse. Het was desondanks ook een jaar met persoonlijke hoogtepunten, zowel privé als ook bij het fotograferen. Samen met mijn opa als vrijwel vaste reisgenoot tijdens de meeste tripjes, werden er ondanks de omstandigheden - waar het natuurlijk toe liet - toch nog enkele reizen gemaakt naar o.a. het Rijndal, Maintal, Ruhrgebied en delen van Nederland. Nu de lockdown de laatste paar weken van het jaar heeft bepaald met veelal thuis blijven, heb ik mijn foto's voor dit jaar intussen wel gemaakt - tijd voor mijn jaaroverzicht. Geniet van mijn persoonlijke hoogtepunten, met bij elke foto een kleine terugblik op enkele gebeurtenissen rondom het tijdstip dat deze foto gemaakt werd. Veel kijkplezier!

Januari // RRF PB01, Europoort West (03-01-2020)
Afbeelding

We trappen het jaar af in de Rotterdamse havens, waar ik samen met mijn opa en een andere spotter een dag gespendeerd werd. Waar het coronavirus nog geen 'voet aan wal' had gezet in Nederland, was het nieuws van die dag met name in de ban van de spanningen tussen de VS en Iran - het was het nieuws niet uit te krijgen de gehele dag. Onder de bedieningen was het persoonlijke hoogtepunt de CT kolentrein bij EECV aan de Markweg. Luttele dagen voor ons bezoek was de 653-01 in de Hommel-kleuren gestoken, de hoop op deze krachtpatser voor het first-mile vanaf Erpw naar empl. Erp lag dus hoog. Een kleine domper was het dus ook toen we de PB01 aan troffen bij de poort, die intussen langzaam zijn set de poort uit reed. Stapvoets rolt trein 51371 richting het vertrekspoor onder grijze omstandigheden. Achteraf een foto waar ik nog best blij mee ben, ruim 3 weken na de foto kwam ook de PB01 in de Hommel-kleuren op de baan, waarmee het groene Ascendos-jasje definitief verdween. Kleurrijke toevoegingen op het Nederlandse spoor!

Februari
Met het oog op het leren in aanloop naar mijn eerste toetsen vóór de eindexamens, werd in de maand februari weinig ondernomen met de camera op zak. Buiten een bezoekje Emmerich en een tripje naar het Ruhrgebied, zaten er helaas geen denderende hoogtepunten tussen. Daarvoor volgt dus later in dit overzicht nog een bonusfoto.

Maart // RFO 193 627, Hüthum (30-03-2020)
Afbeelding

De maand maart vormde toch wel een van de grootste dompers voor mij dit jaar. Scholen die gesloten werden, de reizen met het OV kwamen op zijn gat te liggen, onzekerheden rondom mijn eindexamens; ik had het beter voor ogen dit jaar. Het coronavirus had zijn slag geslagen, de cijfers gingen in rap tempo de lucht in. Ook in maart werd er maar een enkele keer er op uit getrokken, een bezoekje aan de 'thuisstek' op amper 6 kilometer afstand vanaf mijn huis. En dat net over de grens: Hüthum. Eind februari presenteerde RFO samen met Railcolor hun nieuwe jasje voor op de 193 627, gestoken in de Raillogix-kleuren. De toen zowat elke maandag rijdende ammoniaktreinen vanaf de Europoort richting Krefeld-Linn vormde een grote kanshebber om de 193 627 in zijn nieuwe kleuren te fotograferen. Op de 30e van maart was het dan ook zo ver, het doel voor de ochtend was dus binnen. Met een groet van de machinist van trein 42751 wordt Hüthum gepasseerd op weg richting Emmerich en verder.

April // LTE 193 620 en 186 941, Hüthum (15-04-2020)
Afbeelding

Het voorjaar bestond voor mij dus veel uit thuis zitten, inspringen waar mogelijk op het werk en een enkele keer met de camera op pad rondom de grens. Ook in april was er maar een enkel dagje waar ik weer op pad ging. De stek bij Hüthum werd weer opgezocht op 15 april, twee blauwe Vectrons van SBB waren in dubbeltractie op weg richting de Waalhaven. Het zou dus hét doel van de dag worden. Echter reed deze GTS-shuttle nog net niet lekker met een optimaal gedraaid zonnetje, dat gold tevens ook voor deze tweede knaller van de dag. Het was echter nog altijd beter dan de eerder genoemde GTS-shuttle, zodoende geld deze Gratwein-kolentrein van LTE als mijn favoriet van april. Door een defect aan de 186 941, bracht de 193 620 de defecte Traxx inclusief lege kolentrein terug richting de Amsterdamse Westhaven. Kort na vertrek te Emmerich kon trein 48798 vastgelegd worden bij Hüthum, op weg via de zogenaamde 'Rhijnspoorweg' naar de Nederlandse hoofdstad.

Mei // WRS 120 145, Emmerich (18-05-2020)
Afbeelding

Intussen was de duidelijkheid rondom de eindexamens ook op zijn gekomen, wat ook bij mij zelf weer voor enige rust zorgde. Ook was alles m.b.t. mijn toekomstige opleiding rond. Daarnaast kon er met een bezoekje aan de Brabantroute, Emmerich en het OOC te Oss op een rustig maar prima hobbymaand terug gekeken worden. Het bezoekje aan de grensplaats Emmerich vormde de highlight, en wederom dichter bij huis. WRS bracht een keteltrein met biodiesel aan voor de Botlek, die door RRF op het Nederlandse deel gereden zou worden. De tractie vanaf Karlsruhe werd verzorgd door de 120 145. Een 120 in Emmerich, dat was een tijd geleden voor mij. Met trein 44792 aan de haak zien we de 120 145 Emmerich binnen rollen, na een lange reis vanuit het zuiden.

Juni // NSM 1768, Baexem (13-06-2020)
Afbeelding

Hoogtepunt van de maand natuurlijk; ik was geslaagd voor mijn VMBO-diploma, op richting het MBO vanaf september. De maand juni werd na aanleiding van enkele versoepelingen veelvuldig doorgebracht aan het spoor. In aanloop naar de tentoonstelling 'Tosti's, Truffels, Treinen' in het Spoorwegmuseum te Utrecht, haalde het NSM in de eerste weken van juni diverse restauratierijtuigen uit België, Duitsland en delen van Nederland richting het museum bij het Maliebaanstation. Op 13 juni was het de beurt aan Pullman-rijtuig 4129 (bouwjaar 1929) van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) om aan de reis naar de Domstad te beginnen. Het 91 jaar oude rijtuig maakte voor het eerst in jaren weer haar meters over het conventionele net, wat toch wel een hoogtepunt vormde. In Kerkrade werd het rijtuig door de 639 van de ZLSM afgeleverd, waarbij de 1768 - de nieuwste aanwinst van het NSM toen der tijd - het rijtuig naar Utrecht bracht. In een kokend zonnetje passeert de 1768 met rijtuig 4129 de fotografen bij Baexem, op weg als trein 33244 richting Utrecht Maliebaan.

Juli // RFO 193 623, Eindhoven (19-07-2020)
Afbeelding

Na ruim 3,5 maand werd in juli 2020 weer voor het eerst per OV gereisd, waarbij ik deze zomer gebruik maakte van Weekend Vrij. Vrijwel elk weekend werd er dus gedurende de maanden juli en augustus gereisd. Nadat ik samen met een groep vrienden op 18 juli langs de Bentheimerlijn had doorgebracht te Holten, ging het op de 19e voor mij richting de Brabantroute. Eerste stek voor de dag zou de mestbult bij Ulfterhoek worden, net buiten het station van Horst-Sevenum. Door een tijdige melding vanaf de Havenspoorlijn, werd er te Eindhoven echter alvast een stop ingelast. De derde kerosinetrein op naam van RFO richting het vliegveld van München was op weg door het land, waarbij via Venlo zuidwaarts werd gereden. Omdat Eindhoven nog de enigste uitkomst bood, werd vlug vanaf het Centraal Station richting de 'parking Mathildelaan' gelopen. Gelukkig hadden we bij aankomst op de parking nog zo'n 10 minuutjes, even geduld hebben in het brandende zomerzonnetje. Om 10:41 'zwemt' (lekker flauw) trein 42585 met als tractie de 193 623 het Centraal Station binnen vanuit Tilburg, op weg richting het zuiden.

Augustus // RHC 185 349, Gemünden am Main (16-08-2020)
Afbeelding

Voor mijn opa en mijzelf werd het een wat lastigere keuze wat ons doel voor de zomertrip van 2020 zou worden. Na plannen voor onder andere de Harzer Schmalspurbahnen en de Marschbahn, kwamen we uiteindelijk terecht in het Maintal. Van 14 t/m 20 augustus werd er met z'n tweeën richting het zuiden afgereisd, om een paar dagen lang op diverse stekken foto's te maken - en natuurlijk een beetje genieten van onder andere de prachtige 'Altstadt' van Gemünden am Main. Tussen de diverse interessante treinen die op het SD-kaartje terecht kwamen, werd het nog een lastige keuze om te kiezen: welke foto voor de maand augustus? Mijn uiteindelijke keuze viel op een foto van zondag 16 augustus uit Gemünden. In de avond bracht RheinCargo een keteltrein vanuit Würzburg naar Köln. 'Wenn wir groß sind, werden wir Lokführer', zo luid de leus op de 185 349, die in februari van 2020 met deze bestickering op de baan kwam. Onder treinnummer 52544 worden de twee fotografen bij Gemünden am Main gepasseerd, in een heerlijk avondzonnetje met een blik op de Fränkische Saale.

September // LNS 186 258, Gouda (15-09-2020)
Afbeelding

Op 8 september jl. startte ik aan mijn opleiding op het STC bij de Rotterdamse Waalhaven. Een hele stap, voor zowel mijzelf als ook mijn familie. Het is niet niks, van de een op andere dag enkele keren per week 140 kilometer van huis te zitten. Gelukkig weet je waarvoor je het doet als je op die afstand vanaf huis bezig gaat met een opleiding, ik heb het er dus ook zeker voor over. Af en toe ging dus ook de camera mee, wat ook goed van pas kwam als de lessen vervroegd ten einde kwamen en er zodoende tijdig weer 140 kilometer naar huis kon worden gereisd. Zo ook op 15 september, waar ik na een drukke ochtend op de Waalhaven terug keerde naar het oosten. Een melding over de 186 258 - de in april dit jaar verschenen 'Heroes' loc - wekte direct mijn interesse. Vanuit Kralingen werd er dus gauw naar Gouda gereisd, om op het 'vernieuwde' station een poging te doen. Ook op deze dag in september lagen de temperaturen nog aardig hoog, geen straf dus om te moeten wachten op deze trein. Om 15:01 passeert de 186 258 met Volvotrein 46261 het deels gesaneerde Gouda, op weg via Rotterdam richting Gent Zeehaven.

Oktober // DBC 6418, Delden (21-10-2020)
Afbeelding

De tweede helft van 2020 begon mijn interesse voor bedieningen steeds groter te worden. Eentje die al geruime tijd op mijn lijstje stond, was die van KLK Kolb te Delden, ook bekend onder hun oude naam 'Elementis'. Nu het in de herfstvakantie een mogelijkheid gaf voor mij en mijn opa om weer met de zelfbouw-camper op pad te gaan, was de keuze voor Delden dus gauw duidelijk. Op de regenachtige woensdag van 21 oktober werd de dag daarom dus in Twente besteed. Na een succesvolle klik van de 193 766 in dienst van NSI voor de ICB, werd er doorgereden naar Delden. Een al te zware last had de 6418 niet aan de in totaal vijf ketelwagens, die als trein 45766 nog enkele honderden meters te gaan hebben tot de aansluiting bij KLK bereikt wordt. De 6418 bromt het station van Delden uit, als de twee fotografen gepasseerd worden.

November // BE E01, Zutphen (07-11-2020)
Afbeelding

Ook in november lag de camera minder vaak thuis in de tas. Kort voor aanvang van mijn eerste toetsweek, werd de zaterdagmiddag dichterbij huis gespendeerd langs de IJssellijn tussen Arnhem en Zutphen. Hoofddoel die dag werd de omgeleide Coevorden-shuttle via de IJssellijn, die door werkzaamheden bij Putten een omleiding moest maken. Naast de E01 (1835) ging de 101001 van TCS ook mee, die laatste nam het deel tot 't Harde voor zijn rekening. De E01 mocht de tractie leveren vanaf 't Harde tot aan de Kijfhoek. Samen met een andere spotter werd de trein in een lekker zonlicht op de foto gezet bij de IJsselspoorbrug van Zutphen. De E01 met Coevorden-shuttle 50419 verlaat Zutphen, op weg via Arnhem en Utrecht richting de Kijfhoek. Achteraf zou het een van de laatste inzetten in dienst van BE wezen; korte tijd daarna werd de loc verkocht aan TCS, waarbij de BE-logo's op de 1835 verleden tijd werden.

December // NSI 1750, Utrecht Centraal (11-12-2020)
Afbeelding

Het zou een van de laatste foto's worden voor 2020, met de enkele dagen later afgekondigde lockdown zal ik de laatste dagen van 2020 niet veel op pad zijn. Zodoende kon het hoogtepunt van december ook direct genoteerd worden. Reeds die ochtend van 11 december 2020, kwam de 1750 te 's-Hertogenbosch mij los tegemoet richting het zuiden. Niet wetende wat hij er zou gaan doen, een melding later die middag uit 's-Hertogenbosch gaf mij verheldering. Na enkele foto's bij de Koppelpoort te Amersfoort gemaakt te hebben, werd er gauw terug gereisd richting Utrecht. De 1750 was intussen met de 186 027, 186 116 en ICRmh-stam 16502 op pad vanuit Eindhoven richting de Watergraafsmeer. Utrecht Centraal bood de laatste uitkomst met de kans op een plaatje, zodoende was het aldaar even 'billenknijpen' welk spoor de combinatie zou pakken. De CTA-borden met de tekst 'Niet Instappen' en een afwachtende machinist, gaf mij echter al gauw een voorgevoel dat het dus spoor 7 zou worden. Enfin, enige tijd later rolde de 1750 binnen vanuit het zuiden. Na een machinistenwissel vertrok trein 88858 richting het Amsterdamse.

Bonus - november // SR 303001, Didam (15-11-2020)
Afbeelding

Gezien ik bij februari niet echt een hoogtepunt had, zou er nog een bonusplaat volgen. Deze komt uit de maand november. Waar een bezoekje aan je opa en oma in Didam wel niet goed voor kan wezen. Op weg naar Didam kwam mij vrij onverwachts binnen dat de BRT-91 'Jules' op sleep achter de 303001 van Strukton GSM-R meetritten reed over de diesellijnen door de Achterhoek. Met wat rekenen kon ik nog net op tijd op het station wezen voor doorkomst van de combinatie, die intussen weer op weg via Arnhem terug was richting Amersfoort. Om 12:17 raast de 303001 met de Jules op sleep door het station van Didam, op weg richting Arnhem en verder.

En zo is mijn jaaroverzicht van 2020 alweer op zijn eind gekomen, een jaar waar ik toch nog enigszins positief op terug kan kijken ondanks alle aparte gebeurtenissen. Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen en een gezond, maar ook een beter 2021 toe!

Groetjes uit de Achterhoek,
Teun Lukassen
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door TimoTrimbos »

Toffe fotoreeks geworden! Ik denk dat ik de 6400 in Delden wel het leukst vind
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie reeks man!
arnold
Berichten: 14489
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door arnold »

Fraaie plaatjes. Het gaat je goed in 2021 !
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 258
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door RailWorx »

Leuk man, ik zie een stijgende lijn in de kwaliteit van je foto's door het jaar heen!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door wessele »

Leuke serie!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door NovioSites »

Mooie reeks, waarbij ik oktober de leukste vind.
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door TrainplazaNL »

Leuke lijst, een succesvol jaar zo te zien! Ik vind december en november (bonus) de mooiste.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door Rens »

Mooi overzicht en veel succes bij het STC!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door Ruben01 »

Mooie reeks! Augustus vind ik het mooist, en december mag niet vergeten worden.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Teun! December is mijn favoriet (duh)
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door tiemen »

Mooi jaaroverzicht Teun, met als favoriet Augustus!
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door TreinspotOdz »

Mooie plaatjes! Mijn favoriete is toch wel de bonusplaat
:)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door NS1707 »

Leuk divers overzicht!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door VinceCargo »

Leuk! Vind het plaatje uit Zutphen erg geslaagd
Geen handvol, maar een land vol
ICEmaster
Berichten: 183
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door ICEmaster »

Lekkere plaatjes! Maar waar is de Pauluskirche? :P :lol:
Ik fotografeer op zonne-energie
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door spurt2244 »

Leuke platen Teun.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door wouterder »

Fraaie serie! Oktober is leukste!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Teun

Bericht door teunlukassen »

Allemaal nog bedankt voor de reacties! :)
Plaats reactie