Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door TimoTrimbos »

Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Het jaar twintig twintig heeft op alle vlakken flinke veranderingen met zich meegebracht. Het niet nader te noemen virus heeft hierop een flinke impact gehad, maar desondanks vond ik toch de mogelijkheid om Duitsland voor het eerst aan te doen voor de hobby, Luxemburg voor het eerst per trein te ontdekken en het geliefde België verder uit te spitten, daarbij Nederland niet vergetende. Er zijn veel nieuwe goede contacten gelegd en de kennis heb ik aardig kunnen uitbreiden. In dit jaar heb ik bij mijzelf ook een verandering gezien in de interesse: daar waar ik voorheen wenste om een trein enkel mooi vast te leggen, hoop ik nu ook dat er niet enkel op een mooie, maar ook op een karakteristieke of sfeervolle manier een beeld tot stand komt. Van dit laatste heb ik vooral veel geleerd en plezier gehad en ook aan het posten alsook opmaken van bijschriften beleef ik nog altijd veel plezier. De goede contacten die de hobby teweeg heeft gebracht maken dit tot meer dan alleen foto's maken en ik hoop dat ik dit de komende jaren door kan zetten. Ondanks alles kan ik tenslotte naar tevredenheid de conclusie trekken dat 2020 op hobby-gebied een succesvol jaar is geweest! In dit jaaroverzicht wil ik U meenemen in mijn meest bijgebleven en mooie ervaringen.


Januari

AfbeeldingCT 1618 I 51056 I Wouw by TimoTrimbos, on Flickr

In januari zijn de meeste hobby-gerelateerde activiteiten ondernomen in de omgeving van Roosendaal. Eén van de cargo's die ik nog eens mooi op foto wenste te hebben, betrof de Captrain gasketeltrein Sloe - Sittard vice versa. Deze trein was vaste taak voor de allerlaatste nez-cassé die Captrain nog in dienst had: de in Raillogix-livrei getooide 1618. Met in het achterhoofd de plotselinge veranderingen die de goederentak geregeld kent, wilde ik dit zo snel mogelijk van het lijstje halen. Op de tiende van die maand diende mijn profielwerkstuk ingeleverd te worden en bij het uitrijden van school bedacht ik me dat ik wel wat afleiding kon gebruiken. Van tijd tot tijd zorgde de zon voor imposante luchten én de 1618 was zijn benen aan het strekken, ofwel: 1+1=2. Tezamen met Tijs koersten we naar Wouw en jawel, eens zat alles mee: onder een indrukwekkende lucht mocht de prachtige nez-cassé zich in het laatste licht aan ons tonen. Medio 2020 kwam het jammerlijke bericht naar voren dat de 1618 aan de kant ging: had ik dus mooi de juiste beslissing genomen op die 10 januari... :lol:


Februari

AfbeeldingSNCF 467579 + 67629 I 49877 I Clabecq-Marchandises by TimoTrimbos, on Flickr

Langzaam maar zeker kwam het goede weer op gang, evenals de hoeveelheid uitstapjes. Als gevolg van die vele uitstapjes is de keus voor deze maand aardig lastig geweest, en dat maakt het er voor een twijfelaar als ik niet makkelijker op! Toch springt er wat mij betreft één dag uit die me het meest is bijgebleven: vrijdag 28 februari. Het was de dag dat de Franse diesellocomotieven type BB67400 hun terugkomst naar het Belgenland maakten en wel met een lege ballast-trein naar Quenast. Hoewel de trafiek later dit jaar vrij stabiel heeft gereden, zette men de steenslagtrein in het voorjaar nog vroegtijdig stil vanwege de toenemende kritiek rondom corona. Gelukkig ging de eerste rijdag in het voorjaar nog probleemloos voor de oudgedienden en daarmee kwam -heel eerlijk- een droom tot onverwachte vervulling. In de nog heerlijk ouderwetse bundel van Clabecq zetten we de trein voor het eerst op foto, waarbij ik bovenstaande opname qua sfeer er wel met kop en schouders bovenuit vind steken.


Maart

AfbeeldingCR DE6310 I 44560 I Nispen by TimoTrimbos, on Flickr

Daar waar februari nog een stijging kende in het aantal dagjes weg, ging het in maart precies andersom. De situatie omtrent corona was zodanig verergerd dat winkels, cafés, restaurants én scholen de deuren moesten sluiten. Als eindejaar leerling op het VWO kon de timing haast niet slechter, maar het heeft uiteindelijk gelukkig geen invloed gehad op het slagen. Eén van de (weinige) voordelen die deze lockdown bood, was dat ik me meer kon focussen op treinen in de buurt. Het fotograferen van de Crossrail Neuss-Shuttle met een rode Class66 was één van de kleine puntjes op het lijstje en op de zeventiende van maart wist ik dit te doen nabij Nispen, alwaar de propere DE6310 de voor dit baanvak karakteristieke GSM-R borden passeert met een volbeladen containertrein.


April

AfbeeldingDBC 1616 I 61071 I Vlake by TimoTrimbos, on Flickr

De toekomstige buitendienststellingen van de laatste 1600'en bij DB Cargo maakte dat de uitstapjes in maart vaak in het teken stonden van deze rode nez-cassés. De opname van een DBC 1600 die me het meest bij is gebleven maakte ik echter niet in maart, maar in april. Op de derde dag van die maand stond de allerlaatste rit van zo'n 1600 naar Sloe gepland en hiervoor waagde ik nog eenmaal een kans om mijn vader te vragen of hij ergens naartoe wilde rijden. Onder het motto "wie niet waagt, wie niet wint" vroeg ik dan meteen of we naar de Vlakebrug konden rijden en ja hoor: dat was geen probleem. Met twee opvolgers in opzending passeerde de prachtige 1616 mij als enige fotograaf tijdens zijn laatste rit met last.


Mei

In mei besloot ik om mijn Canon naar de reparateur te sturen. De cameralens had vaak last van onscherpte rechts en ook de camera zelf vertoonde vaak een storing die ik niet opgelost kreeg. Zodoende moest ik het doen met een oudere Nikon camera en ondanks dat het een prima alternatief bood, heb ik geen foto gemaakt die mij echt veel is bijgebleven. Voor mei zal dus een vervangende foto in de plaats komen.


Juni

AfbeeldingLNS 1352 I IC2138 I Ernage by TimoTrimbos, on Flickr

In juni bereikte mij het bericht waar ik lang op had gehoopt: België liet opnieuw mensen toe uit Nederland. Op de eerste dag dat dit terug mogelijk was wilde ik meteen weg en er werd een mooie planning in elkaar gezet. Eén van de hoofddoelen van die maandag was het vastleggen van Klassieke Motorstellen, wat ik op spoorlijn 130 (Charleroi - Namur) en spoorlijn 125 (Namur - Liège-Guillemins) wilde doen. Voor de namiddag had ik geen plan opgezet maar die middag besloot ik om naar een plek te gaan die ik 's ochtends vanuit de trein had gezien. Onder een indrukwekkende lucht passeerde mij in het heuvelachtige buitengebied van het gehucht Ernage een getrokken Intercity uit Luxemburg naar Bruxelles-Midi met een door mij geliefde reeks 13 op kop.


Juli

AfbeeldingDBC 6513 I 41606 I Nispen by TimoTrimbos, on Flickr

Net als juni kende juli aardig wat hobby-activiteiten die wat verder gingen dan regio Roosendaal. Ondanks dat kies ik toch voor een opname die "in de achtertuin" is gemaakt. Na vele mislukkingen of slecht gelukte pogingen op het Hoyer-treintje uit Antwerpen naar Roosendaal, lukte het me op de eerste dag van juli eindelijk om een deftige opname te maken van deze aparte trein. Nu zat alles even mee want net na half tien 's avonds, ofwel in het allerlaatste bruikbare licht, passeerde het typische tankcontainertreintje met de 6513 op kop waarbij de imposante lucht aan ons cadeau werd gedaan.


Augustus

AfbeeldingPFT 5519 I Z15529 I Viaduc de Sovet by TimoTrimbos, on Flickr

Augustus was voor mij één van de meest succesvolle maanden van het jaar. Er kon voor het eerst gehobbyd worden in Frankrijk tijdens onze vakantie, maar ik kon ook een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan: het bijwonen van een foto-safari op de Chemin de Fer du Bocq. Hoewel het gros van de festivals jammerlijk afgeschaft werd, ging de jaarlijkse fotorit op deze spoorlijn -al dan niet op een andere datum- wel door. De vroegtijdige terugkomst van vakantie zorgde er zo toch onverwachts voor dat ik hierbij aanwezig kon zijn. Met de prachtig gerestaureerde PFT 5519 in het achterhoofd werd zonder twijfel een ticket gekocht en als ik daar nu op terug kijk heb ik absoluut geen spijt. De wat mij betreft leukste foto werd gemaakt vanaf "Viaduc de Sovet" waarvandaan je een indrukwekkend zicht had op de spoorlijn, het pittoreske dorp Senenne en de meanderende Bocq-rivier. Centraal in deze foto staat de betreffende 5519 die speciaal voor het festival herschilderd was in de blauw/gele livrei, met daarachter de nagebootste militaire trein die eveneens voor het festival geregeld was.


September

AfbeeldingDB Regio 111 121 I RE 10420 I Lindern by TimoTrimbos, on Flickr

Met het nieuwe schooljaar en bijbehorende nieuwe school voor de deur, lag het aantal dagjes weg relatief laag in september. Eén ding wilde ik desalniettemin ongetwijfeld doen in die maand, namelijk nog een laatste afscheid doen aan de Baureihe 111 op de RE4. Samen met drie anderen werd gekozen om op de 19e te gaan, aangezien het op deze zaterdag waarschijnlijk zeer goed weer moest zijn: in de rest van het jaar ging dat alles behalve een vanzelfsprekendheid zijn. Het werd een behoorlijk succesvolle dag waarbij we een waardig afscheid konden nemen. In Lindern stond alweer de vierde foto van de dag op het programma en hier besloot ik te improviseren op een alternatieve plek. Net na het verlaten van het station Lindern is de 111 121 te zien waarvan de machinist blijkens de geopende cabinedeur toch nog airco wenste op deze laatste zaterdag van de zomer. ;)


Oktober

AfbeeldingEurailscout BRT-91 I 52101 I Roosendaal by TimoTrimbos, on Flickr

Een belangrijk project voor school zorgde er onder andere voor dat oktober een van de minder actieve maanden was. Ik heb enkele uitstapjes gemaakt, maar net als in juli houd ik het dicht bij huis. In de tweede week van oktober bereikte mij het bericht dat de motorpost van Eurailscout zou worden overgebracht van Roosendaal naar Zeeuws-Vlaanderen voor testritten aldaar. Al snel bleek dat men het niet bij deze rit hield, want er zou ook een slagje naar Vlissingen worden gemaakt. Ik had een leuke plek op het oog maar door de onvoorziene zon moest ik op zoek naar een alternatief. Het weekend ervoor had ik toevallig bij de zogenaamde Markttunnel in Roosendaal gefotografeerd, maar deze plek was eerlijk gezegd enkel geschikt voor korte treinen: liet dat bij de motorpost juist het geval zijn! Gelukkig kon ik nog net waarnemen of de spoorbomen van de overweg verderop open stonden, dus ik kon timen wanneer de motorpost eraan zou komen. Dat lukte aardig naar wens en zodoende eindigde deze risicovolle poging toch tot een leuk resultaat.


November

AfbeeldingBE 1835/E01 I 50418 I Rheden by TimoTrimbos, on Flickr

November kende -niet geheel onverwachts- weinig zonnige dagen, maar de zaterdag van 7 november zou een uitzondering zijn. Ik besloot een dagje weg te gaan zonder een echt doel voor ogen, al veranderde dat wel toen mij ter ore kwam dat de Coevorden-Shuttle van de Bentheimer Eisenbahn omgeleid diende te worden. Na een succesvolle eerste poging in Hattemerbroek kon de trein omwille van het kopmaken in 't Harde nog een tweede keer vastgelegd worden. Hiermee kon ik eindelijk een geslaagde opname maken van de (toen nog...) enige resterende gele 1800 die nog rondreed. Net buiten station Rheden is de kleurrijke containertrein te zien met de BE 1835 aka E01, waarvan dit achteraf zijn een-na-laatste rit betrof bij de Bentheimer Eisenbahn.


December

AfbeeldingNMBS 2714 I E4537 I Heikant by TimoTrimbos, on Flickr

Zonneschijn is in december vrij weinig te zien, maar zodra dit wel het geval is vind ik het erg fraai. Op de achtste van december trok het in de middag helemaal open en zodoende besloot ik mijn online les te verzetten zodat ik van de zon kon profiteren. Ik had een helder doel voor ogen, namelijk om de Neuss-Shuttle met rode Class66 te fotograferen op Belgisch grondgebied. Het zou immers na die week gedaan zijn met deze diesellocs voor deze trein en al had ik deze trein tig keer op foto, een foto in België ontbrak nog. Als ik dan toch in België uithang en de zon blijft schijnen, wacht ik het liefst nog op de Intercity van 15u18 uit Essen naar Charleroi: deze reed met een reeks 27. Ter hoogte van het gehucht Heikant passeert de 38 jaar oude 2714 met een stam M6-rijtuigen en achterop de 2744, terwijl een tegentrein uit Puurs gelukkig ver genoeg uit beeld is.


Augustus (II)

AfbeeldingSNCB 649 I L 5009 I Pépinster by TimoTrimbos, on Flickr

Ter compensatie van mei plaats ik hierbij, tja, wederom een foto van een Belgische reizigerstrein. In de succesvolle maand Augustus maakte ik met twee anderen een uitstap naar de regio Luik waarbij we voor het eerste doel een overstap in Pepinster hadden. De van oorsprong als "extra" bedoelde foto werd mijns inziens de leukste van de dag en het bevat tevens heel veel elementen waar ik blij van wordt. :lol:
Het 50 jaar oud geworden Klassieke Motorstel 649 rolt het typisch Waalse station binnen tijdens een rit van Spa-Géronstère naar Aachen Hbf.


Ter afsluiting van dit jaar rest mij verder weinig te zeggen dan iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe te wensen! Ik hoop dat ik een kleine bijdrage heb kunnen leveren aan het vermaak in deze donkere sombere tijden waarin het hopen is op verbetering. Laten we hopen dat 2021 hierin veel verandering gaat brengen! :)
Bedankt dat U tijd en moeite heeft gestoken in het bekijken en lezen van mijn jaarverslag en mocht U ergens tips, opmerkingen of vragen over hebben: schroom niet om mij te contacteren.

Met vriendelijke groeten,
Timo Trimbos.
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht! Mijn favoriet is de foto uit november.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door ThijsvLoon »

Mooi overzicht! De drie nez-cassés zijn wat mij betreft de mooiste!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door teunlukassen »

Leuk hoor! De foto's van juli en augustus vind ik erg mooi geworden
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door kay-cee »

Heel fraai overzicht Timo, absolute favorieten April en November!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door Jeroen »

Mooi reeks Timo! Augustus is mijn favoriet.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Timo, wat betreft lichtinval zijn januari en juli wel echt top!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door wessele »

Mooi Timo, juli is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 262
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door RailWorx »

Je had de smaak goed te pakken, november is m'n favoriet!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door derquinho »

Mooie foto's Timo! Januari is mijn favoriet: prachtig licht en mooie trein!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door Ruben01 »

Pfoe, mooie selectie aan foto's zeg. September en de bonus, augustus (II), vind ik erg leuk!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door TrainplazaNL »

Stuk voor stuk leuke foto's! Kiezen is dan ook niet makkelijk, maar ik geef toch een lichte voorkeur aan november!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door RedmarStam »

Mooie reeks, Timo. April schiet er bovenuit als favoriet. :)
Flickr: --> Klik <--
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door tiemen »

Erg mooi jaaroverzicht Timo, voornamelijk April is echt een geweldige plaat!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door VinceCargo »

Leuke serie!
Geen handvol, maar een land vol
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door ICEmaster »

Ook hier een mooie fotoreeks! Ben ook niks anders van je gewend :D
Ik fotografeer op zonne-energie
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door Daan W »

Prachtig overzicht Timo april en juli zijn erg mooi!
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door David »

Mooie serie Timo, vooral januari!
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door Marc Vlot »

Gaaf!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door babosorany »

Prachtige foto’s! Vooral augustus II en september!
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door spurt2244 »

Leuke foto's en lekker veel België.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door TimoTrimbos »

Hartelijk bedankt voor alle positieve en motiverende reacties! Leuk om te zien dat de favorieten nogal verschillend zijn :lol:
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 738
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door wouterder »

Mooi zonnig overzicht geworden Timo!
Sander855
Berichten: 187
Lid geworden op: wo jul 03, 2019 7:27 pm
Locatie: Antwerpen

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door Sander855 »

Heel mooi overzicht! De 5519 op de Chemin de Fer du Bocq is mijn favoriet! ;)
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door YuriSloof »

Hele mooie reeks hoor!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Timo Trimbos

Bericht door RemcoG »

Mooi en erg gevarieerd overzicht. April is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie