Jaaroverzicht 2020 | Durk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door The_Knitter »

Goedemiddag,

Het jaar is nog niet voorbij, maar ik vermoed dat ik de platen voor dit jaar inmiddels wel gemaakt heb.
Geheel in stijl, zoals bijna standaard bij mij, ben ik tot een diesel-jaaroverzicht gekomen, waarin veel bedieningen staan :D
De getoonde foto's zijn enkel van die al online staan, ik ben het offline archief niet door gaan spitten

Januari
Deze maand maar 3 dagen op pad geweest. Een zondag in de Rotterdamse haven, met een IRP/BLS dieselolietrein en de kolentrein met RRF op Erpw. Daarna kwam een bezoekje aan de Sloehaven voor RRF nog voorbij, en nog een vlug bezoekje aan Engeland voor de Farewell-tour van de Class20's, die echter tot op heden nog incidenteel invallen bij DRS voor een defecte lok. Daarvoor gingen wij op vrijdagavond met de boot heen, en op zaterdagavond zaten we alweer op de boot terug naar Rotterdam, zodat we zondagochtend thuis waren.

Voor Januari kies ik een foto van GBRf met DRAX biomass-trein, die met een ex-Colas Class60 reed vanuit Liverpool naar de DRAX energiecentrale, en passerende bij Healey Mills
Afbeelding
GBRf 60056 met DRAX biomass trein by Durk Houtsma.

Februari
Februari was ook een maand met weinig hobby, mede vanwege de relatief korte dagen en veel last van de schaduwen. Op 2 zaterdagen werd op pad gegaan, waarbij 1 dag in de Antwerpse havens was en 1 dag naar Duitsland. De keuzes die ik had, was een bedieningstrein van Lineas op de sluisbruggen in de Antwerpse haven, of een 218 met rijtuigen als Zusatz-RE57 Wintersporttrein.
De keuze viel op de wintersporttrein op 29 februari 2020, maar verkies ik de plaat in volle zon en zonder sneeuw, of de terugrit zonder zon en in een laag sneeuw? Lastig..
Gezien de winter, toch maar voor de sneeuwplaat gegaan.
Afbeelding
AIX Rail 218 457 + rijtuigen by Durk Houtsma.

Maart
Maart was weer een maand met weinig hobbyen. 1 doordeweekse dag in het Antwerpse havengebied, en 2 zaterdagen rondom Dordrecht enkele klikjes gemaakt tijdens een fietstocht. We kwamen er toch langs, geen idee wat er kwam..
De keuze valt op de dag Antwerpse havens, alwaar een containertrein over de Frederik Hendrikbrug vastgelegd kon worden.
Afbeelding
LNS 7852 + containertrein by Durk Houtsma.
4 Maart 2020 - Tijdens een dagje in de Antwerpse havens was het doel de treinen over de Zandvliet- en Berendrechtsluizen te fotograferen, nu de Lillobrug lange tijd buiten dienst is vanwege renovatiewerkzaamheden. Na een tijd enkel berijdbaar voor treinen, is die periode ook alweer voorbij. Hiervoor heeft Infrabel in samenwerking met Haven Antwerpen het spoortracé over de Zandvlietsluizen en Berendrechtsluizen weer in dienst gesteld, waar helaas een aanrijding aan één van de sluisdeuren is geweest en dus maar één in plaats van 2 routes beschikbaar zijn via het sluizencomplex.

Na een wachttijd tot de bruggen in de goede stand lagen, mocht Lineas 7852 met een containertrein voor de Europaterminal op haven Lillo (niet te verwarren met bundel Lillo!).
De fraaie trein passeert hier de eerste brug, de Frederik Hendrikbrug, waar het wegverkeer geheel stil is gelegd om de trein veilig te kunnen laten passeren.

April
De Corona-maatregelen waren inmiddels al gaande, en dat gooide roet in het eten voor een geplande vakantie, zoals bij zovelen. De vrije dagen heb ik behouden, en was thuis om wat klusjes te doen, en een paar dagen te hobbyen. Twee keer de Rotterdamse havens in gedoken, de Sloehaven en een keer naar Zeeuws-Vlaanderen en nog een bezoek aan Oss en Duitsland voor een werktrein met 232 gecombineerd. De keuze is lastig, want er zitten allemaal knallers tussen...
De keuze is op de de Hippel gevallen die nu nog voor BTT in de Vlissingse Sloehaven staat gestationeerd, en vrij lastig is vast te leggen. De lok doet bijna alleen maar in de vroege uren bedienen, en dus alleen in de zomerperiode mogelijk.
Afbeelding
CT (BTT) 691 + LPG-trein by Durk Houtsma.
Zoals bekend zijn er inmiddels een aantal Hippels op de Nederlandse bodem terug in commerciële dienst gekomen. RFO is misschien wel de bekendste, met de Hippels die zelfs uit Engeland gehaald zijn.
RailPro had ze al langer voor klein rangeerwerk en soms grote werkzaamheden, daar kwam toen Locon bij met de 9701 en 9702 die daarvoor nog voor RRF als 4 en 5 dienst deden. Dit waren daarvoor de NS 676 en 683. Locon ging failliet, waarbij TrainServices de 9701(683) over nam voor rangeerwerk in Roosendaal bij de werkplaats. Dit kwam eveneens door faillesement tot een eind, waarna Rail Innovators Groep de lok overneemt en in Lage Zwaluwe stationeert en uiteindelijk bij RFO terug komt onder 683.
De andere 9702 is bij Jacko Fijn Techniek geplaatst, en rijdt eveneens voor RFO rond.
BT Trains kreeg de mogelijkheden om loc 691, die daarvoor bij HSL reed en eveneens failliet ging, over te nemen. De loc werd door HSL ingezet in Oss, en BT Trains blijft de lok daar stationeren voor het rangeerwerk bij de Osse Overslag Centrale (OOC). De lok reed daarvoor in het geel, inclusief logo's. De lok ging echter defect, en werd omgewisseld door de RailPro 602, en die 602 is alweer vervangen door de Hippel RFO 692 die daarvoor nog in de Botlek reed voor RFO. De 691 kwam na reparatie in Amsterdam Westhaven te staan, om staaltreinen van- en naar de Waterlandterminal en Scandia-terminal te rangeren. Ook dit kwam tot een einde, nadat Lineas bij BT Trains een V60 huurde.
BT Trains verplaatste daarop de 691 naar de Vlissingse Sloehaven, waar de lok namens Captrain rangeerwerk verricht. Voornamelijk LPG-treinen van- en naar de Vopak gasterminal die tussen Sloehaven en Sabic Lutterade rijden, maar op onregelmatige basis ook treinen van RFO of HSL.
Dat deze locomotief niet heel veel gefotografeerd wordt in zijn huidige leventje, is misschien wel duidelijk. Het gebeurt allemaal in het donker of nu bij het eerste daglicht, en is een uithoek van het land. Het kan allemaal net met licht, maar je houdt weinig ruimte over. De schaduwen van de bomenrij achter de fotograaf trokken hier gelukkig net op tijd uit het beeld..

Ik had echter afgelopen Maandag de mogelijkheden om naar Vlissingen te rijden, en de eerste kunstjes deze dag van de lok te kunnen vastleggen.
Hier heeft de fraai gele uitgedoste 691 net een 13 wagens tellende beladen LPG-trein voor Sabic Lutterade (terrein DSM) de poort uitgetrokken en is onderweg naar emplacement Sloehaven, alwaar de lok de trein verlaat en de welbekende 1618 de trein naar Sittard gaat slepen.

Mei
Wederom een maand met diverse knallers, maar niet opvallend veel foto's vanwege enkele andere verplichtingen. De keuze was wel lastig, maar na wikken en wegen kwam de knaller toch naar voren:
Afbeelding
DBC 6412 + Afvoer Solines Moerdijk by Durk Houtsma.
Deze dag, 20 mei 2020, was ik vroeg klaar van het werk en werd naar de stamlijn van Moerdijk afgereisd. Helaas niet de gewenste trein van Captrain - die was erg vroeg dus al voorbij eer ik er was - maar wel aanvoer Moerdijk kunnen vastleggen. Na aankomst in de Moerdijk, ging men bij Solines 2 Eanos'n uithalen die er geplaatst waren om buizen te lossen.

Juni
Juni was een maand met maar één hobbydag, dus de keuze was niet zo heel groot. De klapper van de dag was Railtraxx met een bediening van Tessenderlo. Maar de foto met 6 ketelwagens, of juist de trein met 1 ketelwagen? Ik ga voor de laatste, juist door het fraaiere geheel.
Afbeelding
RTX 6481 + Keteltrein by Durk Houtsma.
20 Juni 2020 - Nadat Railtraxx in Tessenderlo de wagens voor aanvoer had achtergelaten, nam het één wagen mee terug naar Antwerpen, en passeert hier Deurne bij Diest. De ketelwagen is voor bestemming Frankrijk.

Juli
Een dagje Antwerpse haven was gepland om Railtraxx met Athus-shuttle te kunnen fotograferen in de haven, die deze dag met 2x6400 reed. Veelal is het Class66. Maar er werd later nog naar Terneuzen gereden, want Railtraxx bleek een kalkslurrytrein uit te halen!
Een andere vrijdag was nog intensief besteed aan Zeeuws-Vlaanderen met diverse knallers..
De keuze is gevallen op de kalkslurrytrein, mede omdat deze trein al niet meer bij Railtraxx is ondergebracht, maar door Lineas wordt gereden.
Afbeelding
RTX 266 024 + kalkslurrytrein by Durk Houtsma.
4 Juli 2020 - Vandaag kwamen in de loop van de middag uit in Terneuzen, alwaar Railtraxx een kalkslurrytrein zou uithalen. Bij aankomst was men al hard aan het werk met de trein samenstellen, dus een klikje in de poort van Verbrugge Terneuzen ging helaas niks meer worden.
Na 2 klikjes langs de weg bij het uithalen, werd naar de impossante draaibrug gereden voor een klikje te maken, terwijl de trein zich een weg zal banen door Zeeuws-Vlaanderen, om uiteindelijk de trein in Aken voor een lokwissel af te leveren.

Augustus
De klapper van de maand had eigenlijk in Zeebrugge moeten zijn, maar omdat Zeebrugge Haven een streng "verboden toegang voor onbevoegden"-beleid hanteert, waren we hier al weggestuurd door de politie, gelukkig zonder bekeuring.
Daardoor wordt het een foto op zondagochtend tussen Moerdijk en Lage Zwaluwe, van de Hupac/Captrain Moerdijk-Geleen shuttle, die NIET te verwarren is met de vroegere UBC-trein.
Afbeelding
CT-102 + Moerdijk-Geleen shuttle by Durk Houtsma.
30 Augustus 2020 - Na een aantal klikjes in Moerdijk Haven werd er richting de Moerdijkbrug gereden. Één van de weinig stekken waar de trein goed voor de zon zou rijden - en de zon brak net door - was hier. De trein is net lang genoeg om geheel onder de brug vandaan te komen, en de laatste kilometers naar emplacement Lage Zwaluwe te maken.

September
In September konden we toch nog even een hobbytripje doen naar het Oostblok met de auto. Ook werd er nog even naar België afgereisd voor onder andere de Weedfree, en een bediening in Flemalle.
Uiteindelijk ga ik voor de bedieningstrein in Flemalle-Esperance, waar wij net op tijd waren voor de afvoer daarvan.
Afbeelding
Lineas 7714 met afvoer Flemalle Esperance by Durk Houtsma.
5 September 2020 - Een dag in de regio Luik werd doorgebracht, waarbij gestart werd in het Maasdal. Één van de eerste foto's van de dag aldaar, was de afvoertrein van Flemalle Esperance (ArcelorMittal) naar Kinkempois.
De trein, bestaande uit 10 beladen staalwagens is hier aan het vertrekken, nadat de trein eerst geduwd de overweg over gezet was.

Oktober
Zonder twijfel koos ik deze plaat als de foto van de maand oktober, namelijk de laatste dag in Tsjechië. De afvoertrein van Rumburk naar Decin.
Afbeelding
CDC 751 301 + 750 061 + buurtgoederentrein (Mn 86111) by Durk Houtsma.
2 Oktober 2020 - Nadat de trein - na het bijplaatsen van de blauwe duikbril - vertrekgereed stond in Rybniště, werd de rangeerder gevraagd of er nog tussenstops gepland waren zoals de dienstregeling aangaf. Het antwoord was nee, en men ging in 1 rechte lijn naar Decin. Qua reizigerstreinen ging dat prima, dus werd snel aanstalten gemaakt om te verkassen.
Terwijl wij naar de auto liepen kreeg de trein al veilig, dus werd snel naar deze bergstek gereden, alwaar de zon nét doorgedraaid was. Wij dachten al verder doorgedraaid, maar helaas.. Verkassen zou niet meer lukken, want de trein kwam er al aan.
Maar wij waren uiterst tevreden met het resultaat, van deze fraai beladen buurtgoederentrein bestaande uit enkel rongenwagens met boomstammen.

November
Niks op Flickr, er komt een bonus-foto... Er was alleen een HSL-keteltrein naar de Vlissingse Sloehaven vastgelegd.

December
Deze maand heb ik 5 verschillende Class66's kunnen vastleggen, en allemaal in België. De door HSL-gehuurde RRF 653-01 met een stopmachine, de Railtraxx 266 001 met kalktrein, de Railtraxx 266 118 met Athus en de Rurtalbahn PB17 met ARS Altmann, en de Crossrail DE6309 met Busto-shuttle..
Voor de foto van de maand December ga ik toch maar voor Rurtalbahn, gezien die trein danig vertraagd was, en daardoor overdag reed EN ik toevallig in de buurt was!
Afbeelding
RTB PB17 + 186 427 &amp; ARS Altmann BMW-trein by Durk Houtsma.
19 December 2020 - Vanwege de Coronacrisis en problemen bij de autoterminal in Bremen, wordt de ARS Altmann autotrein, beladen met gloednieuwe BMW's vanuit het Duitse Dingolfing BMW-fabriek, door RTB omgeleid naar Antwerpen, iets wat normaliter in de nachtelijke uren plaats vind. Vandaag had echter de trein dusdanig veel vertraging, dat er bij Hasselt een melding kwam van deze trein.
Gezien ik in de regio was, werd de trein afgewacht. Oorspronkelijk zou de blauwe (en erg vuile) PB15 de trein naar de ICO terminal gaan duwen, maar door het massief falen om de locomotief vanaf Kallo naar bundel Zuid te krijgen bij Infrabel werd er maar een locomotief vanaf de Rechteroever gehaald, die daar bezig was met een treintje. Dit proces zou sneller zijn dan een losselok over amper 5 kilometer afstand te laten rijden, ergens waar bijna geen treinen reden..

Nadat de PB17 was gearriveerd, en de trein vertrekkensgereed was gemaakt om naar de ICO-terminal te gaan, konden wij met vreugde de trein afwachten. De overweg voor het fietspad achter ons beneden ging al rinkelen, en de trein kwam in zicht. Met een fraai lange trein wordt hier één van de grootste Katoennatie-vestigingen in Antwerpen gepasseerd, en zal weldra de ICO-terminal oprijden.

Bonusfoto 2020
Misschien nog wel de grootste moeite, gezien ik wel wat knallers heb. Dat is dus veel wikken en wegen.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een foto uit Tsjechië, van dezelfde trein als ik in oktober selecteerde, maar nu tijdens het vele rangeerwerk in Rumburk.
Afbeelding
CDC 751 301 + buurtgoederentrein (Mn 86010) by Durk Houtsma.
2 Oktober 2020 - Tijdens het vele rangeren waren er treinen in meerdere samenstellingen vast te leggen in het station van Rumburk.
Hier heeft de lok lege rongenwagens en een beladen E-wagen met kolen op het achterste spoor, tegen de rongenwagens beladen met boomstammen, gezet. De diverse E-wagens werden vervolgens op het spoor met de conducteurswagen en de E-wagen geplaatst, waar ze deze dag niet meer zouden verdwijnen.

Hopelijk hebben jullie genoten van het overzicht.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door TimoTrimbos »

Erg mooi Durk! April is wel heel vet :)
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door teunlukassen »

Fraaie serie foto's Durk! Februari en december behoren tot mijn favorieten
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker gevarieerd overzicht Durk, ook hier Januari als knaller maar ook beide Oktober-foto's vallen bij mij het meest in de smaak.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door derquinho »

Leuke foto's Durk! De bonusfoto spreekt mij het meest aan. Het is een wonder dat deze loc nog rijdt!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door wessele »

Mooi Durk, april springt eruit voor mij.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door The_Knitter »

Thanks all!
derquinho schreef: zo dec 20, 2020 7:35 pm Leuke foto's Durk! De bonusfoto spreekt mij het meest aan. Het is een wonder dat deze loc nog rijdt!
Wat ik begreep, was het ook wel toeval op deze dienst. Zit ook met regelmaat 2x742 voor de trein.
Gelukkig zijn er in Tsjechië nog meerdere retro-locs. Gelukkig deden ze in Rybniste de blauwe duikbril als tweede lok, en er niet simpel voor hangen.
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door arnold »

Leuk overzicht.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door kay-cee »

April favoriet, leuk bedieningsoverzicht Durk!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door Ruben01 »

Idd leuk bedieningsoverzicht. Mei en de bonus zijn m'n favoriet!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door NovioSites »

Puur dieselpower, heerlijk!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door tiemen »

Mooi overzicht Durk, leuk dat je gekozen hebt voor alleen dieselpower!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht met de 691 als favoriet voor mij!
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door Daan W »

Leuk overzicht Durk! met bij mij april als favoriet ;)
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door David »

Fraaie serie met heerlijke bedieningen! Leuk dat je de 691 gedaan hebt (zeker nu die defect is), dat is wel mijn favoriet maar ook de duikbril met 2-assige E'tjes is erg gaaf :)
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht! Mijn voorkeur gaat uit naar april, leuk dat je die nog vast hebt weten te leggen!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door babosorany »

Mooi met de duikbril als favoriet!
Cargo Frank
Berichten: 379
Lid geworden op: zo jan 12, 2014 11:21 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door Cargo Frank »

Goed gedaan, Durk!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door Kevinrail »

Fraai overzicht Durk! Ik ga voor de plaatjes van januari en de bonusfoto als favorieten.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door wouterder »

Ook hier lekker veel diesel! De bonusofot is de leukste!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 | Durk

Bericht door RemcoG »

Een fraai overzicht met een (diesel)geurtje! April is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie