Jaaroverzicht 2020 Ruben

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
RubenS344255
Berichten: 4
Lid geworden op: za dec 28, 2019 1:07 pm

Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door RubenS344255 »

Ook in dit bijzondere jaar zijn er weer talrijke foto's gemaakt van de treinen op het Nederlandse en buitenlandse spoor. Het buitenland werd natuurlijk stukken minder gedaan vanwege het virus wat nog altijd onder ons is. Dit jaar heb ik mij voornamelijk gefocust op de nevenlijnen maar de bijzondere treintjes zijn zeker niet vergeten!

Sit back and enjoy the ride.

Januari

In januari stond een dagje Verenigd Koningrijk gepland vanwege de afscheid van de BR Class 20, die hedendaags gewoon nog rijdend te zien zijn. Terwijl de trein een tijdje op het station van Leeds zou staan zijn wij gaan kijken of we wat cargo konden meepakken. Dit was het geval van een biomassatrein vanaf Liverpool naar Darx Power Station. De trein zou getrokken worden door een loc uit de Class 60, wat hier dus ook het geval was! Volgens planning passeert de fraaie 600056 van GBRf met de fraaie trein de drie Nederlandse fotografen die bij het voormalige emplacment Healey Mills.

AfbeeldingGBRf 60056 met DRAX biomassa trein te Wakefield (GB). by Ruben Schots, on Flickr

Februari

Op 29 februari (schrikkeldag) werd richting het Sauerland getrokken voor twee bijzondere treinen in die regio. Een ervan was een IGSO Sonderzug vanuit Lingen naar Willingen. De tractie werd gezorgd door de 225 030 van EGP, dit omdat de oorspronkelijke loc defect was geraakt. Tijdens een klein zongaatje vertrekt de trein uit het overstapstation Brilon Wald voor het laatste stukje naar Willingen.

AfbeeldingEGP 225 030 met IGSO Sonderzug te Brilon Wald (D). by Ruben Schots, on Flickr

Maart

In maart 2020 nam DBC afscheid van haar laatste locs uit de serie 1600 die eigenlijk alleen maar te zien waren op de staaltreinen tussen Beverwijk en Kijfhoek, de kalk/staaltrein tussen Beverwijk en Sittard en de buurtsuper naar de Sloehaven. Op de zonnige 22 maart werd richting het Brabantse Sterksel gereden om de trein op te wachten. De 1616 van DBC mocht vandaag de tractie voorzien van de 47613 vanuit Beverwijk naar Sittard. In Sittard nemen twee Vlaamse Reuzen uit de 6500 serie te trein over voor het Vlaamse deel.

AfbeeldingDBC 1616 met staaltrein te Sterksel. by Ruben Schots, on Flickr

April

Op de zonnige 22 april werd een dagje Duitsland gedaan aan de Nord-Süd Strecke tussen Verden en Nienburg voor wat omgeleide goederentreinen. Dit aantal bleek nog mee te vallen maar de klapper van de dag was toch deze! HVLE was gemeld met een lege steentrein richting het zuiden waar wij stonden dus kon er gewacht worden op deze knaller. De HVLE V330.1 passeert met een lange lege steentrein de fotografen bij Rohrsen.

AfbeeldingHVLE V330.1 (250 002) met lege steentrein te Rohrsen (D). by Ruben Schots, on Flickr

April bonusfoto

In eind april had ik vakantie opgenomen van het werk en werd er dus lekker veel tijd aan de treintjes besteed. Op 24 april werd richting het Ruhrgebied gereden voor een slooptransport wat getrokken zou gaan worden door een loc uit de serie 156. Om 7 uur stonden we al paraat omdat ze rond 8 uur oorspronkelijk door Lintorf zouden komen. Maar doordat de trein al te laat was in Hamm en de machinist natuurlijk zijn verdiende slaap had verdiend was de trein vele uren te laat zodat hij pas in de middag door kwam. Inmiddels is het al half vier geweest als de MEG 801 (156 001) met 12 locs uit der serie 151 en 155 en achterop een Ludmilla passeert het bijzondere konvooi de fotografen bij Lintorf.

AfbeeldingMEG 801 (156 001) met slooptransport + MEG 315 (232 489) te Lintorf (D). by Ruben Schots, on Flickr

Mei

Nadat k op vrijdag 29 mei thuis was gekomen van het werk en gegeten had kreeg ik bericht dat een Hommel van RRF onderweg was met de Praag-shuttle naar Emmerich via de Betuweroute. En even later kreeg ik bericht dat er ook een Praag-shuttle onderweg was naar Rotterdam. Dus werd de camera gepakt en in de auto gestapt met de hoop dat de Hommel snel terug zou komen richting het westen van het land. Dat "snel" werd een paar uur. Rond de klok van kwart voor negen klonk er zwaar gebrul toen de trein uit de tunnel van het Pannderdens Kanaal uit denderde en hier de fotografen passeert als trein 43304 van Emmerich naar Waalhaven Zuid.

AfbeeldingRRF PB01 met Praag-shuttle te Angeren. by Ruben Schots, on Flickr

Juni

Terwijl ik met een maat Arriva GTW's in mijn regio aan het fotograferen was kregen we bericht dat PKP onderweg was met een trein richting Tilburg Industrie. Die melding werd in de gaten gehouden, omdat we dachten dat hij via de Betuweroute zou gaan. Het verhaal kreeg een andere wending toen we te horen kregen dat hij via Arnhem-Zevenaar zou gaan rijden. Dus werd alles ingepakt en terug naar mijn woonplaats gereden. Tegen kwart voor vier kwam de grijs/roze loc in beeld bij de inrijder van Zevenaar maar mocht gaan wachten op de trein naar Winterswijk die nog niet eens in Zevenaar was en ook nog eens vijf minuten op het station mocht gaan staan... Inmiddels is het 15:54 als de 193 515 van PKP met de vol beladen contrainertrein 44798 van Hamm Rbf naar Tilburg Industrie het oude grensstation passeert.

AfbeeldingPKP 193 515 met containertrein te Zevenaar. by Ruben Schots, on Flickr

Juli

Op de laatste dag van juli was een dagje Zeeuws Vlaanderen gepland die begon in de Sloehaven met het uithalen van de LPG trein bij Vopak. De dag eindigde met tevens een LPG trein van RFO naar de Sloehaven. Nadat we terug waren gekeerd uit het Zeeuwse was Captrain nog onderweg met de LPG trein naar de Sloehaven. Deze werd bij het Brabantse Wouw opgewacht. De 1618 passeert hier als trein 51056 van Geleen Lutterade DSM naar Vlissingen Sloehaven. Niet veel later was het ook over en uit voor deze markante locomotief bij Captrain...

AfbeeldingCaptrain 1618 met lege LPG-trein te Wouw. by Ruben Schots, on Flickr

Augustus

De leukste foto van deze maand waren twee oudgediende die na een onderhoudsbeurt een rondje gingen maken door Noord-Holland richting Enkhuizen. Als trein 28207 vanuit Amsterdam Centraal naar Enkhuizen hebben de 386+273 zojuist de snelweg A7 gepasseerd als de bebouwde kom van Hoorn binnen wordt gereden. Na een stop van een kwartier zal het duo verder rijden richting Enkhuizen.

AfbeeldingNSM Mat&#x27;54 386 + NSM Mat&#x27;46 273 te Hoorn. by Ruben Schots, on Flickr

September

Terwijl deze dag begon op Zwolle-Emmen werd weer snel richting de thuisregio gereden omdat er een oude veteraan richting Arnhem en Nijmegen kwam. Nadat Plan U 151 volledig is opgeknapt door Stichting 2454 Crew werd op 11 september een presentatierit gehouden naar de PON in Leusden. Vanaf Leusden ging het stel naar Nijmegen om samen met de Hondenkop 766 naar Blerick gereden, omdat de 766 aldaar een schilderbeurt zou krijgen die hedendaags nog plaats moet vinden. Vanuit Hardenberg werd naar de Spoorbrug bij Arnhem gereden om het markante treinstel uit 1963 te fotograferen op de fraaie brug die uit 1952 stamt.

Afbeelding2454 Crew DE3 151 te Arnhem. by Ruben Schots, on Flickr

November

Vanuit september springen we naar november aangezien de maand oktober verruild is voor een bonusfoto in april. Het is zaterdag 28 november die dag vertrokken de eerste vier DM'90 stellen vanuit Amsterdam Houtrakpolder naar Zagórz in Polen voor hun tweede leven bij de SKPL. Deze maatschappij heeft inmiddels een paar Wadlopers in dienst. Hierop volgend heeft de SKPL 32 van de overgebleven 51 DM'90 stellen verkocht. De 3429+3431+3435+3445 bijten het spits af om die dag te vertrekken richting Polen. Het transport is inmiddels de eerste landsgrens gepasseerd als we hier in Bad Bentheim staan. De 1829 van RFO heeft plaats gemaakt voor de 193 785 van Captrain. Deze Vectron zou de vier Buffels tot het Poolse Węgliniec slepen, aldaar zou ITL Polska het stokje overnemen voor de laatste 600 kilometer richtin Zagórz.

AfbeeldingCaptrain 193 785 met SKPL DM&#x27;90 3429+3431+3435+3445 te Bad Bentheim (D). by Ruben Schots, on Flickr

December

In december blijven we nog bij de Buffels. Op 8 en 10 december werden in totaal acht stellen overgebracht vanaf de Houtrakpolder om plaats te maken voor 11 1700 locs die daar naar toe zijn gebracht voor de sloop. Op 10 december werden de 3432+3447+3439+3449 vanuit Amsterdam naar Amersfoort overgebracht door de 1837 en 6702 van RFO. Hier passeert het konvooi Soest in een fraai zacht winterzonnetje.

AfbeeldingRFO 1837+6702 met SKPL DM&#x27;90 3432+3447+3439+3449 te Soest. by Ruben Schots, on Flickr

Bij deze wil ik iedereen een goed kerstfeest wensen en het allerbeste voor 2021!

Cheers Ruben.
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door NovioSites »

Heerlijk lijstje! Januari, april en natuurlijk mei zijn voor mij toch wel de favorieten.
EuropeTrains
Berichten: 290
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door EuropeTrains »

Mooie reeks Ruben! Januari en Mei zijn toch echt de beste!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door RemcoG »

Fraai Ruben! Ik ga voor juli!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door teunlukassen »

Erg fraaie reeks Ruben! Mei vind ik de mooiste!
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door Jbakker »

Leuke serie Ruben! April, Mei en Augustus zijn de favoriet!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Ruben! Januari en april-1 vind ik de mooiste.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie diverse fotoreeks Ruben! Tja als 218-fan bevalt de foto van februari me best wel :)
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 259
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door RailWorx »

Mooie reeks! Maart en juli zijn mijn favo's!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door Jeroen »

Heel fraai Ruben. Mooie afwisseling tussen oud en modern spul.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door wessele »

Leuke serie. Vind september heel mooi gelukt.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door kay-cee »

Mooi Ruben, Juli en November toppertjes!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door derquinho »

Mooie foto's! Ik ga voor december!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door Ruben01 »

Mooie terugkijk op het jaar, mei is een echte topplaat!
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door KvdLee »

Mooi zonnig overzicht! De bonusfoto in April is wel een erg mooie vangst :)
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door Daan W »

Fraai overzicht Ruben! November is bij mij de favoriet ;-)
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht! Mei is bij mij de favoriet!
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door arnold »

Fraai Jaaroverzicht.
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door erica »

Bij mij staan mei en juli bovenaan.
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 148
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door RedmarStam »

Een hele mooie en diverse reeks, Ruben. Klasse! :)
Flickr: --> Klik <--
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door tiemen »

Leuk overzicht Ruben, mijn favoriet is Januari!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door NS1707 »

Erg mooi overzicht, Ruben!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door VinceCargo »

Fantastische platen Ruben!!
Geen handvol, maar een land vol
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door Zuyderduyn »

Mooi hoor! Leuke variatie!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door wouterder »

Heerlijk Ruben, april is de mooiste! :D
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Ruben

Bericht door Peter1978 »

Mooie serie Ruben! Ik vind vooral de eerste erg mooi 8-)
Mijn foto's op Flickr
Plaats reactie