Jaaroverzicht 2020 Björn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door BjörnNielsen »

Al snel na de start van 2020 zou blijken dat dit jaar geen normaal jaar zou worden. We weten allemaal wel hoe dat komt en de vraag is of het in 2021 in dit opzicht veel beter zal worden. Konden we in de zomer nog naar vele Europese buurlanden op vakantie, de vraag is of deze landen ons nog toelaten zonder negatieve test of vaccin (aangezien de gezonde groep Nederlands pas in of na de zomer gevaccineerd gaan worden). Aangezien het OV een groot deel van het jaar alleen voor noodzakelijke reizen gebruikt kon worden, werd het abonnement definitief stopgezet. Ik was daarom extra blij dat ik in 2018 m'n rijbewijs gehaald heb.

Het jaar bestond voor ruim negen maanden uit dagelijks thuiswerken, maar ik was daardoor wel wat flexibeler om eens wat vaker adhoc op pad te gaan. Dat doe je toch minder snel als je met collega's op kantoor zit. Zoals de meesten wel weten werk ik bij Arriva op de bus- en treinplanning in Noord Nederland. Gezien de coronamaatregelen die het OV vaak raken, bestaat het werk dan ook voor een aanzienlijk deel aan het bijsturen in de dienstregeling en dienstuitvoering in Friesland en Groningen. Er waren maanden dat er 0 foto's gemaakt werden, maar ook maanden waaruit de keuze voor foto vd maand lastig bleek.

Toch kon er gelukkig nog genoeg tijd vrij worden gemaakt voor de hobby, waarbij er met name in de zomervakantie op verschillende plekken in Duitsland leuke treinen werden vastgelegd.

Januari
Januari bleek een grijze maand zonder noemenswaardige hoogtepunten dus daar komt aan het eind een bonusfoto voor terug.

Februari
Eind 2020 werd de Vectron-locomotief eindelijk toegelaten in België. Het zou het einde van de inzet van de bestickerde DBC Traxx'en inluiden. Daarom achteraf erg blij er in februari nog een plaat van gemaakt te hebben.
AfbeeldingDB Cargo 186 257 passeert met een fraai beladen containertrein uit Ruhland op 7 februari 2020 het bij Salzbergen gelegen buurtschap Öchtel op weg naar Bad Bentheim, Roosendaal en Antwerpen.

Maart
In maart werd de intelligente lockdown afgekondigd, zij het nog niet zo streng als nu in december. Buitenlandse reizen werden ontmoedigd, maar op de een of andere manier voelde het toch anders aan dan nu in de tweede golf. Met de auto naar een weiland rijden om daar vaak alleen een foto te maken kan weinig kwaad en dus werd in maart voorzichtig een paar keer bij Bad Bentheim de grens overgestoken.
Afbeelding
HSL Logistik rijdt in het voorjaar van 2020 onregelmatig vele dieselolietreinen vanuit Lingen (BP) naar diverse bestemmingen. Op 25 maart kon de groen/bruine 151 138 met zo'n trein worden vastgelegd bij Hummeldorf.

April
In het voorjaar bleek het zoals wel vaker voor langere periodes mooi weer. Omdat de lichtinval dan de hele dag mooi is ging ik relatief vaak op pad met de auto. Soms rondom huis, maar ook werd er een dagje naar de Rollbahn gereden. De keuze van foto van de maand valt wederom op een trein in het Emsland: de beladen staaltrein van Hectorrail. Inmiddels weer verleden tijd: DB Cargo rijdt het vervoer weer zelf.
Afbeelding
Na diverse pogingen (Taurus, Traxx, opgeheven of te laat en dus zon-kops) lukte het op 22 april 2020 eindelijk een Hectorrail 151 vast te leggen, hier passeert de 162 007 bij Bernte met de beladen trein naar Oberhausen.

Mei
In mei werd gedurende een kleine maand het treinverkeer Groningen-Haren onderbroken ten behoeve van de aansluiting van het nieuwe opstelterrein De Vork. De aan- en afvoertreinen van DB Cargo van/naar Delfzijl en Roodeschool reden daardoor via Leeuwarden. Er werden flink wat foto's op de meest uiteenlopende fotopunten gemaakt. Vaak was het mooi weer of zaten de wolken mee.
Afbeelding
Absoluut hoogtepunt was op 14 mei 2020, toen het in Feanwâldsterwal met de wolken exact 20 seconden scheelde..

Juni
Half juni werden dan eindelijk de reisrestricties binnen Europa opgeheven. Net op tijd, want op 20 juni startte onze zomervakantie. Met behulp van Airbnb werd een rondreis door Duitsland gemaakt. De eerste week werd doorgebracht in de Harz rondom Blankenburg en dat leverde vele mooie platen van HVLE op. Omdat de Blue Tiger van HVLE vorig jaar al in het jaaroverzicht stond, kies ik voor een plaat op de kalkspoorlijn Rübeland-Blankenburg.
Afbeelding
Al jarenland geven de 185 640 en 185 641 tractie aan de kalktreinen op de Rübelandbahn. In 2020 bleken de locomotieven éindelijk een wasbeurt gekregen te hebben. Op zondag 21 juni passeren beide locs in sandwichmodus met een beladen kalktrein ter hoogte van Hüttenrode.

Juli
Omdat het weer in Noord-Europa begin juli aanzienlijk verslechterde werd naar Beieren afgezakt, waar het tiptop zomerweer zou blijven. Eerst een paar dagen rond Regensburg en Ansbach, hoofdzakelijk om lekker cargo's te knallen. Van 7 tot 11 juli kwam een droom uit: dieselen in de Allgäu. 2020 was het laatste jaar dat er planmatig getrokken materieel op de Allgäubahn werd ingezet. Zowel de Alex-treinen als de Eurocity met 218'en zijn sinds 13 december 2020 geschiedenis.
Afbeelding
Op 9 juli 2020 zijn bij Wolfsried de 218 422 en 218 430 onderweg met EC 196 uit München naar Lindau Hbf, waar een SBB 421'er de trein overneemt en naar Zürich rijdt.

Augustus
Na vier weken vakantie was het de beurt aan collega's en dus werd, weliswaar vanuit huis, het 'fort bewaakt'. Ondanks vele mooie zonnige dagen werden uiteindelijk geen foto's gemaakt: te heet, lelijk hoogzomerlicht, geen zin... En dus ruimte voor een bonusplaat aan het eind van het overzicht.

September
Na een kleine twee maanden zonder klik werd er op 19 september vanwege het mooie weer én omleidingen een dagje rondom Venlo gespendeerd. Zo diep in september heb je rond het middaguur geen last meer van hooglicht en dus konden naar hartelust enkele nieuwe dingen worden afgestreept: de hommel-189 van RRF, Captrain en LTE met kolen en de altijd mooie Brescia-shuttle van DBC. De keuze van de maand valt op vervoerder Lineas, die 9/10x een saaie smerige grijze Traxx voor haar treinen zet maar uitgerekend deze dag de mooie Regenbooglok richting Venlo stuurde.
Afbeelding
Lineas 186 295 met een erg fraai samengestelde trein bij Horst-Sevenum afkomstig uit Antwerpen en onderweg naar Ústí nad Labem.

Oktober
Oktober staat zoals ieder jaar in het teken van het ontwerpen en uitwerken van de nieuwe OV-dienstregeling. En aangezien de zon bovengemiddeld weinig scheen, schieten we er straks nog een bonusplaat in.

November
Hoe lastig het is om in Nederland (de mooie) locomotieven van HSL Logistik voor je lens te krijgen, moge bekend zijn bij de meesten. HSL staat niet echt bekend om het rijden van vaste treinen en al helemaal niet met een vaste betrouwbare dienstregeling. Toen op vrijdag 6 november de Waverider in Rotterdam werd voorgemeld werd dan ook geen moment getwijfeld en naar Teuge gereden. Even was het spannend of de zon wel zou schijnen, want november=mistmaand, maar plaatselijk scheen de zon uitbundig en kon deze foto gemaakt worden.
Afbeelding
HSL 186 364 met een beladen biodieseltrein Rotterdam Botlek - Berlin Ruhleben bij Teuge.

December
Korte en veel grijze dagen. Dat is december doorgaans bij uitstek. En ook de kerstvakantie lijkt grotendeels grijs en nat te gaan verlopen. Het zorgt voor het vervroegd opmaken van dit jaaroverzicht. Gezien er vier maanden in het overzicht missen, volgen hierna nog enkele bonusfoto's.

bonus: Januari
Nooit gedacht nog een rijdende dieselloc serie 2400 te zien, laat staan fotografisch vast te leggen. Toch lukte het op 26 februari 2020. Railexperts leverde de iLint-waterstoftrein af in Leeuwarden, waarmee i.o.v. de provincies Groningen en Fryslân testritten mee werden gereden. Voor het rangeerwerk in Leeuwarden werd de 2454 van stichting Crew 2454 meegenomen. Aangezien ik geen spoorbevoegdheid heb werd de foto vanaf de andere zijde genomen dan menigeen in de RM heeft gezien. Gelukkig heb je hierdoor wel zicht op de bekende Achmeatoren van Leeuwarden ;-)
Afbeelding
Crew 2454 rangeert iLint 654 102 van evb naar de opstelsporen op het emplacement van de voormalige containerterminal in Leeuwarden.

bonus: Augustus
SBB Cargo heeft in de afgelopen jaren haar locomotievenpark gemoderniseerd; vele nieuwe rode en blauwe Vectrons zijn in dienst gekomen en zijn bij menigeen een geliefd foto-object. De blauwe mogen ook in Nederland rijden, de rode worden vaker ingezet voor treinen van/naar Keulen.
Afbeelding
Op 30 en 31 juli 2020 kon gedurende een twee daagse trip aan de zuidelijke Mittelrhein de 193 477 bij Assmannshausen worden vastgelegd met een trailertrein Köln Eifeltor-Novara Boschetto.

bonus: Oktober
Op de een of andere manier lukte het mij de afgelopen jaren niet om de Railpromo 1700 in de zon vast te leggen. Gelukkig hebben de drie locomotieven ook ver na het faillissement nog altijd de Railpromo-kleurstelling behouden en worden ze inmiddels steeds meer voor vaste treinen ingezet. Wellicht ook deels vanwege het feit dat de Dinertrein waarvoor de locomotieven oorspronkelijk bedoeld waren, vanwege corona voorlopig niet rijden. Sinds 13 december rijdt Lineas met een Railpromo 1700 de dolimetrein tussen Sittard en Onnen. De Bentheimer Eisenbahn mocht eerder dit jaar alleen nog op attest van IRP in Nederland rijden en sinds de herfst van 2020 is de stamloc BE 01 alias de 1835 definitief ingeruild voor een Railpromo 1700.
Afbeelding
De containertrein Coevorden-Rotterdam v.v. reed op 7 november vanwege werkzaamheden tot 't Harde met de 101001 voorop en kon bij Hardenberg worden vastgelegd.

bonus: December
RTB Cargo rijdt dagelijks een containertrein tbv PCC Intermodal tussen Rotterdam Pernis en Frankfurt/Oder. De lading heeft diverse bestemmingen verspreid over Polen. In Nederland laat de "PCC-shuttle" zich maar lastig met zon vast leggen. Alleen de trein náár Rotterdam biedt die mogelijkheid als deze aan de late kant is.
Afbeelding
Op 23 november 2020 stond het laatste Wink-transport van Strukton op het programma en reed ik daarvoor richting Twente, niet wetende dat de PCC-shuttle richting Pernis nog in Oldenzaal stond. Het geluk kon niet op toen de Clockwork-186 423 voor de trein zat. Bij het tussen Wierden en Rijssen gelegen Notter kon de loc eindelijk worden afgestreept.

Wat 2021 ons zal brengen, niemand die het nog weet. We hopen allemaal op een betere en vooral gezondere toekomst, iets wat we voor een groot deel zelf in de hand hebben. Op spoors gebied zijn er inmiddels al aardig wat veranderingen zichtbaar, niet allemaal even gunstig voor de liefhebbers van kleur op het spoor. Maar zoals ook dit jaar bleek, het jaar verloopt vaak toch anders dan je in eerste instantie verwacht.

Langs deze weg wens ik iedereen een prettig kerstfeest, een rustig maar goed uiteinde en voor 2021 de beste gezondheid van de wereld!
Laatst gewijzigd door BjörnNielsen op za dec 19, 2020 5:23 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Jona Brans
Berichten: 1628
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht met veel afwisseling erin! Mijn favorieten zijn mei en de bonus van december!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door TimoTrimbos »

Stuk voor stuk prachtige en interessante foto's! Mei en juli knallen er wat mij betreft als beste uit!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1269
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door kay-cee »

Heel mooi jaaroverzicht! Mijn absolute favoriet is Juni!
RubenS344255
Berichten: 4
Lid geworden op: za dec 28, 2019 1:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door RubenS344255 »

Heel fraai overzicht! Maart, april en juli zijn mijn favorieten!

Cheers Ruben.
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door NovioSites »

Zeer afwisselend gaaf overzicht. Maart is voor mij de winnaar maar april en juli vind ik ook bijzonder fraai!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Ruben01 »

Gaaf jaartje ondanks de hele toestand! Juni is voor mij m'n favoriet.
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door rob1965 »

Favorieten: juli en bonus oktober 👍🏻👍🏻
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
EuropeTrains
Berichten: 290
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door EuropeTrains »

Hele fraaie reeks! Juni en Juli zijn toch echt mijn absolute favorieten!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door tiemen »

Wat een prachtig overzicht, mooie foto's heb je gemaakt! Met als favoriet Juli!
HZwoferink
Berichten: 202
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 9:06 am
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door HZwoferink »

Erg gaaf Björn!
"Zodra het begint te groeien moet je beginnen met snoeien"
ThijsvLoon
Berichten: 156
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door ThijsvLoon »

Prachtig! Mei is mijn favouriet!
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Jbakker »

Fraai overzicht Björn! Maart, Juli en November zijn de favoriet!
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door arnold »

Leuk overzicht Björn! Ik ga voor Maart. Fijne dagen samen.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door derquinho »

Zeer fraai jaaroverzicht! Mijn favorieten zijn de beide 151'ers.
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 256
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door RailWorx »

Prachtige serie! Mooi de stemmingen van elk seizoen genomen :-)
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door wessele »

Artistiek hoogstandje deze serie! Je zult begrijpen dat ik niet anders kan dan mei tot favoriet verklaren! ;)
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door TrainplazaNL »

Mooie serie! De bonus van januari is wel erg uniek, dus die krijgt toch een lichte voorkeur! :D
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door erica »

Mooie serie, die in mei vind ik de mooiste.
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door KvdLee »

Fraaie serie, Björn! Ik vind de 218's in Juli erg gaaf..
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Daan W »

Leuke serie, juli is erg top!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Rens »

Een jaaroverzicht van hoge kwaliteit zoals we van je gewend zijn!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Marcel »

Fraaie serie weer hoor Björn.
"The chase is better than the catch."
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door NS1707 »

Zoals elk jaar weer een mooi overzicht. Mei en juli zijn mijn favorieten!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door VinceCargo »

Zoals altijd is jou overzicht een van de favorieten, zo ook dit jaar.
Prachtige platen!
Geen handvol, maar een land vol
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door David »

Topserie! November als hoogtepunt voor mij.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door babosorany »

Mooi overzicht met maart en juni als hoogtepunt!
Michel
Berichten: 432
Lid geworden op: zo sep 29, 2013 8:39 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Michel »

Fraai overzicht Björn. Maart, April en Juli zijn bij mij met stip favoriet
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door spurt2244 »

Leuke foto's
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Zuyderduyn »

Maart en November schieten er wat mij betreft uit. Prachtig overzicht.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door wouterder »

Mooie zonserie Bjorn! Mei springt er uit met die spiegeling! :lol:
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door YuriSloof »

Mooie kleurrijke overzicht!
Cargo Frank
Berichten: 379
Lid geworden op: zo jan 12, 2014 11:21 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door Cargo Frank »

Leuk gedaan zo, Björn.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Björn

Bericht door RemcoG »

Erg mooi overzicht! Mei springt er door de fantastische wolkenlucht echt uit! Al mogen september en november er ook zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie