Jaaroverzicht 2019 Durk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door The_Knitter »

Ook ik doe nog even mee.

Januari
Afbeelding
SSN 01 1075 + waterwagen by Durk Houtsma., on Flickr
6 Januari 2019 - Na een verblijf van een paar weken bij de ZLSM, ging de SSN toch weer terug naar het depot in Rotterdam Noord.
De ZLSM stoomlok was ontspoord, en omdat toevallig de SSN er ook (kort) zou verblijven, werd dat verblijf gelijk iets langer.
Vanaf Kerkrade ging de Railexperts 1251 voor de trein, omdat men niet de gok wilde nemen en kans hebben om alsnog te stranden door verkeerde kolen.

Het vertrek in Simpelveld was uiteraard nog zonder de 1251.

Februari
Februari was een maand dat ik maar weinig fotografeerde. Had zo zijn redenen, de interesse was weg. 3 Dierbaren in korte tijd verloren. Maar toch nog wat geklikt.. De leukste is een opvallende..
Afbeelding
RTB V155 met Millet ketelwagen by Durk Houtsma., on Flickr
2 Februari 2019 - Vandaag weer even in de Rotterdamse havens geweest, en daar kwamen wij RTB tegen met één Millet ketelwagen op het kopspoortje op de Oude Maasweg in de Botlek.
Mogelijk moest hier met spoed iets aan gebeuren, want de lok is de gehele tijd ter plaatse gebleven. Onder andere werd een as gewisseld en werden er nieuwe stootbuffers geplaatst. Na de werkzaamheden was de wagen weer meegenomen.
De andere wagens achter de ketelwagen staan hier al wat langer en wachten ook op één of andere reparatie.

Voor ons een mooie treffer zo aan het begin van de dag!

Maart
Deze maand had ik het druk met niet-spoorgerelateerde dingen. Toch werden er 2 tripjes gedaan. Onder andere een foto-avond bij de SGB, en even in de Amsterdamse Westhaven gekeken. Ook een bezoekje aan Peine/Woltorf. De keuze was lastig, maar ik denk dat het toch een foto van Ome Ceesje bij de SGB wordt. Dan is de keuze nog uit alleen de OmC, of samen met de oersik. De laatste werd het.
Afbeelding
SGB Oersik met keteltrein &amp; Ome Ceesje by Durk Houtsma., on Flickr
9 Maart 2019 - Vandaag bij de SGB in Goes herleefden oude tijden.
Oersik 122 was in de weer met 2 ketelwagens, terwijl Ome Ceesje zich gereed aan het maken was om de lijn richting 's Gravenpolder op te rijden.

Uiteraard was hier eigenlijk geen sprake van op deze avond, maar was alles in scene gezet. voor de fotografen.

De felle LED-verlichting op de achtergrond komt van de bouwput bij NS-station Goes, waar een overweg verdwijnt en een onderdoorgang komt. Dit weekend was men toevallig ook de fundering aan het plaatsen.

April
April was een drukke maand. Fotodag bij de Chemin fer du Bocq in België, diverse malen de havens in en naar Duitsland.. Dit maakte de keuze niet makkelijker.
Afbeelding
TSP 7385 + buurtgoederentrein by Durk Houtsma., on Flickr
13 April 2019 - Bij Purnode komt de caboteur de tunnel uitrijden vanuit Dorinne-Durnal.

Mei
Havens, Engeland en de SGB. Een paar knallers er tussen.. Ik ga voor een foto van een oudgediende uit Engeland, Class60's van Colas Rail.
Afbeelding
Colas 56087+56105 met olietrein by Durk Houtsma., on Flickr
16 Mei 2019 - De laatste dag van het korte tripje naar Engeland werd nog gebruikt om de olietrein van Colas Rail tussen Ribble Rail en Lindsey Oil Refinery te klikken, ditmaal dus de lege rit.
Bij Worlaby, gelegen vlak voor Barnetby, werd 1 van de weinige stekken gevonden waar deze trein, die met 2 oudgediende loks reed, redelijk goed voor de zon zou rijden.

Na deze klik werd tevreden ingepakt, en gingen we richting Hull, alwaar 's avonds onze boot naar Rotterdam zou vertrekken.

Juni
De Emslandlinie werd bezocht voor wat museumtreintjes, SSN met een trouw expres naar Noord-Holland, DDM1, en Captrain met een testtrein op de Hoekse Lijn. Het werd de laatste ;-)
Afbeelding
CT-102 + Fccpps&#x27;n + CT 1796 by Durk Houtsma., on Flickr
29 Juni 2019 - Voor een nieuwe serie testen was CapTrain ingehuurd met een sleepje (beladen) Fccpps'n te pendelen tussen Vlaardingen en Schiedam. Dit om eventuele problemen met het metrosysteem te kunnen vinden.
Er werd in Schiedam maar t/m de aansluiting met de ProRail-sporen gereden, voor de wissels werd weer gekeerd.
Voor ons werd dit de enige klik die gemaakt kon worden, gezien de trein niet verder het nieuwe goederenemplacement op zou rijden en wij op dit tijdstip geen zongeschikte plek konden vinden.

Juli
Een reis naar Altenbeken voor Vivat Altenbeken was het hoogtepunt. Eindelijk kon ik een stoomlok die lang op mijn lijstje stond, afstrepen. Deze lok zou inmiddels ook al aan de kant zijn gezet, vanwege verlopen revisietermijnen..
Afbeelding
ETB 44 1486 + CLR 202 327 + Salzlandexpress by Durk Houtsma., on Flickr
7 Juli 2019 - De terugweg van de 44'er was voor ons ook een must-have, en eveneens nu ook weer voor ons de reden om o.a. de 01 1075 en de 78 468 te laten gaan. Wederom kwamen we uit bij Riesel in de bocht.
Nadat we 2 uur eerder een diesel naar Vienenburg hadden geklikt, was het de beurt aan de 44 1486 met ditmaal de V100 aan de stoomlok.
Met veel herrie en ongeveer 5 minuten vertraging kwam de combi dan dichterbij, en kon hier vereeuwigd worden, onderweg voor NostalgieZugReisen naar Goslar.

Augustus + September
Augustus Wel wat geklikt, maar ik laat deze maand vrij voor een bonus. September geen trein geklikt.

Oktober
Mijn lang gekoesterde wens was in vervulling, 6 weken rondreizen door Canada. Niet specifiek voor treinen, maar wel eea kunnen klikken.
Afbeelding
CP 8921 + containertrein by Durk Houtsma., on Flickr
7 Oktober 2019 - Nadat ik uitgecheckt had in Canmore, werd er door het Kootenay National Park naar Radium gereden. Voordat ik de Kootenay Parkway op ging, ging ik nog even bij een uitzichtspunt op de Bow Parkway kijken.
Terwijl ik de camera pakte voor een foto van de omgeving, hoorde ik verderop luid getoeter. Een trein dus, en die de overweg naderde waar ik amper 3 minuten eerder gepasseerd was.

Hier een fraai beladen containertrein langs Castle Junction, onderweg in de richting van Lake Louise en Golden. Halverwege de trein liepen de CP 8893 en achterop CP 9822 luid te bulderen, om de trein op snelheid te krijgen en houden

Bonus 1
Afbeelding
CREX 1509 + CN 2947 &amp; containertrein by Durk Houtsma., on Flickr
4 Oktober 2019 - Nogmaals een foto vanaf het offroad cartrail pad, maar nu een trein uit de andere richting.
CREX 1509 met de CN 2947 hoorde ik al achter de berg aankomen brullen, en passeert ter hoogte van Snaring richting Jasper en verder. Niet geteld hoeveel wagens het waren, maar het waren er héél véél. De achterste helft was leeg, dus daarom waarschijnlijk geen opdruklok of een lok in het midden.

Bonus 2
Afbeelding
CN 3151 + 8911 + 3120 &amp; bonte trein by Durk Houtsma., on Flickr
4 Oktober 2019 - Vandaag werd met de auto rond Jasper verkend. Ook daarbij kwam een 'Mountain trail' aan bod. Deze route is alleen te rijden met een SUV met 4-wielaandrijving. Aanhangers en campers ed zijn verboden. Het pad, eigenlijk geen weg te noemen, gaat dwars door de bergen. Ik heb ook zwarte beren vlakbij gezien..
Terugkomende op de foto: Dit pad volgend kom je na een aantal kilometer bij het spoor uit, met prachtig uitzicht erop. Ik heb dus de auto even geparkeerd, en treintjes afgewacht, waaronder deze trein met 145 wagens aan de haak van allemaal soorten. Het einde van de trein is niet op de foto te zien.
De trein is hier uit Jasper vertrokken in de richting van Hinton en verder.

November
November werden nog diverse haventours gedaan.. De winnaar was voor mij niet zo moeilijk.
Afbeelding
Europorte 4004 + Mouttrein by Durk Houtsma., on Flickr
8 November 2019 - De klapper van de dag was de laatste foto van de dag, die veel later genomen werd dan normaal.

Éénmaal per week rijdt Europorte een mouttrein tussen de Antwerpse moutfabriek Boortmalt en Vitry-le-Francois. Vaste tractie is vrijwel altijd een Europorte 4000, een prachtige en sterke machine.
Vandaag kon ik deze machine eindelijk vereeuwigen met een trein, nadat diverse eerdere pogingen al waren mislukt.

Vandaag bij bundel Angola was het stil, totdat Railtraxx binnen kwam met een gersttrein voor Boortmalt. Korte babbel met de bestuurder leerde dat Europorte nog niet vertrokken was bij Boortmalt, en hij moest wachten tot deze vertrokken was. Wachten kon dus beginnen..
Ruim een uur later als gepland - wij liepen al een paar keer te zeggen van "waar blijft die?" - kwam de trein eindelijk achter de loods van een (auto) exporteur vandaan, en met veel gebrul werd ons tegemoet gereden, in vrijwel het allerlaatste zonlicht. Daarna verdween de zon in rap tempo achter de gebouwen.

December
De afsluiter..
Afbeelding
NeSa 218 105 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
14 December 2019 - Vandaag even op reis gegaan voor een speciale trein van Goch naar Königswinter, die getrokken zou worden door de 218 105 en vervangen werd door de rode NeSA 218 155. Maar omdat de 218 105 tóch op tijd rijvaardig zou zijn, werd alsnog de 218 105 ingezet voor de trein.

Tussen Geldern en Kerken werd deze trein opgewacht, waar inmiddels een heerlijk zonnetje was ontstaan. Wonderlijk, want drie kwartier daarvoor regende het nog en was het nog enorm bewolkt. Voor ons was dit natuurlijk mooi, en zodoende kon de trein in een fraai zonnetje vastgelegd worden.

Hopelijk hebben jullie genoten.
Laatst gewijzigd door The_Knitter op di dec 31, 2019 4:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door babosorany »

Leuke serie met bonus 2 als favoriet!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door wouterder »

Leuk overzicht Durk! Met oktober als favorieten :)
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie gevarieerde compilatie Durk! Maart en april zijn gaaf, maar december is ook niet mis ;)
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door TSNL250 »

Mooie serie!
bonus 2 is mijn favoriet!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door Ruben01 »

Mooi jaaroverzicht Durk!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht en leuk dat je naar Canada bent geweest. Mijn favoriet is echter Colas Rail!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door Rens »

Gave foto's uit Canada, en lekker veel variatie bij de Europese platen!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Durk

Bericht door Jeroen »

Mooi zo'n overzicht zonder e-loc's! Fraaie foto's uit Canada!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Plaats reactie