Jaaroverzicht 2019 Timo

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door TimoTrimbos »

Beste forumleden,

Naar aanleiding van de vele jaaroverzichten is bij mij ook de zin ontstaan om zelf een overzicht te maken. Ik was niet van plan hier werk van te maken, maar gezien het feit dat ik (naar mijn idee althans) veel ontwikkelingen heb doorgemaakt in de fotografie is het voor mij leuk om deze ontwikkelingen te zien, en daarbij vind ik het ook leuk om dat even te delen met U!

Januari 2019

Alvorens Captrain z'n licentie werd ingetrokken en het Born-kolenvervoer van Captrain ten ziele viel, was ik met Tijs en een andere fotograaf te zien in het zuiden Nederlands. Lineas zou haar allereerste Dolime-trein trekken en wellicht konden we nog wat meepakken van deze toch wel bijzondere bediening in dit typisch Limburgs dorpje. Nadat bij Enerco zelf vanaf veel kanten gefotografeerd kon worden, wilde de machinist ons vertellen dat als het mogelijk was, men binnen korte tijd vanuit Born naar Sittard vertrok. In een weiland tussen Born en Limbricht in wisten we de volgende opname te maken:

AfbeeldingCT 6605, 47623, Limbricht by TimoTrimbos, on Flickr


Februari 2019

De tweede maand van 2019 bracht mij op het gebied van fotografie weinig. Zoals februari kenmerkt liet het weer het gewoonweg niet toe om de deur uit te gaan. Echter, op de dertiende wilde ik toch werk proberen te maken van de LPG-trein van Captrain. In een weiland tussen de woonplaats en het dorpje Wouw wilde ik dit al geruime tijd doen, maar dat wilde steeds niet slagen. Met het stopzetten van de UBC-containertrein had Captrain genoeg aan 1 1600 en zette daarmee tot spijt de 1619 aan de kant, dus het was mooi dat ik meteen deze loc nog kon vastleggen:


AfbeeldingCT 1619, 51056, Wouw by TimoTrimbos, on Flickr


Maart 2019

In begin maart begonnen wij thuis weer zin te krijgen om te fotograferen, en daarop werd besloten om een weekkaart, een zogenaamde "GoUnlimited", voor België te kopen. Op de nogal onstuimige 4 maart trokken we naar Zichem toe om daar de te passeren treinen fotografisch vast te leggen (en middenin een flinke hoosbui terecht te komen, maar goed). Vooraleer het slechte weer losbarstte passeerde de klapper van de dag mijns inziens: een nog geel/groene HLD62 met een korte beladen ballast-trein:

AfbeeldingInfrabel 6295, Zichem by TimoTrimbos, on Flickr


April 2019

Het weer veranderde in positieve zin naarmate het jaar vorderde, zo liet April ook zien. In het einde van April, ofwel in het begin van de Meivakantie, stond een dag in de omgeving van Rotterdam op de planning. Alvorens we per openbaar vervoer naar het RSC in de Waalhaven zouden gaan, bevonden we ons eerst bij de ingang van de Willemspoortunnel ten behoeve van de staaltrein uit Beverwijk. Na een flinke digitale bewerking op de graffiti van de 1604 wist ik het volgende toonbare plaatje te maken:

AfbeeldingIMG_7747 - B by TimoTrimbos, on Flickr


Mei 2019

Mei 2019 gaf twee dagen waarop ik erop uit trok, onder andere op de voorlaatste dag van deze maand waarop wij waren te vinden aan de Koningslijn, ofwel de spoorlijn waarop de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij rijdt. Nadat de eerste trein naar Apeldoorn gefotografeerd was, besloten we om in zuidelijke richting te fietsen om diezelfde trein, die dan de stomer voorop had, vast te leggen. Onder vochtige omstandigheden die de stoomwolken tot flinke grootte maakten werd de volgende opname gemaakt:

AfbeeldingVSM 52 8319 l 5 l Apeldoorn by TimoTrimbos, on Flickr


Juni 2019

De dagen werden steeds langer en daarmee kon ik in juni het een en ander afstrepen wat normaliter in de donkere uren door Roosendaal heen rijdt. De Nosta-Shuttle van DB Cargo was zo'n trein die al ontzettend lang en vrij hoog op het lijstje stond. Op de derde zaterdag van deze maand besloot ik mijn geluk te beproeven en na werk kon het lang gehoopte plaatje gemaakt worden:

AfbeeldingDBC 189 088, 42770, Roosendaal by TimoTrimbos, on Flickr


Juli 2019

Ook in juli werden verscheidene uitstapjes gemaakt om wat van het lijstje te kunnen strepen. Vlak voordat wij op vakantie gingen besloten we nog eenmaal weg te gaan, maar nu relatief dichtbij onze woonplaats: Dordrecht. De bediening van de Zeehaven in Dordt wilden ik en Tijs nog graag hebben en op deze dinsdag kon dat zoals verwacht lukken. Meteen kon ook de bediening van het industrieterrein De Staart in de Dordtse Biesbosch afgestreept worden, aangezien diezelfde rangeerploeg van de Zeehaven ook hierheen ging. Na het wisselen van wagens heeft de 6427 een aardige kluif afvoerwagens weer meegenomen als de trein in avondlicht de evenzo fraaie Wantijbrug passeert:

AfbeeldingDBC 6427 l 62023 l Dordrecht Stadspolders by TimoTrimbos, on Flickr


Augustus 2019

De achtste maand van dit jaar ging ik relatief veel de deur uit, waarop de focus vooral op het toen nog rondrijdende dubbeldeksmaterieel DD-AR/DDM lag. Echter vond ik op de laatste van deze maand een vrije middag waarop ik perfect naar Moerdijk zou kunnen. Hier zou LTE nog een laatste keer overdag Wuppermann Moerdijk bedienen, want per september zou de plaatsing van dit gedeelte van de Wolfurt-Shuttle 's nachts gaan gebeuren. Ik had geluk dat de trein wederom ruim een uur in de plus reed en dat gaf mij de mogelijkheid om de fraaie trein op de stamlijn vast te leggen:

AfbeeldingLTE 6406 l 50012 l Moerdijk by TimoTrimbos, on Flickr


September 2019

Voor september had ik niet ontzettend veel op de planning staan. Zoals vorig jaar werd er wel werk gemaakt van het mooie evenement 'Terug Naar Toen' bij de VSM, maar aangezien ik reeds een foto van een stoomtrein in het overzicht heb zitten besluit ik dat achterwegen te laten. Ook bij onze zuiderburen was het een en ander interessants te zien: voor de tweede keer dat jaar zou de Weedfree-sproeitrein weer zijn rondes doen op het Belgische spoorwegnet. Nu werd Essen wel aangedaan, iets wat in het voorjaar niet was gelukt door een defect aan te loc ter hoogte van Kapellen:

AfbeeldingIMG_1288-1B by TimoTrimbos, on Flickr


Oktober 2019

In oktober lag weer het doel op het DD-AR materieel. Hiervoor waren we op de donderdag van de Herfstvakantie naar Apeldoorn getogen, om daar per fiets de verschillende fotopunten in Teuge te verkennen. In veel gevallen gooide bewolking roet in het eten bij de passage van zo'n dubbeldekker, maar bij de Intercity's hadden we steeds geluk. Ook de IC's uit Berlijn waren goedgezind met de zon en in de bocht bij Teuge mocht de vreugde ondanks de fotowolken niet ontbreken toen de 1752 met een trein uit de Duitse hoofdstad passeerde:

AfbeeldingNSI 1752 l 148 l Teuge by TimoTrimbos, on Flickr


November 2019

In november maakte ik de laatste uitstap voor het DDM-materieel. Op de tiende van november zouden plots DDM's te zien zijn op de sprinter van Amsterdam naar Zandvoort en die kans kon ik niet laten schieten. Vooraleer ik naar Zandvoort zou keren besloot ik een kans te wagen om in de dikke mist toch een zonnig plaatje te maken vanop de brug van station Haarlem Spaarnwoude en dat wilde meteen bij de eerste trein slagen:

AfbeeldingNSR 1731 + 7205 l 5420 l Haarlem Spaarnwoude by TimoTrimbos, on Flickr


December 2019

Voor de laatste maand van dit jaar besluit ik een nachtfoto te nemen. Op de 6e werd hetgeen werkelijkheid wat ik bij lange na niet meer had verwacht (maar stiekem wel had gehoopt): een DD-AR in de 3600-serie (Roosendaal - Zwolle). Vlak voordat ik een andere belangrijke afspraak had werd nog snel een bezoek aan het station gedaan om deze stam, die toen voor de een-na-laatste keer uit Roosendaal vertrok, vast te leggen:

AfbeeldingNSR 1749 + 7376 l 3664 l Roosendaal by TimoTrimbos, on Flickr


Zo, op deze voorlaatste dag van 2019 rest mij niks meer dan te zeggen dat ik U allen een gelukkig nieuwjaar en veel goeds voor 2020 wil wensen! Ook volgend jaar wil ik nog al te graag interessante dingen meemaken, dus hopelijk biedt twintig-twintig net zoveel moois als twintig-negentien! :)

Met vriendelijke groeten,
Timo Trimbos
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door teunlukassen »

Prachtig overzicht Timo met weer interessante verhalen erbij! Januari en november behoren tot mijn favorieten :)
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door wouterder »

Mooi overzicht Timo! :)
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door tiemen »

Gaaf overzicht met mijn favoriet augustus!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door wessele »

Mooie serie Timo!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door babosorany »

Leuke reeks met september als favoriet!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door VinceCargo »

Prima serie, leuk!
Geen handvol, maar een land vol
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door spurt2244 »

Leuk overzicht Timo september 2019 is de mooiste.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door kay-cee »

Mooie serie Timo!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door TrainplazaNL »

Stuk voor stuk leuke foto's! Februari en Juni springen er wel uit wat mij betreft!
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door TSNL250 »

Gaaf man!
De laatste 3 foto's zijn mijn favoriet!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door Ruben01 »

Leuke reeks Timo! Juni vind ik met zulk licht het fraaist.
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door DDZ7504 »

Netjes! Ik ga voor oktober.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht Timo! Ik ga ook voor oktober, mede door de mooie wolkenlucht.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door TimoTrimbos »

Hartelijk bedankt voor alle leuke reacties! :lol:
Gijs Cargo schreef: za jan 04, 2020 8:15 pm Ha Timo,
ontwikkeling hebben jij en je broer zeker doorgemaakt. Het is tegenwoordig een genot om naar je foto's te kijken. Ga vooral door!
Groetjes uit Zweden,
Gijs
Wat een mooie motiverende woorden en ontzettend leuk om te horen, bedankt!
Ik was nog lang niet van plan om te stoppen maar om dit jaar net zo door te gaan!
Bij deze: Groetjes uit Nederland! :D
Laatst gewijzigd door TimoTrimbos op di jan 07, 2020 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs Cargo
Berichten: 303
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
Locatie: Bremen (DE)

Re: Jaaroverzicht 2019 Timo

Bericht door Gijs Cargo »

Ha Timo,
ontwikkeling hebben jij en je broer zeker doorgemaakt. Het is tegenwoordig een genot om naar je foto's te kijken. Ga vooral door!
Groetjes uit Zweden,
Gijs
Plaats reactie