Jaaroverzicht 2019 Teun

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Jaaroverzicht 2019 Teun

Bericht door teunlukassen »

Mijn eerste jaaroverzicht op het forum, spannend :-)). Ik ben me vanaf eind 2018 steeds meer gaan richten op het fotograferen, het filmen liet ik immers steeds meer links liggen. De eerste foto's maakte ik met mijn telefoon, een Huawei P10 Lite. Gezien ik het steeds leuker begon te vinden en ik me steeds wilde verbeteren, besloot ik toch maar eens te gaan sparen voor mijn eerste spiegelreflexcamera. Eind juni kocht ik dan ook de Canon EOS 4000D, waar ik al ruim een half jaartje mee rondloop en nog steeds heel veel plezier aan heb. De kwaliteit van de foto's zal dus wel degelijk verschillen. 2019 was overigens voor mij een bewogen jaar, ik heb veel reizen gemaakt met met name mijn opa (al jaren lang een vast duo), ik heb veel nieuwe mensen leren kennen, veel verschillende treinen gezien, kortom: geslaagd. Laten we maar gauw beginnen met mijn jaaroverzicht:

Januari 2019
RTBC 193 791 met zo goed als volbeladen Weil am Rhein-shuttle te Eindhoven (27-01-2019)
Afbeelding

Op 27 januari trokken mijn opa en ik er weer voor het eerst dit jaar erop uit. Doel was met name de Alpen Expres, maar daar kwamen al gauw wat (soms onverwachtse) extraatjes bij. Een van de grootste verassingen, was een melding uit Venlo. De 193 791 van RTB Cargo zou omstreeks 10:30 vertrekken met de Weil am Rhein-shuttle richting Pernis. Kassa! Eerste Vectron van het jaar en meteen een van de mooiere Vectrons die nu in Nederland toegelaten zijn. De foto is dan wel bewogen, maar toch was ik er de rest van de dag er dolblij mee.
-
RTBC 193 791 'Samen door Europa / Gemeinsam durch Europa' (42310 Kaldenkirchen - Pernis)

Maart 2019
Stichting Mat'64 904 rangerend te Amersfoort (17-03-2019)
Afbeelding

Gezien er in februari niks bijzonders werd gefotografeerd, slaan we die even over (daarvoor volgt later een bonusfoto). We gaan meteen door naar maart, wat tot een van mijn persoonlijke hoogtepunten behoorde. Op 17 maart 2019 reed de 904 van Stichting Mat'64 een 'introductierit' door Nederland. Ik en m'n opa waren wederom van de partij. Na een geslaagd rondje door Nederland, arriveerden we tegen de namiddag op eindpunt Amersfoort. Het stel zou hier even blijven staan voor de fotografen, alvorens ze richting de RXP-opstelsporen rangeerde. Op de foto is ze bezig met het laatste stukje tot het opstelspoor te Amersfoort.
-
Stichting Mat'64 904, Amersfoort

April 2019
DBC 6411 en 6455 met volbeladen MVV te Sittard (24-04-2019)
Afbeelding

In april 2019 werd tijdens de meivakantie wederom richting Zuid Limburg vertrokken met de camper, het is nog net geen jaarlijkse traditie geworden :D. Dit keer gingen mijn oma en tante ook mee, dus werden de dagen een beetje opgedeeld, de dames wouden immers niet continu langs de baan staan. Op 24 april vertoefde zij zich in Valkenburg, terwijl m'n opa en ik door Zuid Limburg reisde met een dagkaart. Als eerste werd Sittard aangedaan, waar we het leukste treintje van de vakantie gespot hadden. Na een gouden tip van een aanwezige spotter te Sittard, was het wachten op de 6466. Deze bracht een volbeladen Belgische legertrein richting Sittard, alwaar gewisseld zou worden met twee andere 6400en. De 6411 en 6455 kregen de eer, zij trokken de MVV verder richting Venlo via Roermond. Op de foto zien we trein 47660 gereed staan te Sittard, om zo te vertrekken richting de Duitse grens. De uiteindelijke bestemming van deze trein was het NAVO-oefenterrein nabij Bergen Hohne.
-
DBC 6411 'Olivier' en 6455 'Klaas-Abel' (47660 Visé - Kaldenkirchen)

Mei 2019
SSN 23 023 vertrekt met de 'Hoogovens Expres' uit Amsterdam Centraal (25-05-2019)
Afbeelding

Het hoogtepunt voor mij als groot liefhebber van Duitse stoomlocomotieven was toch wel 25 mei. Het stond al vroeg in m'n agenda genoteerd: de maidentrip van de SSN 23 023. Na ruim 12 jaar stilstand en revisie keerde de beeldschone Neubaudampflok van de voormalige Bundesbahn terug in dienst. Onder de naam 'Hoogovens Expres' reed de loc haar eerste rit van Rotterdam Centraal naar Beverwijk en terug. Samen met een klasgenoot van me waren we die dag op pad, dus kon een plaatje tijdens de stop op Amsterdam niet ontbreken. De in 1952 gebouwde locomotief stond voor langere tijd stil op het Centraal Station, tijd genoeg voor wat kiekjes. Op de foto zien we de vertrekkende Hoogovens Expres, onderweg richting het Rotterdamse. Met een machtig geluid en een lekkere rookpluim vertrok het geheel (met achterop de 2225 van SMMR) richting Rotterdam Centraal.
-
SSN 23 023 met de 'Hoogovens Expres' en SMMR 2225 (39387 Amsterdam Westhaven - Rotterdam Centraal)

Juni 2019
EFZ 01 519 rolt fluitend door Emden Hbf (01-06-2019)
Afbeelding

In juni van dit jaar, stond er na ruim 3 jaar weer een trip met Westfalendampf op de planning. Vanuit Menden in het Sauerland werd er vroeg vertrokken met de 01 519 van de Eisenbahnfreunde Zollernbahn uit Rottweil. Via Emden Außenhafen bereikte we rond de middag onze bestemming: het eiland Borkum. Op de terugweg was er tijdens het omlopen te Emden Hbf de tijd voor foto's. Er had zich inmiddels al een aardig grote groep fotografen bij het einde van het perron opgesteld, in afwachting van de 01.5. Luid en duidelijk passeerde deze de grote groep, terwijl ze rustig de perrons van Emden Hbf passeerde. Enkele minuten later werd er weer stipt vertrokken richting het Sauerland. Dit gold tevens tot de mooiste stoomtreinreis die ik dit jaar gemaakt heb, en meteen de langste: 6 uur heen, 6 uur terug. Een lange maar zeker een geslaagde dag!
-
EFZ 01 519, Emden Hbf

Juli 2019
SBBCI 482 014 met een sleep ketelwagens te Muggensturm-Badesee (28-07-2019)
Afbeelding

Nu volgt dan ook 'eindelijk' de eerste foto met de 4000D. Op 28 juli vertrokken mijn opa, oma en ik voor een weekje richting Zwitserland. Dat stond al een behoorlijk poosje op ons lijstje, maar deze zomer hadden we alles rond om een weekje door te brengen in het Alpenland. Helaas kampten onze camper net op de helft van de reis met problemen: rembekrachtiger en luchtpomp naar de knoppen, dan maar een dagje langer in Duitsland. We hadden de camper geparkeerd nabij een parking te Muggensturm. Zo'n 200m verderop lag het kleine station Muggensturm-Badesee. Na een bezoekje van de ADAC - alles even regelen voor sleepdienst de volgende ochtend - was het tijd voor afleiding. De laatste uurtjes met een beetje fatsoenlijk licht werden op het station doorgebracht. De eerste goederentrein van de vakantie konden we in ieder geval al gauw afstrepen. Het is 19:57 als de 482 014 van SBBCI met een sleep beladen ketelwagens door het station raast, onderweg richting Rastatt en verder.
-
SBBCI 482 014 met sleep ketelwagens, Muggensturm-Badesee

Augustus 2019
Railcare 476 453 met een (koel)containertrein door Kiesen (03-08-2019)
Afbeelding

In de eerste week van augustus toerden we door Zwitserland met een 3 daagse Swiss Travel Pass. Nadat er op 1 augustus weinig te beleven was (vind je 't gek op een nationale feestdag? :roll:) hadden we op 3 augustus meer geluk. Nadat ik 's ochtends me kostelijk vermaakt had in Pratteln, brachten we kort daarop nog even een bezoekje aan Basel, voordat we richting Bern en Kiesen afbogen. Nabij station Kiesen wou ik eens een kijkje gaan nemen, in afwachting van wat treinen. Om 15:47 passeert de 476 453 de twee fotografen nabij station Kiesen. De loc trok een trein vol (koel)containers, die bedoeld zijn voor het distributiecentrum bij Bern-Niederbottigen. Eindelijk kon deze ook weer van mijn lijstje af, nadat ik de 476 455 op een haar miste in Lenzburg, één dag eerder. Zo liep een geslaagde vakantie in Zwitserland weer op zijn einde.
-
Railcare 476 453 met (koel)containers (-> Bern Niederbottigen)

September 2019
VSM 52 3879 met de zaterdagse ochtendgoederentrein kort voorbij Loenen (07-09-2019)
Afbeelding

Voor het 9e jaar op rij was het in het eerste weekend van september weer tijd om een weekendje stoomtreinen te aanschouwen op de Veluwe. Voor het 40ste jaar op rij organiseerde de VSM weer het evenement 'Terug naar Toen'. In totaal stonden er 9 VSM-stomers onder stoom, inclusief de twee gastmachines van de SSN maakt het een totaal van 11. Op de zaterdagochtend is al enkele jaren vaste routine voor ons: 06:30 de fiets op richting de eerste fotostek voor de ochtendgoederentrein. Deze keer kreeg de 75 jaar oude - nog originele Altbau - Kriegslok van de VSM de eer. Het is 06:56 als de grijze 52 3879 de groep fotografen passeert, onderweg richting Beekbergen. Met een dikke rookpluim stoomt ze Loenen uit onderweg richting Beekbergen en Apeldoorn.
-
VSM 52 3879 met de zaterdagse ochtendgoederentrein (760 Loenen - Apeldoorn)

Oktober 2019
TRI 110 428 met RE19 Ersatzzug te Praest (23-10-2019)
Afbeelding

Sinds juni dit jaar reed er in opdracht van Abellio een Ersatzzug op de RE19 tussen Emmerich en Düsseldorf, zo als men al kende van o.a. de RB48 van National Express. Hiervoor huurde Abellio een stam TRI rijtuigen (n-Wagen), de tractie werd verzorgd door de 145 088 van SRI. Zo nu en dan veranderde de tractie, zoals in augustus. Toen reed de E10 1309 van TRI / AKE met de stam rijtuigen. Op 22 en 23 oktober had de 110 428 van TRI de eer om de 145 088 te vervangen. Nadat ik op de 22ste hier lucht van kreeg, werd er niet getwijfeld en samen met twee andere spotters op woensdagnamiddag richting Praest vertrokken. Het is 17:29 als de staalblauwe 110 428 met piepende remmen het groenrijke station van Praest binnenrolt, komende vanuit de richting Düsseldorf Hbf. Nog een kort stukje heeft ze te gaan tot eindbestemming Emmerich, alwaar het wachten is op de volgende slag de volgende ochtend.
-
TRI 110 428 met een stam n-Wagens als RE19 Ersatzzug te Praest (20044 Düsseldorf Hbf - Emmerich)

November 2019
VR 203-5 met DM90-stellen 3453-3441-3411-3413 nabij Velp
Afbeelding

De maand november stond in het teken van de DM90-transporten vanuit Nijmegen naar de Amsterdamse Houtrakpolder. Ook ik heb een 'poging' gewaagd. Nadat er meer bekend was over de dienstregelingen van de transporten - en duidelijk werd dat er op 13 november meerdere transporten plaats vonden - werd er na school richting Velp vertrokken in de stromende regen. Helaas moest er geïmproviseerd worden, en had ik het te doen met de camera van mijn telefoon (ouders deden moeilijk, even terzijde). Desondanks wou ik deze enigste kans van mij om de transporten te zien niet verpesten of laten voorbij gaan, dus ging ik er maar het beste ervan maken. Het is 14:11 als de 203-5 van VolkerRail (ex. DR 110 518-6 / DB 202-518-8) met de DM90-stellen 3453, 3441 (beiden ex. Syntus), 3411 en 3413 de drie fotografen nabij de Biljoen te Velp passeren. In de stromende regen is het geheel onderweg richting Deventer, Amersfoort en eindbestemming Houtrakpolder.
-
VR 203-5 met DM90-stellen 3453, 3441, 3413 en 3411 nabij Velp (51963 Nijmegen - Amsterdam Houtrakpolder)

December 2019
NS DDM-1 7208 en loc 1768 te Utrecht Centraal
Afbeelding

15 december stond dit jaar voor veel spotters in het teken van het afscheid van het DDM-1 materieel. Na bijna 35 jaar werden deze stammen definitief uit de roulatie gezet door de NS. Samen met enkele 1700en komt daarmee een eind aan de laatste traditioneel getrokken binnenlandse treinen. Ook ik trok erop uit, om nog een laatste keer DDM-1 te fotograferen. O.a. op Amsterdam Centraal en Zwolle werden plaatjes gemaakt, maar mijn hoogtepunt was toch wel 's avonds op Utrecht Centraal. Stam 7208 en loc 1768 (de trein die de afscheidsrit reed) reed vanuit Amersfoort via Utrecht naar de Dijksgracht. Een mooie mogelijkheid tijdens de 25 minuten durende stop om nog één keer een nachtkiekje te maken van een DDM-1 stam te Utrecht Centraal.
-
NS DDM-1 7208 en loc 1768 te Utrecht Centraal (LM 82192 Amersfoort Centraal - Amsterdam Dijksgracht)

Bonusfoto
BLS 475 411 en CT 186 157 met gestrande Busto-shuttle in de Venlose bossen
Afbeelding

Aangezien er geen foto van februari te vinden was in dit overzicht, volgt er een bonusfoto. En daarbij een vrij recente bonusfoto, namelijk van 29 december jongstleden. Op deze dag keerden mijn opa en ik na een geslaagd weekendje Zuid Limburg terug naar het noorden, met tussenstop bij Venlo. Daar namen we een kijkje bij de Venlose bossen nabij de Auxiliatrixweg. Captrain bleek wederom de berg niet op te komen, de reden voor die storing is mij nog een raadsel. Wel apart dat het wederom de 186 157 was, die nog geen 3 weken eveneens bij Vierpaadjes stil viel. De 475 411 kwam als de redder in nood de Busto-shuttle de berg op slepen. Nadat de loc omstreeks 13:40 voor de 186er stond, werd er stipt 13:55 vertrokken richting Viersen. Opvallend is dat de 475 411 extreem schoon was, ook voor het eerst dat ik een BLS Vectron zo schoon zag :D.
-
BLS 475 411 en CT 186 157 (in opzending) met Busto-shuttle in de Venlose bossen (43559 Geleen Lutterade DSM - Kaldenkirchen)

En zo is er weer een einde gekomen aan mijn jaaroverzicht. Ik hoop dat de foto's zijn bevallen en de teksten interessant waren. Ik wens iedereen bij deze een fijne jaarwisseling en een gezond 2020 toe, tot volgend jaar zou ik zeggen. En laat even weten: wat is jouw favoriete foto? ;)
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Teun

Bericht door TimoTrimbos »

Leuk Teun! December krijgt mijn voorkeur!
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Teun

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht Teun oktober heeft mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Teun

Bericht door RemcoG »

Zeer fraai Teun! De bonusfoto vind ik het mooist!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie