Jaaroverzicht 2019 Jona

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Jona Brans
Berichten: 1628
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Jaaroverzicht 2019 Jona

Bericht door Jona Brans »

Het einde van 2019 is gekomen en daarmee wordt het ook voor mij tijd om een jaaroverzicht te beginnen. Ik zeg het nu alvast: de eerste maanden bewerkte ik mijn foto's minder professioneel dus daarvan kan de kwaliteit/belichting soms wat minder zijn.

JANUARI
AfbeeldingPRESS 140 038-0, Venlo by jona brans, on Flickr
Op 24 januari 2019 was ik in Venlo waar de Alpen Express die dag zou arriveren. Ik was al van plan de trein te gaan fotograferen maar toen bleek dat Press 140 038 er voor zat maakte dat - ondanks het slechte weer - de dag wat beter.

FEBRUARI
AfbeeldingVIRM 9555 + VIRMm 8628, Deventer by jona brans, on Flickr
Sinds de nieuwe dienstregeling van 15 december 2019 rijdt er planmatig DDZ naar Enschede in plaats van VIRM. Vandaar nu een plaatje waar twee VIRM(m)'s te zien zijn in de buurt van Deventer Colmschate, als Intercity naar Enschede.

MAART
AfbeeldingSNG 2301, Deventer by jona brans, on Flickr
Maart was de maand waarin veel foto's werden gemaakt van veel leuke goederentreinen, maar wel allemaal van matige kwaliteit en bovendien op een station. Uiteindelijk koos ik dus voor een plaat van betere kwaliteit en mooie lichtomstandigheden. SNG 2301 was op 19 maart namelijk bezig met opleidingsritten en het lichte zonnetje in combinatie met de donkere wolken geven mooi het 'Dreigingseffect' weer.

APRIL
AfbeeldingDBC 187 107, Oberhausen West Gbf by jona brans, on Flickr
April was de maand waarin voor het eerst naar Duitsland gegaan werd, enkel en alleen voor het treinspotten. Op de 25ste gingen we namelijk naar goederenemplacement van Oberhausen West. Er werden veel goederentreinen gefotografeerd en na twijfel tussen een aantal anderen besloot ik toch dat het mijn allereerste BR 187 werd. DBC 187 107 was namelijk met een fraaie UC onderweg in de richting van Köln Gremberg. Het weer was helaas niet al te best.

MEI
AfbeeldingNSI 1761, Amersfoort by jona brans, on Flickr
Ook in mei waren de weersomstandigheden vervelend want dag in dag uit regende het. Zo ook op dinsdag 2 mei, de dag dat ik met twee anderen Amersfoort bezocht voor de goederentreinen. De halve dag stonden we in de regen maar helemaal in het begin scheen de zon nog. De eerste trein die ik fotografeerde die dag was de Intercity naar Berlin Ostbahnhof, met als tractie de 1761 van NS International.

JUNI
AfbeeldingNS ICE-3M 4601, Hegelsom by jona brans, on Flickr
Van begin mei gaan we naar eind juni want in het weekend van 29 en 30 juni waren er werkzaamheden op de Betuweroute. Genoeg reden voor ons om op zondag de 30ste in de richting van Horst-Sevenum te reizen. Niet alleen de goederentreinen werden echter omgeleid, maar ook de ICE's. Normaal niet zo bijzonder maar als het dan de blauwe 'Europa ICE' 4601 betreft dan zit dat net wat anders!

JULI
AfbeeldingBoxXpress 193 835, Venlo by jona brans, on Flickr
Sinds 1 juli 2019 rijdt BoxXpress in Nederland met standaard goederentreinen. Op 26 juli was ik in Venlo waar ik de vervoerder voor het eerst vast kon leggen. In een mooi zonnetje was de 193 835 namelijk onderweg met een goed beladen containertrein richting Duitsland.

AUGUSTUS
AfbeeldingVelay-Express 101, Le Chambon-Sur-Lignon (F) by jona brans, on Flickr
De helft van de maand augustus werd besteed aan vakantie in Frankrijk. Daar heb ik niet heel veel gespot maar wel een beetje. De mooiste spot was ongetwijfeld in Belleville-Sur-Saône waar Europorte langskwam met een treinstel, maar helaas stond ik aan de verkeerde kant i.v.m. het licht. En dus hier een andere foto uit Frankrijk, want ook werd Le Chambon-Sur-Lignon bezocht waar de Velay-Express rijdt, een toeristen stoomtreintje.

SEPTEMBER
AfbeeldingLineas 7777 + 7781, Beilen by jona brans, on Flickr
Op 21 september was ik in de omgeving van Groningen en dus ook aan de lijn Zwolle - Groningen. In Beilen besloot ik de bijna dagelijkse Dolimetrein eens op te wachten en met succes, want nadat Lineas 7777 en 7781 met de trein waren binnengekomen had ik de trein voor het eerst in één van de drie Noordelijke provincies.

OKTOBER
AfbeeldingNSR 1759 + DD-AR 7339, Twello by jona brans, on Flickr
Sinds oktober kwam de buitendienststelling van de DD-AR en DDM-1 treinstellen echt dichtbij en besloot ik me ook meer op de treinstellen te focussen. Op de 24ste ging ik dus voor mijn Youtube-kanaal met een vriend de overwegen in Twello en Teuge langs om ze daar vast te leggen. Het doel was dus niet om foto's te maken maar dat gebeurde uiteindelijk wel want aan de Molenstraat ligt een heg en net daaroverheen kon ik mooi de sprinter naar Apeldoorn vastleggen. Zonder het fraaie zonnetje was deze foto nooit mijn keuze geweest voor deze maand.

NOVEMBER
AfbeeldingRFO 1828, Deventer by jona brans, on Flickr
In tegenstelling tot vele andere maanden wist ik voor november direct al welke foto ik moest gebruiken. Op de 17e van de maand reed RFO namelijk een styreentrein vanuit Bad Bentheim naar Kijfhoek. Hierbij werd als tractie de 1828 gebruikt en dat betekende dus een oranje loc met witte Nacco wagens. Als dan ook nog een mooi zonnetje schijnt krijg je dus dit!

DECEMBER
AfbeeldingSGMm 2969, Deventer by jona brans, on Flickr
Voor december viel mijn oog in de eerste instantie op de afscheidsrit van de DDM-1 maar nadat helemaal aan het eind van de maand, op de 27ste, welke ook tevens een van de eerste zonnige dagen was deze maand, nog een middagje naar de spoorbrug in Deventer werd gegaan werd deze keuze bijgesteld. Daar werd namelijk deze foto van SGMm 2969 gemaakt. De bedoeling was een symmetrisch plaatje, dat is hem uiteindelijk nét niet geworden doordat de foto een fractie van een seconde te laat genomen was. Toch ben ik tevreden met de foto!

En dan sluiten we bij dezen ook het jaar 2019 af. Ik wens jullie allemaal een gelukkig 2020 toe! En ohja, zorg dat je na oud&nieuw je ogen nog hebt anders kan je geen treinen meer spotten!
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Jona

Bericht door spurt2244 »

December 2019 is de mooiste.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Jona

Bericht door Rens »

Leuk overzicht en je fotokunsten zijn inderdaad verbeterd in de loop van 2019! Het valt me wel op dat je relatief veel groothoek nog gebruikt; iets minder ver uitzoomen komt foto's vaak ten goede.
Plaats reactie