Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door tiemen »

Het is weer december, het einde van het jaar. Dus hoogste tijd van een jaaroverzicht vanuit mijn kant! Ik vind persoonlijk dat ik dit jaar een enorme vooruitgang heb geboekt, mede door het aanschaffen van een systeemcamera in december 2019. Maar ook dankzij de tips van vele heb ik vooruitgang gemaakt. Hier een kleine selectie van foto's die ik dit jaar heb gemaakt:


Februari 2019

Op 16 februari werd er op de fiets gestapt vanuit Apeldoorn naar Deventer. Het doel was de 1835 van de Bentheimer Eisenbahn met een omgeleide Coevorden Shuttle. Helaas was deze bar slecht beladen wat ik dus niet erg fotogeniek vond. Na toch maar even een klikje gemaakt te hebben op de IJsselbrug in Deventer werd er verder gefietst naar Deventer Colmschate, in de hoop voor wat leuke cargo's. Hier ziet u de RFO 1829 met een beladen gefco trein uit Bad Bentheim, onderweg naar de Kijfhoek.

Afbeelding

Maart 2019

Op Zaterdag 30 maart werd er afgereisd naar Deventer voor de RXP 1251 met sonderzug. Helaas kon er niet in Assel / Teuge gestaan worden i.v.m. de zon. De trein zelf bestaat uit gehuurde Euro Express rijtuigen. De rit werd georganiseerd door IGSO, een Duitse treinhobby verering die af en toe een rit organiseert naar Amsterdam. Op het Duitse deel werd er gereden met een E 10. Het is 11:18 als de trein met een kleine vertraging de spoorbrug van Deventer passeert.

Afbeelding

April 2019

Op 1ste paasdag (21 april 2019) reed de VSM met de lunchtrein. De trein zou eigenlijk rijden met een naar mijn mening een saaie 23er. Helaas had de 23er het begeven op Apeldoorn, waardoor er vervangend materieel moest komen. Vanuit Beekbergen werd de 2299 opgetrommeld om te gaan rijden met de lunchtrein. Doordat de 23er defect raakte reed de trein met een vertraging van een halfuur. Het is 15:15, als de VSM 2299 met de zondagse lunchtrein is vertrokken naar museumdepot Beekbergen.

Afbeelding

Mei 2019

RFO is goed vertegenwoordigt met hun 1800'en op de goederentreinen van/naar Bad Bentheim. Een bijzonder vervoer van RFO was het craftervervoer naar importeur Pon in Leusden. Het autovervoer met wagens van BLG was ook het vervoer waar RFO mee is begonnen. Nu is het autovervoer naar Pon door RFO sterk afgenomen, nu rijden er af en toe nog enkele BLG craftertreinen naar Pon. Veel vervoer naar deze importeur wordt gedaan door DBC. U ziet hier de 1829 met een craftertrein uit Bad Bentheim naar Amersfoort tijdens zijn doorkomst in Teuge (nabij Apeldoorn).

Afbeelding

Juni 2019

IRP is de laatste tijd ook goed aanwezig van en naar Bad Bentheim. IRP gebruikt vooral de diesellocs uit de series G2000 en G1206. Heel af en toe wordt er ook een loc van TCS uit de serie 1700 (ex-RFS). Op 23 Juni 2019 kon er weer een trein van IRP waargenomen worden. Wat opvalt is de groene Xpedy Falns, deze dient als detectiewagen voor het rijden als losse loc. Dit omdat ProRail zegt dat de loc niet wordt waargenomen door het systeem. Om 12:55 passeert de IRP 2105 met adl een Xpedy Falns als detectiewagen en een keteltrein Teuge, onderweg naar Waalhaven Zuid.

Afbeelding

Juli 2019

Wat ook een ding was dit jaar was het bestaan van de Dinnertrain. In de zomer van 2019 werd bekend dat Railpromo, het bedrijf achter dinnertrain faillissement had aangevraagd. Zonder pardon werden alle ritten afgeblazen. Inmiddels heeft het bedrijf TCS de dinnertrain overgenomen en rijdt de trein weer vrolijk rond. Gelukkig was er begin Juli nog geen vuiltje aan de lucht voor de dinnertrain in begin Juli. Op een best bewolkte zondagavond 14 juli passeert de Railpromo dinnertrain Teuge, onderweg naar Amersfoort en verder. Vanwege werkzaamheden reed deze via Arnhem - Deventer naar Amersfoort en Utrecht.

Afbeelding
Augustus 2019

Het einde van de zomervakantie begint te komen en dat betekent dat september er bijna aankomt, en daarom komt er volgens het wijzigingsblad van september 2019 een einde aan de planmatige inzet van de 1700-locs in combinatie met DD-AR rijtuigen in de stoptreinserie 5600 Zwolle - Utrecht Centraal. Op donderdag 22 augustus werd een dagje erop uitgetrokken voor de DD-AR's op de stoptreinserie 5600. Hier ziet u de 1763 met stam 7310 bij het verlaten van station Ermelo, als sprinter 5642 naar Utrecht Centraal.

Afbeelding

September 2019

Het eerste weekend van september is natuurlijk Terug naar Toen bij de VSM! In dit weekend is er veel stoom en dieseltractie te zien. De VSM rijdt naast het personenvervoer die dag, ook enkele goederentreinen. Speciaal voor dit evenement is tevens de 2530 weer opgeknapt en teruggebracht in de Lila-kleuren. Hier ziet u de VSM diesellocs 2530, 2233 en 2459 met de buurtgoederen. Achterop loopt de 52 3879 mee.

Afbeelding

Oktober 2019

Op een nogal grijze zondag 20 oktober 2019 reed de VSM 65 018 een van zijn eerste ritten bij de VSM. De stoomloc was twee weken terug vanuit Rotterdam gekomen met de twee 23ers die daar waren vanwege het feestje van de SSN. De loc kon zelf niet alleen rijden omdat ze geen ATB meer heeft. Daarom werd ze ingeklemd tussen de twee 23ers en ging ze via Utrecht en Arnhem naar Dieren toe. Vanuit Dieren ging het konvooi verder naar Beekbergen. Na zelf eerst in de ochtend bij het station gekeken welke loc er reed, kwam ik tot mijn verbazing achter dat de 65018 voor de zondagtrein zat. Later in de middag zou ze weer terug komen met de zondagtrein in Apeldoorn. Door het nogal natte weer was de trein 10 minuten later dan gepland. Dit kwam omdat bij het optrekken de wielen nogal doorslippen. Gevolg: tractie moest worden beperkt omdat anders grote schade kon ontstaan aan onder andere de wielen. Om 14:30 komt de VSM 65 018 met de zondagse trein aan bij de overweg aan de Laan van Mensenrechten in Apeldoorn. Hier zal worden gesleuteld om de overweg te sluiten en daarna word er verder gereden naar station Apeldoorn.

Afbeelding

November 2019

De dieseltreinen van de serie DM 90 zijn er aan het einde van 2017 eruit gegaan, om plaats te maken voor Blauwnet Flirts. De treinen stonden te koop aangeboden. Het Roemeense Ferotrans wilde graag de treinstellen overnemen van de NS. De 48 stellen die in Nijmegen stonden zouden dan allemaal per spoor naar Roemenië gaan. Helaas kreeg Ferotrans de vergunning voor het verslepen van de stellen naar Roemenië niet rond, in verband met het profiel van de treinen. Maanden gingen voorbij en ProRail wilde graag de stellen weg hebben om aan het station te kunnen werken. Uiteindelijk is NS naar de rechter gegaan om de koop terug te draaien, omdat ze anders de stellen niet mochten verslepen want ze zijn immers nu eigendom van Ferotrans. En dit gebeurde met succes; de stellen waren weer in handen van de NS. Midden november werd begonnen met het verslepen van de DM 90 treinstellen van Nijmegen naar de Houtrakpolder. De NS is begonnen met het verplaatsen van de DM90 treinen uit Nijmegen naar Amsterdam Houtrakpolder. Hier ziet u de VolkerRail 203-4 met de DM 90 stellen 3440,3428,3434 en 3436 door Teuge richting Apeldoorn en de Houtrakpolder.

Afbeelding

December 2019

Het is weer December; De tijd van kerst en oud-nieuw. Maar ook in December gaat landelijk de nieuwe dienstregeling in. Dit houdt in dat alle rijdende 1700-locs met DDM 1/2/3 terzijde gaan. Op 15 december 2019 werd er ook nog een afscheidsrit georganiseerd door de NVBS. Op zondag 1 december werd het station in Apeldoorn bezocht voor de 1764 + 7374, dit was de laatste stam die ik nog moest. Hier ziet u de 1764 + 7374 te Apeldoorn. Helaas vertrok deze met +5 omdat de IC voor de sprinter uit mocht.

Afbeelding ,


Bedankt voor het lezen/kijken van mijn jaarverslag. Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond 2020.

Tiemen Schenk.
Laatst gewijzigd door tiemen op ma dec 30, 2019 10:26 am, 2 keer totaal gewijzigd.
DDZ7504
Berichten: 3871
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door DDZ7504 »

Ik ben wel benieuwd naar januari en september, het is voor het eerst dat ik een niet-afgemaakt overzicht tegenkom :-))

Kan het zijn dat je de originele size hebt gebruikt voor de foto's? Ze duren erg lang om te laden.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door tiemen »

DDZ7504 schreef: za dec 28, 2019 5:52 pm Ik ben wel benieuwd naar januari en september, het is voor het eerst dat ik een niet-afgemaakt overzicht tegenkom :-))
De foto van september kon ik even niet vinden, en die van januari heb ik nog niet geüpload omdat ik niet eens ben met de kwaliteit en compositie van de foto's. Ik had immers toen mijn camera maar net een maandje...
DDZ7504 schreef: za dec 28, 2019 5:52 pm Kan het zijn dat je de originele size hebt gebruikt voor de foto's? Ze duren erg lang om te laden.
Ja dat klopt, dit is mijn eerste keer dat ik mijn foto's invoeg in sion en niet wist dat het laden zo lang duurde...
DDZ7504
Berichten: 3871
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door DDZ7504 »

Als je op Flickr /sizes/c typt achter het adres van de foto, kom je bij de 800 pixels brede variant van de foto uit (medium 800). Die grootte is gebruikelijk hier op het forum.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door babosorany »

Leuk overzicht met Augustus als favoriet!
spurt2244
Berichten: 362
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht augustus is mijn favoriet.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door TSNL250 »

december is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht met mei en november als uitschieters!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door tiemen »

Bedankt voor de leuke reacties!
arnold
Berichten: 14492
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Tiemen

Bericht door arnold »

Goed gedaan je overzicht. En alles moet toch geleerd worden.
Plaats reactie