Jaaroverzicht 2019 David

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door David »

2019 werd het jaar dat ik in Eindhoven mijn bachelors in wiskunde en informatica behaalde. Verder kon ik vanaf april met enkele vrienden van m'n studie in Maarheeze gaan wonen, maar los daarvan was er meestal genoeg tijd om te fotograferen, wat onderstaand overzicht opleverde :)

Januari 1
Afbeelding
Op 22 januari viel er in West-Brabant aardig wat sneeuw. De volgende ochtend bleek onverwachts ook het zonnetje van de partij te zijn, en werd snel richting Lage Zwaluwe gereden. Daar kon al snel één van de hoogtepunten van het jaar vastgelegd worden: de dagelijkse ‘tweede aanvoer’ naar Moerdijk passeert in een prachtig sneeuwlandschap achter de 6429.

De trein was bovendien leuk samengesteld: aan de loc een fraaie, typerende gasketel van het UN1064-vervoer naar Arkema Pernis. Daarachter een ketelwagen UN2412, eveneens ex Arkema Pernis, en een lekker ingesneeuwde Wascosa ketelwagen. Als laatste werden twee Eaos’jes met schroot voor Cronimet meegenomen. Na bijna tien jaar zonder spoorvervoer, werd het bedrijf in 2015 ineens weer bediend, maar jammer genoeg is het nu alweer ruim een half jaar stil.

Januari 2
Afbeelding
De twee inzetbare ex-NMBS reeks 62 diesels, de RFO 6702 en de RXP 6703, kwamen dit jaar ook regelmatig in actie en blijven een geliefd jachtobject. De laatstgenoemde pendelt voor LTE naar de P&O terminal in de Europoort, maar de loc maakt incidenteel een uitstapje. Op 26 januari haalde de loc bij Caldic een ethanoltrein uit. De trein vertrekt hier bij Caldic met op de achtergrond de fraaie industrie van Abengoa.

Februari 1
Afbeelding
Een andere prachtige locatie in de Rotterdamse havens ligt aan de stamlijn naar Rhenus op de Maasvlakte. Veel treinen passeren daar echter niet. DB komt er enkele keren per jaar, en in het voorjaar kwam RFO enkele keren langs. Afgelopen winter werd Rhenus echter best frequent bediend door DB. Wekelijks werden er enkele gesloten wagens beladen. Op 20 februari vertrekt de 6421 met twee gesloten wagens bij de fraaie vuurtoren naar het emplacement. Omdat Lineas dit jaar de bediening van Lyondell overnam, vindt de bediening van Rhenus nu meestal rond 16u plaats als er wagens zijn.

Februari 2
Afbeelding
Eind 2018 ging LTE zelf naar Moerdijk met het treindeel van de Wolfurt voor Wuppermann in plaats van RRF. Sinds september vindt de bediening helaas in het donker plaats. Op 20 februari werd dat al eens in het donker gefotografeerd, en wel door te testen hoe stabiel het hoogstatief nu echt is :p Ondanks de toch wel aanwezige wind (zie ook de rook rechts), lukte het om van een aardige hoogte scherp resultaat te krijgen. We zien de LTE 6409 hier wachten met de korte containertrein, met op de achtergrond Wuppermann, de silo’s van HCM, enkele schepen in de Centrale Insteekhaven en dus de schoorsteen van de vuilverbranding van Attero.

Maart
Afbeelding
Delfzijl zag dit jaar erg fotogeniek proefvervoer in de vorm van Mobiler containers bij de oude losweg. Daardoor werd de oude stamlijn richting Heveskes weer bereden, maar jammer genoeg kon ik zelf geen tijd maken om dat te fotograferen. Wel kon in maart een ander zeer fotogeniek vervoertje in Delfzijl worden vastgelegd. Al sinds ik ben begonnen met fotograferen, komen er enkele keren per jaar rongenwagens met grote boomstammen naar Groningen. Jarenlang werden ze in Veendam gelost, maar inmiddels is Delfzijl de bestemming nadat de bediening van Veendam sneuvelde. Op 23 maart kwam er voor de derde keer in een week tijd een wagen met hout naar het noorden. De wagen wordt hier het terrein van Wagenborg opgeduwd.

April
Afbeelding
Na de eindpresentatie van het laatste project van m’n wiskunde bachelor, werd er in het daaropvolgende Paasweekend een klein uitstapje naar Frankrijk gemaakt voor de laatste BB67400 inzetten tussen Amiens en Boulogne. De fraaiste locatie vond ik het koolzaadveld bij Fontaine-sur-Somme, waar op 20 april de SNCF 67455 met IC 2021 van Parijs naar Boulogne passeert.

Mei
Afbeelding
Na het Paasweekeind werd enerzijds begonnen met m’n master, en anderzijds werd aardig wat tijd besteed aan het opknappen van het huis in Maarheeze :) Daardoor werd er wat minder fanatiek gehobbyd, maar in korte tijd konden toch drie bedieningen in de Rotterdamse havens worden afgestreept die ik nog nooit eerder had vastgelegd: BP Europoort West, Shell poort 2 Pernis en Nouryon Botlek (voorheen Akzo). Die laatste zelfs zowel met de terrein-gasketel als met het chloorvervoer. Dit jaar kwam er namelijk voor de een-na-laatste keer een serie chloortreinen naar Nederland. Zowel de beladen als de lege treinen reden grotendeels in het donker, maar zo tegen de langste dag van het jaar kon er zo nu en dan iets met daglicht worden gefotografeerd. Op 24 mei komt de 6429 even na zes uur ’s ochtends aan bij Nouryon met zeven fraaie gasketelwagens. De trein was direct vanaf de Havenlijn hierheen gereden.

Juni
Afbeelding
Net als vorig jaar houden we weer één nez cassé in het overzicht, en dat kan dan eigenlijk niets anders dan een 1700 met dubbeldekkers zijn :P Na de laatste tentamens werd het enkele dagen prachtig weer, terwijl er dat weekend DDM1 pendelde tussen Heerhugowaard en Hoorn. Daar werd op 29 juni uitgebreid gebruik van gemaakt, maar het leukste plaatje werd de eerste: loc 1770 vertrekt met stam 7203 uit Obdam als trein 704823.

De diverse NS 1700’en waren niet de enige nez cassés die dit jaar aan de kant gingen. In maart stopte jammer genoeg de fraaie UBC-containertrein, waarna er voor de 1619 geen werk meer was. Daarmee bleef de rest van het jaar de 1618 als enige 1600 bij Captrain rijden voor de LPG-pendel tussen Sloe en het Chemelot. In de zomer van dit jaar stonden de Railpromo 1700’en enige tijd aan de kant door een faillissement, maar na een doorstart zijn ze weer te zien voor de Diner trein en zo nu en dan een cargo. De DB 1600’en lijken alvast op het lijstje voor komend jaar kunnen te worden gezet.

Juli 1
Afbeelding
De bediening van Oosterhout Weststad door DB liep dit jaar op een vergelijkbaar pitje met vorige jaren. Wel nieuw was de aanvoer van staalplaten voor Teuben op kantelbare wagens type Slps. Op 17 juli werden er weer drie van dat soort wagens naar de losweg van Oosterhout gebracht, tussen twee normale lage wagens. Het fraaie treintje passeert hier bij het bekende sluisje tussen Zevenbergschen Hoek en Hooge Zwaluwe.

Juli 2
Afbeelding
Captrain bediende dit jaar op dinsdagen Wuppermann in Moerdijk. Zowel wagens met openlucht staalrollen als Shimmns’en kwamen mee met de zondagse staalproductentrein uit Mülheim. Op 23 juli, aan het begin van de week waarin diverse hitterecords sneuvelden, waren er tien huifwagens voor Moerdijk. Nadat ze in recordtijd bij Wuppermann gelost waren, werd de terugtrein opgewacht bij de Moerdijkbrug. Op de fraaie locatie met uitzicht op het Hollands Diep zien we de 203 103 passeren.

Augustus
Afbeelding
Een andere bediening die ik nog nooit had weten vast te leggen, was die van OVET in Terneuzen. DB komt er zo nu en dan met een sleep lege Tads’en voor Garching, tot in 2017 waren het zelfs twee-assige Fcs’jes. Op 21 augustus werd OVET zelfs door twee vervoerders bediend: terwijl DB met de sleep Tads’en onderweg was naar Terneuzen, stond er nog een sleep Xpedys Falns’en van Lineas binnen. De fraaiste plaat die dag werd gemaakt bij het boerderijtje tussen Sas van Gent en Zandstraat, waar de 6506 met Tads’en passeert.

Oktober
Afbeelding
Na de zomervakantie werd er doordeweeks niet heel veel meer dan nachtopnamen van DDAR/DDM en SGM gemaakt. In de weekenden was er meer tijd en ook in de tentamenweek kon ik op 29 oktober een middagje achter de Sloetrein aanrijden – iets waar we volgend jaar ook afscheid van mogen nemen, los van het buiten dienst gaan van de DB 1600’en :P In de avond werd nog een rondje door de Rotterdamse havens gereden. Daar bleek de fraaie RFO 692 in actie te gaan komen en een keteltrein bij Koole Botlek te gaan plaatsen. De loc is hier met drie ketelwagens teruggestoken, om deze op het andere spoor te plaatsen.

RFO haalde dit jaar enkele hippels uit Engeland naar Nederland. De 692 was de eerste die in dienst kwam en wel in een fraai, Engels kleurenschema. Verder was er dit jaar genoeg actie met hippels: voor RFO rangeren de twee ex-Locon hippels zo nu en dan in Amsterdam en Amersfoort. Voor Captrain was het hele jaar de 691 actief in de Sloehaven en in Oss verzorgde Railpro het rangeerwerk met bakkies. Verder werd, na een stroeve start, de 363 723 dit jaar veel ingezet in Amsterdam voor met name de bedieningen van NWB en Waterland door Lineas. De 363 712 kreeg het helaas rustiger nadat het locje vanaf september niet meer nodig was in Zeeuws-Vlaanderen. Maar dat past allemaal niet meer in het overzicht helaas :P
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door Daan W »

Ik kan eigenlijk niet kiezen welke het beste is :lol: ik denk toch die van oktober. Prachtig overzicht!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door N-spoor »

Het is inderdaad lastig kiezen! Ik ga voor januari 2 en augustus 8-)
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door wessele »

Het was een mooi jaar David. Ondanks alle actualiteiten en stoere treffers, is de foto uit januari mijn favoriet!
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door arnold »

Leuke plaatjes gemaakt.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door Marcel »

Fraaie serie David. Augustus springt er echt uit met die fraaie wagens.
"The chase is better than the catch."
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door Kevinrail »

Een heel mooi en kleurrijk jaaroverzicht David! Ik ga voor de tweede plaat van januari en de foto van juni als uitschieters in deze reeks.
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door KvdLee »

Weer een heel fraai jaaroverzicht! De foto bij Zandstraat vind ik toch wel dé plaat van het jaar, maar kiezen is moeilijk ;P
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door Rolandrail »

Jammer van die paar raampjestreinen ;-) Maar wat een heerlijk supergaaf jaaroverzicht, cargo rules!!! :D
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door Rens »

Met een paar unieke treinen een erg gaaf jaaroverzicht!
Bert13
Berichten: 2535
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door Bert13 »

Wat een ontzettend gave verzameling zeg!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door wouterder »

Heerlijk jaaroverzicht David! :P
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door TimoTrimbos »

Je weet het hoogstatief ontzettend goed te gebruiken en dat is terug te zien in de foto's :)
Augustus is wel ontzettend fraai, maar Juni mag ook aanwezig zijn!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door derquinho »

Erg mooie platen David! Ik kies voor april en juni als favorieten.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door teunlukassen »

Prachtig overzicht David! De 2e van januari is mijn favoriet :)
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 David

Bericht door TSNL250 »

Mooi David!
februari 2 is zeer geslaagd!
Plaats reactie