Jaaroverzicht 2019 Björn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door BjörnNielsen »

Het jaar 2019 is bijna ten einde, tijd om een jaaroverzicht van de mooiste foto's te maken. 2019 was voor mij voor wat betreft de hobby verreweg het meest succesvolle jaar ooit. Nadat ik in augustus 2018 het rijbewijs haalde kon ik het volle jaar 2019 met de auto op pad voor de hobby. Met auto ben je toch veel flexibeler dan per trein.

Omdat ik op mijn werk makkelijk last-minute vrij kan regelen kon ik daarom vaak met mooi weer een of meerdere dagen op pad. Het resulteerde in een vrij intensieve eerste 4 maanden, waarin vooral in Nederland (en net over de grens) werd gehobbyd. In mei stond een vierdaagse trip naar Hamburg/Bremen op het programma. Eind juni en de eerste helft van juli ging de zomervakantie naar midden-Duitsland en Tsjechië, waar behoorlijk veel tijd besteed kon worden aan de hobby.​

Het werk liet toe eind juli en eind augustus nog een meerdaagse trip naar Duitsland te maken. Het jaar werd zoals wel vaker in stijl afgesloten met de altijd spetterende herfstkleuren in november. In december waren de weersomstandigheden vaak slecht en was de zin ver te zoeken om op de belachelijk korte dagen nog te gaan fotograferen. Dan merk je wel dat Leeuwarden wat dat betreft toch niet helemaal de ideale woonplaats is.​

Januari
Begin 2019 heeft Lineas het dolimevervoer tussen Hermalle en Veendam overgenomen van DB Cargo. Sindsdien wordt 75% van de treinen gereden door diesellocomotieven van de reeks 77. In de nacht van 20 op 21 januari vroor het licht en hing er mist in een deel van Noord-Nederland. Dat zijn de optimale omstandigheden voor rijp aan de bomen en met zon wordt het zelfs spookjesachtig.
Afbeelding
Lineas 7779 en 7773 met lege dolimetrein 47627 (Veendam - Hermalle) bij Staphorst op 21 januari 2019.​

Februari
Februari kenmerkte zich door twee periodes van vier dagen met mooi zonnig weer en dus werd er vrij van het werk genomen, er stonden immers nog veel vrije dagen open van 2018. Elke dag vanuit Leeuwarden is niet handig en dus werd het ouderlijk huis in Arnhem als uitvalsbasis genomen.​
Afbeelding
Hoogtepunt van de maand was toch wel de 189 206 "Vincent van Gogh" die in de tweede helft van de maand veelvuldig in Nederland te zien was. Op de bekende stek in Holten kon op zaterdag 23 februari 2019 de fraaie lok met een vol beladen Poznan-shuttle worden vastgelegd.​

Maart
In de eerste week van maart stond een stedentrip Londen op het programma. Voornaamste doel was een bezoek aan de Harry Potter studio's in Leavesden. Treinenfoto's werden deze trip vrijwel niet gemaakt. Alleen op de dag van vertrek werd een kort bezoek gebracht aan London Kings Cross voor de IC125-dieseltreinstellen van de East Coast Main Line, die dit najaar uit dienst zijn gegaan. Terug in Nederland werd het eind maart gedurende twee weekenden behoorlijk mooi weer en dus werd er met de auto op uitgegaan.​
Afbeelding
Natuurlijk was de inzet van de 1251 een absoluut hoogtepunt, maar deze kwam al voorbij in een ander jaaroverzicht. Een ander hoogtepunt was het jagen op de BLG autotreinen die Deltarail rijdt tussen Frankfurt Oderbrücke en Bad Bentheim op zondagmiddag. Op 24 maart 2019 lukte dit eindelijk in het mooie laatste licht van de dag bij Salzbergen.​

April
Eind maart en begin april werd het enkelsporige baanvak Oldenburg-Leer ontdekt, waar enkele leuke platen gemaakt konden worden. De dag van het transport van oude dwarsliggers naar de STAR in Stadskanaal was een memorabele dag, zowel in opbrengst (trein werd 6x ingehaald) als kwa gezelligheid met de aanwezige fotografen.​
Afbeelding
In het voorjaar werd het baanvak Coevorden-Bad Bentheim deels gemoderniseerd ter voorbereiding op de treindienst van de Bentheimer Eisenbahn tussen Neuenhaus en Bad Bentheim. Hierdoor werd onder andere de tankcontainertrein uit Pinnow omgeleid via Nederland. Op 15 april 2019 kon de D22 worden vastgelegd op het baanvak Zwolle-Emmen bij Beerze.​

Mei
In mei stond de eerste buitenlandtrip op het programma. Met Leon en Michel werden vier dagen rond Bremen en Hamburg besteed, eens een keer wat anders dan het Maintal, Rheintal of Elbedal.​
Afbeelding
Op 14 mei 2019 werd in alle vroegte stelling genomen in Dörverden, gelegen aan de lijn Hannover-Bremen. De vroeger nog in Nederland ingezette 232'ers van DB Cargo rijden in Duitsland nog steeds, zij het soms bij andere vervoerders. De 232 901, met Hollandlatz en in dienst bij Wedler Franz Logistik, reed op de vroege ochtend een ballasttrein Lehrte-Bremen Rbf en kon in het eerste zonlicht van de dag worden vastgelegd.​

Juni
Eind mei en begin juni werd het spoor Grou-Leeuwarden vernieuwd. Er konden aardig wat leuke plaatjes gemaakt worden van de verschillende werktreinen die af en aan reden. Eind juni stond de jaarlijkse zomervakantie op het programma, die eerst naar het midden van Duitsland ging.​
Afbeelding
De Nord-Süd-Strecke staat altijd garant voor een goede score. Op de hete zonnige 27 juni 2019 kon de bijzonder fraaie 187 320 van HLG worden vastgelegd in Oberhaun met een fraaie sleep Wascosa Kali+Salz Tanpps aan de haak.​

Juli
In juli werd doorgereisd naar Tsjechië, waar onder andere Bardotka 749 121 meermaals kon worden vastgelegd. De laatste week van de vakantie werd in Zuid-Tsjechië gevierd, vlakbij de grens met Oostenrijk.​ Op de laatste dag van de vakantie kon dan eindelijk de lang gewenste plaat van een Laminatka worden gemaakt.
Afbeelding
ČD Cargo 340 049 reed op 10 juli 2019 enkele grensoverschrijdende goederentreinen tussen Summerau en Horní Dvořiště v.v. De opname toont de bonte ochtendtrein Linz - České Budějovice bij Deutsch Hörschlag.

Augustus
Begin augustus moest ik er weer aan geloven en was ik de enige op het werk. Gelukkig waren de weersomstandigheden er sowieso niet naar om op pad te gaan dus dat scheelde. Eind van de maand kwam er toch weer een langere periode van mooi weer aan en dus werd de laatste meerdaagse hobbytrip van het jaar gepland, ditmaal weer eens aan de KBS310.
Afbeelding
De keuze voor plaat van de maand viel niet de oranje HSL 187, MEG 156, PRESS Holzroller of RTB stedenlok maar op deze vrij onverwachte plaat van de HVLE (lege) kalktrein Beddingen-Blankenburg. Omdat er op zaterdagmiddag weinig meer op de hoofdlijn reed besloot ik eens gek te doen en iets heel anders te gaan doen. Met een beetje lastminute zoekwerk en een boel geluk kwa wolken kon deze oranje Tiger van HVLE worden vastgelegd bij Schönebeck.

September
In september nam de werkdruk op kantoor zoals ieder jaar enorm toe en bleef er nog maar weinig tijd over voor de hobby, er werd alleen nog rondom huis gefotografeerd. Met uitzondering van zaterdag 14 september toen onverwacht de Katy-shuttle met de enige juiste lok reed, praktisch vol beladen was én 1,5u te vroeg reed waardoor onderstaande plaat bij Soest gemaakt kon worden.
Afbeelding

Oktober
Ook oktober stond vol in het teken van het werk. Pas aan het eind van de maand kon ik weer wat tijd vinden voor de hobby. Gelukkig zijn de herfstkleuren langs het spoor meestal pas eind oktober en begin november op het mooist. Op de laatste twee dagen van oktober was het eindelijk weer eens echt mooi weer en dus besloot ik voor een tweedaagse hobbytrip rond Venlo. De blauwe HSL 186 381 zou enkele treinen in Nederland rijden en dus was daarmee het hoofddoel bepaald.
Afbeelding
Op 31 oktober 2019 reed meester Vince een lege sojapellettrein uit Oss naar Venlo en kon worden vastgelegd bij Griendtsveen. Vanwege een defecte bovenleiding zou de trein uiteindelijk pas zo'n 24 uur later zijn weg richting Hongarije vervolgen.

November
Zoals bekend zijn de herfstkleuren in november doorgaans op zijn mooist en dus werd er meerdere weekenddagen gefotografeerd, hoofdzakelijk rond Venlo vanwege de altijd erg fraaie kleuren in het bos. Toch valt de keuze van foto van de maand op het transport van de defecte Hondekop 766.
Afbeelding
Op zondag 10 november bracht Railexperts 9901 de defecte 766 van Nijmegen naar Eindhoven. Daar zou het treinstel worden gerepareerd en een maand later kon het stel weer op eigen kracht rijden.

December - bonus Juli
In december werden geen platen meer gemaakt en dus kies ik hier voor een bonusplaat van afgelopen zomervakantie.
Afbeelding
EBS reed ook afgelopen zomer weer meerdere kaliloogtreinen tussen Sehnde en Gerstungen. Op 23 juli kon de witte 243 822 voorop een lege trein worden vastgelegd in het Leinetal nabij Dehnsen.

Rest mij iedereen een goed uiteinde en een gezond 2020 te wensen!
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door DDZ7504 »

Lekker zonnig overzicht! Februari is wel mijn favoriet maar ook juni spreekt me erg aan.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
arnold
Berichten: 14489
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door arnold »

Leuke plaatjes zoals gewoonlijk.
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door wessele »

Lekker hoor. Januari en april zijn de toppers voor mij!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door Marcel »

Fraaie serie hoor. Januari is de mooiste wat mij betreft.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door Ronnie »

Februari en maart zijn mijn favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door Staaijeren »

Prachtig overzicht Björn
Foto's op Flickr
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht Björn. Augustus is m'n favoriet!
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door Daan W »

Bonus Juli is de mooiste wat mij betreft, Heerlijk overzicht!
Laatst gewijzigd door Daan W op do dec 26, 2019 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door NS1707 »

Heerlijk kleurrijk overzicht!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door VinceCargo »

Ik kan gewoon niet kiezen. Stuk voor stuk schitterend!
Geen handvol, maar een land vol
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door N-spoor »

Erg fraaie en diverse serie Björn! Januari is wat mij betreft meteen het hoogtepunt
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door wouterder »

Mooie collectie zonplaatjes Björn! ;)
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door Rens »

Zonder twijfel januari als fave!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door Jeroen »

Prachtig jaaroverzicht! Genieten!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door robehv »

Mooi jaaroverzicht :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door babosorany »

Gave serie met Juli als favoriet!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door kay-cee »

Erg mooi jaaroverzicht Björn! Met januari, Juli en de bonusplaat als mijn favorieten!
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door TSNL250 »

Leuk Björn!
februari is erg fraai!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door derquinho »

Zeer zeer fraai! Jouw platen van het jaar zijn wat mij betreft de groene Holzroller en de Railpool 155 bij Overgünne!
MHS84
Berichten: 555
Lid geworden op: ma mei 05, 2014 6:59 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door MHS84 »

Mooie serie, Björn. Maart en oktober zijn toppers.
Maarten langs de lijn
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Björn

Bericht door Kevinrail »

Je maakt de keuze wel lastig Björn :lol: , ik ga voor de foto's van februari en maart. Mooi en kleurrijk jaaroverzicht.
Plaats reactie