Jaaroverzicht 2019 Ruben

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door Ruben01 »

Het jaar loopt weer tegen zijn einde, dus tijd voor een overzicht. Ik kijk terug op een bijzonder jaar, waar ik zo nu en dan tijd (en zin) had om de fiets op te stappen en de wijde wereld te verkennen. Veel plaatjes zullen dan ook niet meer dan 30 kilometer van mijn huis ontstaan zijn, mede doordat het aantal buitenland-uitjes mee viel dit jaar. Het was een jaar waarin ik toch wat beter leerde omgaan met de camera, maar tips zijn nog altijd welkom! Disclaimer: in tegenstelling tot het jaaroverzicht van Ronnie is dit overzicht niet geheel stikstofvrij :-))

Januari
We beginnen het jaaroverzicht (net zoals vorig jaar) met een maand waarin geen noemenswaardige foto’s zijn genomen. Wederom bleek januari geen geweldige maand om er op uit te trekken. Waarom? Ik zou het niet weten…

Februari
Voor mijn verjaardag heb ik een nieuwe lens gekregen. Eentje met een wat groter bereik (voor de geïnteresseerde: 17mm-70mm i.p.v. 18mm-55mm), en groter diafragma. Deze moest natuurlijk wel getest worden. Tot dusver bevalt deze goed. Sneeuwplaatjes werden er, ondanks dat het een paar dagen had gesneeuwd, niet gemaakt. In dezelfde maand kregen we echter wel te maken met aangename tempraturen, wat ervoor zorgde dat de fiets uit de schuur werd gehaald. Op zaterdag 23 februari werd (toch een beetje op de gok, want zou die kopmaken in Deventer?) naar Terschuur gefietst voor de Vincent van Gogh-locomotief. De bonte locomotief was onderweg met een Poznań Shuttle naar het Rotterdamse en passeert hier een aardig aantal fotografen.
Afbeelding

Maart
De volgende maand was het ineens weer erg rustig, mede door het wat saaie weer en de toetsweek waar nog even vol geploeterd voor werd om het examen zo gunstig mogelijk in te kunnen gaan. Toch werd in het allerlaatste weekend van deze maand nog op pad gegaan. ’s Zondags werd het Spoorwegmuseum met een bezoekje vereerd, en ’s zaterdags werd de jacht op de 1251 geopend. De keuze was vrij eenvoudig. De reeds eerdergenoemde loc mocht op 30 maart een Sonderzug van Bad Bentheim naar Amsterdam brengen. Als trein 13496 Nienburg (Weser) – Amsterdam CS passeert de 1251 met 11 Euro-Express-rijtuigen even buiten Apeldoorn.
Afbeelding

April
April was een maand die erg dicht bij huis gehouden werd. Deze maand werden er twee goederentreinen gefotografeerd aan de rand van Ede, mijn woonplaats. De keuze was tussen DB Cargo met een beladen kolentrein, of RFO met een lege staaltrein. Qua sfeer vind ik de plaat van de kolentrein vele malen leuker, en dus zien we hier in het jaaroverzicht DBC 189 078 en DBC 189 067 met een beladen kolentrein richting Emmerich in het laatste zonlicht.
Afbeelding

Mei
Mei begon uiterst rustig. Dat moest ook wel, er waren namelijk eindexamens die voor de deur stonden. Op 20 mei om 16.30 begon dan toch echt de langste vakantie van m’n leven, en was er dus tijd over om met de hobby aan de slag te kunnen. Tussen 22 mei en 29 mei ben ik 4 keer op pad gegaan. Op de 23e van de maand werd er naar Barneveld gefietst om een keer een omgeleide Metrans shuttle vast te leggen. De foto daarvan is weliswaar gelukt, maar op dezelfde ochtend kwam ook een melding van RFO’s 1829 met een keteltrein. De grijze muur haalt het jaaroverzicht.
Afbeelding

Juni
Voor juni was de keuze vrij eenvoudig. Op 22 juni werd namelijk naar het DB Museum in Koblenz getogen, per auto naar Remagen en vanaf daar mee met de TEE (weer eens een keer wat anders dan alleen maar van buiten zien ;) ). Bij terugkomst in Remagen werd wat gegeten langs de Rijn, om vervolgens nog één van de Sonderzüge vast te leggen, te weten de MEH V200 033. De trein kon met wat hulp van een portie vertraging 3 keer vastgelegd worden. Van de 3 kies ik voor de 2e foto, gemaakt ter hoogte van Porz-Wahn, in het mooie avondlicht.
Afbeelding

Juli
Het jaar is inmiddels doormidden en mijn ouders hebben ook vakantie. Met mijn ma ga ik zo’n 12 uur na het in ontvangst nemen van mijn vwo-diploma op Interrail naar het oosten van ons continent. Echte fotostekjes opzoeken zat er niet in, dus valt de keuze op een stationsplaatje. DB 101 018 staat te Berlin Hauptbahnhof met NJ 471 gereed voor vertrek richting Zürich.
Afbeelding

Augustus
Augustus was de maand waarin Naarden-Bussum gedurende 3 weken lang verbouwd werd. Dit leverde het nodige aantal omleidingen op, waarvan een enkel aantal langs mijn ‘achtertuin’ Arnhem – Utrecht. Op de laatste dag van deze grootschalige werkzaamheden reed er een Gefco autotrein via deze route, toevallig met de 1829 die vroeger naar Ede vernoemd was. En zo zien we op 25 augustus ‘de grijze’ langs De Sysselt passeren richting Rotterdam.
Afbeelding

September
Waar het overzicht van vorig jaar flink wat stoomtreinen bevatte, belandden er dit jaar toch wat minder fluitketels op mijn SD-kaartje. Om de variatie er toch een beetje in te houden kies ik voor een plaatje van Terug naar Toen, wat voor mij een vaste prik is. Na mijn steentje bijgedragen te hebben aan het evenement kon de laatste trein nog vastgelegd worden. Het evenement stond behoorlijk in het teken van de 3 23’ers, en niet geheel toevallig werden bepaalde treinen met 3x 23’er gepland en bestond de line-up op beide dagen uit deze drie locs. Op zaterdagavond gingen de 23 071, 23 076 en 23 023 met de pas geverfde ‘Grote Oostenrijker’ naar het nachtdepot te Loenen.
Afbeelding

Oktober
Oktober was een rustigere maand dan anderen. Mede door het saaie weer werd er de eerste helft niet op uit getrokken. Later in de maand werd het toch opvallend mooi weer, en na de eerste tentamenperiode konden er enkele foto’s gemaakt worden, met name van de DDAR’en die verdwaald waren tussen Ede en Arnhem. Helaas zijn zo goed als de meeste stekken tussen twee genoemde plaatsen niet meer bruikbaar wegens te lange schaduwen, daarom dus ook bij oktober geen foto.

November
In november was er ieder weekend eigenlijk wel wat te beleven op het spoor in mijn omgeving. Het was vaak mooi weer of zelfs helemaal strak blauw, zo ook op zondag 10 november. Op deze dag werd de 766 van SH’54 overgebracht van Nijmegen naar Eindhoven door Railexperts. De 9901 en de 2454 waren samen met 2 RailAdventure koppelwagens onderweg naar Nijmegen en passeerden in de late ochtend een parkeerplaats aan de Frankeneng in Ede.
Afbeelding

December
De laatste dagen DDAR en DDM-1 waren geteld. Het leverde een aantal bijzondere inzetten op, waaronder DDM-1 naar Rhenen. Daar moest natuurlijk achteraan gegaan worden, zeker gezien ik geen fatsoenlijke foto van het spul had. En dus ging ik vanwege het fraaie weer op de fiets naar Rumelaar, waar de 4 fotografen loc 1731 met stam 7205 zien passeren naar Veenendaal.
Afbeelding

Bonus 1
Ter compensatie van januari en oktober nog deze bonus. In februari was ik vroeg opgestaan voor de Krokus Express. Hoewel dat het hoofddoel was, gaven de digitale bronnen voor deze dag nog wat leuks aan, te weten de inzet van DDAR tussen Ede en Arnhem. Daarom ging ik op goed geluk naar De Sysselt, waar in bijzondere omstandigheden Loc 1756 met stam 7342 vastgelegd kon worden. Nu het spul uit dienst is koester ik deze plaat toch ietsje meer.
Afbeelding

Bonus 2
Tot slot, om het goederen-gehalte nog een beetje hoog te houden, kies ik voor een plaat die ik in augustus heb gemaakt toen ik op fietsvakantie was. De stek en omstandigheden zijn dan niet helemaal supergeweldig, maar met de doorkomst van de SBB 189 990 en Novelis aluminiumtrein was ik zeker niet teleurgesteld. De trein is pas net begonnen aan de reis van Göttingen naar Sierre (als ik het goed heb :?: ) wanneer deze het station van Witzenhausen in de richting van Kassel passeert.
Afbeelding

Mijn dank voor het lezen! Iedereen een prettige feestdagen en het beste voor 2020! Wellicht tot ergens in 2020 langs de baan :) .
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door N-spoor »

Leuk! April is mijn favoriet
Jona Brans
Berichten: 1628
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door Jona Brans »

Mooi! De eerste (februari) vind ik ook meteen de leukste!
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door TSNL250 »

Mooi man
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door NS1707 »

Mooie serie! December is mijn favoriet!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door VinceCargo »

Mooi! Maart is wat mij betreft de leukste
Geen handvol, maar een land vol
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door DDZ7504 »

Wat mij betreft is december wel de leukste!
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door Rens »

Ook de 2 foto's met tegenlicht zijn niet verkeerd, goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden van je camera!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door Ruben01 »

Dank jullie voor de reacties!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door derquinho »

Mooie serie! Ik ga ook voor december.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door Kevinrail »

Mooie serie platen Ruben! Ik ga voor de foto's van februari en september. Je foto's zijn trouwens heel mooi bewerkt.
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Ruben

Bericht door Ruben01 »

Ook jullie nog bedankt voor de reacties!
Plaats reactie