Jaaroverzicht 2019 Koen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door KvdLee »

Bij deze ook weer een jaaroverzichtje van mijn kant. 2019 was een jaar waarin ik erg weinig tijd heb gehad om te hobbyen. Erg weinig het land in kunnen trekken omdat ik op fotografiegebied erg druk was met mijn studie; en dat zal in 2020 vast niet anders zijn. Toch viel er nog wel een leuk overzichtje te maken. Te beginnen in Januari.. Oh. Maar één foto gemaakt, die eigenlijk niet overzichtwaardig is. Dan laten we die maar voor een bonus in Juli, en gaan we door naar:

Afbeelding
Februari. Deze maand werd er voor de laatste keer een tripje gemaakt naar de spoorlijn Amiens-Boulogne, waar tot dit najaar nog BB67400'n reden met corailrijtuigen. We zien hier de eerste plaat van het tweedaagse reisje: De 67539 met trein 2014 naar Amiens/Parijs, nabij Fontain-sur-Somme.

Afbeelding
Februari (2). 2019 was ook het jaar waarin treinstel 904, van Stichting Mat'64, veelvuldig te zien was op het spoor. Veel mensen wisten de weg naar het treinstel via vervoerder RailExperts te vinden. We zien het treinstel hier op een bijzondere plek; het kruis in Haarlem. Vanwege een asonderzoek boven de put in de loods in Haarlem moest het treinstel gedriehoekt worden.

Afbeelding
Maart. Een klein tijdje heeft de Melzoshuttle van BLS vanuit Amsterdam gereden, waarbij RFO de last-mile verzorgde met hippeltje 683. Vectron 193 494 hing er achter en sloot mooi aan bij de eerste blauwe container op de trein.

Afbeelding
April. Een van de meest 'zeldzame' foto's van het jaaroverzicht kon worden gemaakt in Heveskes. Normaal begeef ik me niet zo snel in de prachtige uithoeken van het land. Maar toen ik met een paar vrienden de 37 meter hoge klimmuur 'Excalibur' in Groningen ging uitproberen, en ik hoorde dat op de vroege ochtend van onze tweede dag daar weer eens vervoer was bij Metaalpark, was de keuze snel gemaakt om even door te rijden naar de haven van Delfzijl.

In Mei en Juni werd niks jaaroverzichtswaardigs gefotografeerd..

Afbeelding
Juli. De sporen in de Amsterdamse Coenhaven lagen al jaren roest te vangen. Toch werd er eind vorig jaar ineens een wissel naar een van de kadesporen vrij gesnoeid. Pas maanden later bleek waarvoor dit geweest was. Vanwege de verbouwing van Naarden-Bussum was er veel nieuwe ballast nodig; en deze moest per schip worden aangeleverd. Zodoende waren deze zomer een paar weken lang bijna dagelijks ballasttreinen te vinden op Pier Azië.

Afbeelding
Juli (2). En dan de jaarlijkse "Zuid-Frankrijk-vakantie". Die werd dit jaar deels met Lesley gespendeerd aan het fotograferen van treinen. De reis begon met een aantal snikhete dagen in het Centraal Massief. Dat de auto daarbij problemen leek te hebben met de koeling van de motor was absoluut geen pretje. De eerste trein die vastgelegd werd was de Train Touristique des Gorges d'Allier (TTGA). Die rijd nog altijd met een BB67400 en twee RRR-stammen. Hier zien we de trein voorbij komen van Langogne op weg naar Langeac.

Afbeelding
Juli (3). Een ander absoluut hoogtepunt van de roadtrip was de nachttrein uit Parijs naar Cerbere en Portbou (Spanje). Die rijdt in principe met een BB7200 in betonkleurstelling. De trein werd opgewacht bij het prachtige station van Portbou. Als alle reizigers zijn uitgestapt gaat de trein geduwd terug naar Cerbere, wat aan de andere kant van de berg op de achtergrond ligt.

Afbeelding
Augustus. Hoewel dé augustusfoto op de valreep nog in Frankrijk gemaakt werd vind ik een foto van eind augustus wat representatiever. Wederom een gebroken neus, maar nu is het de 'Nederlandse' 1732 die met een DDAR stam vertrekt uit Ermelo als trein 5640.

In September werd maar één leuke foto gemaakt, maar omdat een DDM stam ook in november al terugkomt slaan we die even over.

Afbeelding
Oktober. In oktober was de 2454 te gast op het "IJzeren Eeuw Weekend" bij de SHM. Hier reed ze met een goederentrein naar Wognum en Medemblik, om op de terugweg ook wat passagiers mee te nemen. Te Wognum werd gedurende een aantal uur wat gerangeerd met de helaas niet zo imposant samengestelde goederentrein. Zodoende een sfeerbeeld 'uit vervlogen tijden'.

Afbeelding
Oktober (2). Een dag later kon een tweede jaaroverzichtsfoto gemaakt worden, nu in Amsterdam. DB Cargo heeft in het najaar enige tijd open wagens met staalrollen van TATA Steel in Beverwijk overgebracht naar de kade van de TMA Terminal.

Afbeelding
November. Op 10 november was het nog één keer feest vwb de inzet van DDM-1 rond Haarlem. Waar de stammen normaal gesproken stil staan in het weekend werden ze nu integraal ingezet in de 5400. Een mooie gelegenheid om nog wat 'must have' plaatjes te maken. Hier bij Halfweg zien we de 1770 met stam 7203 onderweg naar Zandvoort.

Afbeelding
December. In December werd op de valreep nog wat tijd besteed aan het fotograferen van DDM-1 in de regio. Maar om nog een foto van een stam met loc voorop te plaatsen vond ik wat overbodig. Zodoende een sfeerplaatje van DDAR-stam 7373 op Amsterdam Centraal. In de laatste paar dagen zwierven er twee DDAR'etjes rond in de IC Den Helder - Nijmegen.

Zo, dat was 'em weer. Altijd weer leuk om een overzichtje te maken en even terug te kijken op alles wat er dit jaar gefotografeerd is. Ik wens iedereen gezegende kerstdagen en een gelukkig 2020 toe! Dat er maar weer mooie foto's gemaakt mogen worden :).

Groet, Koen
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door N-spoor »

Mooi overzicht Koen! Juli (2) is mijn favoriet 8-)
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door Rolandrail »

April & juli zijn fijne platen :)
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door NS1707 »

Sfeervol overzicht! April en juli (2) zijn voor mij de mooiste!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door Ruben01 »

Leuk overzicht. +1 voor het plaatje van december, ik denk dat weinigen nog op deze manier naar de DDAR'tjes gekeken hebben.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door TSNL250 »

Leuk Koen. december is mijn favoriet!
Bert13
Berichten: 2534
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door Bert13 »

Voor een jaar met weinig tijd toch een erg mooi overzichtje hoor! Die tweede in juli is inderdaad wel de klapper :)
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door YuriSloof »

Mooi divers overzicht! De Franse plaatjes zijn voor mij favoriet
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi! Juli2 vind ik de mooiste!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door Rens »

Ook de Franse platen zijn erg leuk!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door wouterder »

Prachtoverzicht Koen! Je Frankrijk plaatjes springen er toch uit als favorieten voor mij. :D
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door robehv »

Mooi overzicht koen, toch nog best veel nsr treinen in een jaaroverzicht :shock: :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door derquinho »

Mooi Koen! De Frankrijk-platen springen eruit!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Koen

Bericht door Kevinrail »

Leuk en kleurrijk jaaroverzicht Koen. Ik ga voor de 2e plaat van februari en de foto van juli als favorieten.
Plaats reactie