Jaaroverzicht 2019 Derk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door derquinho »

Hallo allemaal,

Iedereen op SION Rail fijne feestdagen en de beste wensen voor 2020. Het jaar dat altijd zo ver weg klonk, nadert nu met rasse schreden...

Wederom had ik een goed hobby-jaar, al was 2019 wel wat minder dan mega-jaar 2018. In Nederland heb ik vooral in het eerste halfjaar van 2019 veel gedaan. De buitenlandtrips waren dit jaar vooral wat dichter bij huis (Duitsland en Frankrijk) en minder Oost-Europa dan gebruikelijk. Verder was mijn reis naar Peru ook een hoogtepunt, al was deze niet zozeer treinengerelateerd, maar ging het hier vooral om cultuur en kennismaking met aanstaande schoonfamilie.

Hieronder mijn jaaroverzicht:

JANUARI
Afbeelding
Eind 2018 trof ik een aantal malen een geel/groene G1206, maar in januari lukte het me om een LTE 6400 aan te treffen in het korte containertreintje naar Wuppermann. De 6406 op 21 januari met trein 50012 Maasvlakte West - Moerdijk bij het dorp Moerdijk.

FEBRUARI
Afbeelding
Na ongeveer 2 jaar aan de kant te hebben gestaan met flinke schade, opgelopen door onkundig treinpersoneel, kwam gelukkig voor mij en vele andere hobbyisten de 1304 weer op de baan. In de winterperiode 2016/2017 heeft de 1304 weinig gereden met mooi weer... ik kan me twee zonnige woensdagen herinneren waarop ik om diverse redenen de deur niet uit kon, maar op de zonnige 15 februari was de vreugde groot toen ik deze plaat bij Niftrik kon maken. In dienst van Rail Force One reed de loc, gelukkig nog voorzien van HSL-stickers, lege keteltrein 42750 van Oss naar Bad Bentheim.

MAART
Afbeelding
In het voorjaar startte RFO een containershuttle van de Maasvlakte naar Cabooter te Blerick op. Plaatje van 22 maart met de 1837 & 1018 als trein 63122 uit Venlo vanaf het bultje bij Heukelom, dat snel na deze dag helemaal werd afgegraven. De belading van de trein hield de eerste maanden van het vervoer niet over maar is inmiddels een stuk beter.

APRIL
Afbeelding
Hoog op mijn fotoverlanglijstje stond al jaren de NIAG 8. Op 10 april lukte het mij de loc te scoren op de bekende stek bij Bottrop-Welheim. Achter de loc de lege petroleumcokestrein DGS 52514 uit Orsoy naar Gelsenkirchen Horst Nord.

MEI
Afbeelding
In verband met de aslasten kon Railpromo voor de restauranttreinen vanuit Alphen aan den Rijn geen locs serie 1700 inzetten. Daarom werden van Bentheimer Eisenbahn de 1835 en van RFO de 1828 gehuurd. Even voor Alphen fotografeerde ik leegmaterieeltrein 33241 (Amsterdam Watergraafsmeer -) Woerden - Alphen aan den Rijn. Drie maal is scheepsrecht: bij de derde keer proberen had ik een zonplaat van deze trein....

JUNI
Afbeelding
Dit jaar heb ik in Duitsland drie private 151'ers kunnen fotograferen: van Hectorrail (zie november), HSL Logistik en Saarrail. In Völklingen rangeerde op 17 juni de Saarrail 151 161 met een vloeibaar-staaltrein. Op de achtergrond een gesloten staalfabriek die op de Unesco werelderfgoedlijst prijkt.
Resten voor mij nog een 151 van Lokomotion en de Railpool-151....

JULI
Afbeelding
Gedurende een snikhitte stedentrip Praag stond ik op 23 juli even bij Želenice nad Bilinou langs de baan. Niet geheel toevallig kwam 'Bobina' 140 094 van IDS Cargo voorbij met goederentrein naar Brezno u Chomutova.

AUGUSTUS
Afbeelding
In Frankrijk zal door de instroom van treinstellen de komende jaren het aantal getrokken treinen drastisch verminderen, waarbij de 'gebroken neuzen' (series BB7200, BB15000, BB22200) zullen verdwijnen. In de fraaie Grand Comfort-kleurstelling passeerde mij Inter Cités 3383 Paris-St.-Lazare - Trouville-Deauville bij Jouy-Mauvoisin, 23 augustus.

SEPTEMBER
Afbeelding
In september was ik in Peru. Daar heb ik onder andere de beroemde resten van de Inca-stad Machu Picchu bezocht. Terwijl in het hele land nauwelijks reizigerstreinen rijden, is Machu Picchu goed per trein bereikbaar vanuit provinciestad Cusco. Er zijn twee maatschappijen actief: PeruRail en Incarail, beide in Chileens eigendom. Incarail rijdt met treinstellen, terwijl PeruRail vier getrokken toeristentreinen per dag rijdt vanuit Cusco en het nabijgelegen Poroy naar Aguas Calientes, vlakbij Machu Picchu. De treinen hebben verschillende niveaus qua luxe. Op de foto de tweede trein van de dag: Vistadome 31 bij Huarocondo op 25 september.

OKTOBER
Afbeelding
Mijn mooiste foto van een kort tripje Tsjechië is deze: CD 754 024 met trein Os 9061 Praha hl.n. - Cercany bij Petrov u Prahy in het Sazava-dal. Deze loc is gehuisvest in depot Plzen en werd tijdelijk uitgeleend door een tekort aan locs in Praag.

NOVEMBER
Afbeelding
Sinds enkele maanden rijdt Hector Rail in opdracht van DB de treinen met staalproducten van Hanekenfähr naar Oberhausen en Paderborn. Vaak worden deze met een 151 gereden, soms met een Taurus. Op 8 november had ik het geluk dat deze trein met 151 reed en iets te vroeg (ivm zonnestand). Trein 77101 Hanekenfähr - Oberhausen Osterfeld Westberg bij Bernte.

DECEMBER
Afbeelding
Drie treinenfoto's gemaakt, één daarvan is jaaroverzichtwaardig. In november en december reed RFO extra staaltreinen tussen Beverwijk en Amsterdam Houtrakpolder (TMA-terminal). Na lossing van staalrollen duwt bakkie 683 op 4 december de lege trein terug naar het emplacement Houtrakpolder. Voorop de trein de 1829 die op dat moment aan beide zijde onder de graffiti zat.

Ik denk dat ik een van de weinige hobby'isten ben die dit najaar geen platen heeft gemaakt van 1700 met dubbeldekkers. Aan de ene kant kwam het er niet zo van, aan de andere kant waren veel locs wel erg vies en hadden graffiti wat ze niet zo aantrekkelijk maakte voor mij. Misschien krijg ik er wel spijt van....
Voor 2020 heb ik in Nederland niet zo veel wensen. Het bakkie in de Botlek moet er een keer op, evenals de Strukton 1824. Verder heb ik van de moderne locs de Lineas 186 293 nog niet en BLS en BoxXpress Vectrons. En ik kom vast nog wel een aantal malen in Duitsland en Oost-Europa :-)

Groet,
Derk
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door Rolandrail »

Het houdt duidelijk niet op bij de grens, hulde! :-)
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door arnold »

Fraaie serie Derk! En fijne feestdagen en veel geluk in het komend jaar!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door wessele »

Mooi Derk, februari is favoriet!
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door ov_wijzer »

Mooie serie Derk, ook bij mij Februari als favoriet!
GvTrail
Berichten: 3418
Lid geworden op: vr okt 24, 2014 5:12 pm
Locatie: Hart van de Betuwe

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door GvTrail »

Nu door je verlofdagen heen, hopelijk voor de zaak volgend jaar niet zo zonnig ;-)
Mooie platen Derk, zoals altijd, van hoge kwaliteit.
Bert13
Berichten: 2533
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door Bert13 »

Mooi overzicht zeg, erg leuk om al die buitenlandse plaatjes te zien!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi overzicht Derk, Juli en Oktober vind ik het mooist. Fijn uiteinde en alle goeds voor 2020!
cellique
Berichten: 125
Lid geworden op: zo apr 26, 2015 8:45 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door cellique »

Mooie overzicht/foto's. Februari en December zijn mijn favoriete.

Groeten,

Marcel Timmer
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door N-spoor »

Fraai! Ik sluit mij aan voor wat betreft februari en december :D
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door Ruben01 »

Leuk, divers overzicht Derk! Fijne feestdagen en het beste voor 2020.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door NS1707 »

Een erg fraai divers overzicht!
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door KvdLee »

Fraai overzicht Derk! Die in Peru is wel erg gaaf..
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door Jeroen »

Heel fraai divers overzicht! Chapeau!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door TSNL250 »

Mooi gevarieerd Derk!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door VinceCargo »

Heerlijke variatie! Oktober met stip op 1 voor mij
Geen handvol, maar een land vol
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door DDZ7504 »

Ook al een lekker zonnige serie! Februari en mei zijn mijn favorieten.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door Staaijeren »

Prachtige serie, diverse mooie Derk.
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door wouterder »

Fraai overzicht Derk! :D
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door Rens »

Gave plaatjes van over de grens weer!
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door robehv »

Heel mooi jaaroverzicht, vind oktober ook wel een ontzettende knaller gaaf zeg :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door babosorany »

Gave serie met Oktober als absolute favoriet!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door tiemen »

Prachtig overzicht met als favoriet Oktober!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door derquinho »

Dank voor jullie reacties!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Derk

Bericht door Kevinrail »

Hmm moeilijk moeilijk moeilijk Derk :). Je hebt er een heel fraai jaaroverzicht van gemaakt. Ik ga voor de foto's van februari en september.
Plaats reactie