Jaaroverzicht 2018 Koen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door KvdLee »

Het werd maar weer eens tijd voor een jaaroverzichtje. Op hobbygebied ging het een beetje afwisselend van heel druk, naar periodes heel rustig. Dit jaar werd Frankrijk 4 keer bezocht voor de verschillende inzetten van de oude BB67400'jes, waarbij de laatste keer ook gewoon van 4 weken vakantie werd genoten.

Afbeelding
Laten we maar eens beginnen op 21 januari. In november 2017 werd de 1215 van Railpromo bij ons in de loods omgetoverd naar de 1251 voor Railexperts. De loc is vervolgens ingezet voor de wintersporttreinen, en hier zien we de fraaie machine voorbij Haarlem Goederen komen met Alpen Express 13486.

Afbeelding
En dan februari.. Wat is het een opgave om uit deze maand een beste foto te kiezen zeg. In een 4-daags tripje naar midden/zuid Frankrijk werd elke minuut daglicht efficiënt ingeplanned en de opbrengst aan foto's was, zeker wetende hoe rustig deze regio kan zijn, extreem hoog. Dagelijks is ofwel de ex-NS 2411 of 2425 actief met ballasttreinen voor LaFarge in Cusset. Op 21 februari komt de LaFarge 1, ofwel 2411, voorbij op de stamlijn met een lege set wagens, op weg naar de groeve.

Afbeelding
Februari-bonus. De enige plaatjes uit maart vond ik net niet overzicht-waardig genoeg. Als bonus uit februari móest dan toch deze foto wel geplaatst worden. De fraaiste foto van het februari-tripje was de blauwe 67629 die voorop de beladen watertrein uit La Bourboule voorbij komt, op weg om in Laqueuille de wagens bij het eerste deel van de trein te voegen.

In April werd wel gefotografeerd, maar er zijn foto's uit andere maanden die iets meer in aanmerking komen voor een jaaroverzicht.

Afbeelding
In mei was de keuze lastig: de fotorit met de 2454 of de mogelijk laatste ritten van SNCF 67400'n in België? Aangezien de foto uit november ook de 2454 al bevatte viel de keuze op het laatste. Op weg naar de lijn Amiens-Boulogne werd een tussenstop gehouden iets onder Brussel, waar de in februari al eerder gefotografeerde 67629, en 67471 voorbij kwamen met een lege steenslagtrein naar Quenast als trein 49810.

Afbeelding
In juni werd eveneens naar Frankrijk vertrokken, nu met Niels en Jeroen. Doel waren de 67400'n en 25500'n rondom Strasbourg, en ook hier kan gesteld worden dat dat doel redelijk is gelukt! Wel viel het weer de laatste dagen een beetje tegen, veel bewolking. De eerste ochtend begon echter goed, toen de 67512 met TER 831807 uit Urmatt vertrok.

Afbeelding
Ook juli was een maand van vele spoorse hoogtepunten. Het vervoer van staal in de Houtrakpolder was de grote opvallende hier en verdient zeker een plaatsje in het jaaroverzicht. De 9802 van RFO is hier met de geloste staaltrein onderweg naar de Aziëhavenweg op 14 juli.

Afbeelding
Juli -Bonus
Vanwege het ontbreken van een foto in april gooi ik trein 63725 in Zaandam er ook maar bij. Onder dit nummer reed de 6465 van de Westhaven naar Beverwijk toe op 2 juli, en het geheel wordt vastgelegd in het uit duizenden herkenbare station van Zaandam.

Afbeelding
In augustus werd de zomervakantie weer gespendeerd in Frankrijk, en ook deze zomer kon er gelukkig nog genoeg worden gefotografeerd worden hoewel de te rijden afstanden steeds groter werden. Op 10 augustus werd koers gezet naar Rodez, waar een vriendin van me met de trein aan zou komen. Deze plek was door mij natuurlijk enigszins tactisch uitgekozen want eigenlijk was ze aangevlogen op Toulouse. Vanaf Rodez kon de volgende ochtend lekker vroeg de auto in gestapt worden om het leeg-mat van nachttrein 3757 vast te leggen. Hier komt de 67441 met drie Corail-rijtuigen voorbij een viaductje in Moularès gezet, op weg vanaf Albi naar Rodez.

Afbeelding
In september werd niet veel gefotografeerd, maar de geelgrijze 6461 kon op de zonnige 18 september toch op de gevoelige plaat worden vastgelegd nadat een staaltrein bij Waterland is uitgehaald.

Afbeelding
In oktober ging het tussen de 2459 van de VSM op de miljoenenlijn, of de Geleen Express bij Budel. Beiden bijzonder, maar de fotogoederentrein die de 2459 op 21 oktober reed tussen Simpelveld-Wijlre-Kerkrade-Simpelveld was er toch wel een om u tegen te zeggen. Hier komt het fraaie treintje langs de heuvels in Eys, gadegeslagen door veel fotografen.

Afbeelding
In november werd er maar 1 keer op uit getrokken voor de hobby, maar wel gelijk een jaaroverzichtwaardig treintje werd gefotografeerd: de bediening van Oude Rietlanden in de Houtrakpolder. 1 trein per 3 weken lijkt de frequentie, maar ook daar zitten schommelingen in. Op 14 november was het de geelgrijze 6461 die een lege trein bij de terminal plaatste.

Afbeelding
Hoewel de maand december nog niet om is denk ik dat weinig de inzet van de 2454 met de PON-trein nog kan overtreffen. Door een defect aan hippeltje 9702 werd beroep gedaan op de in Amersfoort staande 2454. Gadegeslagen door veel fotografen deed de loc 4x de bediening bij de auto-importeur. Oude tijden herleven..

Zo, dat was het dan. 12 foto's kunnen nooit 1 jaar beschrijven, maar ik denk dat er toch een aardig overzichtje is ontstaan zo bij elkaar. Veel Frankrijk in ieder geval ;-). Voor nu, een fijne kerst toegewenst en alvast een gelukkig 2019!
Laatst gewijzigd door KvdLee op wo dec 26, 2018 12:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door Ronnie »

Mooi overzicht. De bonusfoto uit februari is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
Bert13
Berichten: 2534
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door Bert13 »

Oeps, net te laat jou overzicht gezien dus zelfde eerste foto :roll: Erg leuk overzicht met alle ouwe meuk als tractie!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door N-spoor »

Mooi overzicht Koen, juni was leuk!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Koen. Ik ga voor de foto van oktober.
Jij ook een fijne kerst en een mooi, spoors en vooral gezond 2019 gewenst.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door VinceCargo »

Leuk overzicht, al heb ik met Frankrijk he-le-maal niks :D
Geen handvol, maar een land vol
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door KvdLee »

Dank heren! Zojuist nog een foto voor Juli toegevoegd want zag dat ik er maar 11 had :-))
Bert13 schreef: di dec 25, 2018 4:19 pm Oeps, net te laat jou overzicht gezien dus zelfde eerste foto :roll: Erg leuk overzicht met alle ouwe meuk als tractie!
Ah detail, dat was ook gewoon een hele fraaie rit haha
VinceCargo schreef: di dec 25, 2018 11:06 pm Leuk overzicht, al heb ik met Frankrijk he-le-maal niks :D
Gewoon een keer gaan en je wilt nooit meer anders :-))
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door Jeroen »

Fraai overzicht! De plaatjes uit Frankrijk doen het goed! Leuk om je afgelopen oktober eens te ontmoet te hebben.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door TSNL250 »

Leuk dat Frans, ben daar nog nooit geweest voor treinen.
Ik ga voor februari bonus!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht! Eens een keer wat anders (lees Frankrijk) dan het Duitsland wat bij de meesten altijd als buitenlandtrip wordt gekozen. Juli-bonus en oktober vind ik de mooiste.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door robehv »

Fraaie serie koen, leuk de diverse plaatjes in frankrijk.
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Koen

Bericht door derquinho »

Heel mooi! Doe mij maar de mooie Franse diezels van de februari-bonus en augustus!
Plaats reactie