Jaaroverzicht 2018 David

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
David
Berichten: 1032
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Maarheeze
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door David »

Dit jaar werd er vrolijk verder gestudeerd in Eindhoven; inmiddels ben ik bijna klaar met de bachelors wiskunde en informatica :) Verder werd er ook weer veel gefotografeerd want wat was het een ongekend zonnig jaar. Bovendien konden we genieten van diverse opnieuw in dienst gestelde oude loccen en diverse nieuwe, soms tijdelijke, vervoertjes. Door de droogte stond het water in de rivieren maandenlang erg laag, wat zeker bij droeg aan extra vervoer. Het leverde onderstaand jaaroverzicht op.

Afbeelding
Hippels - Sloe, 21 februari 2018. In januari werd de 683 in Sloe gestationeerd voor de Captrain gasketeltreinen Sloe-Chemelot. Het betreft de treinen die eerder in Antwerpen werden beladen. De loc rijdt zo nu en dan een extraatje, zoals op 21 februari toen deze een gasketelwagentrein van RFO uithaalde bij Vopak.

Jammer genoeg ging het locje in het voorjaar flink kapot en is deze sindsdien niet meer ingezet. Ook de hippel uit Amersfoort, de 9702, ging kapot in het voorjaar maar deze werd twee maanden later weer gerepareerd. Het werkterrein van die loc breidde overigens aardig uit: hij brengt nu ook de DB-treinen naar Leusden en maakt ‘s nachts regelmatig een uitstapje naar Barneveld. Een korter defect van de loc afgelopen week leidde tot inzet van de 2454 naar Leusden, die dit jaar ook weer fraai opgeknapt op de baan verscheen.

En als we dan toch de hippels af gaan mag de 691 niet ontbreken: het rangeerwerk in Oss wordt sinds dit jaar uitgevoerd door Railpro waardoor het locje werkeloos raakte. Vanaf mei werd de loc echter regelmatig gebruikt in Amsterdam Westhaven voor o.a. staalrollen naar Waterland, VCK en ketelwagens naar NWB. Sinds oktober staat het locje in Sloe in verband met de nog altijd defecte 683.

Afbeelding
Stoelendansen - Zuidbroek, 18 maart 2018. Lineas breidt opmerkelijk snel uit. Divers vervoer wordt overgenomen van andere vervoerders, zoals de bekende dolimetrein die naar Lineas gaat na drie jaar DB. Deze trein kreeg er dit jaar overigens een extra slag bij. In maart werd de wekker zeer vroeg gezet en naar het noorden afgereisd voor enkele plaatjes met DB. Dat verliep naar wens; nadat de trein gelost is wordt de set door de 6417 terug gebracht naar Onnen.

Naast de dolimetrein wordt de lijst van gekaapt vervoer steeds langer; denk aan o.a. de Trier shuttles, schroottreinen naar Gent en divers bont vervoer naar Geleen, Rotterdam en Terneuzen. DB lijkt hier en daar ook wat terug te kapen: zo rijdt DB sinds mei weer het cacaovervoer vanaf Steinweg Amsterdam Westhaven. Captrain ging 3x per week naar Amsterdam met enkele Tagnpps’en voor de last-mile. Verder lijkt de samenstelling van de 44609 vandaag te suggereren dat de bloktrein naar Virton weer per (DB) UC naar België gaat. Wel noemenswaardig nieuw vervoer van Lineas is dat naar de nieuwe suikerterminal van Vlaeynatie bij Axel in Zeeuws-Vlaanderen, waar vorige week voor het eerst een trein heen ging.

Afbeelding
Moerdijk - 26 maart 2018. Een plaatje uit Moerdijk mag natuurlijk niet ontbreken. Opmerkelijk nieuw vervoer daar was de afvoer van kippenmest in zwarte Laude containers. Jammer genoeg waren er problemen en kwam het vervoer niet van de grond, waardoor de containerset ruim een maand in Moerdijk stond. Uiteindelijk werd de trein bij Wuppermann beladen met staalrollen. Captrain 203 103 is hier met zeven beladen wagens onderweg van Wuppermann naar de opstelsporen bij Shell.

In Moerdijk wisselden begin dit jaar enkele containertreinen van tractie: Captrain verzorgt de Segrate i.o.v. Lineas en RRF verzorgt de Duisburg i.o.v. KRE. De korte containertreinen met staalproducten van Wuppermann naar Wolfurt wordt sinds oktober door LTE opgehaald in plaats van RRF. In het najaar reed Rheincargo enkele extra containertreinen naar de CCT in verband met het lage water, meestal geplaatst door IRP.

Verder zag Conline dit jaar voor het laatst een trein na een faillissement afgelopen zomer. DB bracht zo nu en dan buizen met het UC-vervoer, Captrain bij vlagen een bloktrein. De wagens werden gelost op de laad/losweg. Solines ontvangt nog wel buizen en ook Van der Vlist krijgt sporadisch buizen via de kleine laad/losweg ‘ASA’.

Oosterhout loopt nog altijd stabiel, maar op wisselende tijden en met vooral kleine volumes. Captrain bracht afgelopen jaar wel weer Gefco autotreinen op veel regelmatigere basis dan in 2017.

Afbeelding
Poolse cokes - een ander erg fotogeniek (proef)vervoer was de aanvoer van cokes voor Tata Steel Beverwijk. Dat gebeurde per spoor tot Amsterdam Westhaven, waar de treinen gelost werden bij de OBA. Er kwamen drie treinen die volledig bestonden uit blauwe PKP Cargo Eaos’sen. Het lossen ging echter allesbehalve snel en het kostte vaak bijna een hele week om één trein te lossen. Het was dan ook niet verrassend dat de proef geen vervolg kreeg. Het vastleggen van het lossen was bovendien ook nog een hele uitdaging, want door het zeer trage tempo stond de trein maar weinig goed voor de zon op de kade. Bij de tweede losdag van de eerste trein werd gelukkig de kade even vrijgemaakt voordat de loc los voor een pauze naar het emplacement reed, wat dit plaatje opleverde.

Amsterdam Westhaven, 17 april 2018

Afbeelding
RFO 6702 - Pernis, 3 juni 2018. RFO stelde dit jaar een aardig deel van de ex-Locon vloot weer in dienst. Er volgden steeds meer 1800’en en sinds april was de immer fraaie voormalig 9802 weer rijdend te bewonderen. De loc was eerst voornamelijk te zien in Amersfoort bij onderhoud of defect van de hippel, en sinds juli in de Houtrakpolder voor de staalrollentreinen en containertreinen. Omdat de loc, in tegenstelling tot een hippel, zonder problemen in opzending kan worden meegenomen was de loc ook nog wel eens op andere plaatsen aan te treffen. RFO nam dit jaar de stookolietreinen uit Tsjechië naar Pernis over van Captrain en gebruikte voor het plaatsen in Pernis de 9802. Jammer genoeg stopte het vervoer vervolgens na twee treinen. De laatste lege trein werd op 3 juni uitgehaald bij de in 2017 voor het eerst bediende aansluiting van KTM. Alleen RTB plaatst momenteel zo nu en dan nog een trein op deze aansluiting.

Afbeelding
RXP 6703 - Europoort, 24 juni 2018. Niet alleen de 6702 verscheen weer op de baan, ook de 6703 is nu vaak te zien! De loc rangeerde afgelopen winter met skitreinen op de Watergraafsmeer en haalde in maart een eenmalige China-trein op in de Houtrakpolder. De loc werd vervolgens bijzonder fraai opgeknapt en verzorgt sinds juni het rangeerwerk in de Europoort voor LTE.

LTE nam begin dit jaar het rangeerwerk met Poznan en Novara shuttles voor P&O over van RRF. Hiermee kwam een einde aan de regelmatige inzet van T73’ers van RRF, die inmiddels helemaal buiten dienst gesteld blijken te zijn :( In april werd er voor korte tijd een groene Railtraxx 6400 gestationeerd voor het rangeerwerk en vanaf juni werd het dus helemaal interessant met de 6703 :) Ik ben er regelmatig wezen kijken, waarbij ik dit de leukste plaat van de loc vind geworden. De 6703 duwt een volle Poznan shuttle naar binnen bij P&O.

Afbeelding
Sylt - Klanxbüll, 24 juli 2018. In de zomer werd met Gijs enkele dagen in Noord-Duitsland gehobbyd. Hoofddoel waren de 218 rond Niebüll die daar met IC’s Sylt-Itzehoe en autotreinen Sylt-Niebüll rijden. Verder werden er ook diverse bedieningen op vooral de terugweg meegepakt. Een van de vele leuke platen van het tripje werd deze: de 218 831 en 839 met IC 2374 Karlsruhe-Westerland in het station van Klanxbüll.

Afbeelding
Menath - Groningen, 2 augustus 2018. Sinds eind 2015 rijdt Rheincargo bij vlagen treinen met Bauer containers naar Veendam. Dit jaar kwam daar een andere, eveneens fotogenieke, afvoer van vuile grond bij. Dit keer ging het om Menath containers, die net als de Bauer containers in de Eemshaven gelost worden. Deze worden echter rechtstreeks naar de Eemshaven gebracht, die daardoor eindelijk weer regelmatig goederenvervoer per spoor zag dit jaar. Toen de DE61 dit jaar in zilvere kleurstelling verscheen voor de trein, werden alvast enkele nachtfoto’s gemaakt in de Eemshaven.

Vervolgens werd het wachten op een zonnige donderdagavond waarop de DE61 of DE668 de trein zou rijden... Aan zonnige avonden geen gebrek, maar de DE67 zorgde er echter voor dat dit toch nog best lastig werd :P Na ruim een maand van Ascendos loccen of vertraging, was ik op 2 augustus dan ook een dagje buurtsupers rond Luik aan het fotograferen. Toen bleek echter dat de Menath ein-de-lijk met de 668 onderweg was... Gekkenwerk natuurlijk, maar wat ben ik achteraf blij dat we toch nog even circa 450 kilometer naar het noorden zijn gereden :-)) Persoonlijk vind ik het namelijk toch wel het hoogtepunt van het jaar: de DE668 rijdt hier met de Menath containertrein de Walfridusbrug af, onderweg naar de Eemshaven.

Afbeelding
363’tjes - Terneuzen, 6 augustus 2018. Ook zeer interessant was de inzet van 363’tjes afgelopen jaar. In januari gebruikte LTE er twee om het extra rangeerwerk in de Rotterdamse havens te verzorgen, wat helaas maar voor korte tijd was. Achteraf hebben we daar wel inzet van de 6703 in de Europoort aan overgehouden. Opmerkelijk genoeg wordt de 363 711 sinds juli voor Lineas (!) ingezet in Zeeuws-Vlaanderen (!) voor de bediening van Yara. Het locje rijdt eerst van Axel naar Sas van Gent met beladen gasketelwagens, en neemt daar de lege wagens mee terug naar Axel. De bonte Lineas trein van/naar Dow Terneuzen neemt de wagens van Sas van Gent mee naar België. DB verzorgt nog wel het ammoniakvervoer van Yara naar Dow Terneuzen.

Nadat ik het locje op 11 juli toevallig tegen kwam, werd vervolgens nog liefst vier keer terug gereden naar Zeeland voor het fraaie locje. De leukste plaat vond ik die op 6 augustus met hoogstatief bij de draaibrug. De 363 is hier met zes lege gasketelwagens onderweg van Sas van Gent naar Terneuzen in een flink uitgedroogd landschap.

Afbeelding
Laagwatervervoer - Europoort West, 17 augustus 2018. De droogte zorgde voor langdurig laag water wat aardig wat extra vervoer opleverde. Bijvoorbeeld de eerder genoemde tankcontainertreinen naar Moerdijk, maar ook diverse kolentreinen vanaf de Maasvlakte en Europoort West, en cokestreinen van Bottrop naar OVET Sloe met Rheincargo (waar het wachten op de DE61 of DE668 helaas tegen viel). In Europoort West belaadde tot dusver al jaren alleen DB dagelijks een kolentrein. De extra treinen die door IRP werden geplaatst zorgden dus mooi voor wat afwisseling. De omloopsporen zijn erg fotogeniek met hoogstatief en dus werden er in de eerste week enkele pogingen gewaagd. Uiteindelijk met succes: de 2101 en 2102 staan hier klaar om een lege set te plaatsen bij de EECV. De wagenset is ook boeiend: dergelijke lage Fals’en zie je verder zelden in Nederland.

Afbeelding
Bertschi - Zandstraat, 11 oktober 2018. Toen de verbinding Terneuzen-Ludwigshaven eind 2012 werd omgezet in een verbinding Terneuzen-Combinant, ging de tractie van Crossrail naar RRF. Die zette de eerste jaren vooral saaie G2000’en in, maar sinds anderhalf jaar zijn er fraaie, oranje klazen te zien. Jammer genoeg raakt RRF de trein kwijt, waarbij het me niet zou verbazen als Lineas de trein overneemt. Dit jaar werden er gelukkig nog een aantal platen gemaakt van de (bij voldoende belading) erg fraaie containertrein. De mooiste plaat werd de laatste, op één van de leukste stekken voor de trein terug naar Antwerpen. De 561-05 passeert daar met een volbeladen Bertschi shuttle, terwijl het op het nippertje goed ging met de zon.

Afbeelding
Nez cassé - Dordrecht Zuid, 17 november 2018. Helemaal diesel wordt het niet want ik blijf ook een liefhebber van de 1600’en. Dit jaar kwamen er weer diverse locs in Locon-kleuren op de baan en de 1829 kreeg een grijs RFO-outfit. Het Raillogix vervoer op Kijfhoek-Bad Bentheim werd overgenomen door RFO, waardoor Captrain de 1621 sinds mei niet meer inzette. Inmiddels zijn daar alleen de 1618 en 1619 over die de UBC-shuttles en gasketeltreinen naar Sittard verzorgen. Ten slotte nam Railpromo twee 1700’en in blauwe kleuren in dienst. Ze worden vooral ingezet voor de Dinertrein en extra gezelschapstreinen, maar incidenteel verzorgen ze een goederentrein. Zo is op 17 november de 101001 met een keteltrein onderweg van de Kijfhoek naar Bad Bentheim.

TSNL250
Berichten: 405
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door TSNL250 »

Hoogstandje!

wessele
Berichten: 536
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door wessele »

Mooi jaaroverzicht geworden. Mijn favorieten zijn toch wel maart en augustus!

arnold
Berichten: 8493
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door arnold »

Mooie serie David. Plaat uit Dordrecht-zuid is erg mooi
Laatst gewijzigd door arnold op di dec 25, 2018 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

N-spoor
Berichten: 129
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door N-spoor »

Fraai overzicht!

ov_wijzer
Berichten: 799
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door ov_wijzer »

Mooi David. Hoogtepuntjes de 2 oude Belgische diesels.

BjörnNielsen
Berichten: 758
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht!

VinceCargo
Berichten: 2910
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door VinceCargo »

Schitterende platen!
Geen handvol, maar een land vol

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3747
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door Jeroen »

Fraai overzicht! Het hoogstatief geeft toch net wat extra's.
Hier in 't zuiden

Gebruikersavatar
Staaijeren
Berichten: 130
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door Staaijeren »

Mooi overzicht met al die diesels David
Foto's op Flickr

Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 2508
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door Rens »

Mooie gevarieerde serie, en goed geschreven!

KvdLee
Berichten: 349
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door KvdLee »

Heel mooi overzicht en lastig om een favoriet te kiezen hier! Ik denk dat ik voor juni en juli als favorieten ga

Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1033
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door Railleon »

Fraai overzicht, 11x diesel tegenover maar 1 panto-plaatje :-) Lastig om een keuze te maken, maar de Menath in Groningen en de 363 in Zeeland springen eruit voor mij!

Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 268
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 David

Bericht door derquinho »

Allemaal erg mooi David! 6703 en Railpromo-keteltrein springen er bij mij uit.

Plaats reactie