Jaaroverzicht 2017 Peter1978

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Jaaroverzicht 2017 Peter1978

Bericht door Peter1978 »

Zo aan het begin van 2018 nog even een terugblik op 2017 wat niet zo'n denderend fotojaar is geworden door lensproblemen in het voorjaar en slecht weer in het najaar. Positief is wel dat ik halverwege het jaar een baan vond waardoor ik een nieuwe camera met nieuwe objectieven heb kunnen kopen, nadeel is alleen dat ik daardoor meer afhankelijk was van de weekenden en die waren vooral in de tweede helft van het jaar erg slecht waardoor dit jaar het aantal foto's flink achter is gebleven t.o.v. andere jaren.

Januari
Januari 2017 was een mooie wintermaand met ook mooie heldere dagen. Bij Salzbergen is bijna elke dag wel iets aparts te zien en deze dag was het een fraaie tunneldelentrein uit Spelle die eerst naar Salzbergen reed om daar kop te maken en verder te rijden richting Osnabrück en verder...
Afbeelding
CFL Cargo 185 534 met tunneldelen bij Salzbergen op 26 januari 2017

Februari
In februari reed er een nieuw treinstel van de S-Bahn Hamburg proefritten op de Emslandstrecke. Deze heb ik in Lingen met de klassieke beveiliging vast kunnen leggen toen het treinstel met een flinke vaart door kwam...
Afbeelding
DB 490 103 tijdens een proefrit te Lingen op 14 februari 2017

Maart
Maart was misschien wel de fraaiste maand van 2017 met mooi zonnig weer. Op 16 maart was ik in de gelegenheid om bij Breyell de nieuwe Cargobeamer te fotograferen, getrokken door een Vectron van BLS Cargo.
Afbeelding
BLS Cargo Re 475 405 met CargoBeamer DGS 43537 bij Breyell op 16 maart 2017

April
April was jammer genoeg een slechte voorjaarsmaand met veel buien en weinig mooie dagen. Ook merkte ik dat de scherpte van mijn objectief terug begon te lopen en heb ik eerst drie objectieven gehad die alle drie nog slechter presteerden dan mijn oude 24-105 f4L en heb ik enkele weken een 7D als leencamera gehad. Ik kon nog wel de overbrenging van een van de laatste BM'73 treinstellen van Haarlem naar Bad Bentheim en verder vastleggen op een van de weinige mooie dagen van april.
Afbeelding
Captrain 1618 in Raillogix uitvoering met NSB BM73 002 als trein 47702 bij Zenderen op 20 april 2017

Mei
Eind mei werd het dan eindelijk mooi weer en ben ik o.a. een dag naar de Brabantroute geweest voor de IC-Direct en omgeleide goederentreinen.
Afbeelding
NS 186 029 met ICRmh stam 16506 en achterop de 186 148 als trein 1135 bij Boxtel op 27 mei 2017

Juni
Juni begon ook prachtig en op 1 juni heb ik mijn eerste Traxx 3 kunnen fotograferen in Captrain uitvoering in de buurt van Osnabrück.
Afbeelding
Captrain 187 011 met DGS 95126 bij Jeggen op 1 juni 2017

Juli
In juli heb ik veel gewerkt en na de langste dag in juni was het ook gebeurd met het fraaie zomerweer. Tussendoor had ik nog wel een vrije dag op de 18e en was het die dag nog aardig weer. Inmiddels had ik ook eindelijk een goed nieuw objectief bij een andere fotozaak gekocht en heb ik een dagje Emslandstrecke gedaan om het objectief te testen. Druk was het die dag niet en sluierwolken gooiden soms ook roet in het eten maar het leverde nog wel een keteltrein van RTB Cargo op de fraaie stek vanaf het viaduct in Lingen op.
Afbeelding
RTB 193 229 met keteltrein te Lingen op 18 juli 2017

Augustus
Voor augustus geldt hetzelfde, veel gewerkt en matig zomerweer. Pas aan het eind van de maand was ik in de gelegenheid om een paar foto's te maken en ook die dag veel eerlijk gezegd wat tegen door vocht en bewolking die in de middag ontstond. Een opleving van de zomer halverwege augustus zoals vorig jaar bleef ook uit.
Afbeelding
Rurtalbahn 186 292 met Stuttgart-shuttle 41745 bij Elst op 28 augustus 2017

September
In september heb ik door m'n werk en het slechte weer zelfs helemaal geen foto's gemaakt en een fraaie nazomerse periode is dit jaar uitgebleven.

Oktober
In oktober hadden we halverwege de maand enkele mooie dagen en heb ik een dag geruild om nog even aan de Emslandstrecke te staan. Wederom reed er een fraaie keteltrein vanuit Holthausen, deze keer getrokken door een Railpool Vectron van RTB.
Afbeelding
Rurtalbahn 193 810 met keteltrein bij Leschede op 16 oktober 2017

November
Eind oktober heb ik een nieuwe camera gekocht, de Canon EOS 7D Mark II. Helaas heb ik daar deze maand nog weinig mee kunnen doen door het slechte weer, met name in de weekenden. Doordeweeks was het weer er ook niet naar om een dag vrij te nemen.

December
December was dit jaar ook een slechte sombere maand maar op zaterdagmorgen de 16e scheen de zon wel een paar uur en kon ik met m'n nieuwe camera bij Zenderen de oliebollenrit met de Mat'54 meepakken.
Afbeelding
Mat '54 stel 766 tijdens de jaarlijkse Oliebollenrit als trein 28201 bij Zenderen op 16 december 2017

Klik voor een betere versie op de link onder de foto. Bij het verkleinen pas Flickr helaas wat te veel verscherping toe.

Tot zover mijn jaaroverzicht en hopelijk wordt 2018 een beter fotojaar met mooier weer!
Mijn foto's op Flickr
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Peter1978

Bericht door arnold »

Toch leuk overzicht. Favorieten zijn Januari & Maart!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Peter1978

Bericht door N-spoor »

Fraaie serie, oktober is mijn favoriet!
Plaats reactie