Jaaroverzicht 2017 Wessel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door wessele »

Het einde van 2017 is alweer in zicht. Hoog tijd dus voor mijn vijfde jaaroverzicht op SION! Dit jaar stond voor mij voornamelijk in het teken van mijn nieuwe job. Sinds 1/6 j.l. werk ik in Rotterdam als Proces Controller bij RTB Cargo Netherlands. Een zeer interessante functie waarin ik dagelijks veel plezier en uitdaging vind. Mede hierdoor kwam de hobby op een wat lager pitje te staan. Desondanks hoop ik ook dit jaar weer een leuke en gevarieerde serie neer te kunnen zetten.

JANUARI
Afbeelding
Bij OOC Terminals in Oss was het in de eerste week van 2017 onverminderd druk. Niet minder dan 4 treinen zochten de verlader op t.b.v. lossing. Op dinsdag 3 januari werd er een fraaie bietenpulptrein gelost. Deze trein werd op 5 januari weer afgevoerd door DB Cargo. Op deze zonnige dag zien we loc 6508 ter hoogte van Hegelsom passeren met deze trein.

FEBRUARI
Afbeelding
In februari hadden we in Nederland te maken met een extreem lage waterstand in de rivieren. Dit beperkte de capaciteit van het scheepvaartverkeer, waarbij treinverkeer dan ineens een erg aantrekkelijk alternatief is. Op 12 februari dook er een dergelijke "laagwatertrein" op naar Onnen, namelijk een forse trein met bietenpulp voor Wagenborg in Delfzijl. Doordat deze treinen te lang zijn om in één keer te plaatsen bij de genoemde firma, gebeurde dit een twee delen. Op de zonovergoten 15 februari zien we loc 6411 van DB Cargo bij Sauwerd passeren met de eerste 11 geloste wagens. Helaas keerde het bietenpulpvervoer van DBC naar Oss en Delfzijl in het najaar van 2017 niet terug.

MAART
Afbeelding
In 2017 hebben we helaas afscheid moeten van Locon Benelux. De firma is in de zomer failliet verklaard. Gelukkig hebben alle locomotieven van deze vervoerder weer een nieuw onderdak gekregen, waarbij enkel de G1206'en hun fraaie huisstijl hebben moeten inleveren. Op de zonovergoten 27 maart reed de 1796 van Locon de "Craiova" autotrein van Emmerich naar Sloe. Dit vervoer was vlak daarvoor heroverd door Locon op het eveneens failliet verklaarde Trainservices. We zien de trein passeren op lage snelheid passeren ter hoogte van Zaltbommel.

APRIL
Afbeelding
Crossrail reed in 2017 kortstondig een GTS-shuttle tussen Moerdijk (CCT-terminal) en Piacenza (I), waarbij in Nederland gebruik gemaakt wordt van een (vaak) fraaie Class'66. De trein kampte vanaf het begin tot het einde echter met zeer veel vertraging of uitval. Op 5 april bracht de PB12 van Crossrail de een flink verlate shuttle vanuit Lage Zwaluwe naar Moerdijk. In een lekker zonnetje zien we de trein industriegebied Moerdijk binnenrollen. De laatste etappe vanaf het emplacement naar CCT dient geduwd te worden uitgevoerd, waarvoor er speciaal een rangeerder vanuit Rotterdam komt opdraven. Na het welbekende "Rastatt-debacle" keerde de trein niet terug naar Moerdijk, maar werd daarna vanaf Zeebrugge gereden.

MEI
Afbeelding
Vanaf begin dit jaar leverende RRF haar G2000-locs in. Dit deed het bedrijf doordat deze in België nauwelijks meer inzetbaar zijn door het ontbreken van het nieuwe Belgische beveiligingssysteem op de locs: TBL1+: het Belgische antwoord op ETCS. Dit systeem is in 2017 grootschalig uitgerold in België. Het vervelende aan dit beveiligingssysteem is dat het ondanks alle overeenkomsten met ETCS, het niet in ETCS-gebied kan worden toegepast... Zo kunnen Class'66-locs die voorzien zijn van dit systeem bijvoorbeeld niet op de Kijfhoek komen, waar zowel ETCS als ATB is geïnstalleerd. Erg onhandig in een tijd waarin de behoefte aan "meerlandenlocs" groter is dan ooit. Vanaf het moment van inleveren van de G2000 worden er door RRF fraaie Class'66 locs ingezet voor de dagelijkse Bertschi-shuttle naar Terneuzen. Dit heeft als gevolg dat er iedere dag een rangeerder naar Zeeuws-Vlaanderen moet komen om de shuttle vanaf het DOW-terrein naar de Bertschi-terminal te duwen, een afstandje van pakweg 1,5km. Een kostbare zaak, maar voor de fotografen een leuke gelegenheid om de trein vast te leggen met de fraaie Class66-locs.
Op 22 mei reed de 561-03 de trein van Antwerpen naar Terneuzen en terug. Hoewel een strakblauwe lucht het liet afweten, stak de zon op het moment suprême toch tussen alle strepen door om de trein optimaal te belichten tijdens de doorkomst in Zandstraat.

JUNI
Afbeelding
In juni werden weinig foto's gemaakt. Wel arriveerde er op de valreep van juni nog een tweede proeftransport voor Subcoal op de oude LaLo in Delfzijl, waar vroeger onder andere gipstreinen gelost werden. Het gaat om containervervoer dat doen denken aan de "ACTS"-techniek, waarbij containers heel eenvoudig en zonder tussenkomst van een kraan van trein naar vrachtauto verplaatst kunnen worden. Op de druilerige morgen van 30 juni zien we loc 6412 de LaLo op rollen met vier containers terwijl de regen met bakken uit de hemel komt zetten. De vrachtauto rechts in beeld staat reeds te popelen om de eerste container over te laden. Links in beeld zien we de loods van Siniat, het voormalige Lafarge. Dit bedrijf deed de trein in 2012 in de ban, ten gunste van het scheepvaartverkeer. Men heeft de ambitie uitgesproken om dit vervoer in 2018 over te zetten in vast vervoer.

JULI
Afbeelding
Op de onstuimige 24 juli reed DBC weer een militaire trein naar de dit jaar heropende basis van US Army in Eygelshoven. Deze basis gebruikt raccordement Haanrade voor de aan- en afvoer van (oud) legermaterieel. Hiermee lijkt de toekomst van het raccordement voorlopig veilig gesteld. Voordat dit vervoer zich aandiende lag het er immers 4 jaar lang ongebruikt bij. Terwijl het zonnetje kortstondig door de bewolking heen prikte, zien we loc 6413 met een militaire trein geduldig wachten totdat de eenzame machinist naar de achterzijde van het emplacement is gelopen en het stop-/ontspoorblok van het spoor heeft verwijderd. De trein bestaat vandaag voornamelijks uit Jeeps en terreinwagens: deze zullen worden opgeslagen om wellicht later weer aan het werk te worden gezet.

AUGUSTUS
Afbeelding
Captrain rijdt 5 keer per week kolentreinen tussen Bottrop en Rotterdam welke in Rotterdam worden beladen bij het bedrijf EMO. Op zondagochtend rijdt Captrain zo nu en dan eens goed voor de zon en ook op 6 augustus was dit het geval. We zien de 203 101 de 33 lege wagens voorttrekken over de stamlijn. Links een beeld een reachstacker van de Kramer-terminal aan het werk. Deze terminal verwerkt weinig tot niets van hun lading per trein.

SEPTEMBER
Afbeelding
RTB bracht op 29 september de eerste opgewaardeerde SLT-treinstellen over van Bombardier naar Amersfoort. Deze stellen, de 2601 en 2424, zijn in Aken voorzien van nieuwe tredeplanken en een toilet. Deze modificaties zorgen ervoor dat de treinstellen worden beschouwd als een "nieuw" treintype, en zodoende ook opnieuw dient te worden toegelaten in Nederland. Doordat de trein wat te vroeg vertrok uit Herzogenrath, moest in Landgraaf even worden gewacht op de tegentrein. We zien de RTB V155 langs het "Duitse" perron in Landgraaf wachten totdat de Arriva stoptrein naar Kerkrade binnenkomt vanuit Heerlen. De bedoeling is dat deze spoorlijn binnen afzienbare tijd verdubbeld en geëlektrificeerd is, waardoor Arriva haar "drielandentrein" tussen Aken en Liège kan gaan rijden. Tevens zal het baanvak Heerlen-Herzogenrath na de ombouw een belangrijkere rol gaan spelen voor het goederenverkeer.

OKTOBER
Afbeelding
Doordat lege loodertstrein 48768 van RTB op 27 oktober bij wijze van improvisatie met een 186 uit Stolberg kwam in plaats van met een Class 66, moest er in Rotterdam even gepuzzeld worden over hoe de trein bij Verbrugge behandeld zou gaan worden. De oplossing werd gevonden in huurloc 2101 van IRP. De loc werd vanaf de Maasvlakte naar de Kijfhoek gereden om van daaruit als voorspan te dienen voor de inmiddels omgenummerde lege loodertstrein 51447 naar Sloe. Inmiddels stevig vertraagd werd vertrokken richting het Zeeuwse land. We zien huurloc 2101 ter hoogte van Willemsdorp met trein 51447 van Kijfhoek naar Sloe.

NOVEMBER
Afbeelding
Ook November was een rustige maand voor wat betreft het maken van spoorfoto's. Op 15 november toog RTB naar NWB in Amsterdam met een ethanoltrein. De vertraagde trein werd in twee setjes van zes, en één setje van vijf wagens gelost bij NWB. Het tempo zat er goed in en zodoende kon de fraaie V155 om 22.00 weer koers zetten richting emplacement Westhaven. Ter hoogte van het hoofdgebouw van nieuwsblad "De Telegraaf" zien we de geloste trein even halteren, terwijl de machinist de overweg bedient. De trein zou via Utrecht en Venlo het land verlaten als trein 41745.

DECEMBER
Afbeelding
Zoals eerder beschreven vonden alle Locon-locs al snel een nieuwe eigenaar. Locs 1831 (ex 9904) en Hippel 683 (ex 9701) kwamen samen met soortgenoten terecht bij Rail Force One. In december werden de locs voor één van de eerste keren ingezet voor een tijdelijk vervoer naar HCT in Amsterdam. Op 28 december reed men de tijdelijke trein geduwd naar HCT. Daarnaast was het prachtig weer: niets stond hierdoor het maken van een mooie foto van dit transport meer in de weg. We zien het fraaie convooi passeren ter hoogte van de bekende silo's van Oiltanking. Loc 683 stopt hier even met loc 1831 en de welbekende staaltrein. Nadat alle wissels goed lagen, werd weer vertrokken richting HCT.

En daarmee besluiten we de serie van dit jaar. Al met al weer een hoop plaatsen bezocht en genoeg interessante treinen gezien. Eens afwachten wat 2018 in petto heeft!
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door KvdLee »

Hele fraaie verzameling!
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door DDZ7504 »

Fraai dieseloverzicht!

Een vraag die mij al een tijdje bezig houdt: hoe komen treinnummers van goederentreinen eigenlijk tot stand? Hoe wordt bepaald of een trein bijvoorbeeld als 41745 of 41747 rijdt?
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door Rens »

Weer een jaartje foto's van hoge kwaliteit!
DDZ7504 schreef: za dec 30, 2017 9:45 pm Een vraag die mij al een tijdje bezig houdt: hoe komen treinnummers van goederentreinen eigenlijk tot stand? Hoe wordt bepaald of een trein bijvoorbeeld als 41745 of 41747 rijdt?
Qua internationale treinnummers is het allemaal redelijk afgebakend. Zo hebben we: 41745 = RTB, 41747 = KRE. Voor binnenlandse treinnummers is er meer ruimte. Er kan dan arbitrair een treinnummer gekozen worden uit de set mogelijke nummers, voor RTB bijvoorbeeld 51447.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door robehv »

fraaie plaatjes wessel. hoog 6400 gehalte voor een jaaroverzicht :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door N-spoor »

Fraai overzicht!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door Ronnie »

Leuk overzicht.
Goed sporen. Daar houden we van.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door VinceCargo »

Schitterend Wes!
Geen handvol, maar een land vol
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door ov_wijzer »

Gave serie Wessel.
Bert13
Berichten: 2533
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door Bert13 »

Hele fraaie plaatjes!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door Jeroen »

Dieselend het jaar door! Fraaie serie! :)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Wessel

Bericht door derquinho »

Mooie plaatjes! Helaas kon ik er zelf bij die van december niet bij zijn...
Plaats reactie