Jaaroverzicht 2017 Dennis (dennistd)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
dennistd
Berichten: 252
Lid geworden op: di sep 03, 2013 5:42 pm

Jaaroverzicht 2017 Dennis (dennistd)

Bericht door dennistd »

Ook van mij een jaaroverzicht. Van elke maand één foto. Soms is het makkelijk kiezen (als er weinig foto's gemaakt waren) maar voor sommige maanden had ik wel vijf foto's kunnen plaatsen. Mocht je alle foto's willen zien, dan kun je op mijn Flickr-pagina terecht.

Afbeelding
DB 218 427 met Dosto's, Friedrichshafen Stadt by Dennis te D, on Flickr

In januari voerde het inmiddels traditionele Nieuwjaarsrondje van het FOK!-treinentopic mij dit jaar naar Konstanz. Na de heenweg op zaterdag werd op zondag 15 januari teruggereisd. Nadat per catamaran de Bodensee overgestoken was kon in Friedrichshafen deze Baureihe 218 met een Dosto-stam in een flinke sneeuwbui vastgelegd worden.


Afbeelding
Captrain 1621 met NSB 73 002, Bad Bentheim by Dennis te D, on Flickr

Voor de februari-foto gaan we opnieuw de grens over, al is het niet ver: op station Bad Bentheim kwam op 19 februari een Noorse BM73 aan. Uiteraard gesleept, en op weg naar NedTrain Haarlem voor een revisie. Nadat de Duitse Traxx plaatsgemaakt had voor CapTrain-loc 1621 kon terwijl het licht al uit was met behulp van een paaltje nog deze foto gemaakt worden.


Afbeelding
Mat&#x27;54 766, Hoek van Holland by Dennis te D, on Flickr

Eind maart was het einde der tijden voor de Hoekse Lijn als spoorlijn genaderd. Een paar dagen voor het definitieve einde werden er ritten met historisch materieel gereden over de bijna 125 jaar oude lijn. Vanaf de heuvel bij de Maeslant-kering kon op 26 maart Mat'54 766 vastgelegd worden met op de achtergrond de skyline van Rotterdam.


Afbeelding
NS 162, Haaksbergen by Dennis te D, on Flickr

Op 9 april werd bij de Museum Buurt Spoorweg (Haaksbergen-Boekelo) een dieseldag georganiseerd. Naast de eigen diesellocomotieven was ook de NS 162 te gast. Deze Engelse oorlogsloc bleef na de bevrijding achter in Nederland en deed nog een tijdje dienst bij NS op (voormalige) tramlijnen. Met wat goederenwagens werd aan het eind van de dag een fotorit Stepelo-Haaksbergen gereden.


Afbeelding
VSM 23 076 + 23 071 en TRI 110 428 met Westfalendampf-Sonderzug, Bad Bentheim by Dennis te D, on Flickr

In mei werd weer de jaarlijkse rit van Westfalendampf naar Amsterdam gereden. Zoals gebruikelijk met de beide VSM 23'ers, die hier in Bad Bentheim op 27 mei de trein over hebben gegeven aan de TRI 110 428 en nu langs de trein naar een kopspoor rijden om hier water te nemen voor de terugreis naar depot Beekbergen.


Afbeelding
Syntus 39 en Strukton 303001 met Syntus 7402 + 7401 by Dennis te D, on Flickr

Dan zijn we aanbeland op 13 juni: de datum waarop de eerste FLIRT3's voor (inmiddels) Keolis ons land binnenkwamen. De eer was aan de 7402 en 7401 die gesleept achter Strukton G1206 303001 de grens overkwamen. Op station Oldenzaal ging het aan de kant wegens een aanrijding verderop, waardoor deze oude en nieuwe Syntus/Keolis-treinen naast elkaar gefotografeerd konden worden.


Afbeelding
Arriva GTW 10525, Hardenberg by Dennis te D, on Flickr

Juli, de zevende maand dus al over de helft van het jaar. In december heeft Arriva de enige GTW van Connexxion overgenomen om het tekort dat ontstond na de aanrijding bij Dalfsen op te lossen. Twee weken voor de transformatie van lichtblauw naar blauw/wit wordt op 23 juli vanuit het stationsgebouw van Hardenberg (tevens bus-kantine) deze foto gemaakt.


Afbeelding
IRP 2101 met Tweakers Express, Vierlingsbeek by Dennis te D, on Flickr

Op 26 augustus reed de jaarlijkse Tweakers Express naar de Gamescom in Köln. Door werkzaamheden werd via Utrecht - Den Bosch - Nijmegen - Venlo gereden, waardoor er naast een Traxx voor- en achterop ook nog een dieselloc nodig was. Met IRP G2000 2101 op kop wordt hier Vierlingsbeek aan de Maaslijn gepasseerd.


Afbeelding
Mat&#x27;54 766, Oss by Dennis te D, on Flickr

Dit jaar reed de Mat'54 766 diverde ritten voor het Rode Kruis. Op 9 september werd van Den Bosch naar Amsterdam en terug gereden. Na terugkomst in 's Hertogenbosch werd er teruggekeerd naar standplaats Nijmegen, waarbij er ook door het op deze foto zichtbare Oss gereden werd. De dreigende lucht is hopelijk geen voorbode voor de toekomst van dit soort ritten.


Afbeelding
NS SNG 2301, Ede-Wageningen by Dennis te D, on Flickr

Eind oktober werden er voor het eerst testritten met de Sprinter Nieuwe Generatie in Nederland gereden. Om een foto van deze testritten tussen Utrecht en Ede-Wageningen te maken trok ik op een doordeweekse dag (niks voor mij, want dan is mijn Weekend Vrij niet geldig ;) ) naar Ede-Wageningen en zag daar SNG 2301 het station binnenrijden.


Afbeelding
NSM 1312 + Plan D 7709 + mP 3031 + Bs 28 101 + Plan V 876, Ede-Wageningen by Dennis te D, on Flickr

Anderhalve week later (4 november) sta ik weer op Ede-Wageningen. Het licht is al uit als Spoorwegmuseum-loc 1312 met divers ander materieel hier aan de kant staan op de Intercity te laten passeren. Het spul is op weg van de Watergraafsmeer naar Utrecht Maliebaan en door werkzaamheden en het niet kunnen kopmaken gaat dit via Arnhem en Deventer.


Afbeelding
NSM 3426, Ruurlo by Dennis te D, on Flickr

Waar ik begon met sneeuw eindig ik er ook weer mee. Op 10 december was het definief over en uit voor de Buffeltjes. Nog slechts één rit resteerde er voor DM'90 3424: van Zwolle naar Blerick, het depot van het Spoorwegmuseum in. Door werkzaamheden werd door de Achterhoek gereden waarbij ook het winterse Ruurlo gepasseerd werd. Even later zou het hard beginnen te sneeuwen en lag het halve spoorwegnet weer plat.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Dennis (dennistd)

Bericht door Ronnie »

Leuk overzicht. Augustus is mooi vanuit de lucht.
Goed sporen. Daar houden we van.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Dennis (dennistd)

Bericht door N-spoor »

Mooie serie!
Plaats reactie