Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Bericht door Rolandrail »

Beter laat dan nooit hier mijn jaar overzicht, een lastige selectie maar allemaal foto's waar ik blij van werd en nog steeds ben. Niet eentje per maand maar wel twaalf!

Februari
Afbeelding
Toen we nog niet wisten dat DBS met daglicht Alphen ging bedienen was de paar keer dat Locon naar Alpen a/d Rijn kwam een ware tractatie zoals op 5 februari.

Maart
Afbeelding
In mijn "achtertuin" staan meerdere voormalige Werkspoorgebouwen (o.a. Kidz City en de Central Studios), relicten uit de glorietijd die helaas in 1972 afliep. Het grootste gebouw wat er nog staat, het dak zichtbaar vanuit mijn flat, had altijd iets mistieks en hoe het er daar van binnen uit zag was mij onbekend, je kon het gebouw niet in. In 2015 begon de herontwikkeling van deze montagehal van Werkspoor als project Werkspoorkathedraal en kon je door de werkzaamheden eindelijk binnen kijken en komen. Tot mijn zeer aangename verrassing bleek er sinds 1972 praktisch niets veranderd, de originele kraanbanen nog aanwezig! Die blijven gelukkig ook, het gebouw heeft er kantoorunits ingekregen inmiddels maar de grote vrije ruimte blijft grotendeels.

April
Afbeelding
De Bentheimer Eisenbahn huurt wel eens een exotische dieselloc en in april was dat een ex-Noorse dieselloc. Behalve hun reguliere verkeer rijdt de BE ook zeer sporadisch treinen naar Urenco in Gronau, DBS komt er ook wel eens. Op 9 april lukte het eindelijk zo'n trein te fotograferen en dat ook nog eens met de gehuurde DE2700-06 die op de foto passeert bij Ochtrup.

April
Afbeelding
Al maanden gingen het gerucht dat DBS weer de Lage Weide zou gaan bedienen maar het bleef erg stil. Zeer aangenaam was daarom dat Locon op 12 april naar de Lage Weide in Utrecht kwam om een eerder uitgezette graanwagen op te halen. Op de foto is Locon met de remwagens onderweg op de stamlijn om eerst om te gaan lopen op de bundel en daarna de graanwagen in te rangeren die langs de zg. Bonder-losweg stond.

April
Afbeelding
Ik heb normaliter niets met stoomtreinen ondanks de wel fascinerende techniek, grootste probleem zijn de circussamenstellingen. Maar als je al jaren van alles verzameld van F/TEE/IC/IR/ICE "Roland" dan is het meemaken van een stoomrit met correcte samenstelling en op toenmalige dienstregelingsnelheid (140 km/h) van de F-Zug "Roland" zoals die in 1958 reed met een 01 natuurlijk verplicht! ;-) Op 26 april werd zodoende een rit gereden van Frankfurt naar Kassel en terug, op de foto rangeert de trein af in Kassel Hbf om te gaan omlopen.

Mei
Afbeelding
Voor echt goed georganiseerde en interessante excursies ga ik graag mee met de ritten georganiseerd door Arge Schienenverkehr Münster. De ritten zijn doordacht, voorverkend en er is ook nog eens overleg mogelijk met de organisatie als je een wens hebt of een verbetermogelijkheid. Kortom, kwaliteit! Op 9 mei organiseerde de ASM een excursie op de Lappwaldbahn, een mooie diesellijn van Helmstedt naar Haldensleben. Een van de vele goed verlopende fotostops was op de voormalige halte Walbeck.

Mei
Afbeelding
Militair vervoer is een fascinerend onderwerp, het laden altijd een mooi spel van mensen en techniek. De meeste treinen vertrekken uit 't Harde en Acht maar ook vanuit Steenwijk en daarvandaan vertrokken op 28 mei voor het eerst Boxers voor een oefening. Op proef was er al een paar keer eentje meegeweest aldus een locale defensiehobbyïst maar dit was de eerste reguliere keer dat ze vanuit Havelte er mee op oefening gingen. Op de foto vertrekt de trein met de 6434 met de stoerste lading gelukkig aan de loc uit Steenwijk richting Zwolle.

Juni
Afbeelding
Een bediening in Zeeuws-Vlaanderen die de afgelopen 25 jaar nooit gebeurde als ik er was is die van ICL-IP in Terneuzen Zuid. Op 16 juni had ik eindelijk geluk en ging de DBS 6518 wagens ophalen bij ICL-IP.

Juni
Afbeelding
Ook een fascinerend onderwerp vind ik nuclear vervoer. Dat ligt natuurlijk nogal gevoelig maar als een lege container vertrekt dan is er geen politie bij betrokken en dus meer bewegingsvrijheid als hobbyïst. Op 17 juni werd een wagen met lege container door n.b. twee Vlaamse Reuzen opgehaald in Sloe en passeert zodoende het dorpje Wouw met de 6505 en 6516 richting Roosendaal.

Augustus
Afbeelding
Een veel grotere ballastprofielploeg dan we we normaal in actie zien in Nederland zette Swietelsky in op 2 augustus bij de spoorvernieuwing van spoor 1 van station Ede-Wageningen. Deze BDS-2000 heeft o.a. een eigen voorraadbunker voor ballast die die nog even vast moet houden voor verderop. Dat kwam in dit geval goed uit, op het eerste stuk was zoveel (=teveel) ballast gelost dat er voor de laatste 100 meter aan de zijde Ede-Centrum eerst geen ballast meer leek te zijn. Na minstens 5 keer ploegen had dat stukje ook verse ballast.


September
Afbeelding
In Zwitserland is op meerdere smalspoorlijnen in het westen nog rolbokkenvervoer, normaalspoorwagens op smalspoorrolbokken onderweg naar de klant. Op de TPF-smalspoorlijn Bulle - Broc Fabrique gebeurt dat met een reizigersmotorwagen en koppelwagen die een grote bufferplaat heeft. Op 14 september is de de TPF 141 op de terugweg naar Bulle met twee koelwagens met chocola aan de haak. Tot een paar jaar geleden werd o.a. nog cacao in gesloten wagens aangevoerd vanuit Amsterdam Westhaven, wellicht komt dat vervoer weer terug als de lijn uiterlijk 2025 is omgespoord naar normaalspoor.

Oktober
Afbeelding
In Nederland al 20 jaar niet meer op het spoor te zien maar o.a. in Zwitserland wel is bietenvervoer. Op plm. 70 stations, variërend van 1,5 laaddag tot 8 weken in het plm 12 weekse bietenseizoen, worden bieten geladen via vaste laadinstallaties of mobiele laadmachines. Verreweg de meest bijzondere plek waar geladen wordt elk jaar is op de smalspoorlijnen Apples-Bière/L'Isle van de MBC. Met de Eaos'n op rolbokken wordt op meerdere dagen in het seizoen de reizigersdienst verbust en de bieten met een mobiele laadmachine vanuit de akkers in de trein geladen. Op 11 oktober is de vroege zondagochtend niet zo heel rustig als bij Bussy-Chardonney de eerste berg bieten bijna in de wagens ligt en kort erna naar de volgende berg een paar kilometer verderop gereden zal worden.

Groeten, Roland
Laatst gewijzigd door Rolandrail op wo jan 13, 2016 3:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Bericht door Rens »

Ik tel er maar 11 ; )
Leuke serie! Ik moet binnenkort maar ook eens wat foto's uit Steenwijk laten zien uit November. Ik had overigens geen idee dat die 'Boxers' een jaar eerder dus nog niet voorkwamen op zulke treinen, maar vond ze er wel indrukwekkend uitzien :)
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Bericht door Rolandrail »

Oeps, 12e toegevoegd :-))
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Bericht door Hugeau »

Bijzondere serie! Dat (bieten)laden in foto 12 zou je alleen in Oost-Europa op die manier verwachten.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Bericht door Ronnie »

Originele serie. De laatste is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Bericht door VinceCargo »

Anders dan je normaal ziet, erg leuk!
Mijn favoriet is de 01 1066 ;-)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Bericht door Marcel »

Leuke serie Roland. De laatste is wat mij betreft de leukste.
"The chase is better than the catch."
arnold
Berichten: 14489
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Rolandrail

Bericht door arnold »

Erg mooi overzicht!
Plaats reactie