Jaaroverzicht 2015 Hugo

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2015.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2015 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Jaaroverzicht 2015 Hugo

Bericht door Hugeau »

Nu zullen jullie vast denken, jaaroverzicht? Van wat dan? Ja, dat dacht ik dus ook. Want echt actief ben ik niet meer, wie weet komt dat wel weer terug, maar de interesse is zeker niet weg. Als ik op reis ben probeer ik altijd wat plaatjes mee te pakken, en aangezien ik veel met de trein reis lukt dat meestal wel.

Het enige probleem is dat ik dit jaar lang niet elke maand een spoorfoto heb gemaakt, dus ik plaats hier dan maar ongeveer alles wat er dit jaar is geschoten :P Ik kan jullie alvast verklappen dat het niet erg West Europees is.

AUGUSTUS

1.
Afbeelding
We beginnen in Thessaloniki (Griekenland), waar ik deze zomer langs kwam tijdens een reis van Athene naar Amsterdam (uiteraard per trein). Dit is OSE 120 030 die met trein 1591 klaarstaat voor vertrek naar Larissa. 12 augustus.

2.
Afbeelding
Het bijzondere van deze reis waren wel de gigantische hoeveelheden vluchtelingen die we overal hebben gezien, en ook hebben gesproken. Onze trein werd in Gevgelija (Grieks-Macedonische grens) bijvoorbeeld bestormd. Ik voelde me bovenal schuldig voor hun dat wij overal vlekkeloos door de controles doorkwamen, en zij dan weer de trein uit werden gekwakt.

In Skopje is dit loc 442 003 van de Macedonische spoorwegen (MŽ) die klaarstaat met trein R 2083 naar Veles. Niet lang hierna zou onze slaaptrein naar Belgrado, uiteraard met uren vertraging op de klok en afgeladen met vluchtelingen, binnenrollen. 14 augustus.

3.
Afbeelding
Maar eerst nog een plaatje uit Skopje van buiten de vervallen stationskap. Waar krachtpatser 661 223 op vertrek staat te wachten naar Bitola met trein IR 645. 14 augustus.

4.
Afbeelding
Een paar dagen later wist ik in Ljubljana nog aardig wat vrachttreinen te fotograferen, waaronder deze dubbele ÖBB 2016 met een gemengde goederentrein richting Jesenice. 17 augustus.

5.
Afbeelding[/url]
Niet veel later was ik in Letland om mijn vriendin af te zetten. Tijdens een waterfietstochtje over de Daugava wist ik deze foto te schieten van een stoptrein uit Jelgava richting Riga Centrala. 27 augustus.

OKTOBER

6.
Afbeelding
Tijdens mijn tweede bezoekje aan Letland passeerden we wandelend de spoorlijn Riga-Daugavpils, opweg naar een voormalig concentratiekamp (Salaspils) op een steenworp afstand hiervan. Plots rinkelden de belletjes en kwam onder een luid gebulder deze dubbelloc met het nummer 2TE116 670 van de LDZ voorbij, met een ellenlange sleep ketelwagens beladen met stookolie (80 stuks ongeveer). De wagens waren Wit-Russisch, dus aannemelijk was deze trein opweg naar dit land. 4 oktober.

7.
Afbeelding
Een paar uur later leverde het wachten op het perronnetje van station Dole (niet de Franse variant) nog een fraaie gemengde goederentrein op. Dit keer was het de LDZ 2TE10U 0222, werderom in dezelfde richting (Orge). 4 oktober.

8.
Afbeelding
Een paar weken later was ik weer in Letland. Hier trof ik in Riga op de oude brug over de Daugava deze fraaie tram van het type Tatra RS T3A. Op lijn 4 naar...de overkant? ;) 18 oktober.

9.
Afbeelding
Ik bezocht nog wel een ander land, namelijk Estland! Hier in Tartu, de tweede stad van het land, waar deze flirt ons vanaf Tallinn heen bracht. Ze hadden opvallend snelle Wifi en uiteraard meer stoelen in de breedte. 25 oktober.

10.
Afbeelding
In Estland hebben ze merkwaardig genoeg een aantal Amerikaanse diesellocs. Hier staat er zo een in het grensstation Valga te wachten op een volgende dienst. De loc gaat door het leven als EVR C36-7i 1544. 25 oktober.

11.
Afbeelding
Dit zou onze diesel naar Riga worden. Een mooi contrast tussen de moderne Estse Flirt en de Letse klassieke trein, in Russische stijl.

DECEMBER

12.
Afbeelding
Alvast mijn excuses voor de slechte staat waarin deze foto zich bevind, het voegt wel wat toe aan de serie vind ik. In de laatste maand van dit jaar was ik eventjes in Dublin, jammer genoeg niet met de trein. Toch kon ik het niet laten om eventjes een kijkje te nemen op een station, Connolly genaamd. Vanaf hier vertrekken oa de treinen naar Belfast. Dit was een regionale trein naar Naigh Nuad, of ook wel Maynooth in gewoon Engels.

Hopelijk heb ik volgend jaar wat meer de bieden, we zien wel. Iedereen in elk geval een fantastisch jaar toegewenst! :P
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Hugo

Bericht door KvdLee »

Bijzondere serie, leuk! Nr 3 vind ik het fraaist :)
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Hugo

Bericht door Ronnie »

Ben het met Koen eens, nummer 3 is de fraaiste. Verder leuke serie uit Oost-Europa.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2015 Hugo

Bericht door wouterder »

Mooie serie, vooral 3 en 4 zijn fraai. ;)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2015 Hugo

Bericht door Jeroen »

Heel fraai Hugo! Uniek en origineel jaaroverzicht! Nooit geweten dat er Amerikaanse loc's in Estland rijden.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Plaats reactie