Jaaroverzicht 2014 Marcel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2014.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door Marcel »

Leuk om te zien dat er weer zoveel mensen mee doen met het plaatsen van de jaaroverzichten. Hierbij dan mijn jaaroverzicht. Voor mij was het een bijzonder jaar waarin een einde kwam aan studeren en een begin werd gemaakt met het echte werk. Nu de jaren maar aftellen totdat ik met pensioen kan, haha. Door omstandigheden kreeg ik een nieuwe mentor op mijn project die niet echt wist hoe alles werkte in het Nederlandse onderwijssysteem met als gevolg een vertraging en een streep door alle geplande zomerse vakanties. Het is dus een jaar waarin veel minder foto's en trips werden gemaakt dan voorgaande jaren. Desondanks is het toch gelukt om elke maand een zon foto te maken met als gevolg wederom een selectie van de mooiste zon foto per maand.

Januari
Afbeelding
In januari werden veel foto's gemaakt waardoor het moeilijk kiezen was. BLS was nog relatief nieuw, HUSA stopte ermee, het skiseizoen was in volle gang en er waren omleidingen via Neuss. Toch kies ik voor deze misschien wel verrassende foto de DBS 6412 in het eerste licht over de Maaslijn. Deze trein stond al erg lang op het lijstje en ondanks de niet perfecte zonne stand vond ik het een erg fraai treintje zo in het eerste ochtendlicht.

Februari
Afbeelding
In februari werden er niet erg veel foto's gemaakt. Gelukkig waren er nog wel drie zonnige foto's in Heeze waarvan ik dit de mooiste vond. We zien de 4401 en 653-05 van RailFeeding voor het eerst met de lege dolimetrein richting Limburg afzakken. Nog geen week eerder reed de trein nog met een Husa 1600.

Maart
Afbeelding
In maart was het heel vaak mooi weer. Er werden dan ook veel foto's gemaakt. De keuze voor foto van de maand was echter op het moment zelf al duidelijk. Al jaren werden er pogingen gedaan om een BLS 486 in de zon op de foto te krijgen, helaas zonder succes. In maart 2014 lukte dit dan eindelijk toen we de 486 507 met een fraai beladen Melzoshuttle voorbij zagen komen in Wiesental.

April
Afbeelding
In april was deze plaat uit de Antwerpse haven het hoogtepunt. We zien de DE6301 met een MSC containershuttle wachten tot hij de terminal op mag rijden.

Mei
Afbeelding
In mei ging de strijd tussen 2 foto's in Engis. Ondanks dat ik meer van de electrische locomotieven ben, kies ik toch voor de Railfeeding 1106 met beladen dolimetrein. De reden is dat ik al jaren een foto op deze stek wilde maken en de foto ook nog op 10 seconde lukte. We hadden genoeg marge berekend om de stek te halen, echter bleek de brug naar Engis dicht te zijn en het omrijden naar de volgende brug koste zoveel tijd dat nog maar net deze stek gehaald werd.

Juni
Afbeelding
Juni was de maand dat ik mijn contract per 1 september bij KPMG kreeg en dus sowieso al een goede maand. Kwa foto's viel het helaas iets tegen en bleef de teller staan op slechts een handje vol foto's. De keuze ging tussen de PB06 met lege dolime onder Maastricht of de 6605 bij Nieuwstad. Om niet weer een foto van de dolime te kiezen maar een plaatje van de Captrain 6605 met een fraaie en lange keteltrein naar DSM.

Juli
Afbeelding
In juli werden de vakanties geannuleerd en werd er hard gewerkt aan de afstudeerscriptie. Het weer viel ook nog eens tegen. Gelukkig konden er op de laatste dag van juli toch nog twee zonplaatjes gemaakt worden. Omdat de andere een Locon staaltrein met graffiti was, was de keuze snel gemaakt voor de 186 108 met Melzoshuttle te Eeneind. Het blijft toch raar om slechts een handje vol foto's te hebben in de normaal zo succesvolle juli maand.

Augustus
Afbeelding
In augustus werd er ondanks de problemen toch op tijd afgestudeerd waardoor het sowieso al een goede maand was. Ook werden er nog wat laatste gaten in de collectie gedicht omdat het einde van de vele vrije dagen en uren toch echt naderde. Het hoogtepunt van de maand was echter een trip met Arjen naar de Rijn. Ondanks het zeer slechte weer en het magere aanbod kon er in een korte opklaring toch 1 fraaie zonplaat worden gemaakt. We zien de BLS 186 104 met een erg fraai beladen Cabooter Melzo langs de Rijn afzakken naar Italië.

September
Afbeelding
In september begon ik met werken en kwam er een eind aan jaren van veel vrije tijd, haha. Gelukkig toch nog wat plaatjes kunnen maken. Een erg bijzondere vond ik de overbrenging van de eerste Fyra terug naar Duitsland. We zien de 189 280 van TXL met de 4802 op de terugweg. De trein reed net in een korte opklaring.

Oktober
Afbeelding
Nederlandse treinen in het buitenland vind ik erg leuk om te zien, zeker als ze ook nog echt met Nederlandse loccen rijden. Op 19 oktober was het alleen in het Zuiden van Nederland mooi weer wat dus een prima gelegenheid was om weer eens achter de kalk aan te gaan. De laatste keer was alweer een aantal jaren geleden. Zo zien we de 6509 en 6513 voorbij komen met een lange lege kalktrein.

November
Afbeelding
November was snel duidelijk. Al jaren wilde ik een foto maken in de bocht van Udenhout. In november lukte dit dan eindelijk. We zien de 186 105 van BLS met de Melzoshuttle door de bocht komen.

December
Afbeelding
December is vanwege de feestdagen en wintersport vaak een korte maand kwa hobbydagen. Gelukkig lukte het op 6 december de Metrans in de zon te klikken in Boxtel wat nog niet eerder gelukt was. Laatste plaat is ook binnen. Echter ging het nog sneeuwen. Sneeuw zonplaten zijn wat mij betreft buiten categorie en moeten dan ook direct plaat van de maand worden. Het was lastig kiezen tussen de Melzoshuttle met de zebra 186 106 of een andere foto. Uiteindelijk vond ik dit toch een iets mooiere foto, een plaat op de Betuweroute kan altijd nog. We zien de 1611 met lege kalktrein richting Limburg rijden.

Iedereen ook bedankt voor de bijdragen hier op het forum. Het forum groeit gestaag door. Dat 2015 maar weer succesvol mag worden.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door Peter »

Leuke serie! 8-)
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door Ronnie »

Fraai. Oktober en november zijn mijn favorieten 8-) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door Dewey »

Mooi overzicht. Vind december echt schitterend!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door Jeroen »

Mooie verzameling Marcel! Een foto bij de bekende bocht de in Udenhout, moet ik ook nog altijd! :P
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
HZwoferink
Berichten: 202
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 9:06 am
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door HZwoferink »

Geweldige serie Marcel!
"Zodra het begint te groeien moet je beginnen met snoeien"
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door ov_wijzer »

Mooie reeks, de Melzo in Udenhout springt er wel uit, perfecte stek voor zoveel POF dozen.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door robehv »

huh alleen maar zon platen...verrassend :lol: fraaie reeks hoor!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2014 Marcel

Bericht door VinceCargo »

Netjes Marcel! Ziet er goed uit :)
Geen handvol, maar een land vol
Plaats reactie