Jaaroverzicht 2013 Björn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2013.
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Jaaroverzicht 2013 Björn

Bericht door BjörnNielsen »

Ook voor mij was 2013 een wat vreemd jaar wat treinenfotografie betreft. Dat komt deels doordat ik (noodgedwongen) van werkgever moest veranderen eind 2012. Daar weten ze wél wat werken is dus was er minder tijd voor vrije dagen en was er in het weekend vaak geen behoefte om nog op pad te gaan. Daardoor heb ik niet van iedere maand een foto kunnen uitkiezen omdat sinds de zomer tot vandaag de dag ik nog slechts 1 ochtend wat foto's gemaakt heb...

Foto 1: TXL 182 512 te Berlin Westhafen (D); 5 januari 2013.
Afbeelding
Het jaar 2013 begon meteen goed met een trip naar de prachtige stad Berlijn. In de Duitse hoofdstad heeft vervoerder ODEG het vervoer op de RE-lijnen 2 en 4 sinds medio december 2012 overgenomen van DB Regio. Omdat de bestelde Kiss-treinstellen van Stadler nog niet zijn toegelaten werden er enkele weken rijtuigen bij de ÖBB gehuurd en diverse normaal alleen in de goederendienst rijdende Taurussen gehuurd. De kanarie gele 182 512 was op de grauwe en kille 5 januari 2013 onderweg met RE 37310 bestaande uit vier van de ÖBB gehuurde Cityshuttle rijtuigen. Achterop loopt de zilveren 182 529, eveneens van TXL, mee. Het geheel passeert hier ter hoogte van de Berlijnse Westhafen.

Foto 2: HGK DE684 te Bunnik; 4 maart 2013.
Afbeelding
Sinds 2012 zijn HGK en de Neusser Eissenbahn samengegaan als RheinCargo. Samen staan we sterker in het Ruhrgebiet is de gedachten daarachter. Dat men daadwerkelijk sterker geworden is blijkt wel uit het binnenhalen van een vervoerscontract van kolen begin 2013. Naast de vele diesellokken die men daarvoor benodigd heeft is onder andere ook deze fraaie set witte GATX Falns'n nieuw bij RheinCargo. Met de mijns inziens nog meest fraaie zwarte class66, de DE684 met MRCE-logo, is het geheel als lege kolentrein op de zonnige 4 maart 2013 onderweg bij Bunnik naar de Amsterdam Westhaven.

Foto 3: Hectorrail 242 516 te Kaarst (D); 29 maart 2013.
Afbeelding
De Zweedse goederenvervoerder Hectorrail is in 2004 gestart met het rijden van treinen in en rond Zweden. Sinds 2008 rijdt het ook treinen van/naar het Duitse Wanne-Eickel. In eerste instantie nog met Traxx'en maar anno 2013 alweer enige jaren met de nog veel fraaiere loks van het type "Taurus". Het vervoer is inmiddels ook flink uitgebreid. Naast de Van Dieren-KLV en DHL-speciaal verzorgt Hectorrail ook het papiervervoer iov Scandfibre tussen Zweden en Dortmund-Scharnhorst en sinds 2012 is daar dit transport van opleggers tussen het Luxemburgse Bettembourg en het Zweedse Helsingborg bijgekomen. Op vrijdag 29 maart 2013 werd de trein omgeleid via de spoorlijn Neuss-Krefeld als gevolg van werkzaamheden bij Lintorf. Normaliter staat de trein enkele uren stil te Opladen maar vanwege de aangepaste route werd de stop overgeslagen en zo passeerde de 242 516 "Ferdinand" met DGS 42710 in een flauw zonnetje bij Kaarst op weg van Trier-Ehrang Nord naar Helsingborg Central.

Foto 4: Fyra 4813 te Dordrecht Zuid; 18 april 2013.
Afbeelding
2013 was ook het jaar van het Fyra-debacle. Na slechts enkele weken in de reguliere dienst gereden te hebben bleken er vele gebreken waardoor eerst de NMBS en even later ook de NS zich geheel uit het project hebben teruggetrokken en AnsaldoBreda, de fabrikant, aansprakelijk te stellen. Een juridische getouwtrek ging daarmee van start maar ondertussen werden er nog wel proef- en conditieritten uitgevoerd. Je weet immers maar nooit... Op 18 april 2013 was stel 4813 onderweg bij Dordrecht Zuid.

Foto 5: RTB 189 989 te Dordrecht Zuid; 25 april 2013.
Afbeelding
Sinds 1 april 2013 heeft de Rurtalbahn de containershuttles tussen de ECT terminal op de Maasvlakte en de TCT terminal in Blerick bij Venlo overgenomen van Husa Transportation. RTB rijdt de treinen vanaf de Maasvlakte tot aan het stationsemplacement van Blerick planmatig met een lok van de serie 189. In de beginmaanden reed de kanariegele 189 989 veelvuldig tussen beide terminals en was daarmee voor velen een gewild foto-object. Op 25 april 2013 was deze lok met de avondtrein onderweg bij Dordrecht Zuid richting Blerick.

Foto 6: DB 103 235 te Erpel (D); 26 april 2013.
Afbeelding
Op 14 februari 2013 werd bekend dat de 103 235 van de DB RegioNetz Verkehrs GmbH TEE Rheingold planmatig zou worden ingezet voor onder andere de IC-treinen 119 en 118 tussen Münster en Stuttgart op diverse dagen in de week. Het duurde vervolgens ruim twee maanden voor de lok daadwerkelijk langs de Rijn onderweg was. Op donderdag 25 april was de trein met een Ersatz-IC onderweg nadat de Oostenrijkse rijtuigen teveel vertraging opgelopen hebben. Een dag later en dus voor het eerst reed de IC 118 wel volgens planning met de 103 235 en de ÖBB rijtuigen tot aan Münster(Westf) Hbf. Onder behoorlijk druilerige weersomstandigheden werd met een kwartiertje vertraging Erpel am Rhein gepasseerd. Ruim 24 uur later bleek de lok (deels) kapot en is deze meteen uit de dienst gehaald. Reparatie ervan koste enige tijd maar de lok werd alsnog wel weer ingezet. Later in het jaar werd ze defintief vervangen door de 103 113.

Foto 7: WLC 1216 955 te Beulshausen (D); 6 juni 2013.
Afbeelding
Hoogtepunt van het jaar is de ondertussen traditietrouw geworden voorjaarstrip naar Duitsland. Dit jaar werd gekozen voor het nog niet zo vaak bezochte Leinetal gelegen aan de NSS tussen Hannover en Göttingen, veel noordelijker dus dan het Maintal. Een aantal keer per dag rijdt de Wiener Lokalbahn containertreinen tussen de Bremer- of Hamburger Haven en het in Oostenrijk gelegen Enns danwel Wenen. Het betreffen voor een deel de voormalige zgn Linz-shuttles die tot enkele jaren geleden nog op Rotterdam reden. Op donderdag 6 juni 2013 werd de middagtrein getrokken door de prachtige 1216 955, die uitgedost is met reclame voor Roland Spedition. Het geheel passeert hier in de boog bij Beulshausen, een kleine kilometer ten noorden van Kreiensen gelegen aan de Nord-Süd Strecke.

Foto 8: CT 37 519 te Freden (D); 8 juni 2013.
Afbeelding
Alstom's Prima E37 519 van Captrain is op deze zaterdagmorgen onderweg met 24 ketelwagens (bio)diesel in bijzonder fraaie (en overigens uit NL stammende) witte GATX ketelwagens met blauw GATX-logo. Naast de fraaie trein fleuren het koolzaad op de voorgrond en twee coureurs op het oefenparcours de plaat op.

Foto 9: HTRS 1606 te Baarn; 27 juni 2013.
Afbeelding
Eind 2013 kwam het trieste nieuws dat Husa Transportation, als opvolger van good-old ACTS, ermee ophoudt. Hopelijk vinden alle werknemers een nieuwe baan elders in het spoorwereldje. In de zomer leek er (in ieder geval voor de buitenwereld) nog weinig aan de hand toen als gevolg van werkzaamheden aan het spoor ten noorden van Den Bosch de beladen Dolime-trein omgeleid moest worden om alsnog op haar eindbestemming bij Nedmag te Veendam te geraken. De snelste route is dan ongetwijfeld via de Maaslijn maar het is verreweg goedkoper om met een Elok een flink stuk om te rijden en half Nederland te doorkruisen. Op de verder vrij grauwe en bij vlagen zelfs kille 'zomerse' dag werd de trein na Boxtel via Tilburg, Breda, Dordrecht, Rotterdam, Gouda en Hilversum naar Amersfoort geleid en zodoende kon een plaat gemaakt worden van de 1606 met de ex HGK, nu van Railtraxx zijnde 66012 en 17 beladen Tapps'n die hier door het station van Baarn rijden. Links bevindt zich Eethuys de Generaal, waar het altijd goed toeven is onder het genot van bijvoorbeeld een goed glas bier. Een omgeleide cargo helpt daar uiteraard nog meer bij.

Foto 10: EETC 1251 te Dordrecht Zuid;28 juni 2013.
Afbeelding
2013 was ook een bewogen jaar voor EETC. Half december werden voor het laatst de dagelijkse werkzaamheden voor DB Autozug uitgevoerd tussen de Watergraafsmeer en Amsterdam Centraal. Daarentegen ging EETC wel zelf de wintersporttreinen rijden tussen Amsterdam en Venlo, dus helemaal verdwijnen van het spoor doen de loks gelukkig niet. In de zomer van 2013 rijdt EETC zoals ieder jaar ook autoslaaptreinen naar diverse zomerse bestemmingen, waarbij de auto's zoals bekend in 's Hertogenbosch op de trein worden gezet. Aan de noordkant van station 's Hertogenbosch werd toen hard gewerkt aan een flyover om het treinverkeer van/naar Utrecht en Nijmegen van elkaar te kunnen scheiden. Als gevolg daarvan was er voor een langere periode helemaal geen treinverkeer mogelijk van/naar beide plaatsen. De aan- en afvoer van het materieel van/naar de Amsterdamse Watergraafsmeer verliep daarom via Dordrecht (Zuid).

Foto 11: CP 5629 te Vila Franca de Xira (PT); 3 juli 2013.
Afbeelding
Even getwijfeld tussen enkele trammetjes in de binnenstad van Lissabon of een cargo langs de oevers van de Taag, maar op een cargo-georiënteerd forum is die keuze eigenlijk snel gemaakt. LIssabon ligt aan de oevers van de rivier de Taag. Aan de oevers van de rivier liggen diverse containerterminals en enkele daarvan hebben ook een spooraansluiting. Op de heerlijke ochtend van 3 juli 2013 passeerde deze containertrein in noordelijke richting met aan kop de schone CP 5629. Relatief vaak rijden deze treinen met een lok van de nieuwere Siemens 4700-serie maar deze zitten vrijwel allemaal onder de graffiti.

Foto 12: Strukton 303003 te Leeuwarden; 21 september 2013.
Afbeelding
Na de sluiting van de met een spooraansluiting voorziene containerterminal in Leeuwarden in 2011 bleef het lang rustig op cargogebied in Fryslân. In het najaar van 2013 werd het terrein van de voormalige containerterminal gebruikt als tijdelijke stalling van vele betonnen dwarsliggers die nodig waren voor de spoorvernieuwing tussen Steenwijk en Heerenveen in de herfstvakantie. De tweede van in totaal vier beladen dwarsliggertreinen arriveerde op 21 september 2013 in Leeuwarden. Voor het rangeerwerk in de Friese hoofdstad is de Strukton 303003 ingehuurd. Deze fraaie Deutz-lok heeft hier het eerste deel opgepikt en zal via het racc. Schenkenschans na kopmaken 20 van de 21 wagens op spoor 79 op de voormalige containerterminal plaatsen. Na het winnen van de busconcessie Noord- en Zuidwest Fryslân en Leeuwarden gebruikt Arriva deze locatie nu als stalling voor stad- en streekbussen.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Björn

Bericht door Peter »

Leuke selectie, Portugal moet ik ook nog eens naar terug als ze ooit nog alle locs wassen. 8-)
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Björn

Bericht door Ronnie »

Foto 7 en 11 zijn fraai :) .
Goed sporen. Daar houden we van.
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Björn

Bericht door arnold »

Fraaie serie zeg! foto 6-7- 8 zijn voor mij de fraaiste!
Fijne Jaarwisseling Björn!
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Björn

Bericht door mattias »

Ook een knap overzicht met een uiteenlopende locatiemap!
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Björn

Bericht door Jeroen »

De buitenlandse foto doen het goed! Maar de rest mag er ook wezen! 8-)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Björn

Bericht door Hugeau »

Kwaliteit in plaats van kwantiteit ;)
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2013 Björn

Bericht door Marcel »

Achmea toren in je jaaroverzicht is altijd plus 1 :D
"The chase is better than the catch."
Plaats reactie