SSN Stoomtreindagen 2019 | Van Neubauloks tot een Austerity-machine

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

SSN Stoomtreindagen 2019 | Van Neubauloks tot een Austerity-machine

Bericht door teunlukassen »

In het eerste volle weekend van oktober, was het weer tijd voor de Stoomtreindagen bij de Stoom Stichting Nederland in Rotterdam. Dit jaar waren 6 stoomlocomotieven onder stoom te bewonderen, waarvan 3 23'ers, de 65 018, de 01 1075 en de 8811. Ik en mijn opa bezochten op de zaterdag het evenement. We bezochten het depot, bewonderden de locomotieven en maakte foto's van de pendelritten. Veel kijkplezier!

SSN 8811 stoomt langs de 41 105 op het museumdepot
Afbeelding

De eerste loc die gefotografeerd werd na de aankomst op het depot van de SSN, was de kleinste stoomlocomotief in de huidige collectie: de 8811. Deze in 1943 gebouwde machine, werd geleverd aan het War Department in Engeland. Na de Tweede Wereldoorlog kwam deze machine terecht bij de NS, waarbij ze in dienst was tot 1953. De loc diende o.a. voor rangeerdiensten in de Rotterdamse haven. Ondanks hun lagere snelheden, waren dit degelijke en krachtige machines. De 8811 kwam in 1953 bij de mijn 'Julia' in Zuid Limburg. Met het aflopende keteltermijn in 1975, werd de laatste nog in reguliere dienst rijdende stoomlocomotief uit dienst gesteld. In 1981 werd ze door de SSN van de sloop gered. Na een ruim 30 jaar-durende revisie, keerde de loc in 2012 terug in dienst. Terug naar het heden, we zien de 8811 wegstomen tijdens een van de vele voetplaatritten die op de dag gereden werden. Links van haar staat de 41 105 (bouwjaar 1939, ex. 042 105-7 van DB), die sinds 1991 staat te wachten op een volledige revisie.

SSN 01 1075 en 65 018 gebroederlijk naast elkaar bij het depot
Afbeelding
Na ruim 11 maanden in de loods gestaan te hebben, was de 65 018 (ex. 065 018-4 van DB) weer voor het eerst onder stoom te zien voor het publiek. De nog enigste West-Duitse 65er heeft een aantal weken terug de nieuwe oververhitters gekregen, en is op 14 september jongstleden met succes weer onder stoom gezet. Deze loc is vandaag (zondag 06-10) achter de 23 071 en de 23 076 van VSM vertrokken naar haar nieuwe thuishaven voor de komende 10 jaar: Beekbergen. Rechts staat de 01 1075 (ex. 012 075-8 van DB), de grootste stoomlocomtief van Nederland. Sinds begin september kampt de 3-cilinder Pacific uit 1940 met problemen (o.a. problemen met drijfas en wielbanden), wat nog onduidelijk maakt of een herstel haalbaar is (zowel technisch als financieel). De 01 was in ieder geval in staat om onder stoom te staan, en met een nette 10 bar op de manometer presenteerde de machine zich op het stoomdepot. Ik als groot liefhebber van de 01 1075, hoop op een mogelijk herstel als het haalbaar is. We gaan het in ieder geval de komende maanden meemaken ;).

VSM 23 076 vertrekt uit Gouda met de één na laatste pendeltrein naar Rotterdam Noord Goederen
Afbeelding

In januari 1976 kwam de 23 076 naar Nederland, als één van de eerste grotere Duitse stoomachines die voor museale doeleinden hierheen gehaald werden. De in 1956 gebouwde locomotief deed tot 22 oktober 1975 dienst, haar laatste 'heimat-bahnbetriebswerk' was Bw Saarbrücken. Tot begin jaren '80 maakte ze haar kilometers op de Koningslijn en soms op de hoofdbaan. Na een ruime revisie van dikwijls 20 jaar, keerde de machine in 2007 terug in dienst. Sinds mei 2019 hebben we in Nederland 3 rijvaardige 23ers, iets waar onze oosterburen jaloers op zullen zijn. In de maanden september/oktober waren alle drie de machines veelvuldig op de hoofdbaan te zien, zoals bij Den Bosch onder Stoom en de SSN Stoomtreindagen. We keren terug naar zaterdag 5 oktober; om 16:32 verlaat de 23 076 (ex. 023 076-3 van DB) van de VSM het station van Gouda, onderweg als trein 39397 richting Rotterdam Noord Goederen. Achter de loc hangen 4 Blokkendozen en het groen-geschilderde Reihe36 rijtuig (B 32 633) van de VSM.

SSN 23 023 en VSM 23 071 verlaten Gouda met de laatste pendeltrein van de zaterdag
Afbeelding

De laatste pendeltrein van de zaterdag wordt de laatste jaren met meerdere locomotieven gereden. Aangezien de 65 018 weer onder stoom was, gingen de geruchten dat de laatste pendeltrein van 5 oktober gereden zou worden met één van de 23ers en de 65. Na een melding uit Rtng, konden we die gedachten uit ons geheugen halen: de 23 023 en 23 071 reden tot Goverwelle in sandwich, de terugrit in dubbeltractie. De 23 023 is sinds het voorjaar van 2019 weer rijvaardig en maakte op 25 mei 2019 haar eerste rit met reizigers, van Rotterdam naar Beverwijk en terug. Deze loc kwam in maart 1976 vanuit Lehrte via Rheine (pikte daar de 01 1075 op) naar Rotterdam, alwaar ze sinds 1977 tot de jaren '90 weer rijvaardig was. Voor de laatste keer in deze fotoreeks gaan we terug naar Gouda. Om 17:32 vertrekken de 23 023 (ex. 023 023-5 van DB) en de 23 071 (ex. 023 071-4 van DB) met de stam SSN Bm238ers vanuit Gouda richting Rotterdam Noord Goederen. Met knallende exhaustslagen en lekkere rookpluimen vertrok men voor de laatste keer deze dag richting het depot.
Plaats reactie