De reis naar Zwitserland (deel 4) | 03-08-2019 en 04-08-2019

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

De reis naar Zwitserland (deel 4) | 03-08-2019 en 04-08-2019

Bericht door teunlukassen »

Na een paar maanden voorbereiden en de nodige dingen geregeld te hebben, gingen mijn opa, oma en ik met z'n drieën van 28 juli tot 5 augustus een weekje naar Zwitserland. In deze fotoreeks (bestaande uit 3 - misschien 4 - delen) laat ik foto's (en dan naar mijn mening de mooiste foto's) van de vakantie zien. Bij elke foto zal er een verhaal staan. Veel kijkplezier!

Zoals verteld in het vorige deel, zou ik in deel 4 (het laatste deel) nog enkele foto's laten zien van 3 augustus. Daarna volgen de laatste foto's die gemaakt werden op 4 augustus. Veel kijkplezier!

03-08-2019
Na een geslaagde ochtend in Pratteln, reden we eerst richting Basel. Daar stapte we over op de Interregio richting Zürich. Mijn opa wou graag het station van Zürich zien, en ik was ook best benieuwd. Na 55 minuten reizen kwamen we aan, en ik kan zeggen: wat een imposant station! Geweldig mooi stationsgebouw! We hebben er een half uurtje rondgekeken, tot dat we verder gingen. Ooit willen we nog eens naar Zürich, puur voor de stad. Maar terug naar nu, we stapte de trein in richting Bern, daar stapte we over op de S-Bahn naar Thun. Met een kleine 5 minuten vertraging (kwam door malloot die zich voor onze trein wou gooien :?) kwamen we aan bij de spotlocatie, in Kiesen.

FOTO 1
BLS 485 019 en een 486er met containertrein te Kiesen (CH)
Afbeelding

De eerste goederentrein die gefotografeerd werd in Kiesen, was (wederom) een BLS Cargo-containertrein, de zoveelste van deze vakantie :lol:. De trein werd getrokken door de 485 019 en een 486er van BLS. De containertrein, bestaande uit LKW Walter-trailers en diverse (tank)containers, passeerde om 15:27 de fotograaf in Kiesen (CH), onderweg richting Spiez en verder.

FOTO 2
DB Fernverkehr ICE-1 401 085 '25 Jahre ICE in der Schweiz - 1992-2017' te Kiesen (CH)
Afbeelding

Van rechts kwam wederom een BLS Cargo-containertrein, was voor mij niet echt interessant meer, dus werd gekeken naar wat van links kwam. Van links kwam een ICE, ook niet het gene wat ik wou zien, maar deze werd maar gefotografeerd. En hetzelfde stel zag ik ook al in Rastatt, namelijk de 401 085. Dit stel draagt op de kopbakken de kleine opschriften '25 Jahre ICE in der Schweiz - 1992-2017'. Je ziet er weinig van, maar het is wel een leuk extraatje. Het is 15:41 als de 401 085 Kiesen passeert, onderweg naar Frankfurt (M) Hbf als ICE 876.

FOTO 3
Railcare 476 453 met (koel)containers te Kiesen (CH)
Afbeelding

Kort na de ICE kwam meteen het leukste treintje van de dag voorbij: de 476 453 van railCare. Een zelfde soort Vectron, de 476 455, passeerde me al in Lenzburg op 2 augustus (geen foto van helaas). En vandaag kwam er wederom eentje, nu wel op de foto gelukkig :). De zon speelde gelukkig ook mee! Het is 15:47 als de 476 453 met een sleep (koel)containers van o.a. Coop langs de fotograaf in Kiesen rijdt. De trein is op weg richting Bern.

Na de Railcare-trein, werd er niks bijzonders gezien. Dan maar weer terug naar het station, snel terug richting Bern en Luzern. De dag werd afgesloten om 19:15 in Mosen. Nog een stukkie lopen, dan aan de macaroni met tomatensaus. Prima afsluiting van de dag dus :D.

04-08-2019
4 augustus, de laatste dag van het reizen door Zwitserland. Er was nog een plek waar we deze vakantie in ieder geval heen wouden, en dat was de Gotthard. We begonnen 's ochtends om 08:30 in Mosen, eerst weer met de S-Bahn richting Luzern. Daar stapte we op de IR richting Airolo. In Erstfeld stapte we snel over op de trein naar Lugano, die gaf ons een eerdere aansluiting op de MGB naar Andermatt. Het uitzicht tussen Erstfeld en Göschenen was overigens prachtig! In Andermatt, snel overstappen op de Schöllenenbahn van de MGB. Eenmaal in Andermatt, hadden we even rust. Treintje naar Brig op zoeken, en wachten op vertrek.

FOTO 4
MGB ABt 4193 staat gereed in Andermatt (CH)
Afbeelding

In Andermatt hadden we 20 minuten de tijd. We maakte maar wat foto's van enkele treintjes die er stonden van de Matterhorn Gotthardbahn. Onze trein naar Brig bestond uit een stuurstand, enkele rijtuigen en de locomotief. De combi staat hier om 11:29 gereed in Andermatt, om als R 541 te vertrekken richting Brig om 11:37.

Het traject tussen Andermatt en Brig is adembenemend. Van de 2 uur dat we in de trein zaten, hebben we 2 uur lang genoten van het uitzicht. Het weer speelde mee, dus het raampje kon open en genieten maar ;)

FOTO 5
BLS 486 505 en 475 406 met Melzo shuttle te Brig (CH)
Afbeelding

13:35, we rollen binnen in Brig. De Lötschberger naar Bern was al vertrokken, dus we hadden een uurtje de tijd. Eerst keken we maar even wat rond op de perrons. Het was zondag, dus veel bijzonders verwachtte we niet. Maar toch kwam er een cargo (wederom BLS Cargo). Het ging om de Melzo shuttle. Met de 486 505 voorop en de 475 406 aan de trein, rolt de combi om 13:45 door Brig, onderweg richting Domodossola (I).

FOTO 6
MGB HGe 4/4 2 'Monta Rosa' met Glacier Express te Brig Bahnhofsplatz (CH)
Afbeelding

En alweer de laatste foto van deze reeks. Op deze trein hebben we extra even gewacht buiten het station, voordat we richting Bern zouden vertrekken. Het is de langzaamste sneltrein ter wereld, de Glacier Express. Sinds 1930 verbind de trein Zermatt met St. Moritz. Eigenlijk was de bedoeling om met deze trein naar Brig te rijden, maar door problemen met het reserveren, lieten we deze kans schieten. Ondanks het extra comfort viel me de rit in de regionale trein ook niet tegen hoor! Afijn, we zien loc 2 van de MGB, genaamd 'Monta Rosa' met PE 906 (Zermatt - St. Moritz) klaar staan bij de halte van Brig Bahnhofsplatz. Om 14:10 zal de trein vertrekken richting Andermatt en verder.

Zo, en dit was alweer het laatste deel van mijn fotoreeks over de reis naar Zwitserland. Ik hoop dat de foto's bevielen, met natuurlijk de nodige teksten en uitleg erbij :). Ik maak me intussen alweer klaar voor de volgende vakantie: weekje Texel met mijn familie. Een week geen treinen, maar dat komt na die week wel weer. Bedankt voor het kijken naar mijn 4-delige fotoreeks!
Hallo1863
Berichten: 21
Lid geworden op: ma aug 19, 2019 7:02 pm

Re: De reis naar Zwitserland (deel 4) | 03-08-2019 en 04-08-2019

Bericht door Hallo1863 »

mooi man!
Plaats reactie