De reis naar Zwitserland (deel 2) | 31-07-2019 en 01-08-2019

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

De reis naar Zwitserland (deel 2) | 31-07-2019 en 01-08-2019

Bericht door teunlukassen »

Na een paar maanden voorbereiden en de nodige dingen geregeld te hebben, gingen mijn opa, oma en ik met z'n drieën van 28 juli tot 5 augustus een weekje naar Zwitserland. In deze fotoreeks (bestaande uit 3 - misschien 4 - delen) laat ik foto's (en dan naar mijn mening de mooiste foto's) van de vakantie zien. Bij elke foto zal er een verhaal staan. Veel kijkplezier!

31-07-2019
Op de laatste dag van de maand juli werd niks bijzonders qua treinen gedaan. Mijn oma heeft tegenover mijn opa en ik niks met treinen, dus gingen we een dagje wat anders doen. Uiteindelijk 10 km gewandeld langs de Hallwillersee rondom Beinwil en Mosen. Buiten dat een prima dagje!

01-08-2019
Op 1 augustus werd voor het eerst in de vakantie een dagje gereist door het Alpenland, uiteraard met de Swiss Travel Pass. Ik wou graag naar de Lötschbergbahn, mijn opa wou hetzelfde - al waren we natuurlijk meer onder de indruk van het landschap :D. 's Ochtends werd om 8 uur koers gezet richting Luzern, al waar we tegen 09:30 vertrokken om via Olten in Spiez te eindigen. Hier bevind zich een van de BLS-werkplaatsen, waar veel materieel te zien is. Maar qua goederenverkeer viel het dit keer tegen (vind je 't gek op een nationale feestdag in Zwitserland?).

FOTO 1
BLS 420 501 met een stam rijtuigen te Spiez (CH)
Afbeelding

Het eerste wat in Spiez gefotografeerd werd, was deze regionale trein van de BLS. In 2004 en 2005 kocht BLS enkele Re 4/4-II's van de SBB, deze locs zijn later in het BLS jasje op de baan gekomen. Inmiddels zijn de 420 507 tot 420 512 buiten dienst gesteld, de 420 510 werd in 2011 gesloopt in Emmen (CH). Wij troffen op deze warme donderdagochtend de 420 501 aan in Spiez. Het is 11:35 als de 420 501 (ex. SBB 11102) met een stam rijtuigen gereed staat op het station van Spiez. Om 11:38 zal ze vertrekken als RE 4069 naar Zweisimmen.

FOTO 2
BLS 186 109 en 485 005 met Cargobeamer-containertrein te Spiez (CH)
Afbeelding

Na wat losse locs van de BLS te hebben gefotografeerd, werd alvast gekeken naar hoelaat de Lötschberger richting Brig vertrok. Op dat moment kwam vanuit de richting Thun een trein binnen: cargo! Helaas kwam deze langs het perron, en niet via de goederensporen. 'Gelukkig' werd hier gewisseld van machinist, wat de tijd gaf om rustig een paar foto's te maken. Het is 12:03 als de 186 109 en de 485 005 gereed staan met een volbeladen Cargobeamer-containertrein in Spiez. Het vertrek werd niet afgwacht, want wij stonden al te wachten op de vertraagde Lötschberger naar Brig. Treintje ingestapt, plaats gezocht, op naar Frutigen!

FOTO 3
BLS 535 117 verlaat station Frutigen (CH) als RE 4268 richting Bern
Afbeelding

Bij aankomst in Frutigen was het vrij rustig. Niet alleen qua treinen, maar ook qua reizigers. Het was nogal 'verlaten'. Op het opstelterrein rustte de 187 004 en de 187 006 van de BLS. Bij mij viel de keuze om even de Lötschberger vanuit Brig richting Bern op de foto te zetten. Deze kwam keurig op tijd binnen. Het is 12:32 als de 535 117 van BLS het station van Frutigen verlaat. Als RE 4268 is het stel op weg richting Spiez en Bern.

FOTO 4
BLS 475 412 en 475 406 met Melzo shuttle te Frutigen (CH)
Afbeelding

Na vertrek van de RE naar Bern, zocht m'n opa maar 't zonnetje op. 'Jij red je toch wel ff die 45 minuten? Spreken we hier weer af, paar minuten voor vertrek'. Ik vind het prima. Ik ging in dat drie kwartier maar wat rondsnuffelen op het station. Beetje wat detailfoto's maken van enkele locs die er stonden. Maar: nog steeds geen cargo gezien. Zelfs de 186 109 van de 2e foto was nog niet gepaseeerd (hoewel het Nordportal van de Lötschberg-basistunnel pas in Frutigen is). Na een half uurtje kwam m'n opa zelf al naar me toe. Toen riep ie me, en zei: 'Hey zie je dat daar!'. Er verschenen twee 475ers van de BLS. Toch nog een cargo gezien :D. Het ging om de Melzo shuttle, die vanaf Spiez ondersteuning kreeg van de 475 412 (stond toen we in Spiez waren nog GDST). Het is 13:10 als de 475 412 en de 475 406 binnenlopen te Frutigen (CH) met de volbeladen containertrein vanuit het noorden. Sprintje trekken naar de andere kant van het perron werd dus nog beloond! Om 13:14 vertrok de trein richting Italië.

FOTO 5
BLS 486 508 en 486 507 verlaten Spiez (CH) met een lange containertrein richting Brig
Afbeelding

In Brig werd niet veel bijzonders gezien. Bakkie koffie, wat eten en met de IC 8 via de Lötschberg-basistunnel terug naar Spiez. Lekker 34 km 'genieten van een Zwarte Zee', zoals m'n opa zei na de rit. In Spiez aangekomen zagen we de desbetreffende containertrein al klaar staan met 2x Re486 ervoor (486 502 en 486 507). Tot dat de 508 er bij kwam, ik dacht: 3x 486? Maar die gedachte veranderde al snel toen de machinisten met elkaar overlegde: de 508 moest er samen met de 507 voor, de 502 moest naar het depot. Na wat rangeren, stond de 508 dan eindelijk voor de trein. Om 15:48 toonde het sein veilig, en om 15:49 kwam het in beweging. We zien de 486 508 samen met de 486 507 en de lange containertrein Spiez verlaten op weg richting Brig. Groetjes aan de vriendelijke machinist, die even bij kwam praten over het rangeren :).

FOTO 6
SBB 460 113 '100 Jahre SEV' met IC 1076 te Spiez (CH)
Afbeelding

Om iets voor half 5 zou er weer vetrokken worden met de IC richting Bern. In die tussentijd werd er nog maar gewacht op wat bijzonders. Op het moment dat m'n opa aankomt zetten met een lading verse bretzels, valt me iets op aan de binnenkomende 460er: de loc is wit, dat betekent bestickering! En deze was zeker bestickerd, het ging om de 460 113 met '100 Jahre SEV' bestickering. Naar mijn mening een zeer fraai locje, vergeleken met de rest van de rode 460ers. Het is 15:49 als de 460 113 binnenloopt met IC 1076 (Domodossola - Basel SBB) vanuit de richting Brig. Na een korte stop ging het verder richting Bern. Een leuke afsluiter van een lang en geslaagd dagje op de Lötschbergbahn!

Dit was deel 2 van mijn fotoreeks over de reis naar Zwitserland. Het volgende deel zal binnenkort online komen, dan laat ik jullie nogmaals weer leuke plaatjes zien.
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: De reis naar Zwitserland (deel 2) | 31-07-2019 en 01-08-2019

Bericht door JUSTINIAN »

Mooie fotoserie! Je had inderdaad de pech, dat 1 augustus de Zwitserse nationale feestdag is -zelfs op Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Oudjaarsdag wordt in Zwitserland (net als in Tsjechië) gewoon gewerkt. Overigens ligt het portaal van de Lötschberg basistunnel gerekend vanuit Spiez wat ten noorden van het station van Frutigen -met de dubbeltractie Vectrons heb je nog geluk gehad. Suc6 met de verdere ontdekingstochten.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: De reis naar Zwitserland (deel 2) | 31-07-2019 en 01-08-2019

Bericht door teunlukassen »

JUSTINIAN schreef: wo aug 07, 2019 11:16 am Mooie fotoserie! Je had inderdaad de pech, dat 1 augustus de Zwitserse nationale feestdag is -zelfs op Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Oudjaarsdag wordt in Zwitserland (net als in Tsjechië) gewoon gewerkt. Overigens ligt het portaal van de Lötschberg basistunnel gerekend vanuit Spiez wat ten noorden van het station van Frutigen -met de dubbeltractie Vectrons heb je nog geluk gehad. Suc6 met de verdere ontdekingstochten.
Bedankt Leon! Dat het die dag een feestdag was kwamen we op het station van Mosen (vlak bij onze camperplaats) pas achter. Ook omdat het zo druk was liet ons aan het denken zetten :D Later die dag vertelde een Zwitserse spotter die we ontmoet hebben dat het inderdaad een feestdag was. 's Avonds maar een beetje 'meegevierd' en genoten van het vuurwerk op de camperplaats haha. En van de basistunnel: dat klopt idd, heb het misschien niet helemaal correct verteld. Dacht dat ze pas bij Frutigen de tunnel induiken. Met de Vectrons waren we dan ook erg blij, want tot dat we terug kwamen in Spiez hadden we pas weer cargo echt op de foto. Toen we uit Brig vertrokken richting Spiez zagen we 4 cargo's in nog geen 10 minuten (allemaal vanuit de trein gezien). Eenmaal in Spiez waren de 486ers het enige wat er nog te zien was :?.
Plaats reactie