Februari 2014 | Maandoverzicht

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Februari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Bruno »

Klein beetje aan de late kant, maar onder het motto beter laat dan nooit hier een overzichtje van mijn foto's uit februari.

Afbeelding
Plan-U treinstel 115 van de Stichting DE-3 staat in de ochtend van zaterdag 1 februari 2014 voor de historische loods van de wagenwerkplaats in Roosendaal. Afgelopen week is hier het dak van het treinstel geschuurd en opnieuw geschilderd nadat het treinstel zelf eerder al van een nieuwe rode verflaag was voorzien. Zoals op de foto te zien is ziet het dak er net als de rest van het treinstel weer piekfijn uit. Even later zal het treinstel weer terugkeren naar de thuisbasis in Amersfoort. Voor het treinstel is deze loods geen onbekende plek, in 1994 werd het treinstel hier nog ontasbest.
Afbeelding
Met een uur vertraging passeert de zaterdagse lege papiertrein 47715 van Captrain op 1 februari 2014 het terrein van de wagenwerkplaats in Roosendaal. De trein die wordt getrokken door de 6601 is zojuist de grens bij Essen gepasseerd terwijl deze onderweg is vanuit Antwerpen naar Dortmund. Op de Kijfhoek zal een lange stop gemaakt worden waarna de volgende ochtend via de Betuweroute naar Emmerich gereden wordt.
Afbeelding
Van Plan-U treinstel 115 van de Stichting DE-3 is afgelopen week in de historische loods van de wagenwerkplaats in Roosendaal het dak van het treinstel geschuurd en opnieuw geschilderd nadat het treinstel zelf eerder al van een nieuwe rode verflaag was voorzien. In de ochtend van zaterdag 1 februari 2014 keert het treinstel weer terug naar zijn thuisbasis. Onder treinnummer 88471 wordt van Roosendaal naar Amersfoort gereden. Klokslag 11 uur passeert het treinstel wat er weer piekfijn uitziet de Spoorstraat in Zegge met op de achtergrond de Heilige Maria Boodschapkerk.
Afbeelding
Na een korte stop in Geldermalsen passeert de lege dolimetrein 48640 die bestaat uit een flinke sleep Tapps'en op zaterdag 1 februari 2014 het station van Culemborg. Op het oude fabrieksgebouw "Gelderland" is te lezen dat het naar Parijs nog maar 476 km is, deze trein heeft gelukkig een minder verre reis voor de boeg. De trein is afkomstig uit Hermalle-sous-Huy en heeft Veendam als bestemming. Vanaf Sittard tot aan Onnen wordt de trein getrokken door de HTRS 1609 terwijl de zwarte MRCE Class 66 met het nummer 653-05 de tractie gedurende de rest van de rit verzorgt. Op 1 maart staakte Husa Transportation Railway Service al hun spoorwegactiviteiten, de dolimetrein ging echter al op 1 februari over naar Rotterdam Rail Feeding. De trein wordt op de foto dus voor de eerste keer onder licentie van RRF gereden terwijl de 1600 nog van HTRS bestickering is voorzien.
Afbeelding
De lege dolimetrein 48640 die bestaat uit een flinke sleep Tapps'en passeert op zaterdag 1 februari 2014 het station van Putten. De trein is afkomstig uit Hermalle-sous-Huy en heeft Veendam als bestemming. Vanaf Sittard tot aan Onnen wordt de trein getrokken door de HTRS 1609 terwijl de zwarte MRCE Class 66 met het nummer 653-05 de tractie gedurende de rest van de rit verzorgt. Op 1 maart staakte Husa Transportation Railway Service al hun spoorwegactiviteiten, de dolimetrein ging echter al op 1 februari over naar Rotterdam Rail Feeding. De trein wordt op de foto dus voor de eerste keer onder licentie van RRF gereden terwijl de 1600 nog van HTRS bestickering is voorzien.
Afbeelding
Terwijl de fotograaf zijn patatje en kroket staat op te eten komt de Coevorden-shuttle op zaterdag 1 februari 2014 met lage snelheid door het station van Zwolle rijden waardoor er nog precies genoeg tijd was om de camera te pakken. De trein reed vandaag afwijkend via de Hanzelijn en passeert daarom onder de stationskap over spoor 2. De trein die onder licentie van Locon rijdt wordt getrokken door de E01 van de Bentheimer Eisenbahn, de voormalige 1835 van NSR. Een dag later zou de locomotief met een defect in Breukelen stranden met de retourtrein.
Afbeelding
Op de zonnige ochtend van zondag 2 februari 2014 is het op Amsterdam Centraal een drukte van belang met internationale treinen. De 1778 is zojuist op spoor 7 aangekomen met de ledig materieeltrein 70145 vanaf Amsterdam Werkplaats-zuid op de Zaanstraat en zal na een stop van 5 minuten als Intercity 145 naar Berlin Ostbahnhof vertrekken. De trein is wat korter als normaal wegens een ontbrekend rijtuig. In Bad Bentheim wordt de locomotief gewisseld voor een Duitse Baureihe 101 en neemt de 1700 de tegentrein mee terug. Vanaf spoor 9 vertrekt de 1743 met ledig materieeltrein 80846 van Amsterdam Werkplaats-zuid naar de Watergraafsmeer. Deze trein is eerder die ochtend aangekomen als CityNightLine 418 uit Munich en is daarna leeg doorgereden naar de Zaanstraat voor het omlopen van de locomotief, vervolgens gaat het naar de Watergraafsmeer voor het reinigen van de rijtuigen. 's-Avonds herhaalt dit proces, wat voorheen door EETC werd uitgevoerd, zich in omgekeerde volgorde.
Afbeelding
Het is op vrijdag 7 februari 2014 een drukte van belang in de Zeehaven van Dordrecht. Terwijl DB Schenker met de 6418 hun wagens aan het plaatsen is bij Standic rijdt Train Support de stamlijn al op. De V100 die voorheen CapTrain als eigenaar had met het nummer 104 behoort tegenwoordig toe aan de Train Group en heeft een flinke sleep aan de haak als deze over het straatspoor op de 's-Gravendeelsedijk rijdt. De trein bestaat uit 16 ketelwagens waaronder rode DEC ketels en witte GATX wagens met Lotos opschrift. Links bevind zich het bedrijf Van der Wees wat vroeger ook regelmatig spoorvervoer ontving maar al jaren niet meer is bediend.
Afbeelding
Blauwe Engel 41 van het Spoorwegmuseum komt op zaterdag 8 februari 2014 aan op station Amersfoort op zijn eerste slag als Heimwee Express.
Afbeelding
Op vrijdagavond 14 februari 2014 is het lekker druk in Venlo met de nachttreinen van EETC naar Oostenrijk. Alle treinen wisselen hier van locomotief; de EETC 1251 die de gecombineerde Alpen Expres en Ski Trein 13417 vanaf de Watergraafsmeer via Den Bosch naar Venlo heeft gebracht moet plaats maken voor de TXL 189 283 die de trein tot Kaldenkirchen brengt. Daar neemt een locomotief van Centralbahn de trein over voor de reis naar Wörgl, Zell am See en Bischofshofen. De TXL 189'er keert hierna weer terug naar Venlo om de volgende trein de grens over te zetten, dit alles omdat Centralbahn met hun locomotieven de grens niet over mag. Voor de overdracht van de treinpapieren kwamen beide locomotieven even naast elkaar stil te staan.
Afbeelding
De toen nog blauwe EETC 1252 komt op vrijdagavond 14 februari 2014 binnen op station Venlo met Alpen Expres/Ski trein 13413 naar Bischofshofen. De oudgediende 63-jarige heeft de trein vanaf de Watergraafsmeer via Utrecht en Den Bosch naar Venlo gebracht. De moderne 189 283 van TX Logistik wordt hier voor de trein geplaatst nadat deze de twee voorgaande treinen de grens heeft overgezet naar Kaldenkirchen. In tegenstelling tot de vorige treinen zal TXL deze trein wel rijden tot de grens met Oostenrijk waarna een locomotief van ÖBB de trein overneemt.
Afbeelding
In de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 februari 2014 komen om 1.11 de mat'64 stellen 464 en 476 als sprinter 9691 uit Den Bosch binnen in de Lichtstad zoals aan de Philips reclame boven de stationskap te zien is. Het moge duidelijk zijn dat dit station Eindhoven is en de treinstellen na het combineren met nog twee andere stellen zullen worden afgerangeerd naar het emplacement. Voor de fotograaf zat er niets anders op dan een ritje per nachtnet naar de Randstad, zijn die lange overstappen toch nog ergens nuttig voor.
Afbeelding
De DB Schenker 1615 passeert op zaterdag 15 februari 2014 het station Den Haag Hollands Spoor met de dagelijkse staaltrein 61601 van Tata Steel in Beverwijk naar de Kijfhoek. Op de achtergrond zien we woontoren Het Strijkijzer, met 132 meter het hoogste gebouw van Den Haag.
Afbeelding
Terwijl de reizigers geduldig op hun trein staan te wachten maakt de lege dolimetrein 48640 op zaterdag 15 februari 2014 een korte stop op station Geldermalsen om de sprinter en Intercity te laten passeren. Het stationsgebouw staat momenteel in de stijgers voor een grondige opknapbeurt. De trein is afkomstig uit het Belgische Hermalle-sous-Huy en heeft Veendam als bestemming. Vanaf Sittard tot aan Onnen wordt de trein getrokken door de RRF 4401 (ex-HTRS 1606) terwijl de zwarte MRCE Class 66 met het nummer 653-05 de tractie gedurende de rest van de rit verzorgt. Sinds 1 maart heeft Husa Transportation Railway Service al hun spoorwegactiviteiten beëindigd, de dolimetrein ging echter al op 1 februari over naar Rotterdam Rail Feeding.
Afbeelding
Alpen Expres 13411 naar Landeck komt op vrijdagavond 21 februari 2014 vanaf de Watergraafsmeer aan op Utrecht Centraal. De trein wordt getrokken door de 1254 van EETC en zal zijn weg weldra vervolgen naar Venlo waar een locomotief van TX Logistik de trein overneemt voor het kleine stukje tot Kaldenkirchen. Vanaf daar zal Centralbahn de trein verder naar Oostenrijk brengen.
Afbeelding
In de vroege ochtend van zaterdag 22 februari 2014 staat E-GTW 2/6 407 "Frank Wels" van Arriva gereed op spoor 20 in Dordrecht om als trein 36823 naar Gorkum te vertrekken. Daarachter staat de GTW 2/8 501 opgesteld terwijl op spoor 21 de 506 "Maarten Schakel" en 510 "Hendrik Hamel" staan te genieten van de weekendrust.
Afbeelding
Terwijl de grijze HSA 186 236 met Intercity Direct 915 van Breda naar Amsterdam staat te wachten tot het vertrektijd is komt de EETC 1251 op zondag 23 februari 2014 met trein 13412 binnen op Rotterdam Centraal. Deze trein is de gecombineerde Alpen Expres/Ski Trein uit Bischofshofen. Nadat de laatste reizigers zijn uitgestapt rijdt de trein leeg door naar de Watergraafsmeer. De 63 jaar oude locomotief trekt veel bekijks onder het aanwezige spoorpersoneel, terwijl de S&V medewerker een foto van de trein neemt kijkt de NS HiSpeed-machinist toe hoe deze trein binnenrolt onder de moderne architectuur in het Rotterdamse.
Afbeelding
Koningstrein VIRM 9520 is op zondag 23 februari 2014 onderweg als intercity 535 van Rotterdam Centraal naar Groningen. De trein is zojuist aan zijn reis begonnen als deze de het viaduct van de Rozenlaan in Rotterdam Noord passeert en door de fotograaf op de chip wordt vastgelegd. Links en rechts van de snelweg A20 zien we nog de overblijfselen van een viaduct wat eens onderdeel was van de Hofpleinlijn.
Afbeelding
De blauwe EETC 1252 komt op zondag 23 februari 2014 de brug over de Gouwe afrollen, passeert de losweg en maakt vervolgens een korte stop op station Gouda. Aan de haak heeft deze 63-jarige locomotief de Ski Trein/Alpen Expres 13416 uit Bischofshofen en Zell am See. De laatste reizigers zijn uitgestapt op Rotterdam Centraal waarna de trein leeg door rijdt naar de Watergraafsmeer.
Afbeelding
In de avond van zondag 23 februari 2014 staan SGM 2975 en 2134 opgesteld op spoor 21 van station Dordrecht en te wachten op hun volgende inzet morgenochtend. De verlichting op de bomen langs de weg geeft wat extra sfeer aan het verder vrijwel uitgestorven station, en dat terwijl het nog geen tien uur is geweest.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Februari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Maarten »

Knappe afwisselende maand was het!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Februari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Ronnie »

Leuk met die skitreinen :).
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Februari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Railleon »

Mooie plaatjes!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Februari 2014 | Maandoverzicht

Bericht door Marcel »

Veel ouder spul weer, maar daarom niet minder fraai.
"The chase is better than the catch."
Plaats reactie