Weer | Maandoverzicht april 2013

Algemene info
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht april 2013

Bericht door Kobus »

APRIL 2013: KOUD

Met 7,9°C was april aan de koude kant en scoorde daarmee precies gelijk als april vorig jaar. Normaal over 1901-2010 is 8,7°C. Er kwamen ook warme pieken voor maar de koudere dagen overheersten.

Afbeelding

Er kwamen 8 vorstdagen tegenover 3 normaal. April telde 4 warme dagen tegen normaal 3. Het scheelde niet veel of er rolde nog een zomerse dag uit op de 25ste. Van de laatste 30 jaar had ik de koudste april in 1986 (5,9°C). De warmste april en tevens warmste aller tijden was die van 2011 met 12,8°C. Op de voet gevolgd door 2007 met 12,6°C. Twee van zulke maanden zo kort achter elkaar: zeer extreem!!

Qua neerslag kwam april uit op 38 millimeter en lag daarmee dicht bij de normale 42 millimeter. April telde 1 dag met wat onweer erbij, precies normaal. Mooiste hoosbui was die op de 12de in de middag. De lucht trok helemaal dicht grijs en grauw en naast hoosregen zat er ook veel hagel tussen. Bui leverde ook m’n hoogste etmaalsom op van de hele maand: 13 millimeter.

Afbeelding

Er kwamen de laatste tien jaar veel extreme aprilmaanden voor. Zowel die van 2007 (0 millimeter!!), 2011 (9 millimeter) en die van 2006 (18 millimeter) waren extreem droog en met het vele zomerse weer erg opvallend met hun fikse afwijking. Ook april 1996 springt eruit met slechts 4 millimeter, wat problemen gaf in de landbouw gezien dat hele winterseizoen ervoor ook al zeer droog verliep. De natste april had ik in 1998 met 84 millimeter.

Qua zonuren kwam april uit op 173 en kwam daarmee vrij in de buurt van de normale 181. De 2de en 20ste waren het zonnigst, de 5de het minst. Er kwam 1 dag met dichte mist voor, precies normaal. Zonloze dagen kwam er maar eentje voor op de 5de, normaal zijn dat er 2.

Afbeelding

Waaien deed het vooral aan het begin van de maand waarbij het zeer koud aanvoelde met de schrale noordoostenwind. Ook op de 18de vrij harde wind. Zowel april 2011 als die van 2010 kwamen tot rond 275 uren die beiden normaal waren voor het uiterste zuiden van Frankrijk. De somberste april had ik in 1998 met circa 70 zonuren.


Zondag 7 april.
Afbeelding
Zeer dichte mist in de ochtenduren.


Tot slot nog een weerspreuk: “In april heldere maaneschijn, zal voor de bloesem kwalijk zijn”.
Laatst gewijzigd door Kobus op ma sep 09, 2013 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht april 2013 | Breda

Bericht door Bruno »

Ondanks dat er niet veel reacties op je weeroverzichten komen wil ik toch even melden dat ik ze altijd met plezier lees! ;)
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Re: Weer | Maandoverzicht april 2013

Bericht door Kobus »

En dat vind ik leuk om te lezen Bruno! Daar doe ik het dan ook voor. ;)
Laatst gewijzigd door Kobus op ma sep 09, 2013 11:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
(Spoor)brug en overwegfreak.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht april 2013 | Breda

Bericht door BjörnNielsen »

Ik sluit me aan bij Bruno. Leuk om te lezen en zou leuk zijn om het te kunnen blijven lezen :)
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Re: Weer | Maandoverzicht april 2013

Bericht door Kobus »

Ik blijf er sowieso mee doorgaan, komt goed dus! Zeker nu de extremen in het weer alleen maar toenemen, daarover meer in m'n eerstvolgende maandverslag.
Laatst gewijzigd door Kobus op ma sep 09, 2013 11:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht april 2013 | Breda

Bericht door Peter »

Wil al zeggen je dacht dat het niet kouder kan, maar dus toch! :mrgreen:
“Hallo cargo!”
Plaats reactie