Weer | Maandoverzicht december / jaar 2012

Algemene info
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht december / jaar 2012

Bericht door Kobus »

DECEMBER 2012: ZACHT EN EXTREEM NAT

Zou de reeks koude decembers (2008 t/m 2010) voorlopig weer even voorbij zijn? Evenals vorig jaar stelde ook nu weer de eerste meteorologische wintermaand grotendeels teleur qua winter, wat gelijk tot uiting komt in de maandtemperatuur. Ik kwam aan 4,6°C voor mijn regio en het was daarmee een zachte maand, normaal over 1901-2010 is 2,7°C. Ook helaas meerdere dagen met maxima in de dubbele cijfers, erg antiwinters dus. Maar daar stond weer veel regen tegenover, toch interessant dus.

Afbeelding

December telde maar 8 ijsdagen, normaal zijn dat er 13. IJsdagen kwamen helemaal niet voor en da’s in deze tijd van het jaar een kritische kanttekening, normaal had 3 keer geweest. Maar in elk geval iets beter dan vorig jaar, toen december ook helemaal geen vorstdagen telde en ook geen Hellmannpunten. Tot nu toe zit ik voor dit winterseizoen op een schamele 2,4 punten, dankzij de 8ste en 13de. Voorlopig staat dit nog even stil. De zachtste december kwam voor in 1988 (6,5°C), de koudste december had ik nog recent in 2010 (-1,7°C).

Qua neerslag kwam december uit op 184 millimeter en was daarmee de op twee na natste december ooit. Nog natter waren 1993 (187 millimeter) en recordhouder 2011 (202 millimeter). Normaal over 1901-2010 is 72 millimeter. Ondanks het weinige winterweer kwam het in de eerste decemberweek toch een paar keer tot sneeuwval met een sneeuwdekje op de 3de en 7de.

Afbeelding

Verder was er uiteraard vooral veel regen dat voor hoog water zorgde in de rivieren en tevens wat belemmering op Oudejaarsavond voor het vuurwerk afsteken.
December telde hier 3 dagen met sneeuw, normaal zijn dat 4 dagen. De droogste december kwam voor in 2008 (34 millimeter).

Het geklaag dat december te somber zou zijn was in mijn ogen overdreven. Sowieso omdat ’s winters de minst zonnige periode is maar ook omdat december helemaal niet somber was. Voor mijn regio kwam ik uit op 52 uren en lag daarmee gewoon rond de normale 51 uren, nog 1 uur teveel. Niet dat het nu geldt maar toch even ter vergelijking: over de oude normaal 1901-2000 zelfs 10 uur teveel.

Afbeelding

Bijna drie dagen verliepen zonovergoten, maar gelukkig was het geen herhaling van december 2008 toen er 10 van dergelijke dagen voorkwamen. Het aantal dagen met mist of nevel bedroeg ook maar slechts 3, onder de maat want normaal voor december zijn 6 van zulke dagen. Ook zonloze dagen kwamen hier wat te weinig voor, 11 stuks tegen normaal 13.

Het beste weercijfer van de maand ging wat mij betreft naar de 7de toen het urenlang fiks sneeuwde en de hele dag bleef liggen, ondanks bijvoorbeeld de 22ste veel meer neerslag opleverde die uiteraard ook hoog op de favo lijst staat. De meest saaie dag was de 11de, sneeuwdekloos en bewolking die pas tegen donker over de stad kwam hangen. Ook de 29ste en 30ste waren erg saai wat in combinatie met erg hoge temps meer op voorjaar leken.

Vorig jaar was december met 5,8°C nog een stuk zachter en met 202 millimeter nog een stuk natter. Met 49 zonuren was december vorig jaar vrijwel gelijk aan die van nu.

Weerspreuk: “Zijn er in december veel mollen, dan laat de winter met zich sollen”.


2012: VRIJ WARM, EXTREEM NAT EN ZEER ZONNIG

Het jaar 2012 zit erop. Kan voor mezelf terugkijken op een geslaagd jaar met tal van interessante weerverlopen en dagen in verschillende maanden. Maar uiteraard ook saaie periodes, daar ontkom je niet aan. De jaartemperatuur is bij mij uitgekomen op 9,9°C en was daarmee een vrij warm jaar. Normaal over 1901-2010 is 9,6°C.

Anno 2012 telde maar liefst 10 dagen met strenge vorst en kwamen allen voor rekening van februari, een topprestatie omdat het zeer lang geleden was (1991!) dat februari zoiets moois liet zien. Sowieso een jaar met zoveel dagen strenge vorst. Normaal telt een jaar 4 dagen met strenge vorst. Het aantal vorstdagen bedroeg 49 en het aantal ijsdagen 14. Normaal voor een jaar zijn 60 vorst- en 8 ijsdagen.

Afbeelding

Ondanks dat velen het een slecht zomerseizoen vonden kwam er toch volop warmte voor, in aantal dagen zelfs teveel. Qua warme dagen kwam ik uit op 88 en zomerse dagen kwamen 29 keer voor. Normaal over 1901-2010 zijn 79 warme dagen en 24 zomerse dagen. Het aantal tropische dagen lag met 3 dicht bij de normale 4. De warmste maandafwijking kwam voor rekening van maart, voor de koudste maand was dat februari. Opvallend dat twee maanden in extremen elkaar opvolgen. Het warmste jaar van de laatste 30 jaar kwam voor in 2006 (10,7°C), het koudste jaar had ik in 1996 (8,2°C). Het warmste seizoen van 2012 was de lente, het koudst was de herfst die rond normaal lag.

De warmste dag van 2012 was 19 augustus, ’s nachts 18 graden en overdag 35 graden. De laagst gemeten temperatuur was op 4 februari met ’s nachts
-17 graden. Overdag bleef het met -5 graden het koudst op zowel 3, 5 en 7 februari. Dat vond allemaal plaats in de vrij lange koudegolf die 2012 bood. De koudegolf begon eind januari en duurde officieel van 30 januari t/m 12 februari. Zo’n lange koudegolf van 12 aaneengesloten dagen kwam voor het laatst 15 jaar geleden voor van 30 december 1996 t/m 11 januari 1997, toen 13 dagen. In tegenstelling tot toen kon er in februari helaas net geen Elfstedentocht worden verreden, de dooi kwam net wat te vroeg. De laatste blijft dus voorlopig nog op 4 januari 1997 staan.

Qua neerslag was het een vruchtbaar jaar met meer natte dan droge maanden. Dankzij de regen kwamen dorre geel/bruine grasvelden in het hele zomerseizoen dit jaar niet voor en dat is vaak weleens anders geweest sinds 1994. Voor het hele jaar kwam 2012 uit op 1065 millimeter en was daarmee extreem nat. Normaal over 1901-2010 is 779 millimeter. De droogste maand was maart, de natste maand was december. Het droogste seizoen was de herfst die rond normaal lag, het natste seizoen was de winter van 2012.

Anno 2012 was met 20 dagen een onweerrijk jaar, normaal telt een jaar hier 14 onweersdagen. Dagen met sneeuwval kwamen in 2012 veel te weinig voor, slechts 6 stuks tegen normaal 19. Het aantal sneeuwdekdagen kwam op 9 uit, de meesten dankzij de winterse februari.

Qua zonuren kwam 2012 uit op 1741 uren en was daarmee wederom een zeer zonnig jaar. Normaal over 1901-2010 zijn 1665 uren. De zonnigste maand was augustus, de somberste was deze keer weggelegd voor juni. Het zonnigste seizoen van 2012 was de herfst, het somberst was de lente.

Het is opmerkelijk dat de reeks zeer zonnige jaren zich jaar na jaar steeds blijft continueren. Al was 2012 wel een stuk minder zonnig dan de twee jaren daarvoor, maar desondanks is het nu nog steeds ruim teveel. Zowel 2010 als 2011 waren met 1976 uren extreem zonnig, evenals meerdere jaren sinds 1999. Anno 1998 is en blijft nog steeds het laatste sombere jaar. Dagen met mist of nevel kwamen 24 keer voor, net wat minder dan de normale 26 mistige dagen. Het aantal zonloze dagen kwam op 61 uit en gaf daarmee net wat meer dan de normale 58, vooral dankzij maart en april die een klein overschot gaven.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie