Weer | Maandoverzicht september 2012

Algemene info
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht september 2012

Bericht door Kobus »

SEPTEMBER 2012: AAN DE KOELE KANT, DROOG EN ZEER ZONNIG

Dankzij de minimumtemperatuur en de vele frisse nachten is september met 14,0°C nog iets aan de koele kant uitgekomen. Normaal over 1901-2010 is 14,4 graden. De maand telde 11 warme en 3 zomerse dagen. Normaal zijn 10 warme en 2 zomerse dagen.

Afbeelding

Het scheelde niet veel of er had nog een tropendag uitgerold op de 9de maar dat was net niet aan de orde. De warmste september van de laatste 20 jaar had ik in 2006, met 17,9°C was dat nog warmer dan een normale zomermaand. De koudste september boekte ik in 1996 met 12,3°C.

Aua neerslag bracht september het nog tot 50 millimeter en was daarmee droog, normaal over 1901-2010 is 65 millimeter. De eerste decade was kurkdroog en leverde vrijwel niks op. Langzaamaan kwam er dan wat bij maar de hoeveelheden waren te weinig. Qua regen was voor mij dan nog de meest interessantste dag de 23ste, die tegelijk ook zonloos was.

Afbeelding

Er kwamen 2 onweersdagen voor tegen 1 normaal. De droogste september kwam voor in 2006 met een schamele 6 millimeter, al deed 2009 er met 10 millimeter er nauwelijks aan onder. De natste september had ik in 2001 met 172 millimeter.

Qua weerbeeld was september een saaie maand!! Dat komt ook meteen tot uiting in het aantal zonuren, met 194 tegen 153 normaal was het een zeer zonnige maand dat al vaker het geval is geweest de laatste tien jaar.

Afbeelding

Ondanks de saaiheid toch nog 2 dagen die wel interessant weer opleverden. Behalve op de 23ste ook op de 24ste, toen er stormachtige rukwinden voorkwamen die hier alles wat los stond omver blies. Ook vele takken op diverse wegen die waren losgerukt van bomen. Het was opvallend dat alleen het westelijk deel van NL hiermee te maken had, waaronder Breda nog net een graantje meepikte.

Het was lang wachten maar er kwam op de 23ste eindelijk weer eens een zonloze dag voor dat sinds 31 juli niet meer was voorgekomen, een lange periode zonder dus. Normaal telt september 2 zonloze dagen. Dagen met mist of nevel zijn nog niet voorgekomen, 1 keer had normaal geweest.


Weerspreuk: "Met St.Giel (1 september) zonneschijn, het zal dan nog 4 weken zo zijn." (En dat hebben we hier zeker gemerkt).
Laatst gewijzigd door Kobus op ma sep 09, 2013 12:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht september 2012 | Breda

Bericht door Nielske1990 »

Prima weertje dus, kun jij het wel saai noemen maar dit is 10x beter dan wat we hadden kunnen hebben... 8-)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Re: Weer | Maandoverzicht september 2012

Bericht door Kobus »

Voor de dynamische weerliefhebber was er geen lol aan. Althans waar ik zat, boven de grote rivieren en dan met name Zuid Holland en Noord Holland kregen veel meer herfstweer.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie