Weer | Maandoverzicht december / jaar 2013

Algemene info
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 397
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht december / jaar 2013

Bericht door Kobus »

DECEMBER 2013: ZEER SAAI

Waren de laatste twee jaar al niks qua winter in december, nu was het wel heel droevig gesteld. In de afgelopen december zat werkelijk NUL plezier en behoort samen met juli en augustus tot de saaisten in de reeks juli – december 2013. Ik ben uitgekomen op 5,6°C en het was daarmee een zeer zachte maand, normaal over 1901-2010 is 2,7°C. December telde maar 6 vorstdagen, normaal zijn dat er 13. IJsdagen kwamen net als vorig jaar helemaal niet voor, normaal telt december 3 ijsdagen. Er werden dan ook maar barweinig Hellmannen gescoord. Tot nu toe zit ik voor dit winterseizoen sinds 1 november op een schamele 1 punt, dankzij 3 december toen het ietsje kouder was.

Afbeelding

Voor de derde keer op rij weer een te zachte december. Lijkt alsof de lange reeks te zachte decembermaanden weer terug is van weggeweest. Ook van 1982 t/m 1994 en 1997 t/m 2000 kwamen lange reeksen te zachte decembers voor. De zachtste december kwam voor in genoemd tijdperk 1988 (6,5°C), de koudste december had ik nog recent in 2010 (-1,7°C). Grote extremen!

Qua neerslag kwam december uit op slechts 54 millimeter en was daarmee droog. Wat een enorm contrast met vorig jaar! Toen de op twee na natste ooit. Normaal over 1901-2010 is 72 millimeter. December telde hier NUL dagen met sneeuw en scoorde daarmee toch wel triest, normaal hadden 4 dagen geweest. Heb dit nieuwe winterseizoen sowieso nog helemaal geen dag met sneeuw gehad of gezien, bijna uniek na enkele jaren geleden.

Afbeelding

Grote neerslagsommen van betekenis bleven ook uit en inmiddels tel ik hier nu al zes maanden waarin het overgrote deel van de regen steeds ’s nachts valt. De droogste december kwam voor in 2008 (34 millimeter). De natste had ik nog recent in 2011 (202 millimeter).

Normaal gesproken worden de dagen donker naarmate de kortste dag nadert, nu werd ’t juist lichter. De hekkensluiter van 2013 verliep veel te zonnig. Steeds vaker zie ik die combinatie zacht en zonnig winterweer hier voorkomen sinds 1998, terwijl daarvoor zachte wintermaanden steevast somber verliepen. Voor mijn regio kwam ik uit op 108 uren en was daarmee extreem zonnig, zelfs bijna het dubbele van november. Normaal voor december zijn 51 uren. Meerdere dagen verliepen zonovergoten en gaven geen decembergevoel. Ook van de zogeheten donkere dagen voor kerst was geen sprake maar het kan nog erger, ook december 2008 was een erg saaie maand qua weerbeeld die 10 zonovergoten dagen gaf. Maar die maand verliep tenminste nog koud, in grote tegenstelling tot nu.

Afbeelding

Het aantal dagen met mist of nevel was onder de maat, maar 3 stuks tegen normaal 6. Ook zonloze dagen kwamen hier veel te weinig voor, maar 6 stuks terwijl dat normaal 13 dagen zijn. De stroming met zuid tot zuidwestenwind was zeer hardnekkig, wat dan dit eentonige weerbeeld met zich meebracht en nu met januari op de kalender nog altijd voortsukkelt. Heb hier sowieso nog geen lange sombere periode meegemaakt dit winterseizoen. Momenteel is drie aaneengesloten zonloze dagen de langste periode in november, maar meestal kom ik elk winterseizoen wel aan zo'n serie van 5 aaneengesloten dagen.


2013: NAT EN EXTREEM ZONNIG

Het jaar 2013 zit erop. De jaartemperatuur is bij mij uitgekomen op 9,5°C en was daarmee een vrijwel gewoon jaar volgens de normale 9,6°C. Anno 2013 telde 4 dagen met strenge vorst, ook precies volgens de norm. Het aantal vorstdagen bedroeg 68 en het aantal ijsdagen 14. Normaal voor een jaar zijn 60 vorst- en 8 ijsdagen. Qua warme dagen kwam ik uit op 97 en zomerse dagen kwamen 32 keer voor. Normaal over 1901-2010 zijn 79 warme dagen en 24 zomerse dagen. Het aantal tropische dagen bedroeg 9 stuks, normaal op jaarbasis zijn dat er 4. Vooral qua warmte alles ruim teveel dus.

Afbeelding

Een koudegolf kwam helaas niet voor, al scheelde het niet veel. In januari kwam ik net 1 ijsdag tekort toen het maximum op 0 graden uitkwam op de 21ste. Een hittegolf daarentegen weer wel, van 21 t/m 27 juli. De laatste keer dat dat in Brabant voorkwam was in zomer 2010, toen twee lange hittegolven achter elkaar in juni en juli. Het warmste jaar van de laatste 30 jaar kwam voor in 2006 (10,7°C), het koudste jaar had ik in 1996 (8,2°C)..

Qua neerslag kwam ik voor het hele jaar uit op 821 millimeter en was daarmee statistisch gezien een nat jaar. Normaal over 1901-2010 is 779 millimeter. De droogste maand was augustus, de natste maand was november met z’n nachtelijke regens. Het droogste seizoen was de zomer, het natste seizoen was de herfst.

Afbeelding

Anno 2013 was ook een saai jaar qua onweer. Ik telde maar 8 onweersdagen waarbij het allemaal zeer kort duurde, normaal zijn 14 onweersdagen. Dagen met sneeuwval kwamen in 2013 dankzij winter 2013 nog 22 keer voor, normaal zijn dat er 19. Het aantal sneeuwdekdagen kwam uit op 12 stuks, ook allemaal dankzij winter 2013.

Qua zonuren kwam 2013 uit op 1838 uren en was daarmee wederom een extreem zonnig jaar. Normaal over 1901-2010 zijn 1665 uren. De zonnigste maand was juli, de somberste maand was mei. Het zonnigste seizoen van 2013 was de zomer, het somberste seizoen was de lente, als enigste. Groot contrast tussen die twee.

Afbeelding

Lange tijd lagen we op koers om eens te breken met de ‘traditie’ van veel te zonnige jaren. Van februari t/m juni kwamen weer eens meerdere sombere maanden op rij voor, maar vanaf juli sloeg het weer volledig om en waren de afwijkingen naar boven steeds veel hoger. Ondanks het sombere eerste halfjaar was het normale aantal uren zon al eind oktober bereikt, terwijl november en vooral december daar nog een flinke schep bovenop deed. De lange reeks te zonnige jaren blijft zich dan ook steevast continueren. Zowel 2010 als 2011 waren met 1976 uren ook extreem zonnig, evenals meerdere jaren sinds 1999. Laatste sombere jaar blijft nog altijd staan op 1998. Dagen met mist of nevel kwamen 27 keer voor, vrijwel volgens de normale 26. Het aantal zonloze dagen kwam vooral dankzij maart en mei nog op 63 uit, normaal zijn dat er 58.

Dan nog het volledige plaatje van 2013. Leukste feiten waren het zeer koude voorjaar met z’n gevarieerde weerbeelden, de koude sneeuwwinter en de serie van zes koude maanden op rij. Een bijzondere prestatie die zeer koude lente, zeker alle extreem warme lentes die we vaak hadden de laatste 25 jaar. Tevens ook de vijfde winter met veel sneeuw en kou, wat ook niet veel voorkwam in het verleden zo vaak op rij. Erg jammer dat het tweede halfjaar zo tegenviel, vooral ook qua regen mist onweer hagel en sneeuw. Vrijwel alles viel steeds ’s nachts, inclusief alle stormen dat ik hier niet meer dan slechts harde wind kon noemen. Zelfs mist ging zich al beperken tot in de donkere uren.

Afbeelding

Ik telde van juli – december maar twee boeiende leuke weerdagen van betekenis, dat was zondag 13 oktober (hele dag plensregens) en zaterdag 16 november (hele dag zeer dichte mist). Normaal gesproken heb je meestal twee van zulke dagen in 1 maand, zeker in het winterseizoen. Kennelijk was al ’t plezier al opgebruikt in het eerste halfjaar. Exact het omgekeerde van 1993, toen een saaie eerste helft en een leuk boeiend vermaak van juli t/m december. We lagen ook behoorlijk op koers voor een zeer koud jaar, het mocht helaas niet zo zijn.

Dat 2014 nog maar meer weerplezier mag geven.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Weer | Maandoverzicht december / jaar 2013

Bericht door Hugeau »

Erg leuk om te lezen weer Ko! Complimenten, zeker omdat ik ook in Breda woon en alles zeer herkenbaar is. Nu hopen op een forse winterse periode, al zal dat er de komende weken nog niet in zitten. Die westcirculatie heb ik nu wel gezien, scandihoog of een russische beer met een dikke blokkade en sneeuw vooraf. Hopen dat het nog wat wordt, de winter is nog jong!
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 397
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Re: Weer | Maandoverzicht december / jaar 2013

Bericht door Kobus »

Ja Hugo de hoop leeft voort, en ondanks de laatste jaren met steeds een pittige winterperiode vrees ik er nu een beetje voor. Die zuid tot zuidwest-stroming is zeer hardnekkig en weet voorlopig van geen wijken. Zo'n ingebakken vastgeroest patroon kan het maanden volhouden, met eentonige weerbeelden (veel zon) en constant zacht weer. Eerder zag ik zoiets als dit in winter 1998, drama voor de winterliefhebbers. Geen een winterse periode, geen sneeuw, slechts een aantal vorstdagen, veelal extreem zacht weer met bijna recordzachte februari.

Vrijwel geen een jaar of seizoen kopieert zich, toch kunnen ze erg op elkaar lijken. Laten we hopen dat dan het zomerseizoen dit jaar dynamisch mag verlopen, dat zat in 1998 namelijk wel snor. Een onweersrijk plensseizoen eerste klas met regelmatig wateroverlast :D
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie