Weer | Maandoverzicht november / herfst 2013

Algemene info
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 397
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Weer | Maandoverzicht november / herfst 2013

Bericht door Kobus »

NOVEMBER 2013: AAN DE KOUDE KANT EN NAT

Daar zijn we weer met een nieuw maandverslag. De afgelopen maand was met gemiddeld 6,2°C ietsje kouder dan de normale 6,5°C. Vorstdagen kwamen slechts 3 keer voor en dat is te weinig, normaal zijn dat er 6. IJsdagen kunnen soms ook al in november, het kwam nu evenals vorig jaar niet voor.

Afbeelding

De zachtste november van de laatste 30 jaar had ik in 1994, met 9,3°C was dat tevens de zachtste allertijden. De koudste november had ik in 1985 (1,9°C).

Qua neerslag kwam november tot 134 millimeter en was daarmee statistisch gezien een natte maand. Normaal over 1901-2010 is 75 millimeter. Alle neerslag viel in de vorm van regen. Evenals vorig jaar ook nu weer geen een keer sneeuw , normaal hadden 2 sneeuwdagen geweest. Ook geen hagel of onweer, ook net als vorig jaar.

Afbeelding

Op de 4de en 8ste had ik de grootste neerslagsommen. Wel jammer dat de meeste regen in de nachtelijke uren viel. Gevoelsmatig daardoor geen natte maand. De droogste november van de laatste 30 jaar had ik in 1989 (22 millimeter), de natste 20 jaar later in 2009 (161 millimeter).

Qua zonuren kwam november uit op 61 uren en week daarmee weinig af, normaal over 1901-2010 zijn 60 zonuren.

Afbeelding

Zonloze dagen kwamen 11 keer voor tegen normaal 9. Dagen met mist of nevel kwamen 5 keer voor, normaal 4 keer. De leukste weerdag ging naar de 16de, hele dag mist die in de middag steeds dichter werd tot zo’n 100 meter zicht. Mooi weersverschijnsel dat prima past in de herfst en ook winter.


HERFST 2013: WARM, ZEER NAT EN ZONNIG

De herfst is uitgekomen op 10,8°C en was daarmee te warm. Normaal over 1901-2010 is 10,4°C De herfst telde 3 vorstdagen en dat is ruim te weinig, normaal zijn dat er 8. Er kwamen 14 warme dagen voor, normaal zijn dat er 11. Zomerse dagen 3 tegen normaal 2. Ook nog een volle tropische dag op 5 september en dat is vrij uniek, normaal komt er in de herfst geen tropische hitte meer. De laatste keer dat dat voorkwam was in 1949, eveneens op 5 september. De warmste herfst van de laatste 30 jaar kwam voor in 2006 (13,4°C). De koudste herfst had ik in 1993 (7,8°C).

Qua neerslag was het statistisch gezien een zeer natte herfst. Alle drie de herfstmaanden deden eraan mee. In z’n geheel kwam ik uit op 369 millimeter, normaal is 205 millimeter. Doordat het meeste ’s nachts viel is van een natte herfst gevoelsmatig totaal geen sprake en dat was jammer. Qua regen sprong alleen zondag 13 oktober eruit, de enige dag waarop er overdag veel regen viel. Koploper blijft herfst 1998 met 385 millimeter. Er kwamen 3 onweersdagen voor, normaal zijn dat er 2. Dagen met sneeuw ontbraken helaas net als vorig jaar, normaal hadden 2 dagen geweest. De droogste herfst van de laatste 30 jaar kwam voor in 2006 (81 millimeter). De natste herfst had ik in 1998 (385 millimeter).

Evenals de afgelopen jaren verliep ook deze herfst weer ruim te zonnig, vooral door september en oktober. Ik kwam uit op 373 uren, normaal voor de herfst zijn 330 zonuren. Daardoor kan een zonnig jaar al niet meer worden voorkomen terwijl december er ook nog bijkomt, ondanks het sombere eerste halfjaar. Ook jammer, vooral omdat we zo op koers lagen om eens te breken met zonnige jaren. Zonloze dagen kwamen 15 keer voor, precies normaal. Dagen met mist of nevel kwam 12 keer voor, normaal 8. Stormweer kwam deze herfst in deze regio helaas niet voor, en daarmee was het in z’n geheel genomen voor mijn gevoel toch helaas een saaie herfst.

Meest interessante herfst blijft voor mij 1998. Veel regen overdag die veel meer verspreid voorkwam, somber, een heuse storm in oktober en bovendien volop winter in november met kou en meerdere sneeuwdekdagen.

En nu maar hopen dat december nog een leuk slotstuk van 2013 weet te maken.
(Spoor)brug en overwegfreak.
Plaats reactie