Spoorberheerder ProRail reageert positief op de plannen van de formerende partijen voor het Nederlandse spoor. Topman John Voppen laat aan SpoorPro weten blij te zijn met de uitgebreide aandacht voor het beheer en onderhoud van de infrastructuur, en kijkt uit naar de verdere samenwerking.Lees verder
De PVV, VVD, NSC en BBB willen door met de Lelylijn en zien ook de Nedersaksenlijn als prioriteit. Dat staat in het vandaag gepresenteerde ‘akkoord op hoofdlijnen’. De partijen spreken daarin af welke doelen ze...Lees verder
RWS en ProRail hebben samen 25 miljard meer nodigTot 2038 is volgens uitvoeringsorganisaties bijna 25 miljard euro meer nodig voor onderhoud van wegen en spoorwegen dan begroot. Dat schrijft de Algemene Rekenkamer in het jaarlijkse verantwoordingsonderzoek over het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.Lees verder
NS en NMBS, de Nederlandse en Belgische nationale spoorvervoerders starten eind dit jaar met een extra snelle trein van Brussel naar Amsterdam. Deze trein zal beide hoofdsteden ruim veertig minuten sneller met elkaar verbinden, maar...Lees verder
Aannemer Dura Vermeer begint in juni aan de restauratie van de 130 jaar oude, monumentale perronkappen van station Nijmegen. Ter voorbereiding op deze grote klus wordt komende maand een deel van de perronkap boven perron...Lees verder
De Alliantie van nieuwkomers in het passagiersvervoer in Europa ALLRAIL vindt bij monde van voorzitter Erich Forster dat Nederland moet afzien van de heffing die het vraagt voor gebruik van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) van Amsterdam...Lees verder
Bij onderhoud aan het spoor legt de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat te eenzijdig de focus op beschikbaarheid van het spoor voor het vervoer van reizigers en goederen. Dat is een verkeerde prikkel. Dat stelt...Lees verder
Het is dit jaar 150 jaar geleden dat de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij de Oosterspoorweg opende, de ‘zijlijn’ van Hilversum naar station Utrecht Maliebaan en Lunetten. Ook werd op dat moment station Utrecht Maliebaan geopend. Het...Lees verder
Gemeente Amsterdam heeft een aanbesteding uitgezet voor het uitwerken van de vernieuwingsplannen voor station Lelylaan. De gemeente deelde in 2022 al plannen om het station een flinke opknapbeurt te geven. Het project heeft sindsdien enkele...Lees verder
Hoe kan ‘de Krakeling’, het Zoetermeerse deel van lijn 3 van de Randstadrail, toekomstbestendig worden gemaakt? Die vraag moet een lopend onderzoek van gemeente Zoetermeer, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en HTM gaan beantwoorden. Reizigers...Lees verder
Er komen geen openbare toiletten op de stations van Raalte en Heino. Beide stations worden komend jaar flink verbouwd, maar toiletten zijn in de bouwtekeningen niet opgenomen. Dit vloeit voort uit het beleid dat ProRail...Lees verder
Spoorwegovergang ‘Kleine Spoorbomen’ wordt eind dit jaar gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Gemeente Hilversum en ProRail besloten in 2022 al om op die manier de verkeersveiligheid op en rond de kruising te verbeteren. Voor (brom)fietsers en...Lees verder
Advocaat bouw- en aanbestedingsrecht Joost Haest heeft heel wat aanbestedingen zien mislopen. Toch kwam het einde van de aanbesteding voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug voor hem als een verrassing. Deze mislukte aan besteding...Lees verder
ProRail gaat komend jaar onderhoud uitvoeren aan de monumentale overkapping op station Almelo. Het gaat om voorbereidingen voor een volledige restauratie, die vanaf 2030 plaatsvindt en naar verwachting zeker vijf jaar gaat duren. Lees verder
Als het aan de provincie Limburg ligt, gaan NS en Arriva desnoods samen de intercitydienst Eindhoven-Heerlen-Aken onderhouden. De Limburgers willen niet wachten tot 2032 voordat er een continudienst is tussen de drie plaatsen, zoals het...Lees verder
Strukton Groep meldt dat het in 2023 meer CO2 heeft uitgestoten dan gehoopt. Met een reductie van slechts 0,13 procent, is ‘t het moederbedrijf van Strukton Rail niet gelukt om de eigen duurzaamheidsdoelstellingen te halen....Lees verder
reportagePer 13 mei is station Tilburg helemaal af en is ook het nieuwgebouwde perron 4 klaar voor gebruik. Alleen, voorlopig zullen er nog geen treinen halteren. Dat heeft te maken met een spoorlayout die nog...Lees verder
SpoorPro schreef half december 2023 al dat de proef met ERTMS op het traject tussen Almere en Zwolle in de ijskast was gezet. ProRail drong er toen op aan om de wat stellige kop boven...Lees verder
De technische ontwikkelaars van spooraannemer VolkerRail hebben een systeem ontwikkeld waarmee bovenleiding effectief, efficiënt, nauwkeurig én vlot kan worden gecontroleerd. Uniek aan het systeem is volgens VolkerRail dat het systeem zelfs onder de klem kan...Lees verder
Op het traject Oss-Nijmegen, gelegen op de drukke lijnen Roosendaal-Zwolle en Dordrecht-Arnhem geldt al enige tijd een snelheidsbeperking. Dit heeft te maken met gevonden graafsporen in de spoordijk ter hoogte van Ravenstein. Omwille van veiligheidsredenen...Lees verder
ProRail stopt met het gebruik van chemische onkruidbestrijdingsmiddelen, zo meldt de spoorbeheerder. “We maken op dit moment nog gebruik van chemische onkruidbestrijding op ballastbed, schouwpaden en bij de bestrijding van bepaalde plantensoorten. Dat is nodig...Lees verder
De afgelopen week is er door Strukton Rail Nederland en onderaannemers hard gewerkt aan sporen, wissels, perrons en spoorbruggen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer Arena. Door deze werkzaamheden in de meivakantie was er sprake...Lees verder
dossier energieVolgens directie-voorzitter Tjark de Vries van Strukton Rail kan de ov-sector de energie-infrastructuur transformeren en is dat hard nodig ook. Nederland stevent namelijk af op regelmatige en grootschalige blackouts, een land als Nederland onwaardig. Met...Lees verder