Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
-
- Berichten: 3492
- Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm
Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Het wordt weer een best-off wat ik hier ga laten zien met de nadruk op het najaar, selecteren is een dillema omdat ik bij voorkeur een verhaaltje of minireportage van iets of een plek laat zien... Met als gevolg dat ik nooit eens ben met m'n eigen selectie
Mei
We beginnen in mei, door wat spots tijdens m'n werk had ik een sterk vermoeden dat er een "new kid on the block" zou zijn in Oss op het industrieterrein bij de Osse Overslag Centrale. Bingo, Dus hier op 30 mei te zien de laatste actieve Strukton Deutz 303004 "Monique" die rangeerde bij het lossen van een graantrein, een heerlijke trein Eaos'n met dekzeilen die lekker veel mens in actie platen opleverde.
Juni
In juni nog een keer Strukton, weer niet voor Strukton zelf maar hier tijdens het wachten op vertraagde IC die ik zelf moest rijden te zien is de Strukton 1740 in mooi licht onder de kap van Amsterdam Centraal met de ledig mat Wgm-Zd van de Green City Trip op 22 juni.
September 1
De biosuikerbietenkampagne per spoor in Zwitserland begint in de praktijk in de Duitse deelstaat Bayern waar in twee weken zo'n 30 lange treinen worden beladen en naar de suikerfabriek in Frauenfeld (CH) worden gereden. Van de 6 zes laadplaatsen is Straubing de grootste leverancier met een niet eens echt genieke losweg als laadplaats maar de tractie maakt bijna elkaar jaar veel goed. Dit jaar was het na twee jaar IGE weer de Passauer Eisenbahn Freunde die met hun 295 078 present waren. Hier is even kort overleg tussen de machinist en de shovelchauffeur, de werkdruk lag hoog deze dag. Te hoog bleek later want nog dezelfde dag ontspoorde deze leuke loc maar toen was ik al op reis naar huis.
September 2
Pas laat hoorde ik dat door die ontsporing die loc vervangen moest worden en dat gebeurde door twee locomotieven van Rail Bavaria Logistik, een bedrijf wat tot dan nooit te fotograferen was met suikerbietenvervoer. Dus hup, weer naar Bayern. Na veel zoekwerk vond ik op 27 september de ene RBL-lok bij Niederleierndorf aan de museumlijn Eggmühl - Langquaid, bij een van de twee plekken op dit lijntje waar de suikerbieten vanuit het veld de trein in gaan. Rail Bavaria 512 011 koestert zich even in de zon, de laadmachine werkt juist vanaf de andere kant.
September 3
Door de vele regen was de grootste laadplek pas het laatst aan de beurt, op 30 september begon het laden op loopafstand van station Eggmühl en was de RBL 512 011 inmiddels defect geraakt en afgelost door de RBL 295 088. Die was wel als reserve in Straubing geweest maar niet meegestuurd naar Eggmühl.
Oktober 1
Prima vermaak op de zondag, als er toch (bijna) geen biet te beleven is, is het lijntje Le Locle - Les Brenets wat eind 2023 gesloten wordt. Het vier kilometer lange smalspoorlijntje kent een kleine handvol fotopunten in de natuur maar bleken lastig met de najaarszonstand dus hier een relaxed stationsplaatje in Le Locle van de TransN BDe 4/4 3.
Oktober 2
De laatste smalspoorlijn in Zwitserland waar nog commercieël goederenvervoer is op rolbokken is de MBC-lijn Morges - Bière (Travys op Yverdon - St. Croix alleen nog nachtelijk dienstvervoer, CJ op Glovelier - Saignelegiér is met rolwagens) waar hout- graan-en militairvervoer te zien is als buurtgoederenvervoer en grind- en militairvervoer als bulkvervoer. De klant voor het graanvervoer is de Landi in Bussy-Chardonnay en is één van de drie mogelijke bedienpunten voor de alleen op dinsdag en donderdag rijdende buurtgoederen die wordt gereden met een of twee motorwagens Be 4/4 die niet meer worden ingezet in het reizigersvervoer. Op 11 oktober werd er vanwege instructie nogal anders gerangeerd bij het wagens plaatsen bij de Landi dan normaal wat resulteerde in deze bijzondere scène met de MBC Be 4/4 11 links en de Be 4/4 12 rechts.
Oktober 3
De hoofdlijn tussen Yverdon-les-Bains en Laussanne/Morges kent in de na middag heel wat goederenvervoer en de viaducten ten noorden van Chavornay zoals deze bij Essert-Pittet zijn dan vaak zowel fotostek als fotomotief. In dit geval als op 12 oktober de SBB Cargo Re 620 083 passeert met een mooie gemengde goederentrein is het viaduct het motief vanwege de fijne bocht er onderdoor. Achter de loc een stopmachine van aannemer Scheuchzer, het meegeven van machines in gemengde goderentreinen is praktisch dagelijkse kost ondanks dat er ook extra overbrengingen zijn als er meer haast bij is.
Oktober 4
Sinds de verbouwing van het emplacement en laadsporen bij het "Centre Agri" in Alle aan de CJ-lijn Porrentruy-Bonfol, is bij het suikerbietenladen wat lastiger fotograferen doordat de spoorlengte bij voorkeur maximaal gebruikt wordt. Ook op 14 oktober bij het suikerbieten laden past alles nog maar net in beeld maar dat maakt het m.i. ook leuk: lekker rommelig, in dit geval ook nog nat en modder als een Claas met flinke bumper bieten lost in een Ropa machine terijl de door CJ gehuurde LSB Tm 232 195 al draait omdat die zo mag gaan rangeren.
Oktober 5
Trans Rail is de contractant met Schweizer Zucker voor al het binnenlandse suikerbietenvervoer naar de suikerfabrieken in Aarberg en Frauenfeld maar voor het eerste deel tussen Alle resp. Boncourt naar Delémont wordt de Chemin de fer de Jura (CJ) ingehuurd en de CJ huurt daarvoor elk jaar een Re 420 bij SBB Personenverkehr. Dat resulteert dus altijd in een rode Re 420 maar deze bietenkampagne ging die na een paar dagen defekt en zag iemand bij "Dispo" zijn of haar kans schoon te doen wat in 2022 al veel vaker gebeurde: de laatste Re 420 in Swiss Express-kleuren inzetten in leuke omlopen of extra vervoer. Nu werd de Re 420 109 (Re 4/4 11109) dus naar de CJ gestuurd tot grote vreugde van de Zwitserse hobbyïsten. Van mij hoeft zulke kermis niet maar met regen zijn de lichtere kleuren wel een voordeel en kon bovendien zonder last van de zon dit wensmotief op het viaduct bij St. Ursanne eindelijk afgestreept worden. De door CJ gehuurde SBB Re 420 109 is onderweg met de eerste beladen bietentrein van de dag van Alle naar Delémont op 14 oktober.
Oktober 6
Ondanks de "aversie" toch nog een keer de SBB Re 4/4 11109, het regende hard terwijl de loc met de tweede bietentrein van de dag aankomt in St. Ursanne maar de machinist maakt toch nog even heel snel een babbel met de door die spiegelende deur niet zichtbare vriendelijke treindienstleidster en dat zal een van de laatste keren geweest zijn op deze mooie manier. St. Ursanne stond normaal doorgeschakeld en het lokale seintableau werd alleen bemenst als er gekruist moest worden vanwege extra vervoer, suikerbieten uit Alle of Boncourt en militair vervoer naar/van Bure Caserne. Een paar dagen na deze foto ging dit locale tableau en de grote tableau's in Glovelier en Porrentruy buiten dienst door een nieuwe grote installatie in Delémont.
Oktober 7
De ASm heeft twee smalspoorlijnen door Niederbipp, Oensingen - Niederbipp -Langenthal en Oensingen - Niederbipp - Solothurn. De lijn naar Solothurn heeft tot aan Oberbipp zowel smalspoor als normaalspoor vanwege een grote tankopslag in Oberbipp en ook een staalverwerker in Oberbipp wordt daar bediend. Tussen Niederbipp en Oberbipp ligt het dorpje Büchli en daar heeft een Landi-vestiging óók een actieve spooraansluiting (in elk geval in het najaar). Het vervoersaanbod wisselt echt letterlijk per dag, het kan zijn dat er maar een of twee wagens voor de staalverwerker zijn of juist alleen voor de Landi in Büchli. Moet er ook een ketelwagentrein naar het "Tanklager" in Oberbipp (in principe normaliter nog dezelfde dag retour!!) dan heeft de ASm het lekker druk zo tussen plm. 9 en 16 uur. Voor die kalmte en drukte heeft de ASm twee normalspoorlocomotieven in de depot in Niederbipp, deze oranje Henschel en een rode V100 (ex-DB), die afwisselend worden ingezet. V.w.b. Büchli: dat is juist alleen geduwd heen bereikbaar en dus getrokken terug, precies andersom dan Oberbipp. Op 2 november was de Asm Am 847 957 de loc die ingezet werd en is hier te zien op het Tankllager in Oberbipp.
Mei
We beginnen in mei, door wat spots tijdens m'n werk had ik een sterk vermoeden dat er een "new kid on the block" zou zijn in Oss op het industrieterrein bij de Osse Overslag Centrale. Bingo, Dus hier op 30 mei te zien de laatste actieve Strukton Deutz 303004 "Monique" die rangeerde bij het lossen van een graantrein, een heerlijke trein Eaos'n met dekzeilen die lekker veel mens in actie platen opleverde.
Juni
In juni nog een keer Strukton, weer niet voor Strukton zelf maar hier tijdens het wachten op vertraagde IC die ik zelf moest rijden te zien is de Strukton 1740 in mooi licht onder de kap van Amsterdam Centraal met de ledig mat Wgm-Zd van de Green City Trip op 22 juni.
September 1
De biosuikerbietenkampagne per spoor in Zwitserland begint in de praktijk in de Duitse deelstaat Bayern waar in twee weken zo'n 30 lange treinen worden beladen en naar de suikerfabriek in Frauenfeld (CH) worden gereden. Van de 6 zes laadplaatsen is Straubing de grootste leverancier met een niet eens echt genieke losweg als laadplaats maar de tractie maakt bijna elkaar jaar veel goed. Dit jaar was het na twee jaar IGE weer de Passauer Eisenbahn Freunde die met hun 295 078 present waren. Hier is even kort overleg tussen de machinist en de shovelchauffeur, de werkdruk lag hoog deze dag. Te hoog bleek later want nog dezelfde dag ontspoorde deze leuke loc maar toen was ik al op reis naar huis.
September 2
Pas laat hoorde ik dat door die ontsporing die loc vervangen moest worden en dat gebeurde door twee locomotieven van Rail Bavaria Logistik, een bedrijf wat tot dan nooit te fotograferen was met suikerbietenvervoer. Dus hup, weer naar Bayern. Na veel zoekwerk vond ik op 27 september de ene RBL-lok bij Niederleierndorf aan de museumlijn Eggmühl - Langquaid, bij een van de twee plekken op dit lijntje waar de suikerbieten vanuit het veld de trein in gaan. Rail Bavaria 512 011 koestert zich even in de zon, de laadmachine werkt juist vanaf de andere kant.
September 3
Door de vele regen was de grootste laadplek pas het laatst aan de beurt, op 30 september begon het laden op loopafstand van station Eggmühl en was de RBL 512 011 inmiddels defect geraakt en afgelost door de RBL 295 088. Die was wel als reserve in Straubing geweest maar niet meegestuurd naar Eggmühl.
Oktober 1
Prima vermaak op de zondag, als er toch (bijna) geen biet te beleven is, is het lijntje Le Locle - Les Brenets wat eind 2023 gesloten wordt. Het vier kilometer lange smalspoorlijntje kent een kleine handvol fotopunten in de natuur maar bleken lastig met de najaarszonstand dus hier een relaxed stationsplaatje in Le Locle van de TransN BDe 4/4 3.
Oktober 2
De laatste smalspoorlijn in Zwitserland waar nog commercieël goederenvervoer is op rolbokken is de MBC-lijn Morges - Bière (Travys op Yverdon - St. Croix alleen nog nachtelijk dienstvervoer, CJ op Glovelier - Saignelegiér is met rolwagens) waar hout- graan-en militairvervoer te zien is als buurtgoederenvervoer en grind- en militairvervoer als bulkvervoer. De klant voor het graanvervoer is de Landi in Bussy-Chardonnay en is één van de drie mogelijke bedienpunten voor de alleen op dinsdag en donderdag rijdende buurtgoederen die wordt gereden met een of twee motorwagens Be 4/4 die niet meer worden ingezet in het reizigersvervoer. Op 11 oktober werd er vanwege instructie nogal anders gerangeerd bij het wagens plaatsen bij de Landi dan normaal wat resulteerde in deze bijzondere scène met de MBC Be 4/4 11 links en de Be 4/4 12 rechts.
Oktober 3
De hoofdlijn tussen Yverdon-les-Bains en Laussanne/Morges kent in de na middag heel wat goederenvervoer en de viaducten ten noorden van Chavornay zoals deze bij Essert-Pittet zijn dan vaak zowel fotostek als fotomotief. In dit geval als op 12 oktober de SBB Cargo Re 620 083 passeert met een mooie gemengde goederentrein is het viaduct het motief vanwege de fijne bocht er onderdoor. Achter de loc een stopmachine van aannemer Scheuchzer, het meegeven van machines in gemengde goderentreinen is praktisch dagelijkse kost ondanks dat er ook extra overbrengingen zijn als er meer haast bij is.
Oktober 4
Sinds de verbouwing van het emplacement en laadsporen bij het "Centre Agri" in Alle aan de CJ-lijn Porrentruy-Bonfol, is bij het suikerbietenladen wat lastiger fotograferen doordat de spoorlengte bij voorkeur maximaal gebruikt wordt. Ook op 14 oktober bij het suikerbieten laden past alles nog maar net in beeld maar dat maakt het m.i. ook leuk: lekker rommelig, in dit geval ook nog nat en modder als een Claas met flinke bumper bieten lost in een Ropa machine terijl de door CJ gehuurde LSB Tm 232 195 al draait omdat die zo mag gaan rangeren.
Oktober 5
Trans Rail is de contractant met Schweizer Zucker voor al het binnenlandse suikerbietenvervoer naar de suikerfabrieken in Aarberg en Frauenfeld maar voor het eerste deel tussen Alle resp. Boncourt naar Delémont wordt de Chemin de fer de Jura (CJ) ingehuurd en de CJ huurt daarvoor elk jaar een Re 420 bij SBB Personenverkehr. Dat resulteert dus altijd in een rode Re 420 maar deze bietenkampagne ging die na een paar dagen defekt en zag iemand bij "Dispo" zijn of haar kans schoon te doen wat in 2022 al veel vaker gebeurde: de laatste Re 420 in Swiss Express-kleuren inzetten in leuke omlopen of extra vervoer. Nu werd de Re 420 109 (Re 4/4 11109) dus naar de CJ gestuurd tot grote vreugde van de Zwitserse hobbyïsten. Van mij hoeft zulke kermis niet maar met regen zijn de lichtere kleuren wel een voordeel en kon bovendien zonder last van de zon dit wensmotief op het viaduct bij St. Ursanne eindelijk afgestreept worden. De door CJ gehuurde SBB Re 420 109 is onderweg met de eerste beladen bietentrein van de dag van Alle naar Delémont op 14 oktober.
Oktober 6
Ondanks de "aversie" toch nog een keer de SBB Re 4/4 11109, het regende hard terwijl de loc met de tweede bietentrein van de dag aankomt in St. Ursanne maar de machinist maakt toch nog even heel snel een babbel met de door die spiegelende deur niet zichtbare vriendelijke treindienstleidster en dat zal een van de laatste keren geweest zijn op deze mooie manier. St. Ursanne stond normaal doorgeschakeld en het lokale seintableau werd alleen bemenst als er gekruist moest worden vanwege extra vervoer, suikerbieten uit Alle of Boncourt en militair vervoer naar/van Bure Caserne. Een paar dagen na deze foto ging dit locale tableau en de grote tableau's in Glovelier en Porrentruy buiten dienst door een nieuwe grote installatie in Delémont.
Oktober 7
De ASm heeft twee smalspoorlijnen door Niederbipp, Oensingen - Niederbipp -Langenthal en Oensingen - Niederbipp - Solothurn. De lijn naar Solothurn heeft tot aan Oberbipp zowel smalspoor als normaalspoor vanwege een grote tankopslag in Oberbipp en ook een staalverwerker in Oberbipp wordt daar bediend. Tussen Niederbipp en Oberbipp ligt het dorpje Büchli en daar heeft een Landi-vestiging óók een actieve spooraansluiting (in elk geval in het najaar). Het vervoersaanbod wisselt echt letterlijk per dag, het kan zijn dat er maar een of twee wagens voor de staalverwerker zijn of juist alleen voor de Landi in Büchli. Moet er ook een ketelwagentrein naar het "Tanklager" in Oberbipp (in principe normaliter nog dezelfde dag retour!!) dan heeft de ASm het lekker druk zo tussen plm. 9 en 16 uur. Voor die kalmte en drukte heeft de ASm twee normalspoorlocomotieven in de depot in Niederbipp, deze oranje Henschel en een rode V100 (ex-DB), die afwisselend worden ingezet. V.w.b. Büchli: dat is juist alleen geduwd heen bereikbaar en dus getrokken terug, precies andersom dan Oberbipp. Op 2 november was de Asm Am 847 957 de loc die ingezet werd en is hier te zien op het Tankllager in Oberbipp.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Weer mooie hoogtepunten van de bietencampagnes en nog wat plekken in Zwitserland waar we weinig foto's van zien!
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Leuke serie uit 'n fraai Zwitsers treinenland
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Gave serie Roland. De foto's van RBL vind ik de mooiste!
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Mooie serie Roland, Oktober 5 blijft waanzinnig!
"The chase is better than the catch."
- teunlukassen
- Berichten: 2471
- Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
- Locatie: 's-Heerenberg
- Contacteer:
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Leuk overzicht Roland, met een fraai aandeel aan Zwitserse foto's!
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Een lekker gevarieerd overzicht zoals we van je gewend zijn! September 2 en 3 zijn een schitterend tweeluik!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Geweldig en informatief overzicht Roland! Leuk om dit verkeer weer te zien.
- srmeijer95
- Berichten: 29
- Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
- Locatie: Valleilijn
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Dat bietenvervoer blijft leuk om te zien. Mooi overzicht!
Prachtig.
Re: Jaaroverzicht 2022 Rolandrail
Heel gaaf overzicht! Vooral de 295 088 vanaf de bieten, het viaduct bij St. Ursanne en de V100 bij Oberbipp bevallen erg goed, gave scenes!