Jaaroverzicht 2021 Durk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door The_Knitter »

Goedemorgen,

Mijn jaaroverzicht is weer even wat puzzelen, maar heb het aardig kunnen uitpuzzelen.

Januari 2021
Afbeelding
St. 2454 Crew + lege (HSL) dieselolietrein by Durk Houtsma.
De eerste foto die ik verkies, is de foto van de 2454 die door HSL was ingehuurd om een (lege) dieselolietrein te wisselen bij Koole Minerals Pernis. Terwijl ik thuis zat, kwam er een melding voorbij dat de 2454 achterop een HSL-keteltrein meegenomen was naar de havens, en snel werd naar de havens gespoed, in de hoop op tijd te zijn.
De trein werd gevonden in Pernis, al wachtende op het emplacement. Ik was dus nog mooi op tijd, en zo kon de eerste echte knaller van het jaar vastgelegd worden op 9 januari 2021.

Februari 2021
Afbeelding
RRF 22 + WLC Wien-shuttle by Durk Houtsma.
Voor februari blijven we in de Rotterdamse haven, ditmaal in de Botlek aanbeland. Die dag lag er een laagje sneeuw, en werd gekeken of er geluk beproefd kon worden met zon en sneeuw. Het was toen geen vetpot, maar toch een aantal leuke klikjes kunnen maken. De foto van deze maand wordt RRF 22 met een Wenen-shuttle van WLC die uitgehaald werd bij de C.Ro terminal, beter bekend als de Cobelfret.

Maart 2021
Maart was een maand met veel verschillende soorten foto's. Zo werd er een ICNG-transport vastgelegd, Rurtalbahn met gasketelwagens naar Sloehaven, wat rond Willemsdorp gefotografeerd en in de Rotterdamse havens geklikt wat de keuze niet makkelijker maakte.
De keuze viel uiteindelijk op een klikje in het laatste daglicht die ik tijdens het werk kon maken, toen ik in de Antwerpse haven onderweg was met de vrachtwagen.
Afbeelding
Lineas 7775 + 1 gasketelwagen by Durk Houtsma.
Lineas was druk met rangeerwerk bezig op de Antwerpse kanaaldokken, en terwijl ik pauze maakte en een hapje ging eten, kwam Lineas goed voor de zon mijn kant op, en werd snel de camera gepakt voor een klikje. Hier duwt Lineas één gasketelwagen vanaf de gecombineerde Ineos en Inovyn aansluiting terug, om dan achter de vrachtwagen langs de weg over te steken naar de spoorbundel Oudendijk.

April 2021
In April had ik 2 weken vakantie, en de oorspronkelijke plannen vielen in het water door het welbekende Corona-virus. Maar dat deed mij niet de das om, ik had nog diverse dingen op mijn verlanglijstje staan binnen Nederland en België, en zo werd er een toer door Nederland en België gemaakt, vooral gericht op bedieningen.
Onder andere kwam ik in Zeeuws-Vlaanderen, Limburg, Groningen en Amsterdam uit, dus de kilometers tikten door en ik pakte, ondanks het niet uit eten kunnen in restaurants, regelmatig een hotel om vele kilometers omreizen te kunnen besparen.

Afbeelding
HSL 6005 + lege Propeen gasketeltrein by Durk Houtsma.
Op 13 april 2021 zou HSL weer een gasketeltrein afvoeren uit de Sloehaven, en gezien de bij Railexperts gehuurde 6005 daar recent was gestationeerd en gebruikt zou worden door HSL, werd er gegokt en stelling genomen. Geluk was er zeker, want de oude V60 werd aan de praat geslingerd en ging uiteindelijk aan de haal naar Vopak om aldaar een fraai lange lege propeentrein uit te halen. Er was nog wat stress voor een zonfoto, maar de wolkenroulette werd gelukkig overwonnen en kon later tevreden naar huis gekeerd worden.

Mei 2021
Mei was een matige maand, andere druktes dus werd er niet veel tijd aan de spoorse hobby besteed. Hiervoor komt er straks een bonusfoto in de plaats.

Juni 2021
Juni was wederom een matige maand, met maar 1 hobbydag. Er werd op een avond na thuiskomst met de vrachtwagen nog een ballastprofileermachine van VolkerRail gefotografeerd, en er werd een keer naar Aken afgereisd voor het SLT-transport voor inbouw van WC's.
Afbeelding
RTB V158 + NSR SLT 2439 + 2646 by Durk Houtsma.
De foto wordt dan ook de foto van zaterdag 26 juni 2021, toen ik bij Aken een transport naar Heerlen kon vastleggen met 10 bakken SLT, die net bij de Alstom-werkplaats is vertrokken.

Juli 2021
Juli werden enkel foto's van de 2 Plan U 151-ritten gemaakt die toen plaats vonden. Op 3 juli 2021 was de Plan U op de VSM-lijn te gast, en kon er bij Dieren gestopt voor een klik, en terwijl wij stelling aan het nemen waren wilde er een oude Lincoln Continental Mark IV uit 1974 vertrekken, en werd er door een andere fotograaf snel gehandeld en was meneer bereid zijn auto hier neer te zetten.
Afbeelding
CREW2454 151 &amp; Lincoln Continental Mark IV by Durk Houtsma.

Augustus 2021
Er werd in Augustus afgereisd naar Hongarije voor een hobbyvakantie, iets wat precies paste in het coronabeleid qua in- en uitreizen en dergelijke. Er was vooraf niks geboekt, en hotels werden op de bonnefooi nog bezocht. Nadat ik eerst een vriend in Oostenrijk bezocht had, werd op goede hoop naar Hongarije doorgereisd, en kon op de eerste dag weinig geklikt worden, maar de tweede dag begon de dag gelijk goed.
Één van de 2 Gysev Ludmilla's bleek uit het depot vertrokken te zijn in Szombathely, en aldaar op het emplacement te staan aan de kant van waar ik mijn overnachting had, enkele tientallen kilometers zuidelijker. Na het ontbijt werd nog even getankt en een paar boodschappen gehaald, en warempel: de trein was inderdaad mijn kant heen onderweg.
Er werd snel een plekje gezocht, en het wachten kon beginnen...
Afbeelding
Gysev 648 001 + Transcereales graantrein by Durk Houtsma.
Bij station Zalaszentmihály-Pacsa kwam de trein luid bulderend aanrijden, maar moest aldaar in de ankers vanwege een 10 minuten vertraagde Desiro naar Szombathely waarmee gekruist moest worden.

September 2021
Er werden welgeteld 0 foto's gemaakt.. Bonusfoto dus!

Oktober 2021
Oktober werd er weer naar Albanië op vakantie gegaan, en traditie is dan om een klikje van een trein te maken. Veel treinen rijden er niet, en heb er al veel op de foto, dus na 1 of 2 klikjes wordt het vaak verder ook achterwege gelaten.
Afbeelding
HSH T669 1053 + Elbasan trein by Durk Houtsma.
Op 31 oktober 2021 kon in een leuk zonnetje op één van de weinige plekken goed voor de zon de trein van Dürres naar Elbasan vastgelegd worden bij het station Lecaj, waar de trein net weer vertrekt.

November 2021
In November was ik na thuiskomst uit Albanië nog een paar dagen vrij, dus werd er op vrijdag 5 november naar Zeeuws-Vlaanderen afgereisd, met als doel de Rurtalbahn kalkslurrytrein vanuit Terneuzen te kunnen fotograferen. De dag begon bewolkt met vreemde zongaten, maar uiteindelijk kregen wij de knaller van de dag..
Afbeelding
RTB V266 + beladen kalkslurrytrein by Durk Houtsma.
RTB V266 in een kneitersdik zonlicht passeert bij Zandstraat de 2 fotografen richting Gent Zeehaven, alwaar een Vectron de reis richting Duitsland verder zou overnemen.

December 2021
Afbeelding
RTX 266 113 + Athus-shuttle by Durk Houtsma.
De foto van december was snel gemaakt, want veel is er niet gefotografeerd. De foto wordt de Athus-shuttle van Railtraxx in Antwerpen Haven, ditmaal de trein naar Antwerpen Kalishoek. Om op Kalishoek te komen moet de Kallosluis overstoken worden, en kan men kiezen uit één van de 2 bruggen, afhankelijk van het scheepvaartverkeer. Op zaterdag 18 december was de Melselebrug omhoog, en moest de trein via de Farnesebrug passeren.

Bonus 1
Tijdens de Hongarije-trip werd nog even in Roemenië gefotografeerd, nabij Oradea, om een Wadloper van de TFC vast te kunnen leggen.
Afbeelding
TFC 78-3216 by Durk Houtsma.
Vroeger als kind veel met de Wadlopers met mijn ouders gereisd, dus het bracht veel jeugdsentiment van Noordnet naar boven..

Bonus 2
Bonus 2 kies ik een foto uit Hongarije..
Afbeelding
MAV 628 311 + lege Transcereales trein by Durk Houtsma.
11 Augustus 2021 - De dag werd begonnen met een blik rond het station van Szerencs. Aldaar was de 628 311 druk bezig met naar een aangebrachte Transcereales trein rangeren, dus werd snel naar de enige goed voor de zon stek gereden, in de hoop de trein vast te kunnen leggen.
Nog geen 5 minuten na aankomst bleek de trein vertrokken te zijn, en nog even kort later kwam de trein in zicht.

Hier passeert de trein al zwaar brullend de fotograaf, opweg naar Tallya.


Hopelijk hebben jullie weer genoten van dit dieseloverzicht :D
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door YuriSloof »

Mooi dieseloverzicht Durk! De platen uit Hongarije doen het goed
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door wessele »

Netjes man. Uniek plaatje uit april!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door ICEmaster »

Fraai overzicht! De bijdrages vanuit Hongarije spreken mij het meeste aan!
Ik fotografeer op zonne-energie
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door TimoTrimbos »

Nette serie geworden! Lekker veel Antwerpen ook :D
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door ThijsvLoon »

Fraaie serie man!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door RemcoG »

Die Plan U is, toepasselijk bij de auto, awesome!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door Marcel »

Die 232 in Hongarije blijft waanzinnig!
"The chase is better than the catch."
Chris
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mei 16, 2014 5:29 am

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door Chris »

Mooi man!
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door BjörnNielsen »

Hoop fraais heb je bij elkaar geklikt Durk, die 232 in Hongarije is wel een knaller van jewelste!
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door The_Knitter »

Marcel schreef: ma dec 27, 2021 10:59 pm Die 232 in Hongarije blijft waanzinnig!
Dat was echt mn foto van het jaar!
Ik wist ongeveer waar de boel moest rijden, alleen een echte dienstregeling was er niet. Maandagmiddag in Szombathely stonden beide loks in het depot, dus ben zuidelijker gaan slapen vlakbij de diesellijn. Toen bij het ontbijt zag ik dat 1 van de 2 loks uit t depot was en gokken dat die mijn kant op kwam, en gelukkig gebeurde dat.

Overtreffen kon het dat zeker niet meer, en was echt blij dat ik hem had getroffen
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door Rens »

Mooi afwisselend overzicht!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Durk

Bericht door derquinho »

Fraai Durk! De V60 en de GySEV 232 vind ik het mooist.
Plaats reactie