Jaaroverzicht 2020 Rens
Geplaatst: ma dec 21, 2020 9:02 pm
Hierbij mijn jaaroverzicht van 2020.
Begin van het jaar was al duidelijk dat de serie 1600 bij DBC op korte termijn zou gaan verdwijnen. Ik wou daar toch nog wel wat mee gaan doen, en dus zijn de treinen van/naar Beverwijk en Sloe de grootste kanshebbers. Daarom werd begin Januari naar Heemstede gegaan voor de 61601. Deze kwam keurig in de zon door met de 1604, welke enkele dagen later de geest gaf en daarna niet meer in dienst is geweest. En toen bleven er nog maar 2 over (de 1611 en 1615).....
In Februari een plaat van de PCC shuttle van RTB. Langzaam aan is deze trein inmiddels opgeschroefd naar 9x slagen per week. Op de foto de 186 426 met de trein door de Eempolder.
In Maart kwam tegen iedere verwachting in de DBC 1616 weer terug in dienst, waardoor het er toen weer 3 waren die nog in dienst waren. Langzaam werden ze alle 3 van afscheidstickers voorzien. Een plaat die al lang op het programma stond was bij de bekende molen van Lisse. En zo was het de 1611 die met een uurtje vertraging aldaar passeerde.
In April de zeer onregelmatig rijdende EVS trein van Crossrail door NL. Regelmatig wordt ook de route via Montzen gekozen. Op 22 April was de trein vertraagd en was de nog steeds mooi rode DE6308 die bij Boxtel passeerde.
RTB rijdt al jaren treinen met ethanol naar de NWB in Amsterdam Westhaven, sinds een tijdje wordt het rangeerwerk naar de NWB uitbesteed. Normaal rijden de trein aan het einde van de avond of in de nacht beladen naar Amsterdam Westhaven, maar op 21 Mei was de trein aan de vroege kant en was het de 193 792 die bij Duivendrecht passeerde.
Juni was een hele lastige, in deze maand werd de jacht op meerdere Europorte treinen in België geopend, wat ook goed gelukt is. Uiteindelijk gekozen voor de cement trein vanaf Obourg naar Sucy (F). De 4007 passeert bij Mévergnies-Attre (B). Inmiddels rijdt de trein weer enorm onregelmatig.
In Juli voor een plaat bij de Rupelbrug in Boom (B) gekozen. Lineas bediend hier tot 3x per week de Mouterij Albert met een gers trein. Op de foto de Lineas 7849 die een lege trein naar station Boom (B) duwt, en na kopmaken verder gaat naar Antwerpen (B).
In Augustus was de keuze snel gemaakt. Sinds enige maanden rijdt Railtraxx 2x per week naar Tessenderlo (B). OP een zaterdag werd eens de gok gewaagd, en was het de 6481 met ook nog eens een uitzonderlijk lange trein.
In September weer een moeilijke keuze, maar uiteindelijk gekozen voor Europorte met de steenslag trein uit Lessines. De 4001 heeft met de zware trein bijna Ath bereikt, en zal daar gaan omlopen voor de verdere reis naar Frankrijk.
In Oktober werd vrijwel niets gedaan, daarom later een bonusplaat.
In November RFO met een trein vanaf NWB naar Moerdijk, voor reiniging bij Gentenaar. De 1829 passeert bij Portengen.
In December werd niet veel gedaan (tot nu toe dan), en gekozen voor een setje SGM in Alphen a/d Rijn, als vervangend mat voor DDZ wat ineens massaal aan de kant is gezet.
Als bonus toch nog een plaat uit Juni, en wederom een plaat van Europorte.
Sinds begin 2020 was Europorte begonnen met het rijden van Gefco treinen tussen Gevrey-Triage (F) en Zeebrugge Pelikaan (B). Door de corona crisis is de trein lange tijd gesneuveld, echter begon in Juni weer mondjesmaat te rijden. Helaas is de trein met ingang van de nieuwe dienstregeling 2020 verhuisd naar de nacht.
Dit was mijn overzicht van 2020. Iedereen een mooi en gezond 2021 toegwenst!
Begin van het jaar was al duidelijk dat de serie 1600 bij DBC op korte termijn zou gaan verdwijnen. Ik wou daar toch nog wel wat mee gaan doen, en dus zijn de treinen van/naar Beverwijk en Sloe de grootste kanshebbers. Daarom werd begin Januari naar Heemstede gegaan voor de 61601. Deze kwam keurig in de zon door met de 1604, welke enkele dagen later de geest gaf en daarna niet meer in dienst is geweest. En toen bleven er nog maar 2 over (de 1611 en 1615).....
In Februari een plaat van de PCC shuttle van RTB. Langzaam aan is deze trein inmiddels opgeschroefd naar 9x slagen per week. Op de foto de 186 426 met de trein door de Eempolder.
In Maart kwam tegen iedere verwachting in de DBC 1616 weer terug in dienst, waardoor het er toen weer 3 waren die nog in dienst waren. Langzaam werden ze alle 3 van afscheidstickers voorzien. Een plaat die al lang op het programma stond was bij de bekende molen van Lisse. En zo was het de 1611 die met een uurtje vertraging aldaar passeerde.
In April de zeer onregelmatig rijdende EVS trein van Crossrail door NL. Regelmatig wordt ook de route via Montzen gekozen. Op 22 April was de trein vertraagd en was de nog steeds mooi rode DE6308 die bij Boxtel passeerde.
RTB rijdt al jaren treinen met ethanol naar de NWB in Amsterdam Westhaven, sinds een tijdje wordt het rangeerwerk naar de NWB uitbesteed. Normaal rijden de trein aan het einde van de avond of in de nacht beladen naar Amsterdam Westhaven, maar op 21 Mei was de trein aan de vroege kant en was het de 193 792 die bij Duivendrecht passeerde.
Juni was een hele lastige, in deze maand werd de jacht op meerdere Europorte treinen in België geopend, wat ook goed gelukt is. Uiteindelijk gekozen voor de cement trein vanaf Obourg naar Sucy (F). De 4007 passeert bij Mévergnies-Attre (B). Inmiddels rijdt de trein weer enorm onregelmatig.
In Juli voor een plaat bij de Rupelbrug in Boom (B) gekozen. Lineas bediend hier tot 3x per week de Mouterij Albert met een gers trein. Op de foto de Lineas 7849 die een lege trein naar station Boom (B) duwt, en na kopmaken verder gaat naar Antwerpen (B).
In Augustus was de keuze snel gemaakt. Sinds enige maanden rijdt Railtraxx 2x per week naar Tessenderlo (B). OP een zaterdag werd eens de gok gewaagd, en was het de 6481 met ook nog eens een uitzonderlijk lange trein.
In September weer een moeilijke keuze, maar uiteindelijk gekozen voor Europorte met de steenslag trein uit Lessines. De 4001 heeft met de zware trein bijna Ath bereikt, en zal daar gaan omlopen voor de verdere reis naar Frankrijk.
In Oktober werd vrijwel niets gedaan, daarom later een bonusplaat.
In November RFO met een trein vanaf NWB naar Moerdijk, voor reiniging bij Gentenaar. De 1829 passeert bij Portengen.
In December werd niet veel gedaan (tot nu toe dan), en gekozen voor een setje SGM in Alphen a/d Rijn, als vervangend mat voor DDZ wat ineens massaal aan de kant is gezet.
Als bonus toch nog een plaat uit Juni, en wederom een plaat van Europorte.
Sinds begin 2020 was Europorte begonnen met het rijden van Gefco treinen tussen Gevrey-Triage (F) en Zeebrugge Pelikaan (B). Door de corona crisis is de trein lange tijd gesneuveld, echter begon in Juni weer mondjesmaat te rijden. Helaas is de trein met ingang van de nieuwe dienstregeling 2020 verhuisd naar de nacht.
Dit was mijn overzicht van 2020. Iedereen een mooi en gezond 2021 toegwenst!