Test met reefer containers per spoor tussen RSC en München
Geplaatst: wo feb 27, 2013 11:38 am
Test met reefer containers per spoor tussen Rotterdam en München
Woensdag, 27 februari 2013
Als je een trein rijdt, dan moet je er het maximale uithalen. De prijs, kwaliteit/betrouwbaarheid en snelheid zijn de zaken waar men op let. De verbinding van TX Logistik tussen Rotterdam naar München is er nu en TX Logistik probeert stap voor stap de zaak uit te bouwen. De snelheid zit er nu in. Zondag avond laden en vervolgens op maandag avond volgens de dienstregeling in München. De trein komt dan direct retour vanuit München op dinsdagmorgen en is dan bij de RSC op dinsdagavond terug.
Dat de trein vol zit en exact volgens schema rijdt, weten we al vanaf het begin. De twee beschikbaar gestelde GPS systemen van Trimodal Europe monitoren de trein om zo de juiste informatie aan de terminals en de Benelux klanten van TX Logistik in Rotterdam te kunnen geven.
Op zondag 16 december jl. werd de 10’ TE Rail Reefer Generator samen met een reefer bij RSC Waalhaven geladen. Er was heel lang naartoe gewerkt. Met reefer lading mag niets mis gaan. Je kan beter een lange voorbereiding nemen en alles uitvoerig droog testen, dan de lading bederven. De 10’ TE Rail Reefer Generator liep op het depot van OCC werkelijk als een zonnetje. Maar de vraag was hoe gedraagt de unit zich onder de spooromstandigheden? Thom Derks van TX Logstik AG nam samen met Erik Janse van Ge-Fresh logistics het initiatief om de Trimodal Europe BV (TE) 10’rail reefer generator te gebruiken. Niets werd aan het toeval overgelaten. Alles moest perfect zijn.
Euromaint, erkend spoorreparatiebedrijf, werd gevraagd om zowel in Nederland als in Duitsland de test te begeleiden ten aanzien van het aan¬sluiten en loskoppelen van de reefer. SBS/ Bravel werd erbij gehaald om de generator te monitoren. Natuurlijk is bij TX Logistik ook alles goed doorgesproken, aldus Thom. Derks. De prioriteit is, dat alles veilig wordt aangesloten en vastgezet.
De wagenmeester van Rotterdam Rail Feeding, die de tractie verzorgd namens TX Logistik in de Rotterdamse haven, was aangenaam verrast toen hij de delegatie zondagavond bij de RSC aantrof. Hij was tevreden over de testoplossing. In München stond Euromaint klaar om de generator uit te zetten en de reefer los te koppelen.
"De TX Logistik trein tussen Rotterdam en München leent zich perfect voor dit transport. We weten, dat er diverse systemen in de markt zijn en willen het wiel niet opnieuw uitvinden", aldus Thom Derks. Trimodal Europe heeft deze generator in het verleden gebruikt om reefers on rail te doen tussen Rotterdam en Lyon. Het resul¬taat van de test was bijzonder. Alles werkte perfect. De generator werd aangezet op de wagen en direct sloeg de reefer aan. Er is een back-up schema/team op plaatsen waar de trein stopt, zoals het wachten voor vertrek in de Waalhaven, Emmerich of als de route via Venlo gaat.
Zo zijn punten waar je eventueel nog iets kan doen. Bij een boot en een vrachtwagen is dit gewoon, maar bij de trein is dit iets bijzonders. De TE Rail Reefer Generatorset in een 10’ container is ideaal, staat nu voor de gelegenheid op een 20’ flat. Dit maakt het veilig werken van mensen op de wagon veel beter. "We zijn de eerste die 'double stack'rijden", zei Don van Riel met een glimlach. "In de test fase werd deze unit op een 90’ wagen gezet worden en er kon zelfs nog een 20’ container bijgezet worden. Je verliest eigenlijk maar één 20’ plaats, daar de trein meestal vol is op het gewicht, kost het eigenlijk niet eens een teu."
TX Logistik denkt, dat voor de toekomst de ideale opstelling met een verbonden tweede 90’ wagen (voor 3 x 45’ reefers tege¬lijk) het kan concurreren met het vervoer per spoor met clip-on’s en het vervoer per weg. "We sluiten niet uit dat er ook verwarmde 20’ tankcontainers op een generator set aangesloten kunnen worden, al moeten we daarover wel nadenken, want dat kost meer energie." De TE Rail Reefer Generator set in de 10’ container is uitgerust met een diesel John Deere watergekoelde en geluidsarme motor, samen met een Stamford genera¬tor. Het standaardvermogen is 40 KVA. Het gewicht inclusief de volle tank bedraagt niet meer dan 4000 kg.
Het vermogen is ruimschoots voldoende om 3 reefers van stroom te voorzien. We nemen geen enkel risico en daarom is er een dubbelwandige 750 liter dieseltank met een laag zwaarte punt ingebouwd. De inhoud is ruim voldoende om 3 reefers minimaal 100 uur lang onafgebroken te laten draaien. De container is volledig geïsoleerd, waardoor bij draaiende motor het geluid onder de 60 Db blijft. Dit is beduidend minder dan voor reefers met clip-on unit aan een reefer container. De container is zo ingericht dat alle handelingen zoals: start/stop, het controlepaneel en de 3 aansluitpunten voor reefers, naast de wagen staande, bereikbaar zijn. Tenslotte is de container uitgerust met een Fela Carloc Rail-C unit geleverd door de firma SBS/Bravel. Met deze GPS/PGRS unit kan niet alleen constant de positie, maar ook de tankinhoud, dieselwerking en stroomlevering aan de reefers, alsmede eventuele alarmen worden bijgehouden en aangestuurd.
TX-Logistik zal in het nieuwe jaar zeker doorgaan met deze generator op het spoor, het biedt grote mogelijkheden om koel- en diepvriesvervoer aan te bieden op hun treinen.
Bron: Railcargo
Woensdag, 27 februari 2013
Als je een trein rijdt, dan moet je er het maximale uithalen. De prijs, kwaliteit/betrouwbaarheid en snelheid zijn de zaken waar men op let. De verbinding van TX Logistik tussen Rotterdam naar München is er nu en TX Logistik probeert stap voor stap de zaak uit te bouwen. De snelheid zit er nu in. Zondag avond laden en vervolgens op maandag avond volgens de dienstregeling in München. De trein komt dan direct retour vanuit München op dinsdagmorgen en is dan bij de RSC op dinsdagavond terug.
Dat de trein vol zit en exact volgens schema rijdt, weten we al vanaf het begin. De twee beschikbaar gestelde GPS systemen van Trimodal Europe monitoren de trein om zo de juiste informatie aan de terminals en de Benelux klanten van TX Logistik in Rotterdam te kunnen geven.
Op zondag 16 december jl. werd de 10’ TE Rail Reefer Generator samen met een reefer bij RSC Waalhaven geladen. Er was heel lang naartoe gewerkt. Met reefer lading mag niets mis gaan. Je kan beter een lange voorbereiding nemen en alles uitvoerig droog testen, dan de lading bederven. De 10’ TE Rail Reefer Generator liep op het depot van OCC werkelijk als een zonnetje. Maar de vraag was hoe gedraagt de unit zich onder de spooromstandigheden? Thom Derks van TX Logstik AG nam samen met Erik Janse van Ge-Fresh logistics het initiatief om de Trimodal Europe BV (TE) 10’rail reefer generator te gebruiken. Niets werd aan het toeval overgelaten. Alles moest perfect zijn.
Euromaint, erkend spoorreparatiebedrijf, werd gevraagd om zowel in Nederland als in Duitsland de test te begeleiden ten aanzien van het aan¬sluiten en loskoppelen van de reefer. SBS/ Bravel werd erbij gehaald om de generator te monitoren. Natuurlijk is bij TX Logistik ook alles goed doorgesproken, aldus Thom. Derks. De prioriteit is, dat alles veilig wordt aangesloten en vastgezet.
De wagenmeester van Rotterdam Rail Feeding, die de tractie verzorgd namens TX Logistik in de Rotterdamse haven, was aangenaam verrast toen hij de delegatie zondagavond bij de RSC aantrof. Hij was tevreden over de testoplossing. In München stond Euromaint klaar om de generator uit te zetten en de reefer los te koppelen.
"De TX Logistik trein tussen Rotterdam en München leent zich perfect voor dit transport. We weten, dat er diverse systemen in de markt zijn en willen het wiel niet opnieuw uitvinden", aldus Thom Derks. Trimodal Europe heeft deze generator in het verleden gebruikt om reefers on rail te doen tussen Rotterdam en Lyon. Het resul¬taat van de test was bijzonder. Alles werkte perfect. De generator werd aangezet op de wagen en direct sloeg de reefer aan. Er is een back-up schema/team op plaatsen waar de trein stopt, zoals het wachten voor vertrek in de Waalhaven, Emmerich of als de route via Venlo gaat.
Zo zijn punten waar je eventueel nog iets kan doen. Bij een boot en een vrachtwagen is dit gewoon, maar bij de trein is dit iets bijzonders. De TE Rail Reefer Generatorset in een 10’ container is ideaal, staat nu voor de gelegenheid op een 20’ flat. Dit maakt het veilig werken van mensen op de wagon veel beter. "We zijn de eerste die 'double stack'rijden", zei Don van Riel met een glimlach. "In de test fase werd deze unit op een 90’ wagen gezet worden en er kon zelfs nog een 20’ container bijgezet worden. Je verliest eigenlijk maar één 20’ plaats, daar de trein meestal vol is op het gewicht, kost het eigenlijk niet eens een teu."
TX Logistik denkt, dat voor de toekomst de ideale opstelling met een verbonden tweede 90’ wagen (voor 3 x 45’ reefers tege¬lijk) het kan concurreren met het vervoer per spoor met clip-on’s en het vervoer per weg. "We sluiten niet uit dat er ook verwarmde 20’ tankcontainers op een generator set aangesloten kunnen worden, al moeten we daarover wel nadenken, want dat kost meer energie." De TE Rail Reefer Generator set in de 10’ container is uitgerust met een diesel John Deere watergekoelde en geluidsarme motor, samen met een Stamford genera¬tor. Het standaardvermogen is 40 KVA. Het gewicht inclusief de volle tank bedraagt niet meer dan 4000 kg.
Het vermogen is ruimschoots voldoende om 3 reefers van stroom te voorzien. We nemen geen enkel risico en daarom is er een dubbelwandige 750 liter dieseltank met een laag zwaarte punt ingebouwd. De inhoud is ruim voldoende om 3 reefers minimaal 100 uur lang onafgebroken te laten draaien. De container is volledig geïsoleerd, waardoor bij draaiende motor het geluid onder de 60 Db blijft. Dit is beduidend minder dan voor reefers met clip-on unit aan een reefer container. De container is zo ingericht dat alle handelingen zoals: start/stop, het controlepaneel en de 3 aansluitpunten voor reefers, naast de wagen staande, bereikbaar zijn. Tenslotte is de container uitgerust met een Fela Carloc Rail-C unit geleverd door de firma SBS/Bravel. Met deze GPS/PGRS unit kan niet alleen constant de positie, maar ook de tankinhoud, dieselwerking en stroomlevering aan de reefers, alsmede eventuele alarmen worden bijgehouden en aangestuurd.
TX-Logistik zal in het nieuwe jaar zeker doorgaan met deze generator op het spoor, het biedt grote mogelijkheden om koel- en diepvriesvervoer aan te bieden op hun treinen.
Bron: Railcargo