Do 14 Feb 2013 | Station Liège-Guillemins bij nacht

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Do 14 Feb 2013 | Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door The_Knitter »

Station Luik-Guillemins / Liège-Guillemins tijdens een donkere avond
Op donderdag 14 februari ben ik met een maat vertrokken naar België, om eerst een rondje Zuid-België te doen, en in Luik te eindigen. Na het hotel bezocht te hebben om in te checken en spullen te dumpen, werd er circa 2 uur lang gespeeld op station Liège-Guillemins met statief en camera. Vrijdag werd naar Luxemburg vertrokken, maar daar later meer over.

Afbeelding
NMBS 599 + ???
Regio Luik is een uitvalsbasis voor de rode klassieke treinstellen van de NMBS van het type MS62 en MS63. Treinstel 599 is het zesde treinstel die gebouwd werd voor de Sabena-treindienst tussen de stad Brussel en de luchthaven Brussel. Deze spoorlijn was in 1970 net geëlektrificeerd. De Sabena-treinstellen kregen een blauwe huisstijl met een witte band. Later zijn deze zes treinstellen ook in de rode huisstijl van de NMBS gebracht, samen met de overige treinstellen.

Afbeelding
NMBS 155 + 259 (dubbel-rood!)
Een foto die goed bewaard moet worden voor het nageslacht is een foto met twee rode klassieke motorstellen van het type MS62 of MS64.
Hier zijn de treinstellen 155 en 259 net uit Aachen Hbf (Duitsland) gearriveerd in Luik, en zijn hier weer opgebouwd aan de andere zijde. Na een aantal minuten vertrekt de trein weer als IR-trein naar Aachen Hbf.

Afbeelding
NMBS 436
Ook de treinstellen van het type Break, typebenaming MS80, komen getrouw langs in Luik. Hier is treinstel 436 vertrekgereed om als L-trein door te rijden naar Liège-Palais.

Afbeelding
Thalys 4305
De Thalys-diensten betreffen een dienst tussen Amsterdam Centraal en Paris Nord, maar ook vanuit Köln Hauptbahnhof naar Paris Nord. In Brussel Zuid worden deze 2 verbindingen met elkaar gekoppeld, en gaan dan door naar Parijs.
Hier staat Thalys-treinstel 4305 gereed om te vertrekken richting Brussel-Zuid en Paris Nord. Op de sticker op de front staat "Mon dernier Train".

Afbeelding
NMBS 2715+M4+2734
Op de verbinding tussen Luik, Brussel en Saint-Ghislain rijden locomotieven van de reeks HLE27 met een sleep M4-rijtuigen. Hier is een treinstam binnengekomen met loc 2734 en de 2715 in sleep. Vanwege een missende stuurstand - om welke reden dan ook - wordt er hier met 2 locomotieven gereden. Nadat de 2734 dood is gemaakt en een noodseinlantaarn is geplaatst kan de machinist de trein aan de andere zijde weer opbouwen. Nadat de machinist dit heeft gedaan, gaat hij nog even een kop koffie halen en daarna aan zijn reis beginnen richting Brussel en Saint-Ghislain.

Afbeelding
NMBS 658
Omdat er steeds meer rode klassieke treinstellen in deze regio verdwijnen - zoals overal in België - komen er ook hier meer grijze motorstellen te rijden. Dit treinstel heeft geen graffiti, wat wel bijzonder genoemd mag worden. Na een aantal minuten zal dit treinstel opgesteld worden op de opstelsporen net buiten het station, en wachten op zijn volgende inzet.

Afbeelding
NMBS 747 + ???
Doordat de grijze motorstellen hier steeds meer hun intrede doen, is een combinatie van grijs+rood of omgekeerd zeker niet ondenkbaar geworden. Hier staat de grijze 747 met een onbekende rode gereed om als L-trein naar Jemelle te vertrekken.

Afbeelding
NMBS 459
De L-trein richting Statte staat hier gereed met een treinstel van het type MS96, in de volksmond ook wel de Deense Neus genoemd.

Afbeelding
Thalys 4306
De laatste Thalys van de dag vanuit Brussel naar Keulen is zojuist in Luik gearriveerd, en zal na een minuut weer vertrekken richting Keulen. Aldaar zal het treinstel opgesteld worden op Deutzerveld, gezien het Fernverkehr-rangierbahnhof al te vol staat.

Afbeelding
NMBS I11
Aan deze kant van het station loopt de perronoverkapping nog lang vloeiend door. Met een prachtige boog komt de "kap" naar beneden en gaat de laatste meters door als luxe perronoverkapping.
Hier staat een treinstam gereed met rijtuigen van het type I11 wat elk uur ongeveer 800 zitplaatsen tweede klas aan capaciteit heeft. Dag in, dag uit. Hiervoor zijn wel 12 rijtuigen nodig. Aan de zijde van Eupen is altijd een stuurstand te vinden, en aan de zijde van Brussel een locomotief. Dit schijnt met het bergachtige gebied in deze regio te maken hebben.

Afbeelding
NMBS 782
Motorstel 782 is zojuist afgekoppeld van een grijze soortgenoot, en worden elk afzonderlijk afgerangeerd. Opvallend is dat in Luik geen enkele gekoppelde setjes worden afgerangeerd, elk treinstel gaat los naar de opstelsporen.

Afbeelding
NMBS 243 + 248 (dubbel-rood!)
Op de verbinding tussen Herstal, Luik en Jemelle ware ook twee rode klassieke motorstellen samen actief. Na enkele minuten vertrekt deze combinatie weer als L-trein.

Afbeelding
CFL 3014+I6/I10
De IR-dienst tussen Liers, Luik en Luxemburg via Gouvy rijdt met I6 en I10-rijtuigen van de NMBS. Trekkende kracht is een locomotief van CFL van de reeks 3000. Deze locomotieven zijn identiek aan de locomotieven van NMBS van de reeks HLE13(1300).

Afbeelding
Liège-Guillemins bij nacht #2

En even wat met de belichting gespeeld:
Afbeelding
Liège-Guillemins bij nacht
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Do 14 Feb 2013 | Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door Peter »

Leuk! Valt me op dat je foto's redelijk geel/oranje zijn, meen dat het licht daar veel witter en koeler is, maar zo is het er opeens wel veel gezelliger. :lol:
“Hallo cargo!”
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Do 14 Feb 2013 | Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door The_Knitter »

Het licht is van oorsprong veel koeler inderdaad. Persoonlijk vind ik de foto's zo fraaier, dus daarom zijn ze wat "warmer".

Misschien dat ooit de "koele" versies ook online komen :D
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Do 14 Feb 2013 | Station Liège-Guillemins bij nacht

Bericht door Marcel »

Leuke foto's maar het licht is er inderdaad een stuk witter.
"The chase is better than the catch."
Plaats reactie