SPTN : Winter op het spoor
Geplaatst: vr aug 31, 2012 10:15 am
Kars schreef:Winter op het spoor
Het spoor kan net als de luchtvaart en verkeer op de weg last hebben van sneeuwval en vorst. We bereiden ons zo goed mogelijk voor op het winterweer. Daarin nemen we de lessen van afgelopen winter mee en leren we van spoorbeheerders in het buitenland. Ondanks al onze inspanningen sluiten we niet uit dat winters weer voor overlast kan zorgen op het spoor. Bekijk de animatie hoe we ons samen met vervoerders en aannemers zo goed mogelijk voorbereiden op het winterweer.
Sneeuwbaleffect
Het Nederlandse spoor behoort met 6.500 reizigers- en goederentreinen per dag tot het drukst bereden spoor ter wereld. Door dit intensieve gebruik is het systeem kwetsbaar, vooral bij winterse omstandigheden. Door storingen en stremmingen ontstaat een sneeuwbaleffect met hinder voor reizigers en vervoerders.
Om grote verstoringen te voorkomen en sneller te verhelpen, werkt ProRail op de lange termijn samen met de vervoerders aan het vereenvoudigen en meer betrouwbaar maken van de infrastructuur en de planning van treinmaterieel en -personeel.
Vastgevroren wissels
De bewegende delen van een wissel zijn het meest kwetsbaar voor winterse weersinvloeden. Door een combinatie van vorst, wind en sneeuwval kan sneeuw zich ophopen tussen de bewegende delen van het wissel. Hierdoor kunnen delen van het wissel vastvriezen en blokkeren.
Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, hebben we alle belangrijke wissels voorzien van een verwarming. In totaal zijn 5.500 wissels voorzien van verwarming. Dit is echter geen garantie dat nooit meer een wissel zal uitvallen. Sneeuw kan zich bij extreem weer alsnog zodanig ophopen dat de wisselverwarming uitvalt.
Wisselverwarming
Wisselverwarming moet goed functioneren om sneeuw en ijs te laten smelten. We hebben daarom alle wisselverwarmingsinstallaties gecontroleerd. Waar nodig hebben we preventief onderdelen vervangen. Daarnaast monitoren we de wissels op de meest cruciale plaatsen permanent op afstand. Zo zien we snel wanneer een wisselverwarming niet goed werkt en onderhoud nodig heeft.
Storingsploegen paraat
Ondanks inspecties en (preventief) onderhoud kunnen wissels door sneeuw of vorst nog steeds in storing raken. Om dit zo snel mogelijk te verhelpen, staan extra storingsploegen paraat. Daarnaast gaan bij slecht weer tientallen sneeuwploegen naar belangrijke wissels om deze sneeuw- en vorstvrij te houden. We hebben niet de capaciteit om naar alle 5.500 verwarmde wissels een ploeg te sturen. Het oplossen van een storing kost dus altijd tijd. Reizigers of vervoerders kunnen hier hinder van ondervinden.
Vallende ijsblokken
Sneeuw en ijs kunnen zich ophopen in de wielkasten van treinen. Als de trein over een wissel rijdt, schudt hij iets. Hierdoor kan zo’n ijsblok loslaten en in het wissel vallen. De wisselverwarming kan een groot blok ijs niet direct smelten, waardoor het wissel blokkeert.
Deze winter starten we met een proef voor ‘anti-icing’ van treinen. Daarbij wordt warme glycol tegen de onderkant van de trein gesproeid zodat sneeuw zich een tijdlang moeilijk kan hechten.
Gladheid op perrons
Perrons kunnen door vorst en sneeuw glad worden, wat het in- en uitstappen bemoeilijkt en waardoor de kans op uitglijden toeneemt. We bestrijden de gladheid op de meeste stations door het strooien van zand, zout of dooikorrels. Bij sneeuwval zorgen we tevens dat de perronrand, de looppaden en de toegangswegen voldoende sneeuwvrij zijn. Soms kost dit tijd, zeker bij hevige sneeuwval.
Op een aantal stations staan warmtezuilen waaraan reizigers zich tijdens het wachten kunnnen verwarmen. We onderzoeken de mogelijkheid om deze zuilen op meer stations te plaatsen.
IJzel aan de bovenleiding
Een laagje ijs aan de bovenleiding vermindert het contact tussen de stroomafnemer op de trein en de bovenleiding. Hierdoor kunnen de bovenleiding en de stroomafnemer beschadigen, met in het ergste geval een breuk in de bovenleiding tot gevolg. Treinverkeer is dan niet meer mogelijk.
Voorbijrijdende treinen zijn het beste middel tegen ijzelvorming aan de bovenleiding. Als de stroomafnemer tegen de bovenleiding komt, schraapt het een beginnend ijslaagje er grotendeels vanaf. We kunnen ijsafzetting echter niet helemaal uitsluiten. Daarom hebben we - bij kans op ijzel - extra storingsploegen paraat staan om problemen te verhelpen.
Winterwegsleepdienst
Door een storing, bijvoorbeeld een gebroken bovenleiding, is het mogelijk dat treinen op het spoor stranden. Zeker in winterse omstandigheden is dat onwenselijk.
Van 15 november tot 15 maart 2012 staan vier extra diesellocomotieven permanent paraat om te dienen als wegsleepdienst. Deze locomotieven kunnen in geval van (voorspelde) sneeuwval op strategische plaatsen in het land worden neergezet om gestrande treinen weg te slepen. Het wegslepen kost wel tijd, dus hinder voor reizigers is niet altijd te voorkomen.
Aangepaste dienstregeling
Ondanks alle getroffen maatregelen kan winters weer toch voor problemen zorgen. Bij voorspelde hevige sneeuwval en vorst besluiten we samen met NS een aangepaste dienstregeling te rijden. Dit betekent dat treinen op kortere trajecten of minder vaak gaan rijden. Hiermee voorkomen we een kettingreactie of file op het spoor. Informatie over de aangepaste dienstregeling wordt gecommuniceerd via http://www.ns.nl.
Bron: ProRail